Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/11-2006, 15:09
Gentlemaniac sin avatar
Gentlemaniac Gentlemaniac er offline
Medlem

Standard Sv: Norske navn på DnD klasser.

Jeg liker mine klassebetegnelser sånn passe generiske, så de passer på alle karakterer i den kategorien. Hirdmann antyder for eksempel at karakteren er knyttet til en hird; tyv antyder at han lever av å stjele. Kriger er en fin oversettelse av Fighter, men stridsmann passer også.

Rogue er som sagt vrien; jeg foretrekker generelt sett kjeltring, men i enkelte tilfeller kan det være riktig å først la spilleren definere rollen sin og så finne en betegnelse som passer. Man kan for eksempel spille en "pratekarakter" som fokuserer på rogue-klassens sosiale sider, men som også vet å dolke folk i ryggen hvis han må. En slik karakter kan fungere selv i en norrøn setting, selv om han ikke vil få samme respekt som en skikkelig kriger, og risikerer å bli stemplet som en ussel feiging hvis hans foretrukne kampstil blir allment kjent.

Ranger har jeg vanligvis oversatt med jeger eller stifinner; ord som ligger lett i munnen og virker naturlige for folk flest å bruke, selv om ferdamann også fungerer bra.

Wizard kaller jeg vanligvis bare Magiker; Sorcerers mangler jeg et godt norsk ord for, men siden jeg vanligvis bruker de engelske navnene for å unngå forvirring, har det vanligvis ikke noe å si. Hvis man skal ha norrøne navn blir det enda vanskeligere, siden de fleste norrøne ord for trollkyndige(som for så vidt er et godt ord) er kjønnsspesifikke. At Wizards bruker skriftlige kilder til magien sin kan knyttes opp mot runer; at Sorcerers ofte får sine evner fra overnaturlige opphav kan brukes til noe. Bare prøv å behold så mye som mulig av den opprinnelige feelingen, så det blir lett å koble de norske og engelske versjonene.
Gammel 10/11-2006, 17:55
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Vel Morcondil ba spesifikt om norrøne navn i åpningen sin så derfor speiler resten av tråden dette. Hvis du er ute etter mer generiske oversettelser så er rollespillordlisten noe for deg.
Gammel 16/11-2006, 17:44
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Norske nvn på DnD klasser.

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Druide: Galdrmann (en som synger trollsang)
Seidmann/seidkone passer kanskje best her?

Sitat:
Paladin: Hvis denne klassen i det hele tatt skal finnes, så bør de hete Odins Ravner eller Tyrs Brorskap.
Úlfhéðinn eller lovsigemann kanskje?

Sitat:
Ranger: Farmann/Ferdamann er helt greit.
Veidemann? (jeger)

Sitat:
Rogue: Utleg (Fredløs). En mann som stikker andre i ryggen er en nidning og har ingen plass i det norrøne samfunn. Med mindre de andre spillerne allerede er på samfunnets skyggeside, med en del blodhevner under beltet ser jeg ikke at de vil ha med en slik å gjøre (bortsett fra å drepe han).
Kan bli vanskelig, som andre påpekte. Men den store kloke ordboka sier: "fyr (...) mann, kar, serleg ein framand, (...) "Dæ va fyyr te kar!". R. Jfr. sv. målf. fyr m. f. ein (el. ei) som er lystug og glad. Vel av nedt. fîrburs, handverkssvein utan arbeid. T." Kunne fungert bedre?
Svar med sitat
Gammel 16/11-2006, 21:19
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gentlemaniac Vis post
Man kan for eksempel spille en "pratekarakter" som fokuserer på rogue-klassens sosiale sider, men som også vet å dolke folk i ryggen hvis han må. En slik karakter kan fungere selv i en norrøn setting, selv om han ikke vil få samme respekt som en skikkelig kriger, og risikerer å bli stemplet som en ussel feiging hvis hans foretrukne kampstil blir allment kjent.
Trodde folk i den norrøne settingen var mer pragmatisk anlagt, jeg. "Så du satte fyr på hovedhuset og kakket førstkommende i hodet... for å tilfredstille blodhevnen? Godt for deg, da!"
Gammel 16/11-2006, 23:51
Gentlemaniac sin avatar
Gentlemaniac Gentlemaniac er offline
Medlem

Jeg er for så vidt enig, men det virker som om enkelte andre mener noe annet.
Gammel 17/02-2007, 18:12
Bardur Bardur er offline
Medlem

Standard Re: Norske navn på DnD klasser.

Jeg vil bare slå et slag for ordene seidmann og volve (det så jeg ikke foreslått.)
Hvilke klasser som passer best får dere d&d-eksperter finne ut.
http://no.wikipedia.org/wiki/Seid
Svar med sitat
Gammel 20/02-2007, 13:29
Khorne Khorne er offline
Medlem

Rogue kunne kansje blitt alltmuligman, for det er jo egentlig det de kan være
Gammel 20/02-2007, 13:48
J.B. sin avatar
J.B. J.B. er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Khorne Vis post
Rogue kunne kansje blitt alltmuligman, for det er jo egentlig det de kan være
Her er jeg framme med ordboka igjen, men hva med 'kjeltring'? Det er vel så nærme direkteoverført betydning som det går an å komme. Mulig vi har blitt fortrolige med at ordet Rogue har fått en slags yrkesrelatert betydning men det er vel i bunn og grunn ikke mer enn en beskrivelse av hvordan personen opptrer?

(Det slo meg at det kanskje er nevnt før, men det finner man ut.)
Gammel 20/02-2007, 23:57
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Hva med Vagabond for Rogue, det er jo noe så sjeldent som et norrønt ord som har blitt tatt opp i engelsk også.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 21/02-2007, 00:01
J.B. sin avatar
J.B. J.B. er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Hva med Vagabond for Rogue, det er jo noe så sjeldent som et norrønt ord som har blitt tatt opp i engelsk også.
Det har en god klang, noe mange av de andre alternativene mangler. Jeg mistenker at dette er på grunn av at det som du sier har blitt tatt opp i det engelske språket.
Svar

Bokmerker

Emner
d&d, oversettelse

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Oppfordring - navn i signatur Ispinne Rollespill.net 19 9/11-2004 22:51
Skifting av navn på Sludder og Vås Regnbue Andre diskusjoner 32 21/07-2004 20:38
Byttet navn *Black Mamba* Andre diskusjoner 8 28/04-2004 11:57
Norske Rollespill-siden matthijs Rollespill generelt 13 9/02-2004 15:43
Klasser: Hjelp eller hindring? Exar Spillskaping 33 8/02-2004 21:42

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia