Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 17/03-2009, 21:59
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard En God Historie bok om Midtøsten

Det er så mange forskjellige bøker at jeg holder på å få fnatt når det gjelder akademiske bøker, spesielt innenfor historie.

Jeg holder på å gjøre litt egen forskning innenfor Midtøstens historie, kulturer, samfunn og riker som har vært frem til nå.

Er det noen som kan anbefale meg en god bok som tar for seg den generelle historien i et volum (Mesopotamia, Persia, Ottoman Riket osv til moderne tid)? Den trenger ikke å være lettlest, men en tørr bok er det ingen som liker å lese.

Jeg har blafret litt gjennom Amazon for å se hvor mange titler det var, for mange. Men en god del virket som mer billig turist historie på et par hundre sider, og de som så ut som de hadde godt nok lesestoff (400-700 sider) hadde en ganske særegen prislapp, ofte i 6-700kr klassen, Samme pris i Norske bokhandler også.

http://www.amazon.com/Middle-East-Hi...7322594&sr=1-9
Virket spennende, men går over budsjettet jeg har lagt av dessverre...

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 17/03-2009, 22:29
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard Sv: En God Historie bok om Midtøsten

OT, egentlig.

lest et par populær historie bøker sett fra jødisk side. Og de toucher innom Ottomanske imperiet naturlig nok.

Men har et bredere syn, eller smallere.

Wanderings , av Chaim Potok. Som tar for seg jødisk historie fra tidenes morgen og frem til i dag. Har et kapitel eller to om jødisk/ottomansk historie mener jeg. Delvis pga Ottomaneres regjerings tid og når Spanjolene fordrev alle sine jøder på 12-15hundre tallet. Mange endte opp i Ottomansk territorie.

Exodus, av Leon Uris. En slags famile saga fra ca 1900 til ihvertfall etter 1967. Og flere av de tidlige kapitlene dekker en fremstilling av situasjonen deres under Ottoman. Innvandringsbegresningene, forholdet til de andre lokalbefolkningene.

Håper de er litt til nytte, og om ikke så til interesse.
Den første er "morsom" om historie. Og den andre er litt mer underholdene.

- Fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 17/03-2009, 22:53
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Det eneste jeg har lest på dette er Grimberg.
Og Grimber er helt greit det, men ikke forvent problematiserende eller oppdatert. Det er et oversiktsverk som tar lett på saken, men fint sådan.
Gammel 18/03-2009, 00:58
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Anilucard anbefaler følgende:

Knut S. Vikør: Ei verd bygd på Islam (Samlaget, 2005) for eldre historie, og

William L. Cleveland: A History of the Modern Middle East (Westview Press, 2004) dersom man er interessert i 17-1800-tallet og framover. Begge finnes på Akademika.
Svar med sitat
Gammel 18/03-2009, 10:46
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Kanskje ikke midt i blinken, men ble nylig anbefalt "Crescent and Star: Turkey Between Two Worlds" av Stephen Kinzer som en god kilde til øst/vestproblematikk i Tyrkia av en historiker som er ekspert på Kalifatet.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:06.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia