Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5/07-2010, 00:27
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan var middelalderen?

Folkevandringstiden er jo sterkt preget av at mange historikere synes det er "trist" at det vestromerske riket kolapset. Det er grunn til å tvile på om antikkens kulturelle tilbakegang var brå og grusom som følge av vandaler, langobarder gotere. Jeg tror romernes kulturelle inflydelse ble "blandet ut" med germansk kultur, og i alle fall Rom hadde vært i befolknings-tilbakegang i over hundre år, når det vestromerske riket til slutt falt. Jeg er forøvrig fullstendig enig i at folkevandringstiden er uhyre interressant! Jeg tenker da ikke minst på skandinavia og hvordan vi skal tolke Jordanes sine skrifter(fra midten av 500-tallet). (Han kan visstnok forståes på forskjellige måter). Jeg anbefaler alle å lese kapittelet om "skandza" i denne linken om man skal spille folkevandringstid eller folkevandringstid-inspirert setting (skroll ned til III):http://people.ucalgary.ca/~vandersp/....html#geograph
-eller bare les mitt utdrag her (jeg hadde teksten på maskinen, kommentarer i [slike klammer] er mine innspill):

III (16) Let us now return to the site of the island of Scandza, which we left above. Claudius Ptolemaeus, an excellent describer of the world, has made mention of it in the second book of his work, saying: "There is a great island situated in the surge of the northern Ocean, Scandza by name, in the shape of a juniper leaf with bulging sides that taper down to a point at a long end." Pomponius Mela also makes mention of it as situated in the Codan Gulf of the sea, with Ocean lapping its shores. (17) This island lies in front of the river Vistula, which rises in the Sarmatian mountains and flows through its triple mouth into the northern Ocean in sight of Scandza, separating Germany and Scythia. The island has in its eastern part a vast lake in the bosom of the earth, whence the Vagus river springs from the bowels of the earth and flows surging into the Ocean. And on the west it is surrounded by an immense sea. On the north it is bounded by the same vast unnavigable Ocean, from which by means of a sort of projecting arm of land a bay is cut off and forms the German Sea. (1 Here also there are said to be many small islands scattered round about. If wolves cross over to these islands when the sea is frozen by reason of the great cold, they are said to lose their sight. Thus the land is not only inhospitable to men but cruel even to wild beasts.

(19) Now in the island of Scandza, whereof I speak, there dwell many and divers nations, though Ptolemaeus mentions the names of but seven of them. There the honey-making swarms of bees are nowhere to be found on account of the exceeding great cold. In the northern part of the island the race of the Adogit live, who are said to have continual light in midsummer for forty days and nights, and who likewise have no clear light in the winter season for the same number of days and nights. (20) By reason of this alternation of sorrow and joy they are like no other race in their sufferings and blessings. And why? Because during the longer days they see the sun returning to the east along the rim of the horizon, but on the shorter days it is not thus seen. The sun shows itself differently because it is passing through the southern signs, and whereas to us the sun seem to rise from below, it seems to go around them along the edge of the earth. There also are other peoples.

(21) There are the Screrefennae[skre-finner=samer?], who do not seek grain for food but live on the flesh of wild beasts and birds' eggs; for there are such multitudes of young game in the swamps as to provide for the natural increase of their kind and to afford satisfaction to the needs of the people. But still another race dwells there, the Suehans, who, like the Thuringians, have splendid horses. Here also are those who send through innumerable other tribes the sappherine skins to trade for Roman use. They are a people famed for the dark beauty of their furs and, though living in poverty, are most richly clothed. (22) Then comes a throng of various nations, Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida. All their habitations are in one level and fertile region. Wherefore they are disturbed there by the attacks of other tribes. Behind these are the Ahelmil, Finnaithae, Fervir and Gauthigoth, a race of men bold and quick to fight. Then come the Mixi, Evagre, and Otingis. All these live like wild animals in rocks hewn out like castles. (23) And there are beyond these the Ostrogoths, Raumarici[romerrike], Aeragnaricii[Ringerike), and the most gentle Finns, milder than all the inhabitants of Scandza. Like them are the Vinovilith also. The Suetidi are of this stock and excel the rest in stature. However, the Dani[daner], who trace their origin to the same stock, drove from their homes the Heruli, who lay claim to preëminence among all the nations of Scandza for their tallness. (24) Furthermore there are in the same neighborhood the Grannii[grenland], Augandzi[Egder, som i Agder], Eunixi, Taetel, Rugi[Ryger], Arochi and Ranii[ran-rike= bohuslen], over whom Roduulf was king not many years ago. But he despised his own kingdom and fled to the embrace of Theodoric, king of the Goths, finding there what he desired. All these nations surpassed the Germans in size and spirit, and fought with the cruelty of wild beasts.

(The United Goths)
IV (25) Now from this island of Scandza, as from a hive of races or a womb of nations, the Goths are said to have come forth long ago under their king, Berig by name. As soon as they disembarked from their ships and set foot on the land, they straightway gave their name to the place. And even to-day it is said to be called Gothiscandza. (26) Soon they moved from here to the abodes of the Ulmerugi, who then dwelt on the shores of Ocean, where they pitched camp, joined battle with them and drove them from their homes. Then they subdued their neighbors, the Vandals, and thus added to their victories.

Ny tolkning er at referansen til skandinavie er ikke for å framheve denne regionen som et stolt arnested, snarere at det symboliserer hvor bra Goterne har gjort det i forhold til sine bakevjeprimitive "brødre", en måte å fremheve seg selv i forhold til Egder, Ryger, Horder, etc, etc som han lister opp. Det endrer ikke på det faktum at han lister opp en god del grupper som i dag kan kjennes igjen i blant annet navn på norske fylker i dag, det er rimelig kult, da!

Sist endret av Bjørn Are; 5/07-2010 kl 00:35
Svar med sitat
Gammel 5/07-2010, 01:07
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvordan var middelalderen?

Tja, små biter med fakta sier du. I mange middelalder filmer så viser de ganske så fancy klær, dette er feil, jeg tror det var først på 1300 tallet, jeg kan ta feil av dette men det var rundt denne tiden, at man begynte å formsy klær. Stor sett alle brukte kjortler i middel alderen, menn brukte enkle bukser og korte kjortler og kvinner brukte lange, det som varierte og som også bestemnte hvor dyre klærne ble var ikke kutt og hvor fancy de var, men materiale og farger. Å farge tøy var dyrt, og spesielt fager som for eksempel blått var vanskelig å få til. I tilegg så hadde man på den tiden ikke mulighet til å farge noe permanent, så man kunne se om en person var rik om de hadde klær med skarpe farger for de hadde råd til å farge klærne sine på nytt ofte. I tilegg så ble belter, tørker og ligende brukt for å prynte opp klærne samnt å holde dem sammen. Men klærne i seg selv var bare sydd i et par stykker og var veldig enkle, rike hadde også muligheten til å ha flere lag med klær.

Smykker var mer et status symbol enn pynt, desto mer edle metaller man hadde råd til å dekorere seg med desto rikere. Edelstener var populært, men i enkelte steder, som for eksempel i Norge så var glass faktisk dyrere enn de fleste edelstener når vi begynte å få glass smykker hit.

En ting som også middelalder filmer liker å portretere er de prinsesse hattene, kjegler med slør på, middel alder kvinner brukte ikke slikt, mot slutten av middel alderen så begynte folk å lage litt mer avanserte hatter, men kvinner som ville skjule håret brukte som oftest bare et eller annet form for skaut, av og til bundet på en litt fancy måte.

Kvinner flettet gjerne håret, rett og slett fordi det er upraktisk å bare ha det hengende, det var mye overtro knyttet til kvinners hår, blandt annet så måtte hun løsne håret, og alle knuter på kroppen, som belter, smykker og så videre når hun skulle føde for at barnet skulle komme ut lettere. Dette er en skikk som mange steder ble praktisert helt opp til moderne tid.

Denne informasjonen er i fra en bok om moter igjennom tidene, men jeg greier ikke å huske hva boken het, jeg husker jeg vurderte å kjøpe den siden den kunne ha vert kjekk å ha til rollespill, jeg lurer på om den rett og slett het Moter Igjennom Tidene eller noe slikt.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 5/07-2010, 09:19
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Interressant at du nevner dette med klær. En ting jeg ikke var klar over, men som egentlig er ganske innlysende når man tenker seg om, er at folk hadde ét sett med klær i middelalderen. Dette med å skifte antrekk er, for de fleste, et ganske nytt fenomen.
Jeg fikk med meg en anekdote som tilsa at på maskeradeballene i Venezia, så gikk man ikke med kostymer, men lånte rett og slett klærne til noen andre, og tok på seg en maske. Om man skjulte ansiktet og gikk med noen andres klær ble men umulig å gjenkjenne.

Undertøy er forøvrig også ganske moderne, det samme gjelder lommer.

Som du er inne på: Farger på klærne kan du nærmest bare glemme. Ikke bare var det dyrt, men i enkelte områder og perioder var det lovregulert hvilke yrker og stender som kunne gå med forskjellige farger på klærne. For de fleste var det hvitt og brunt som gjaldt.
Gammel 5/07-2010, 09:30
Bjørn Are sin avatar
Medlem

Supplement til Anjas innspill; her er bilder av folk fra midten av 1200-tallet:
http://www.themorgan.org/exhibitions...id=OnlineKings

Her er bilder av folk fra tidlig 1400-tallet:
(skroll litt ned på siden, så kommer link til bildene): http://www.maisonstclaire.org/resour.../skin_out.html

Anja har forøvrig helt rett i at snitt og form på klærne var ganske enkle fram til litt utpå 1300-tallet, hvor ting ble mer tettsittende (men antakeligvis har "vikingkjortelen" fortsatt å være et vanlig mannsplagg til langt utpå 1500 tallet for almuen). Utover slutten av 1400-tallet begynner klærne atter å bli litt posete, litt som landsknecht-klærne (tenk soldatene til Empire i Warhammer).

Hoser er noe som er ganske spesiellt for middelalderen, av en eller annen grunn ser det ut til at bukser går ut av bruk, og ikke kommer tilbake før slutten av middelalderen.

Det som jeg opplever er en myte om middelalderen (spesiellt levende i den nye robin hood, og Merlin -serien som går på TV for tiden, grml ) er at folk ikke kunne håndarbeid. Enkle snitt betyr ikke at de ikke kunne sy. Det er funnet fantastiske håndarbeider fra middelalder som man faktisk har problemer med å gjøre etter i dag (det er f.eks funnet nålebundne hansker som har tilhørt en biskop på Hamar som ser ut sm de er sydd av stoff), og Anja har rett i at stoffene kunne være veldig forseggjorte.
Sjekk drakten på denne karen (fra et alter i München fra 1455): http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogie...b/2columb2.jpg

Her er en kjole fra begynnelsen av 1400-tallet i gullbrokade:
http://pat.nithaus.org/Dress-Diary-gold/
Gammel 5/07-2010, 09:43
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Middelalderen er en spennende epoke, hele veien - enten man kaller det mørketiden eller ei. Men det tar for seg en hel verden, men de fleste tenker nok mest på vestlige Europa når de hører det ordet, og nok 1100-1200 tallet.

Leser masse historiske bøker om emnet, men det er utrolig mye, g mye av det beste er skole matriell til hundrevis på hundrevis av kroner, og ikke alltid lette å komme over, selv på bibliotek.
Selv så har jeg begynt å prøve å lese opp mer om Norge etter kristningen og og forbi renessansen, men ikke funnet helt gode bøker på det.

---

Jeg må si jeg er veldig glad når kildehenvisning blir brukt, spesielt når det er snakk om historiske tema; fordi da kan jeg selv lese om det fra kilden. Greit at mange pøser rundt seg med sin kunnskap, men ikke alltid det er nok - så synes ike det skal skape eksplosive reaksjoner.

Dette er en spennende tråd, og om Bjørn Are vil, så har jeg ganske lyst til å få mer info om Norden, gjerne med forslag til godt materiell å lese på.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 5/07-2010, 10:19
Bjørn Are sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Dette er en spennende tråd, og om Bjørn Are vil, så har jeg ganske lyst til å få mer info om Norden, gjerne med forslag til godt materiell å lese på.
Fin hovedfagsoppgave om steinvikholm "slott", bygge av den siste katolske erkebiskop i Norge; Olav Engelbrektsson: http://www.ninaniku.no/steinvikholm/...kholmslott.pdf

Fin hovedfagsoppgave om Christian II's forsøk på å reise en leiesoldathær og vinne tilbake sitt rike: https://bora.uib.no/bitstream/1956/2...n%20Myking.pdf

-ellers må jeg si at den gamle serien "Vårt folks historie" er velskrevet og akkurat passe detaljert. Det er den jeg har brukt til tidslinja i Draug-tråden.

Sist endret av Bjørn Are; 5/07-2010 kl 10:29
Svar med sitat
Gammel 5/07-2010, 11:00
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Bjørn Are Vis post
-ellers må jeg si at den gamle serien "Vårt folks historie" er velskrevet og akkurat passe detaljert. Det er den jeg har brukt til tidslinja i Draug-tråden.
Er det den serien med svart bokomslag? (Eller kanskje det er Norge i Kirg serien...)

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 5/07-2010, 12:35
Hagazussa sin avatar
Medlem

Sitat:
For de fleste var det hvitt og brunt som gjaldt.
Tja hvitt må man farge til, stor sett var det lin og ull klær ble laget av og begge har en møkka hvit, brun, gul farge før man bleker det, lin blir litt mer hvitt men ikke så mye.

Sitat:
Det som jeg opplever er en myte om middelalderen (spesiellt levende i den nye robin hood, og Merlin -serien som går på TV for tiden, grml ) er at folk ikke kunne håndarbeid. Enkle snitt betyr ikke at de ikke kunne sy. Det er funnet fantastiske håndarbeider fra middelalder som man faktisk har problemer med å gjøre etter i dag (det er f.eks funnet nålebundne hansker som har tilhørt en biskop på Hamar som ser ut sm de er sydd av stoff), og Anja har rett i at stoffene kunne være veldig forseggjorte.
Håndarbeid kunne de, og de kunne også veve og brodere, og de hadde sikkert teknologien som kunne ha laget mer formsydde klær, de bare gjorde det ikke, min ville gjetning er at de enkle kjortlene rett og slett var praktiske.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 5/07-2010, 12:43
Bjørn Are sin avatar
Medlem

Kjetil: den har kommet i flere utgaver, og er ikke "siste nytt". Jeg tipper hele serien kan fåes billig på brukt-bok-sjapper, og sånt (men den tar plass). Min utgave er fra 1963, mine foreldres utgave er fra 70-tallet.

Det er morsomt å lese flere bøker om samme emne, da kan man oppdage at proffene (dvs historikerne) ikke alltid er enige/legger vekt på samme ting.

Anja, enig med deg, farger kunne variere voldsomt i pris, en rødfarge kunne være billig, mens en annen kunne være dyr, f.eks. Fra folkevandringstid er det funnet brikkebånd med rød, blå, grønn og gul farge. En brunfarge kom fra en type nøtter i spania og var dritdyr (i følge en kompis fra sverige), den berømte "burgunder-rød" hadde burgunderne enerett på/var de eneste som visste hvordan man skulle få til og var drit-dyr, etc. Blått var monstervanskelig å få til, noe med en bille fra Polen, tror jeg (i alle fall i folkevandringstid).

Så farging er absolutt ikke noe jeg påstår å kunne mye om. Ubleket "undertøy"(dvs. lin), gråbrunhvittbeige, kanskje for allmuen. Naturfarger var tilgjengelige for de fleste, så majonesgult og gult, er en Übersaklig farge, f.eks (kan farges fra masse forskjellige planter; melbær, bjørk, løk, etc).
Gammel 5/07-2010, 12:54
Hagazussa sin avatar
Medlem

Man kan farge med masse man finner i skauen, og folk gjorde det, så farger man kunne få i fra vanelige planter og bær var temmelig vanelig blandt allmuen, iallefall om sommeren og høsten når man kunne få tak i dem eller hvis man hadde råd til å bruke av tørkede planter om vinteren.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia