Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Vis meningsmålingsresultat: Ditt forhold til pedagogikk?
Jeg har pedagogikkutdannelse og jobber i skolen 4 15,38%
Jeg har pedagogikkutdannelse, men jobber ikke i skolen 4 15,38%
Jeg har ikke pedagogikkutdannelse, men jobber i skolen 2 7,69%
Jeg har tenkt å utdanne meg innen pedagogikk 5 19,23%
Pedago... ærlig talt 11 42,31%
Velgere: 26. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/08-2010, 11:06
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Lærere?

Jeg innså nettopp at veldig mange rollespillere er (utdannet som) lærere. Mer om mine betraktninger her (som vanlig). Jeg tenkte bare å sjekke hvor mange av dem som er på forum.

NB! Alternativ 2 i meningsmålinga gjelder også for de som er arbeidsløse ped-folk.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 26/08-2010 kl 11:12
Svar med sitat
Gammel 26/08-2010, 12:23
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard Sv: Lærere?

Interessant observasjon.

Jeg heller nok mer mot teori #2 av de du framsetter. Jeg tror at my av det en lærer driver med til vanlig (improvisasjon, spille på styrker osv) passer veldig godt for en rollespiller. Derfor vil ofte lærere gjøre seg godt som rollespillere og vice versa.

Jeg var rollespiller lenge før jeg ble lærer, og selv om jeg ikke kan dra noen entydig parallell, har jeg nok helt klart dratt nytte av mange rollespillerfaringer i yrket mitt.

(Nå er jeg ikke lærer lenger, men inspektør. Kneel down, mortals!)

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 26/08-2010, 12:59
Questor Questor er offline
Medlem

Joda, er utdannet lærer (med mere), men har droppet skoleverket til fordel for pedanteriet (som Tomas ville sagt ).

Når jeg tenker litt på det kjenner jeg jo endel som er utdannet lærere/pedagoger og som driver med rollespill.

Men på den andre siden kan det jo være at jeg kjenner mange pedagoger generelt fordi jeg er litt "samme typen" selv?

Edit: dette kverner litt oppi hodet her nå. Jeg kommer frem til at mange jeg kjenner som spiller er pedagoger. Endel yngre folk jeg har spilt med har etterhvert utdannet seg i den retningen. Jeg tror ikke de ble "inspirert" av meg, for så stor innvirkning tror jeg nok ikke jeg har på folk, men kanskje grunnen til at vi "fant tonen" så godt var at de var litt samme typene, med like holdninger, verdigrunnlag osv, og at slike mennesker trives godt i lærervirket.

Sist endret av Questor; 26/08-2010 kl 13:06
Svar med sitat
Gammel 26/08-2010, 14:06
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

jobber i skolen, førstelinje tjenesten. Litt oppdragelse driver man jo med
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 26/08-2010, 20:55
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Annet alternativ.

Har ufullstendig pedagogisk utdannelse og jobber i barnehage.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 26/08-2010, 23:28
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Litt usikker på hva jeg skal stemme på her. Jeg jobber jo strengt tatt i en skole, dvs om to uker, men jeg jobber ikke med undervisning eller pedagogiske tilbud. (Tror jeg ihvertfall. Mulig jeg skal kurse litt, men det gjenstår å se.)

For å gjøre det enda mer komplisert så er jeg kontaktbibliotekar for lærerne på lærerutdannelsen... Jeg tror svaret er "pedago... ærlig talt" Jeg er ihvertfall ikke lærer - og det er jeg igrunnen litt glad for. Jeg tror jeg hadde blitt veldig lei.

Sist endret av krhip; 26/08-2010 kl 23:31
Svar med sitat
Gammel 28/08-2010, 11:46
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Tja, handler vel like mye om at utdanningsinstitusjonene er en stor sysselsetter, og at "like barn leker mest (sammen)". Rollespillere har selvfølgelig gjerne flere interesseområder (språk, matematikk, drama, historie, samfunnsfag) - som jo dekkes fint av en lærerutdanning.

Husker vel dog at promilledelen med rollespillere på lærerskolen langt fra speilet inntrykket fra resten av Norges befolkning. IKT og militæret synes jeg har en stor del (rolle)spillere.

Jeg må innrømme at jeg faller helt av når det gjelder XP og levling av elever, trodde de måtte sanke XP selv, og så komme til meg og får trening i skills?
Gammel 28/08-2010, 11:54
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Lærere?

Eg gisser eigentleg at dette har med at rollespelarar er meir tilbøyelege enn folkesetnaden generelt til å ta høgare utdaning, og at det er få (om nokon?) vanlegare yrke enn lærar her i landet, særleg ikkje om ein definerer det vidt.
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 28/08-2010, 12:10
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det er også veldig mange som har historie og psykologi i fagkretsen sin. Selv de som ikke blir lærere. Og blant laivere i Trøndelag er det også mange som jober innen IKT eller realfag (ingeniører osv).

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 21/10-2010, 00:31
Skogvokteren sin avatar
Skogvokteren Skogvokteren er offline
Medlem

Jepp, jeg er utdannet pedagog og jobber som lærer. Men de fleste jeg kjenner som driver med rollespill har ikke høyere utdannelse. Jeg tror kanskje lærerandelen er høyere her på forum enn blant rollespillere generelt.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:04.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia