Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 24/12-2010, 13:34
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Bruce Sterling om WikiLeaks, Manning og Assange

http://www.webstock.org.nz/blog/2010/the-blast-shack/

(Utdrag)

"One minute’s thought would reveal that a vast, opaque electronic spy outfit like the National Security Agency is exceedingly dangerous to democracy. (...) the NSA is a kind of giant, grown-up, anti-Wikileaks. And it always has been. And we’re used to that. We pay no mind."

"You can walk to most any major embassy in any major city in the world, and you can see that it is festooned with wiry heaps of electronic spying equipment."

"So Wikileaks is a manifestation of something that has been growing all around us, for decades, with volcanic inexorability. The NSA is the world’s most public unknown secret agency. And for four years now, its twisted sister Wikileaks has been the world’s most blatant, most publicly praised, encrypted underground site."

"It did not occur to his superiors that a bored soldier in a poorly secured computer system would download hundreds of thousands of diplomatic cables. Because, well, why? They’re very boring. Soldiers never read them. The malefactor has no use for them. They’re not particularly secret. They’ve got nothing much to do with his war. He knows his way around the machinery, but Bradley Manning is not any kind of blackhat programming genius."

"Bradley Manning believes the sci-fi legendry of the underground. He thinks that he can leak a quarter of a million secret cables, protect himself with neat-o cryptography, and, magically, never be found out. So Manning does this, and at first he gets away with it, but, still possessed by the malaise that haunts his soul, he has to brag about his misdeed, and confess himself to a hacker confidante who immediately ships him to the authorities.

No hacker story is more common than this. The ingenuity poured into the machinery is meaningless. The personal connections are treacherous. Welcome to the real world."

"Because I used to meet and write about hackers, “crackers,” “darkside hackers,” “computer underground” types. They are a subculture, but once you get used to their many eccentricities, there is nothing particularly remote or mysterious or romantic about them. They are banal. Bradley Manning is a young, mildly brainy, unworldly American guy who probably would have been pretty much okay if he’d been left alone to skateboard, read comic books and listen to techno music."

"Then there is Julian Assange, who is a pure-dye underground computer hacker. Julian doesn’t break into systems at the moment, but he’s not an “ex-hacker,” he’s the silver-plated real deal, the true avant-garde. Julian is a child of the underground hacker milieu, the digital-native as twenty-first century cypherpunk."

"Only, this time, thanks to Manning, Assange has brought in a massive truckload of media fishfood. It’s not just some titillating, scandalous, floating crumbs. There’s a quarter of a million of them. He’s become the one-man global McDonald’s of leaks."

"While others stare in awe at Assange’s many otherworldly aspects — his hairstyle, his neatness, his too-precise speech, his post-national life out of a laptop bag — I can recognize him as pure triple-A outsider geek."

"He’s had forty years to learn what he was doing. He’s not some miserabilist semi-captive like the uniformed Bradley Manning. He’s a darkside player out to stick it to the Man. The guy has surrounded himself with the cream of the computer underground, wily old rascals like Rop Gonggrijp and the fearsome Teutonic minions of the Chaos Computer Club."

"It’s not just about him and the burning urge to punish him; it’s about the public risks to the reputation of the USA. The superpower hypocrisy here is gonna be hard to bear. The USA loves to read other people’s diplomatic cables. They dote on doing it. If Assange had happened to out the cable-library of some outlaw pariah state, say, Paraguay or North Korea, the US State Department would be heaping lilies at his feet. They’d be a little upset about his violation of the strict proprieties, but they’d also take keen satisfaction in the hilarious comeuppance of minor powers that shouldn’t be messing with computers, unlike the grandiose, high-tech USA."

"Assange is no more a “journalist” than he is a crypto mathematician. He’s a darkside hacker who is a self-appointed, self-anointed, self-educated global dissident."

"He’s a different, modern type of serious troublemaker. He’s certainly not a “terrorist,” because nobody is scared and no one got injured. He’s not a “spy,” because nobody spies by revealing the doings of a government to its own civil population. He is orthogonal. He’s asymmetrical. He panics people in power and he makes them look stupid. And I feel sorry for them. But sorrier for the rest of us.

Julian Assange’s extremely weird version of dissident “living in truth” doesn’t bear much relationship to the way that public life has ever been arranged. It does, however, align very closely to what we’ve done to ourselves by inventing and spreading the Internet. If the Internet was walking around in public, it would look and act a lot like Julian Assange. The Internet is about his age, and it doesn’t have any more care for the delicacies of profit, propriety and hierarchy than he does."

"For a US diplomat, Assange is like some digitized nightmare-reversal of a kindly Cold War analog dissident. He read the dissident playbook and he downloaded it as a textfile; but, in fact, Julian doesn’t care about the USA. It’s just another obnoxious national entity. "

"I’ve met some American diplomats; not as many as I’ve met hackers, but a few. Like hackers, diplomats are very intelligent people; unlike hackers, they are not naturally sociopathic. Instead, they have to be trained that way in the national interest. I feel sorry for their plight. I can enter into the shame and bitterness that afflicts them now."

"So, well, that’s the general situation with this particular scandal. I could go on about it, but I’m trying to pace myself. This knotty situation is not gonna “blow over,” because it’s been building since 1993 and maybe even 1947. “Transparency” and “discretion” are virtues, but they are virtues that clash. The international order and the global Internet are not best pals. They never were, and now that’s obvious."

Sist endret av Ole Peder Giæver; 24/12-2010 kl 13:46
Svar med sitat
Gammel 24/12-2010, 14:49
Medlem

Standard Sv: Bruce Sterling om WikiLeaks, Manning og Assange

Noen strøtanker om samme emne:

Jeg tror lekkasjer og varslere av og til kan være nødvendig for å påtale ulovligheter, maktmisbruk, uregelmessigheter og systemer som ikke fungerer.

Jeg tror det er klokt av WikiLeaks å sile stoffet de legger ut, både ved å kjøre mye av det via større redaksjoner og ved å legge ut litt og litt etter selvstendig redaksjonell vurdering. (Samtidig har jeg kolleger som sutrer over at de da ikke får tilgang på alle originaldokumentene og anledning til å etterprøve stoff/ finne andre vinklinger. Det gjelder i og for seg ved alle lekkasjer direkte til utvalgte redaksjoner).

Såfremt det gjøres vanlige redaksjonelle og etiske vurderinger av stoffet skiller det seg ikke, annet enn i omfang, fra andre typer lekkasjesaker.

En del av den redaksjonelle og etiske vurderingen må selvsagt være hvordan stoffet kommer til veie (ulovligheter, hacking, utro tjenere) opp mot samfunnsnytten av at det kommer frem. Hvor interessant det er at Putin og Medvedev omtales som "Batman og Robin" kan sikkert diskuteres, men samfunnsnytten av at krigsforbrytelser i Irak blir kjent tør være ubestridelig.

Jeg tror WikiLeaks metode og materiale kan være et nyttig korreks til den mediemanipulasjon/kontroll/sensur amerikanske myndigheter har bedrevet (særlig i forbindelse med sine kriger) siden tidlig 90-tall (og vel så det).

En oversikt over sentrale lekkasjer på WikiPedia: http://en.wikipedia.org/wiki/WikiLeaks#Leaks
Svar med sitat
Gammel 24/12-2010, 14:59
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Noen strøtanker om samme emne:

Jeg tror lekkasjer og varslere av og til kan være nødvendig for å påtale ulovligheter, maktmisbruk, uregelmessigheter og systemer som ikke fungerer.

Jeg tror det er klokt av WikiLeaks å sile stoffet de legger ut, både ved å kjøre mye av det via større redaksjoner og ved å legge ut litt og litt etter selvstendig redaksjonell vurdering. (Samtidig har jeg kolleger som sutrer over at de da ikke får tilgang på alle originaldokumentene og anledning til å etterprøve stoff/ finne andre vinklinger. Det gjelder i og for seg ved alle lekkasjer direkte til utvalgte redaksjoner).

Såfremt det gjøres vanlige redaksjonelle og etiske vurderinger av stoffet skiller det seg ikke, annet enn i omfang, fra andre typer lekkasjesaker.

En del av den redaksjonelle og etiske vurderingen må selvsagt være hvordan stoffet kommer til veie (ulovligheter, hacking, utro tjenere) opp mot samfunnsnytten av at det kommer frem. Hvor interessant det er at Putin og Medvedev omtales som "Batman og Robin" kan sikkert diskuteres, men samfunnsnytten av at krigsforbrytelser i Irak blir kjent tør være ubestridelig.

Jeg tror WikiLeaks metode og materiale kan være et nyttig korreks til den mediemanipulasjon/kontroll/sensur amerikanske myndigheter har bedrevet (særlig i forbindelse med sine kriger) siden tidlig 90-tall (og vel så det).

En oversikt over sentrale lekkasjer på WikiPedia: http://en.wikipedia.org/wiki/WikiLeaks#Leaks
Mine tanker om det samme:
http://www.bokogbibliotek.no/index.p...atid=1:aktuelt

Jeg har engasjert mer enn gjennomsnittelig i denne saken, spesielt i bibliotekssfæren - hvor det har rast til tider ganske heftig debatt, som følge av Library of Congress' blokkering av WL.
Det er første gang i mitt liv jeg har blitt utsatt for personangrep fra en med doktorgrad i filosofi forøvrig, og da meldte jeg meg ut. (Men det er et annet sted enn i lenken altså.)
Gammel 24/12-2010, 15:06
Medlem

(Der avslørte du nok en gang ditt superhemmelige alias. Begynner du å miste grepet? )

Interessant innlegg, men sliter litt med å gripe kjernen i biblioteksiden av debatten: handler det om hvorvidt man skal gjøre WikiLeaks tilgjengelig via maskiner på bibliotekene, eller om hvorvidt bibliotekene bør speile WikiLeaks?

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Det er første gang i mitt liv jeg har blitt utsatt for personangrep fra en med doktorgrad i filosofi forøvrig, og da meldte jeg meg ut. (Men det er et annet sted enn i lenken altså.)
Lol. Sitat?
Svar med sitat
Gammel 24/12-2010, 15:22
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
(Der avslørte du nok en gang ditt superhemmelige alias. Begynner du å miste grepet? )
Ja. Helt klart. Nå har jeg jo gått så langt som å klaske inn fornavnet mitt i profilen og greier!

Sitat:
Interessant innlegg, men sliter litt med å gripe kjernen i biblioteksiden av debatten: handler det om hvorvidt man skal gjøre WikiLeaks tilgjengelig via maskiner på bibliotekene, eller om hvorvidt bibliotekene bør speile WikiLeaks?
Debatten gikk i stor grad ut på hvordan biblioteker i Norge eventuelt skal reagere på et lignende krav som det Library of Congress angivelig fikk. Altså, i en hypotetisk situasjon, skal vi forbeholde oss retten til å distribuere materiale myndighetene ikke liker? I andre rekke var det også en debatt om hvorvidt individuelle biblioteker skulle speile WL, og også om å få en offentlig uttalelse fra de norske biblioteksforeningene rundt prinsipielle spørsmål i forhold til informasjonsrett og ytringsfrihet.
(Det fikk vi også: http://www.norskbibliotekforening.no...le.php?id=2545 -selv om jeg gjerne skulle sett den tydeligere.)

Sitat:
Lol. Sitat?
Jeg har tilsynelatende slettet mailen, men for å parafrasere: Jeg, i kraft av å være en "nettfreak" har like lite respekt for lov og rett som "dophuer". Dette er en egenskap jeg visstnok deler med redaktøren i bok og bibliotek, lederen for norsk bibliotekforening og hovedbibliotekaren ved Høgskolen i Telemark m.fl.

Hadde jeg villet fortsatt debatten hadde jeg nok sagt at jeg faktisk mener loven er viktig, ellers hadde jeg ikke tatt til orde for å ha en prinsipiell debatt om hvordan vi skal forholde oss til den som sektor, og eventuelt også endre lovene - men også gjerne bryte den om vi må. Hadde jeg vært som "dophuene" hadde jeg dritt i debatten og bare gjort som jeg følte i øyeblikket... Men jeg meldte meg altså ut.

Sist endret av krhip; 24/12-2010 kl 15:24
Svar med sitat
Gammel 24/12-2010, 15:37
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Jeg har tilsynelatende slettet mailen, men for å parafrasere: Jeg, i kraft av å være en "nettfreak" har like lite respekt for lov og rett som "dophuer". Dette er en egenskap jeg visstnok deler med redaktøren i bok og bibliotek, lederen for norsk bibliotekforening og hovedbibliotekaren ved Høgskolen i Telemark m.fl.
Jaja. I godt selskap, da, i det minste.
Svar med sitat
Gammel 24/12-2010, 15:56
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

At det blir lekket en del uvesentligheter synes jeg nettopp viser noe av poenget: at det kanskje er for lav terskel for å unndra ting fra offentligheten.
Svar med sitat
Gammel 24/12-2010, 16:07
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
At det blir lekket en del uvesentligheter synes jeg nettopp viser noe av poenget: at det kanskje er for lav terskel for å unndra ting fra offentligheten.
Mja. Jeg synes det virker nyttig for diplomater å kunne bruke noe friere, tydeligere og mer direkte tale overfor egen regjering enn overfor andre lands diplomater og myndigheter, uten å måtte regne med å få det i avisa dagen etter. Det går på det Sterling skriver om skillet mellom behovet for gjennomskinnelighet kontra behovet for diskresjon.
Svar med sitat
Gammel 30/12-2010, 12:56
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Bruce Sterling om WikiLeaks, Manning og Assange

Takk, Ole Peder! Eg elskar artikkelen, og har delt han på Facebook.
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia