Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Vis meningsmålingsresultat: Har du utøvet eller vært offer for vold? Lenge siden?
Ja, jeg sloss jevnlig. 2 7,69%
Det har hendt at jeg har havnet i basketak ja. 2 7,69%
Noen ganger så har jeg måttet. 1 3,85%
Det er lenge siden nå, men ja. 8 30,77%
Ikke siden barne/ungdomsskolen. 11 42,31%
Jeg har blitt spart den opplevelsen. 2 7,69%
Jeg har opplevd vold for mindre enn en uke siden. 1 3,85%
Jeg har opplevd vold innen den siste måneden. 0 0%
Jeg har opplevd vold det siste året. 1 3,85%
Husker ikke, men det er mer enn et år siden. 2 7,69%
Flervalgsmeningsmåling. Velgere: 26. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/01-2011, 16:40
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Vold, i virkligheten.

OK,

vi har snakket litt om rolledød. Kamp er en ting som stadig diskuteres her på forum. Hvordan gjøre det mer realistisk, hvordan gjøre det mer cinematisk.

Ok som en som har et meget nært og tidvis profesjonelt forhold til vold og voldsmennesker så er jeg nysgjerrig.

Har du opplevd vold mot deg selv eller utført vold mot en eller flere personer.

Og vold her er ikke sinte ord, litt dytting, trening, sparring eller lekeslåssing. Vi snakker angrep med intensjon om å skade, eller for å hindre skade. Poenget at det ikke er lek eller sport lengre.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 3/01-2011 kl 16:57
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 16:50
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Vold, i virkligheten.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Og vold her er ikke sinte ord, litt dytting, trening, sparring eller lekeslåssing. Vi snakker angrep med intensjon om å skade.
Hmm ... det er mulig å ty til "vold" for å hindre skade.
Eksempel: en kamerat av meg ble angrepet av en fyr. Kameraten min er en ganske ynkelig kropp, så han hadde ingenting å stille opp med. Jeg tar derfor tak i halsen på fyren, kaster ham overende, og skriker til ham at dette må han slutte med. Så slipper jeg ham. Han er ikke skadet, men jeg har helt klart tydd til vold, og tatt fullstendig fysisk kontroll over fyren, for å hindre hans overgrep.

Ellers: ja, jeg har angrepet for å skade folk. Det har ikke skjedd ofte, men det har vært såpass skremmende å gjøre det, at jeg prøver alt mulig annet fremfor vold nå. Syns jeg er blitt flinkere til å kjøle ned gemyttene til folk rundt meg med årene. Og om vi skal snakke om realiteter i kamp, syns jeg det er verdt å ta med evna til å unngå kamp også.
Gammel 3/01-2011, 16:55
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Godt poeng. Oppdaterer definisjonen.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 17:02
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Og du har helt rett. Unngå kamp er en av de viktigste ferdighetene man kan ha. Jo mer man har opplevd og sett konsekvensene av vold, jo mer klar over faren man og andre er i. Jo viktigere blir det å unngå kamp. Jeg vil våge meg å si at den ferdigheten der er den viktigste i vær eneste dørvakt sitt arsenale. I min dør dyrker vi den.

Men det er en dualitet der. For man kan kun tøye strikken så langt. Og så...

Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 17:35
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
OK,
vi har snakket litt om rolledød. Kamp er en ting som stadig diskuteres her på forum. Hvordan gjøre det mer realistisk, hvordan gjøre det mer cinematisk.
Ok som en som har et meget nært og tidvis profesjonelt forhold til vold og voldsmennesker så er jeg nysgjerrig.
Har du opplevd vold mot deg selv eller utført vold mot en eller flere personer.
Og vold her er ikke sinte ord, litt dytting, trening, sparring eller lekeslåssing. Vi snakker angrep med intensjon om å skade.
Jeg kommer til å svare litt mer utførlig enn du spør.

En post som dette er noe av grunnen til at jeg synes det er flott at ikke forum er Googlebart. Jeg skulle gjerne hatt et internettbasert forum der man kunne snakke fritt og åpent om slike ting (og alt mulig annet) med (mer eller mindre) likesinnede uten å risikere noe som helst. Men siden du først spør kan jeg jo prøve meg litt.

Du er ganske fokusert på vold, og det å snakke om vold, på offentlige fora. Det gjelder ikke bare her, jeg har også sett det på Facebook (nå rundt nyttår) og på Story-Tellinghvadetnåheter/KnifeFight (Kosovoepisoden).

Jeg er ganske fokusert på ord, tekst og nerding rundt det.

Kanskje ikke så rart, i.o.m. at du jobber med privatisert vold, og jeg jobber med ord, tekst og nerding rundt det. Man er hva man ha spist, som Knudsen og Ludvigsen synger.

Men for å svare på dine spørsmål:

Jeg har (takk og lov) levd et veldig voldsfritt liv. Ikke ble jeg slått i heimen, og ikke slåss jeg mye på skolen. Jeg ble slått på kjaken en gang i sjette etter en lekeslåsskamp som gikk for langt (jeg spente ham i søla, han slo meg på kjeften). Jeg ble ertet en del i 4-5, men reagerte med hyperventilering og grining, ikke vold.

Da jeg gikk på videregående var jeg fascinert av (og invovlert i) ”militant antifascisme”, og med på en masse demonstrasjoner/konfrontasjoner som var tidivis voldelige. Jeg utførte selv (takk og lov) aldri vold mot noen, men så det på nært hold og kjente mange som var involert i utførelsen av det. I dag (og de siste ti årene eller noe), synes jeg borgervern og privatisert vold er jævlig forkastelige greier.

En gang fant en venn av meg og jeg ut at vi skulle ha Fight Club etter en pub-runde. Han fikk (kanskje) en ribbeinsbrist, jeg ble slått én gang på nesa og fant ut at det var jævlig ubehagelig. Vi gikk sammen på legevakta og ventet der et par timer sammen med masse andre folk med blod på klærne.

En tidligere bestevenn (fortsatt en veldig nær venn, men vi ser hverandre nesten aldri, så...) har blitt politimann. Jeg er fascinert over det han driver med, og har stor respekt for det, men det er ikke min greie. Det samme gjelder Forsvars-venner av ham, og andre Forsvars-folk jeg treffer på.

Offisielt, i Statens Arkiver, er jeg vel en pasifist, fordi jeg svarte ”jeg er pasifist” da at han snuten med barten spurte meg da jeg var på intervju om hvorvidt jeg kunne bli sivilarbeider (han blunket da jeg nølte, og gjorde et poeng av at jeg ikke skulle gjøre det vanskelig for meg selv – det var rutine, lissom).

I virkeligheten er jeg vel tilhenger av vold for gode formål. Bare jeg slipper å utøve det selv, bare det blir utøvd for gode formål, og bare det ikke blir utøvd på meg (utover det faktum at Staten har voldsmonopol (minus deg og dine kolleger, og minus allverdens sikkerhetsselskap).

Sist endret av Ole Peder Giæver; 3/01-2011 kl 18:05
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 20:17
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Bare for å klargjøre: dørvakter og sikkerhetsvakter har ingen rett til å utøve vold mot noen. De er å ligne med Hvermannsen i forhold til dette; de har rett til å forsvare seg, men ikke å gå agressivt til verks; det er det kun politiet og forsvaret som har rett til.
Gammel 3/01-2011, 20:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Det er ganske flytende grenser... Vold har ikke alltid en klar intensjon, tror jeg. Noen ganger er det veldig spontant.

Traff en fyr på byen som ga meg en brist i et ribbein, så jeg slo ham på nesa. Når jeg tenker meg om var det kanskje Ole Peder.

Ellers utfordret jeg en gang ungdomsskolens bølle til nevekamp da jeg var på vei hjem fra klarinett-trening. Jeg fikk deng og syklet hjem.

Da jeg var i tjueårene pleide jeg å gå mellom når folk slåss på byen, i tilfeldige køer utenfor utesteder i Stavanger. Utrolig nok ble jeg aldri skadd.

I samme periode pleide jeg å kødde med en kamerat når vi var på fest. Vi yppet hverandre til kamp. En dag gikk vi visst for langt, og han ga meg en på tygga. Jeg satte meg ned og vi sluttet å yppe.

En gang jeg var i tjueårene ble jeg slengt inn i vinduet på Checkpoint av en dørvakt, slik at den store ruta ut mot gaten knuste. Jeg hadde sneket meg inn og hjulpet en kompis å snike seg inn, og ignorert vakta. Jeg ble nektet i noen måneder etterpå. Han jobber ikke lenger som vakt, tror jeg.

For noen år siden var jeg på konsert med Queens of the Stone Age på Rockefeller. Jeg sto helt forrerst og hoiet og skrek, som de fleste andre som sto forrerst. Scenevakten likte det ikke - jeg må ha skreket høyt og sett aggressiv ut. Han ba meg roe meg ned, visstnok, men det gjorde jeg ikke - for meg var det helt kurant oppførsel på rockekonsert, akkurat som jeg og de jeg kjente alltid hadde pleid å gjøre. Han tok kvelertak på meg, og jeg roet meg ned, gitt. Det er siste gang jeg har vært på Rockefeller. Jeg vurderte politianmeldelse, men hadde nok ikke hatt et bein å stå på i en rettssak.

Jeg innbiller meg at hvis jeg noengang skulle ty til "ordentlig" vold, ville det vært en ganske kalkulert greie. Ikke sånn veldig spontant - både fordi jeg ikke har personlighet til det, og fordi jeg suger på voldsutøvelse. Det måtte hatt et formål.
Gammel 3/01-2011, 21:36
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg har i likhet med Ole Peder levd et relativt voldsfritt liv - sånn for min egen del. Jeg har fått et par brudd av semivold i livet (en nese i lekeslåssing som kom ut av kontroll i niende klasse og et krageben under rugbykamp i gymmen i syvende), men ellers har jeg gjort det jeg har kunnet for å unngå vold. Jeg er, i kraft av å være buddhist, tilhenger av avahimsa, og avstår totalt fra vold selv mot dyr og insekter. (Men jeg anerkjenner at jeg er et menneske med primitive reaksjoner og lyster, og kan ikke love at jeg ikke ville slått tilbake om noen satte meg i rett situasjon.)

Men jeg har vært vitne til et par ganske stygge voldsepisoder. Jeg har sett en mann bli stukket ned med saks, og jeg har sett en mann få slått ansiktet sitt i en murvegg gjentatte ganger, og relativt nylig så jeg en mann som ble møljebanket av flere andre, og fikk ansiktet slått noen ganger i en bil. Det var veldig ubehagelig. (Også har jeg sett noen tilløp til vold, men ikke mer alvorlige hendelser.)

Det nærmeste jeg kommer å ha brukt vold mot noen i voksen alder var da jeg brukte en iron maiden fan som plog til å brøyte vei gjennom andre iron maiden fans som stod i veien på t-banen. Jeg tok tak i den største og skjøv gjennom de mindre. Det ble en del hoing og litt forsøk på å sparke meg og sånn, men jeg ignorerte dem og gikk videre. Veldig ulikt meg, men jeg var i usedvanlig dårlig humør.

Å ja, også har jeg blitt gasset av politiet. Det er vel strengt tatt vold det også. Skal love dere at det fikk adrenalinet i gang og kampviljen veldig raskt ned, så veldig raskt opp igjen, så veldig raskt ned igjen fordi det var veldig kaldt og jeg var utmattet.

Jeg er opptatt av hvordan disse hendelsene fikk meg til å reagere og føle meg, og det er ganske spennende egentlig. I alle tilfellene har man reagert som et barberblad, for å si det slik. Om jeg blir truet, så blir jeg (desverre) veldig fort ikke-meg-selv (tm). Det kan bety at jeg blir veldig sint.
I de situasjonen hvor andre har vært utsatt for vold har jeg reagert veldig kaldt og rolig og ringt politiet uten noen form for panikk eller frykt - som jeg har forstått at mange gjør. Sterk følelse av avmakt, siden jeg ikke kan gripe inn, men med mindre frykt enn jeg hadde forventet.

Jeg er litt interessert i å høre hva kroppen og hodet ditt gjør i voldssituasjoner Kaare. Du går jo ut i verden med en forventning om vold, og en kapabel måte å håndtere det på. Det må gjøre noe med deg tenker jeg.

Sist endret av krhip; 3/01-2011 kl 21:39
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 22:43
Kaare Berg sin avatar
Medlem

* for personlig. Måtte slette dett.

Sist endret av Kaare Berg; 3/01-2011 kl 22:48
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 22:47
Kaare Berg sin avatar
Medlem

He he,

Tomas har helt rett. Det er staten som har voldsmonopol. Vektere, dørvakter og hvermansen har ikke lov til å utøve vold. Du har lov til å ty til makt for forsvare deg i henhold til nødverge paragrafen, men da skal det være tilpasset trusselen, og man skal slutte det øyeblikket situasjonen er avverget. Å slå hodet til noen i en vegg gjentatte ganger betyr at man vil ha et forklarings problem. Det juridiske rundt vold er et tema jeg kjenner godt til.

* beklager ombestemte meg. Dette ble for personlig.

Beklager, men resten av innlegget har jeg redigert vekk.

Sist endret av Kaare Berg; 3/01-2011 kl 22:48
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia