Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28/06-2011, 21:20
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Her skjer det skikkelig lite for tida.

Det skjer alltid lite på dette forumet om sommeren, det er slik hver sommer, folk er på ferie, eller driver med ting ute, det er vel helst når folk sitter hjemme å kjeder seg at de bruker mye tid på forumer. For øyeblikket driver jeg ikke med så mye, jeg studerer okkultisme, spiller MtG og ser på Stargate og om et par uker så skal jeg hjem til min mor på sommerferie.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 28/06-2011 kl 21:21
Svar med sitat
Gammel 29/06-2011, 09:33
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard Sv: Her skjer det skikkelig lite for tida.

I dag skal jeg på rullestolpigging.
Gammel 29/06-2011, 10:20
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Jeg går på skole.. og jobber litt med en Edocs database, som trenger oppdateringer, også trener jeg 2-3 ganger i uken, styrke og pilates, så slipper jeg permanente skader fra ankelbruddet jeg hadde tidligere i år..
Så spiller jeg rollespill 2 ganger i uken, om ikke mer noen ganger.. samtidig som jeg leder et Guild på World of Warcraft.. nesten ikke fritid igjen da...
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 29/06-2011, 14:52
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Jeg skriver. En halv til halvannen time om dagen. Masteroppgave, skjønnlitteratur, skriveøvelser i ikkefiksjon. Jeg spiller dataspill. Det er belønningen for å skrive. 10 kr. i spillkassa for master, ps3-spilling resten av dagen for skjønnlitteratur, Alpha centauri resten av dagen for ikkefiksjon. Hvis jeg skriver både skjønnlitteratur og ikkefiksjon, kan jeg bruke autosaven på Alpha centauri, hvis ikke må jeg bare ta i mot det som skjer med meg. Som man skjønner tar alt dette en del tid.

I tillegg prøver jeg å lese en del. Nå leser jeg for mye på en gang, selv til meg å være. 14 bøker ved sist opptelling. Jeg prøver blant annet å komme gjennom Bibelen. Kommet til 1. kongebok så langt.

Jeg titter ganske ofte innom forumet, men det har ikke skjedd så mye her i det siste. Ikke får jeg noe til å skje selv heller, det jeg har av overskudd til å skrive bruker jeg på all den andre skrivinga. Men nå skal jeg prøve å skrive mer fort-og-gæli fremover da, ting jeg ikke må redigere en trefire ganger før jeg gir fra meg. Kanskje på forum også?

Det er oppløftende at Anja har vært innom her i det siste. Hun pleier å være flink til å svare på tråder og følge dem opp.

Jeg skulle ønske jeg ble ferdig med noen av bøkene jeg leste. Jeg skulle ønske jeg hadde et bedre ord for nonfiction. Men utover det er jeg ganske fornøyd med tilværelsen.
Gammel 29/06-2011, 16:49
Hagazussa sin avatar
Medlem

Det er jo hyggelig å være ønsket.

Jeg prøver å strengt begrense meg til tre til fire bøker som blir lest av gangen ellers så blir jeg aldri ferdig med dem, en fiction bok, en okkult bok, en rollespill bok og en fag bok om life extrension.

Noe som minner meg om, er ikke faglitratur et annet ord for non fiction? Det var iallefall slikt det ble delt inn på skolebibloteket vårt, all fiction gikk under skjønnlitratur mens all ikke ficsom enten det var bøker om kjemi, hvordan dyrke roser eller bøker om berømntheter havnet under faglitratur.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 29/06-2011, 20:36
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Her skjer det skikkelig lite for tida.

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Noe som minner meg om, er ikke faglitratur et annet ord for non fiction?
Ja. Alt er strengt tatt enten faglitteratur eller skjønnlitteratur, og flere former for litteratur finnes vel ikke. Noe kan være begge deler, men ingenting kan være ingen av delene.
Gammel 29/06-2011, 20:52
Hagazussa sin avatar
Medlem

Så dermed en enkel løsning på Martin sitt problem, hvis noe er ikke fiksjon så er det faglitratur.
Svar med sitat
Gammel 30/06-2011, 09:48
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Her skjer det skikkelig lite for tida.

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Så dermed en enkel løsning på Martin sitt problem, hvis noe er ikke fiksjon så er det faglitratur.
Også er det noen som snakker om "faksjon": skjønnlitteratur basert på virkeligheten. Altså dramatiseringer av virkelige hendelser om man skal snakke filmspråk. Men det er strengt tatt også skjønnlitteratur, samme hvor mye det prøver å være en mellomting.
Gammel 30/06-2011, 11:00
Hagazussa sin avatar
Medlem

Det er mange kategorier man kan bruke, det er flere sjangre, indelinger og kategorier enn man kan nevne i et leksikon, noen av dem temmelig ubrukelige og andre er veldig nyttige, det finnes sikkert bedere definisjoner enn faglitratur, men iallefall så er definisjonen faglitratur der og den er riktig til man finner noe bedere.

Faksjon, jo, ja det fungerer jo det, spesielt hvis en bok eller en film eller slikt faktisk er bassert på virkeligheten, veldig ofte så er det jo en kjærne med 5 prosent virkelighet i det og så er resten funnet på og da blir de vel mindre fa og mer fi?
Svar med sitat
Gammel 30/06-2011, 11:17
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sålenge man er klar over at det strengt tatt er skjønnlitteratur, og ikke fremstiller virkeligheten så er faksjon helt uproblematisk. Det er når faglitteraturen begynner å bruke skjønnlitterære grep at det blir problematisk. Det er blitt ganske populært (eller har muligens alltid vært det) å bruke skjønnlitterære former i historiebøker av den mer populærvitenskapelige sorten. Overtydelig eksempel er den nylig oversatte "Jakten på Eichmann" av Neil Bascombe. Mer lest, men mindre tydelige er bøkene til han gjøken Beevor.

Den typen ting er fine for å "få følelsen av ting", men er på ingen måte egentlig faglitteratur, i mine øyne. Her strides de lærde som det heter.

På den annen side så har man filmer som Der Untergang, hvor ingen er tvil om at det de ser er en dramatisering, men ligger ekstremt tett opp til fakta (i motsetning til Max Manus) og nærmest ligger tettere opp til et faglig begrep enn mange såkalte fagbøker. Faksjon er i så måte problematisk både som genre og som kunnskapsformdling. I teorien er det helt greit å drive med faksjon, men man skal være åpen om at det er skjønnlitteratur, og ikke noe annet eller mer, og kan aldri være noe annet.
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:55.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia