Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 6/08-2011, 13:37
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Hvilke norske bøker anbefaler du?

Inspirert av dette innlegget fra Tomas fikk jeg lyst til å se om det var mulig å sanke noen tips til gode norske forfattere. Gjerne innen genre og tematiske områder "vi" ofte faller for, men også generelt.

Når jeg kikker i egne hyller etter å ha lest og tenkt litt over Tomas' innlegg ser jeg at det er en *veldig* stor overvekt av bøker på engelsk. Jeg gjør meg sikkert en bjørnetjeneste ved å ha det slik, av grunner jeg kommer inn på i svaret til Tomas (den andre tråden).

I skrivende stund har jeg dårlig tid, men kommer sterkere tilbake med egne anbefalinger.

Så! Hva anbefaler du, og hvorfor?
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 14:56
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Hvilke norske bøker anbefaler du?

Ingeborg Arvola skriver småsurrealistiske noveller. Veldig gode, men kanskje ikke for alle. Verd et forsøk.

Karin Fossum skrives såpass godt at man kommer til å like krimbøkene hennes selv om man ikke liker krim.

Ingvild Rishøi er en annen novellist som jeg har falt for i det siste. Lange noveller. Bøkene er dyre, så lån på biblioteket.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 15:01
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Den første boka jeg tenker på er "De siste tider" av Øyvind Myhre. En godt komponert fantasy-roman, med innslag av det bestialske ala Easton Ellis.

Ellers er jeg stor fan av Jo Nesbøs språkføring, noe som gjør bøkene hans svært leseverdige.

Ellers mener jeg å huske at Ingar Knudtsen hadde en del gode noveller 'back in the days', men jeg har ikke lest noe av ham på mange år.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 15:07
Ursus sin avatar
Ursus Ursus er offline
Medlem

Uten å gi meg i kast med noen lengre liste (ditt innlegg i Tomas' tråd var meeeeget nært hva jeg selv kunne ha skrevet om egne lesepreferanser/fordommer, så vi har nok litt beslektet situasjon her), vil jeg i forbifarten nevne den siste norske boken jeg leste: "Drakeguten" av Asbjørn Rydland. Fantasylitteratur på nynorsk overflommer ikke bibliotekhyllene, og denne er grei lesning. Det er også såvidt jeg vet den første norske fantasyboka som er uttalt og tydelig inspirert av en norsk laiv-verden.

Selvsagt griper jeg meg i å tenke etter å ha lagt fra meg boka slike ting som "ville jeg ha lest denne hvis jeg ikke kjente forfatteren og hadde et svært indirekte eierforhold til settingen han skriver om", "ville jeg synes den var litt for lik tilsvarende bøker om den hadde vært på engelsk", og så videre. Men det er greit. For mesteparten av den norsktalende befolkning er ikke Veiskille-settingen kjent mark, og som fantasy på nynorsk liker jeg den bedre enn noen av de få tilsvarende eksemplarene jeg ble pådyttet da jeg var i tenårene, selv med en forbitret og mer kritisk innstilling etter å ha lest mye fantasy siden den tid.

Som lærer ville jeg ikke nølt med å anbefale "Drakeguten" (første bok i en serie, er planen) til ungdomsskoleelever som sliter med tanken på at nynorsk kan fungere til mer enn gamle diktsamlinger og historier om tristesse blant primærnæringsarbeidende i landsens strøk på 1800-tallet. Det er et tegn i tiden at mange prøver å skrive fantasy på norsk, og Asbjørns bidrag til feltet er solid nok selv uten noen målformspreferanse. Om det ikke fenger en selv, kan det være å anbefale for yngre fantasyinteresserte.
Gammel 6/08-2011, 22:33
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvilke norske bøker anbefaler du?

Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo.--Dette er en fantasy serie som handler om en fobannet familie, det er en familie saga som følger Isfolket familien i fra 1500 tallet og frem til 1950 tallet mens de forsøker å håndere de mange magikerne som blir født inn i deres familie samnt å finne ut hvordan de skal bryte forbandelsen som hviler over dem. Det er to serier til i samme setting, disse heter Heksemesteren og Sagaen om Lysets Rike.

Enhjørningen av Roald Dahl--Denne boken handler om en gruppe menn som sitter og forteller hverandre historier om deres møter med det overnaturlige.

Satans Kvinnfolk av Hege Duckert--Denne boken ble publisert i forbindelse med musikalen Witch Witch, den er en bra og detaljert inføring i hekseprosessene, spesielt i Norge men også andre steder i verden.

Bestemor Stemsens Eventyrlige Katter av Gerd Eva Lillo--Dette er en serie på tre bøker, den følger en ung jente ved navn Inger Johanne som finner ut at bestemoren hennes er involvert med en heksesirkel, en sirkel hun selv etter vert blir inviet i.

Agenten fra SKuRRk av Philip Newt--Denne boken handler om en 11 år gammel pike som finner ut at hun er en heks, problemene hennes stopper ikke der, når en agent fra en annen planet prøver å ta over norden så er denne unge heksen den eneste som kan stoppe ham.

Bøkene om Stjerneskipet Alexandria av Jon Bing--Azur Kapteinenes Planet, Zalt Dampherrenes Planet, Mizt Gjenferdenes Planet, Tanz Gåtenes Planet. Dette er en serie om en romskip som også er et biblotek og dets mannskap som reier rundt i universet på eventyr.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 7/08-2011, 00:01
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det er kanskje ikke nødvendig å nevne Tor Åge Bringsværd. Men jeg gjør det likevel.

Roald Dahl er en av mine barndomsfavoritter, men jeg innbiller meg at bøkene hans er oversatt fra engelsk, ikke skrevet direkte på norsk.

Ingvar Ambjørnsen er ellers en favoritt, samt at jeg er enig i at Jo Nesbø skriver godt. Morten Jørgensen har skrevet ei bok som heter Sennepslegionen, som jeg ble veldig glad i da jeg var 15-16 - den var alternativt skrevet, og hadde mange spesielle sjangre blandet i samme roman (intervju, sangtekst, førsteperson/dagbok, andreperson/skilding, osv.). Ellers... Jens Bjørneboe er fin.

Er også glad i Runde og Moens tegneserier om De Fire Store.

Hva med oversatte skandinaviske forfattere? Jonas Gardell har skrevet tre "oppvekstromaner" som er helt utrolig fengende og godt skrevet.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 7/08-2011, 14:50
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Takk for anbefalinger og tips så langt! @Torgrim: Asbjørns bok er jo selvsagt en vi "burde" lese. At den også kommer med anbefaling gjør det enda mer fristende å plukke opp. @Maja: når jeg leste dine anbefalinger slår det meg også at kvinnelige forfattere glimrer med sitt fravær både i mine hyller og leselister ellers. Sukk...

Uansett, her er mine:

Torgrim Eggen har vært en av sommerens favoritter for meg. Jeg har lest nesten hele hans skjønnlitterære produksjon nå, tror jeg, og kan anbefale omtrent alt sammen. Godt skrevet samtidssatire/kritikk/analyse med en viss kynisk distanse, men også rom for troverdige følelser. Særlig interessante: Trynefaktoren (om samrøret mellom næringsliv, medier og ”det sosialdemokratiske partiet”. Politikk og maktspill i Norge), Jern (den ferskeste, om en surrete dommedagssekt i Nyhetsspeilettradisjonen), Hermanas (anbefales enhver som fortsatt måtte nære rosenrøde forestillinger om den kubanske revolusjonen), Hilal (interessant sf om det flerkulturelle Norge. Litt datert på noen få områder, særlig teknologisk, skremmende aktuell på de fleste andre områder).

Omtrent alt av tegneserieskaper og multikunstner Christopher Nielsen. Fantastisk morsom og sørgelig samtidssatire. Seriene om junkiene To trøtte typer. Den ferskere Bygdegutar, første i Hold Brillan-trilogien, kan være et godt sted å starte.

Abo Rasul, trilogien Skandinavisk misantropi (Cocka Hola Company, Macht & Rebel, Unfun), hysterisk morsomt, grisesvart samtidsballespark. Kritikk av repressiv toleranse, kommersialisering av opprør og en masse annen elendighet.

Forfattere og bøker jeg ikke har lest på lenge, men som jeg husker med glede:

Tor Åge Bringsværd tør være kjent for de fleste. Jeg slukte alt jeg kommer over frem til langt ut på videregående. Falt ikke helt for Pudder? Pudder!, som var den siste jeg plukket opp, og stanset midtveis. Husker særlig middelalderpentalogien Gobi med glede. I tillegg til barnebøkene om sjøormen Ruffen, en rekke antologier og novellesamlinger fra 70-80-tallet, Ker Shus (fantasy/post-apo), m.m.

Jon Bings bøker om stjerneskipet Alexandria. Fantastisk sf for ungdom. Uforglemmelige tegninger av Thore.

Knut Hamsun
: Sult og Pan likte jeg særlig godt. Liker generelt språkføringen og skildringen av det ubevisste sjelsliv.

Jens Bjørneboe: Bestialitetens historie, Haiene. Også en forfatter som liker å rulle seg litt i møkk og elendighet.

Dikt av Olav H. Hauge (kort, haikuaktig poesi. Sier mye med få ord).
Svar med sitat
Gammel 7/08-2011, 15:07
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

De siste årene har jeg funnet én norsk forfatter jeg har satt pris på. Forfatteren skriver tilogmed på en slags nynorsk og er lyriker. Det er ikke til å tro, for det er sånn jeg burde mislike.

Jeg synes språkføringen er helt på nivå med Burroughs og Ballard, og innholdet er veldig Gibson/Ballard/Dick. I luvz it.

Solaris korrigert heter diktsamlingen, og den er skrevet av Øyvind Rimbereid.

Jeg har nevnt den i en annen tråd her et eller annet sted. Den er fantastisk.
Gammel 7/08-2011, 20:00
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

B. Andreas Bull-Hansen sin triologi om Evv Lushon, første bok er Lushons Plater, de kan jeg anbefale.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 7/08-2011, 20:35
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Jeg skal innrømme at jeg sjeldent leser bøker på norsk, på tross av at jeg er veldig glad i språket. Det har vel mest å gjøre med at jeg stort sett leser fantasy, humor eller beat literatur fra 50 - 60 tallet (ja, det er et fravær av bøker med "mening" - jeg syntes ikke så mye om Hamsun, etc. De gir meg lite, dessverre). Likevel vil jeg påstå at det per i dag ikke er en "norsk" George R. R. Martin/Pat Rothfuss/Daniel Abrahams/Stephen King. Hvor er han/hun?

Det er allikevel en forfatter jeg liker veldig godt, som attpåtil er norsk - Harald Rosenløw Eeg. "Vrengt" er en fantastisk liten bok, selv om den er skikkelig trist. "Karmakongen" er også en litt trist bok, men har mye håp og buddhisme mellom permene.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:49.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia