Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 25/11-2011, 09:52
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Question Julequizz-quazz-splaquozz

Inspirert av en kunnskaps-fetisjist som nylig postet en quizz her.

Regler for splaquozzen:

1. Svar i denne tråden, i en spoiler. Det gjør du ved å skrive:

[ spoiler ] Svar på spørsmål [/ spoiler].

2. Svarene bedømmes på kulhet, unntatt der hvor de bedømmes på innsikt og hjertevarme. Man kan få fra -3 til +3 poeng for hvert spørsmål. Mangel på svar gir automagisk -3 poeng.

3. Vinneren kåres 23. desember, og får lov å kalle seg "Splaquozz-konge/dronning" i signaturen sin.

---

A. Hva er en terning?

B. Nevn fem ord som vil fornye rollespillet.

C. Hva er det skumleste som kan skje i et rollespill?

D. Hvor bra er rollespill i forhold til film, romaner, teater?

E. Du spiller rollespillet Itras by. Hvorfor gjør du det? Hvorfor har rolla di vansker med å svinge til venstre?

F. Nevn tre rollespill som enda ikke finnes.

G. Hvis du må gifte deg i et rollespill; hvem er du, hvem er brudgommen, og hvordan blir bryllupet?

H. Nevn et rollespill som gjør like bra saker som en topp TV-serie.

I. Fortell hvorfor Draug er et kult rollespill.

J. Har du noensinne følt at rollespillet forklarer livet ditt for deg?

K. Hvordan begynte du å spille rollespill? Hvorfor fortsetter du?

L. Hvor mye kjærlighet er det i dette forumet? Hvor vanskelig er den, sammenlignet med andre forhold du har vært i?

Gammel 25/11-2011, 11:01
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Julequizz-quazz-splaquozz

SPLAQUOZZ! Oi, veldig fantastiske spørsmål! Gleder meg til å bruke litt tid på dette.

EDIT: Jeg tror jeg gjør det litt bit for bit, hvis det går greit?

A. En tredje fortellerstemme, et rituelt objekt, noe som gjør rollespillet mer magisk og spennende. En fetisj. En av mange mulige randomiseringsinstrumenter. God å holde i hånden, lager en fin klirrelyd.

B. Åpenhet. Generasjonsskifter. Eldre. Internasjonalisering. Spredning.

C. At man kommer inn på virkelige temaer, som angår en selv, og som kan gi virkelig forandring i livet.

D. Veldig bra! Men ikke på alt, alltid.

E. Fordi jeg skal prøve ut noen nye greier med noen folk, selvsagt. Rollen forstår ikke konseptet venstre, vet at den ikke forstår det, og forsøker å stavre seg gjennom livet og late som ingenting - ingen andre må få vite det!

F. Itras By 2, Fabula 2 og Rats.

G. Jeg er en ung, tvangsgiftet jente. Brudgommen er en nervøs ung mann som gjør dette fordi han tror han må og at det er riktig. Bryllupet blir plutselig angrepet, og vi må rømme og finne hverandres ekte personligheter og ta flere valg på veien ut til friheten, som kanskje ikke blir det vi trodde.

H. Hm, der sliter jeg litt. Min favoritt-TV-serie er The Wire, og jeg vet ikke om noe rollespill som klarer å gjøre de sakene bra nok.

I. Fordi det blander det magiske med det menneskelige og mytologiserer vårt opphav så vi kan føle oss som en del av noe som har vært, og fortsetter å være. Det muterer folkesjelen, som slik blir evig.

J. Jeg tror ikke det. Men det har stilt mange spørsmål, eller vist meg meg selv og andre i forskjellige lys. Så det har hjulpet meg til å søke og/eller finne forklaringer.

K. Gjennom venner, som tok det både mer og mindre alvorlig enn jeg. Jeg fortsetter fordi jeg liker det på så mange måter; jeg har vennene mine der, jeg kan være kreativ, ha innflytelse, jeg kan lage ting (bøker og blader), jeg kan dra på festivaler i innland og utland og treffe mennesker som er kule og vennlige og hyggelige og nye.

L. Det er mye kjærlighet her, men den gjenspeiler bare den virkelige kjærligheten. Hvis vi ikke treffes på ordentlig, og gjør ting sammen, er kjærligheten som oftest papirkjærlighet. Men når vi har truffet hverandre, hjelper forumet oss å bygge videre og se hverandre ofte. Den er ikke like vanskelig som vanskelig kjærlighet i virkeligheten.

.

Sist endret av matthijs; 30/11-2011 kl 11:19
Svar med sitat
Gammel 25/11-2011, 11:34
Medlem

Bit for bit er helt greit! 23.desember er fristen, uansett!
Gammel 28/11-2011, 09:47
Medlem

Etter å ha lest spørsmålene igjen, ble jeg klar over at dette var ting jeg gjerne ville tenke på selv også, så jeg svarer (utenfor konkurranse).

A. Hva er en terning?
- en gondul; rollespillets magiske kraft-generator.

- hypnose, heling, selvhersking, pervasive, lykke

- at vi endrer oss som mennesker på grunn av det

- bedre! Men det erstatter dem ikke.

E. Du spiller rollespillet Itras by. Hvorfor gjør du det? Hvorfor har rolla di vansker med å svinge til venstre?
- fordi det er kult! Og fordi det virker både spennende og lokkende, og voksent!
- rolla mi kan ikke gå til venstre fordi hun gir Edderkoppdronninga sine venstre-tanker hver søndag, i Spindelkirka ved Månetårnet.

- Marg: et rollespill som underholder og helbreder kreftpasienter
- ORK: Oslo romfartskontroll; et tøft rollespill om romfart og stjernekrig
- Kiija: drømmerollespillet for cafegjengere, som foregår på en cafe, i drømme

G. Hvis du må gifte deg i et rollespill; hvem er du, hvem er brudgommen, og hvordan blir bryllupet?
- jeg er magikeren Simeon.
- bruda er prestinna Kreara, nydelig rødhåra og intelligent!
- bryllupet blir fantastisk, med magiske effekter, og en helgen som kommer og velsigner oss i det vil skal gå til sengs ...

- Harde Menn! Det er rett og slett topp TV!

- fordi det tar folketroa på alvor, og gjør den til et spennende element i et rollespill med norsk historie som sitt landskap. Og fordi det er dødskult å bruke elementer fra barnelærdommen, og leke med dem som voksne. Og fordi vi gjenopplever vår historie med dette spillet, på en måte historien aldri var, og likevel er. En kulturell milepæl!

- ja, hele tida! Det er virkelig rollespillets endrende og forklarende kraft som driver meg til å skrive og spille rollespill!

- fordi jeg var nysgjerrig, og fordi en kamerat inviterte meg med.
- jeg fortsetter fordi det er så spennende, og fordi det er et privilegium å være del av et nytt medium i utvikling.

L. Hvor mye kjærlighet er det i dette forumet? Hvor vanskelig er den, sammenlignet med andre forhold du har vært i?
- det er massevis av kjærlighet i dette forumet! Kjærlighet til rollespillet, ikke minst, men også kjærlighet mellom rollespillere (både spillskapere og spillere). Syns det er verdt det, å fremheve den kjærligheten som får oss til å invitere hverandre med på spillinger, bry oss om hva andre sier her, og ta oss nær av ting som vi oppfatter som sårende. Vi blir aldri såret over ting vi ikke bryr oss om.
- kjærligheten i dette forumet er litt vanskeligere enn det forholdet jeg er i nå, men jeg har hatt vanskeligere forhold. Det kommer av at folk føler litt utmattelse innimellom, slik vi gjør i mer intime forhold også, og da blir det vanskelig å snakek sammen. Så jeg lar heller tida gå, og sender mine signaler ut i forumet, for å se om ikke tida er inne til mer rollespill-part igjen, og det ser det ut til at tida er moden for nå. Heldigvis! Så for meg handler det om å velge kjærligheten uansett, selv om det er vanskelig.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 28/11-2011 kl 12:41
Svar med sitat
Gammel 28/11-2011, 12:38
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

A. Hva er en terning?
Ett tilfeldighetsinstrument, en beslutningstaker, den harde skjebnen.

Komsomolets, spenol, krybbe, fyllekunstner, lykke

Bli "befølt" av Tomas HV Mørkrid eller undertegnede

BÆST!

1)Spiller itras by for å uforske min surrealistiske kunstnersjel. 2) rollen min er svært høyrevridd.

(Brokeback Mountain the RPG - homoutgaven av Krutrøyk, Dogs in the Brewery - skotsk rollespill om bryggeribransjen, Haug - du spiller alt fra en liten tue til en ås)

1) Wahlgraf Rüdiger Thüringer von Middenheim 2) Deamonette of Slaneesh (er ihvertfall tvekjønnet) 3) vi snakker Slaneesh, eksesser står i sentrum.

Primetime Adventures (nesten juks)

Fordi det er første norske rollespillet som tar utgangspunkt i egne myter og kultur, også er det ikke et vikingrollespill.

Veit ikke det, men jeg vil si at rollespillet hjalp meg å sementere mitt ateistisk materalistiske grunnsyn.

1) Jeg la merke til noen som spilte rollespill i storefri i parallellklassen min (rødboksen) på videregående og fikk lov til å være med. Første rollen var en tynn Bilibo pastisj. 2) For det sosiale og fordi jeg fortsatt lever meg inn i historien.

Veldig variabel kjærlighet men med en iboende trygghet som grunnmur. Vakkert og sedat som et brudepar som har vært gift i 60 år, men samtidig ikke uten sine krangler. Dette er jo forøvrig det lengste forholdet jeg har vært i...

Sist endret av HOT; 28/11-2011 kl 19:43
Svar med sitat
Gammel 28/11-2011, 22:53
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

A. Hva er en terning?

En matematisk figur, en tilfeldighetsgenerator, en leverandør av håp og en forbannet forræder!

Flütschëmä, kulturstipend, kultursidespalte, rollespillsalonger*, minikongressfrekvensøkning

*(i.e. "best practice" & "wisdom of crowds")

I rollespillet kan man oppleve ubehagelige temaer, og noen vil ikke sette pris på klamme scener. Utenfor spillet kan noen bli veldig, veldig sinte - så sinte at det blir ubehagelig og man ikke har lyst til å spille mer sammen. Trist når det er venner.

Hehehe. Kommer veldig an på. Jeg tror nok det er forholdsvis like mye dårlig rollespill, som det finnes dårlig film - men rollespill er på mange måter bedre enn de tre nevnte medier for sin interaktivitet. Man kan lære noe av en dårlig film, bok eller et teaterstykke - og de er lettere å legge fra seg/slå av/gå bort fra, men et rollespill vil i det minste lære deg noe om det selv. Når rollespill er bra, opplever jeg at jeg både tar del i, skaper og ser en historie utfolde seg. Jeg kan også trene på ferdigheter jeg trenger i livet, men som jeg ikke utvikler alene i en kinosal eller med nesa i en bok (selv om bøker riktignok har gitt meg en del mellommenneskelige hjelpemidler).

Jeg spiller fordi jeg spiller med venner, eller noen jeg gjerne vil bli kjent med og fordi jeg så gjerne vil prøve spillet til Martin og Ole Peder. Rollen min har vanskeligheter med å svinge til venstre fordi "hun" (det var "han" for et par scener siden!) er redd for å havne i randsonene og fordi venstrehåndsarbeid har blitt forbudt etter klokken 18.

"Guttas lov" - rollespillet av menn*, med menn og for menn. Bruker håndbak og fotballtriksing som resolusjonmekanikk, men målet er å sky alle andre konflikter enn med medspillere eller spilledermenner.

* ryktene sier at det var flere jenter med i spillutformingsfasen

Skulle det dukke opp flere fjols til fjells, så er det bare å ringe. - humorrollespillet som setter farsen og revvy'n på bordet! Krever at spillerne behersker sang- og dansenumre, så vel som underfundighet og overspilleri!

Der hvor HamKam-gutta er... - spillet som tar for seg såpeoperasjangeren og blander den med fotball. Man velger en klubb, og lager en rollematrise av juniorspillere som går på skole, sosialiserer og trener og spiller fotball. Bygger mye på Smalleville, men det unike er at alle har stakes i klubben da hovedkarakterene til spillerne faktisk er de mindre fremtredende laglederne/trenerstaben. Alle taper eller vinner med laget. Tilleggsbøker gjør at man kan få familie eller et forhold til fansen.

Jeg forsøker ennå, så mottoet mitt er: "nårsomhelst, hvorsomhelst, hvemsomhelst, hvilket system som helst!" Aller helst vil jeg gifte meg med en pike som elsker meg, men jeg tar hva jeg får, gjerne en knivstikking på bryllupsnatten. Bryllupet hadde blitt fabelastisk!

Bare ett? Sist jeg prioriterte en fjernsynsserie over rollespill var når Sindbad Sjøfareren rullet på skjermene våres. I spillingene på lørdager var det pause med mat og så Sindbad. "I am Sindbad, and these are my crew!" Seriøst, jeg kan ikke huske at en fjernsynsserie har hatt forrang over spilling.

Fordi det får folk interessert i norsk historie og kultur og fordi det fikk Matthijs til å gå på Arcon. Også bruker det Fumble-systemet! ... og fordi jeg fikk inspirasjon til å gjenta en nattur jeg hadde på VGS i norsktimen.

Ja, eller forklarer deler ved livet. Jeg har også opplevd at den ga livet noe. Stadigvekk setter jeg pris på vennene jeg har fått gjennom rollespill og noen ganger er det herlig å bli påmint hvor mye jeg setter pris på å vanke med rollespillere.

Jeg lånte Call of Chtuhlu-boken av en venn på videregående, da jeg lurte på hva det var. Vi hadde felles venner som spilte/hadde spilt. Da ble jeg hektet, og jeg innså fort hvilket enormt potensial rollespill hadde, selv om jeg opplevde mye dårlig spill i noen år.

Jeg vet ikke, synes det er vanskelig å måle, men opplever at den strømmer på når folk trenger det. Synes vel forumet er ganske greit, da man kan ta krangler og oppklare misforståelser og uenigheter fort og givende (om ikke enkelt). Som i alle forhold er det trist når man selv er varm og forumet kaldt, men det varmer seg jo opp når noe er interessant. Fint at man blir regnet som trofast, selv om man ser etter noe nytt.
Svar med sitat
Gammel 30/11-2011, 02:50
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

A. Hva er en terning?
En terning er en polykehsadron, en polyheksedrin, eller en heksagotanemon, fungerende i et tokantet skjell, definert av spilleder.

Eksem, troll, fantasmogoras, svingstang og Def Lepard.

Psykose

Bedre

Har ikke noe bedre å ta meg til. Rollen er full.

1) Swigorex: rollespillet der Tomas HV forteller deg om alle svigerforeldrene du har til gode å møte.
2) Ginungagap: det grusomme spillet om hvordan helvete virkelig er, basert på vitneskildringer.
3) Kols. Et spill som går ut på å røyke 40 om dagen i hele spillets periode og se hvem som først får Kols.

Jeg er Leia. Brudgommen er Luke. Det ender med sex.

Itras by gjør alltid noe litt bedre. Vet ikke hvorfor, det bare er sånn.

Fordi det hadde et obvious og jævlig genialt konsept. Hoh-ho Ambjørnsen?? Ho-ho Mo? Sant?

Kun under narkose, og knapt nok da.

Hammeren i Monsterskogen. Fordi rollespill er the shit.

Masse! Mye lettere.
.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 30/11-2011 kl 04:16
Svar med sitat
Gammel 30/11-2011, 11:03
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

A. Hva er en terning?
Et randomiseringsverktøy. En hyggelig liten dings som passer i lomma og kan brukes til mange små spill hvis du kjeder deg på flyplassen, i bussen, på jobben, hos bestemor, på sykehuset, på møte i anonyme alkoholikere, og så videre.

"Dette er ikke et rollespill".

Det du fniser mest av.

Det er like bra som disse, men på en annen måte.

a) Fordi det er der, og vi er i et slags spiller/spill-kjærlighetsforhold.
b) Fordi hun har et bein som er kortere enn det andre. Det er det venstre beinet, så en skulle ikke tro at det ble noe vanskeligere akkurat, men hun har også opplevd noe traumatisk en gang hun tok til venstre rundt et hjørne, så hun kvier seg. (Det var da hun oppdaget et braffebeist som kledde seg i huden til hennes far. At beistet var hennes far, skal senere bli oppdaget gjennom en kombinasjon av tilfeldigheter, tidsreiser, og nitidig forskning.)

1. Myrkr - et spill om jordas skyggedimensjon og de skapningene som bor der og lengter etter å bli ett med den vanlige verden.
2. Alder Før Visdom - et spill om gamle mennesker.
3. Kjærlighet i volvoens tid - et episk fortellespill om å vokse opp på et lite tettsted med bønder, rånere, og bygdeoriginaler.

Jeg er en reformert rom-pirat med grønne antenner, lapp for øyet, og en elektisk krumsabel. Brudgommen er prinsen av en is-planet, og vi gifter oss i en sirkel av brennende fyrfat, viet av en femarmet vielsesrobot, og rir inn i isødet på en hårete Gaxxogk og tibringer natten i en hellig snøhule før vi slår oss sammen med mannskapet på romskipet mitt og drar ut for å redde galaksen sammen.

Buffy the Vampire Slayer, fordi det har en mekanikk som er laget for at rollene skal kunne gjøre det som rollene i serien gjør, og det var en god serie. Og så gir det belønninger for kulhet, i form av kulhetspoeng som man kan bruke til å være kul med, og spillerne oppmuntres til å nominere hverandre for kulhet.

Fordi det er enkelt å lære seg, og det handler om den utrolig tøffe norske folkloren.

Næh. Ingenting kan forklare livet. Men livet kan forklare rollespill.

a) Jeg likte å leke, jeg likte å lage fortellinger, og jeg likte å spille brettspillet HeroQuest, så jeg fant ut at å slå disse sammen måtte være topp. Først fikk jeg ikke lov til å være med fordi jeg var jente, men så fant jeg noen som ikke brydde seg om det, seks år senere.
b) Jeg liker å leke, jeg liker å lage fortellinger, men jeg har sluttet å spille HeroQuest.

Det spørs helt på hva slags kjærlighet du snakker om.
- Kjærlighet til spill? Check.
- Kjærlighet til hverandre? Tja... check.
- Kjærlighet til å krangle som en gjeng wookiees over den siste wookiee-ookien? CHECK.
Det er vel ganske mye, da. Kjærligheten er sikkert like vanskelig som kjærligheten til andre mennesker pleier å være. En kan ikke gi opp, heller.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 30/11-2011, 11:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Har redigert og gjort ferdig mitt svar! Nå skal jeg gå og lese dere andres.
Gammel 30/11-2011, 11:20
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det morsomste med denne var å lese hva de andre har skrevet etter at du har levert dine egne svar.

[Edit] Og ikke stjæl noen av spillidéene mine! Jeg har tenkt å lage noe av dem alle tre. I fremtiden!

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 30/11-2011 kl 11:22
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:50.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia