Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28/12-2011, 21:35
ink_182 ink_182 er offline
Medlem

Standard Sv: Spør Ole Peder!

Et gammelt uttrykk: "Å spare seg til fant".
Spørsmålet mitt er (om det er forståelig for andre enn meg): om det er dette som er i ferd med å gjøres i offentlig/kommunal sektor her i landet (eventuelt Oslo Kommune) - eller kommer vi om noen år til å takke de modige folka som tok upopulære avgjørelser og gjennomførte kutt, sparetiltak og nedskjæringer?

Ellers så syns jeg dette har vert en uvanlig interessant tråd å følge, og blir bare enda mer imponert over OPG altså!
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 00:16
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Obiken
Har du en god metode for å mekke en rolle når du ikke har noe fantastisk konsept du absolutt vil spille?
Ta utgangspunkt i en sjablong
Bruk en klisjé/stereotyp. Populærkulturen er stappfull av dem. Enten kan du bruke stereotyper fra sjangeren spillet er satt til:

Noir: femme fatale, alkoholisert privatdetektiv
Fantasy: muskuløs barbar fra det ville nord, dvergeprins frastjålet sin farsarv (som selvsagt mistror alver)
Sci-fi: androide som ikke vet han er androide, fremmedgjort arbeider i ansiktsløst system
Post-apo: bikerbabe, fixer
Horror: bibliotekar med okkulte interesser, gal vitenskapsmann

Osv...

Eller du kan prøve å ta stereotyper fra en annen sjanger og tilpasse den sjangeren dere jobber i for å få litt mer variasjon:

La oss putte barbaren inn i en Noir-setting, og vi får en litt kort, men godhjertet slåsskjempe alá Marv i Sin City. Han blir sikkert presset til å delta i ulovlige boksekamper.

Vi putter den alkoholiserte privatdetektiven inn i en Fantasy-setting og får en jack-of-all-trades-lignende bard som stadig snubler over løsninger på gåter i bakfylla, omgitt av vakre og farlige kvinner.

En sci-fi-bibliotekar bør være kjent materie for dem som har lest Jon Bings bøker om Stjerneskipet Alexandria.

Mange rollespill har også ferdige arketyper du kan forsyne deg av. D&D har sine Paladins og tyver, Cyberpunk har sine Media og Hackere, Apocalypse World har Battles Babes og Drivers, White Wolf-spillene har sine klaner, stammer, hus og hva det heter alt sammen...

En annen variant av sjablong-tilnærmingen er å basere rollen på en skikkelse du liker fra film, fjernsyn, tegneserier, bøker eller lignende. Hvem sier at du ikke kan spille en Jason Bourne-, Tony Soprano-, Jessica Jones- eller Josef K-ripoff?

Twist and shout
Uansett, når du har konseptet på plass legger du til en twist. En svakhet er et godt utgangspunkt. Se på en hvilken som helst Flaw-liste fra Vampire til GURPS, og velg noe du tror det kan være gøy å spille på.

Selv om du nå har laget en sjablong har du en twist som gjør den litt annerledes, og du kan bygge den ut i løpet av spill. Rollen trenger ikke være fiks ferdig for å komme igang.

Vær en lagspiller
Se på hva slags roller de andre spillerne har laget, og lag den rollen gruppa trenger.

Eksempler:

Shadowrun: dere har en decker og en magiker. Dere trenger noen som kan håndtere våpen.
D&D: dere har en kriger og en cleric. Dere trenger en tyv.
Star Wars: dere har en fersk jedi og en viljesterk prinsesse. Dere trenger en kjekk pilot.
Deadlands: dere har en gunslinger og en barsk barpike. Dere trenger en skitten meksikaner.

Gjør som Matthijs
Rolleskapingen i Society of Dreamers er randomisert:

Alle lager to lapper med nasjonalitet, to med kjønn, to med yrke/utdanning/livsstil e.l., to med alder.

Så trekker man tilfeldig.

Metoden har en lei tendens til å gi roller av typen «13 år gammel bulgarsk hermafroditt-gjøgler», men kan ihvertfall være et utgangspunkt for inspirasjon.

Sitat:
En rolle som tar tak i de andre spillerenes motivasjoner og flagg, en som de igjen kan jamme med, og som selvfølgelig er kul for deg å spille.
Snakk sammen
Dette er mitt evinnelige råd: snakk sammen før noen lager roller i det hele tatt. Lag gjerne rollene sammen. Finn ut hva slags kampanje dere ønsker dere først. Da blir det langt lettere å lage roller man kan jamme med.

Bruk standard regler for brainstorm før dere finsliper konseptet: si «ja, og...», vent med kritiske betraktninger, spinn videre på andres ideer, vær åpen og lyttende og blabla.

I Itras by anbefaler vi at alle rollene skal ha en relasjon til minst en av de andre. Anders er ansatt hos Per som er broren til Marit som er elskerinnen til Anders. Osv.

Finn ut hvorfor rollene jobber sammen. Er de med i en losje? Felles fiende, felles trøst? Annen sort skjebnefellesskap? Tilsvarende livssyn (wohei, vi er alle dumdristige eventyrere, la oss gå på eventyr!), jobber samme sted, er i familie, eller lignende...

Sett opp noen felles mål for rollene.

Hekt deg på andre rollers flagg. Les medspillernes roller og prøv å tenke deg frem til hvilke triggerpunkter de har. Er Harald grisk og fattig? Lag en rolle som er styrtrik, og spill på skjevheten rollene imellom. Er Mina nymfoman? Lag en rolle som ikke bare er dritdigg, men også munk som har sverget kyskhetsløfte. Er Preben rasist? Lag en rolle som ligner Preben, men faktisk har en mor som er av en annen etnisk opprinnelse.

Og så videre. Det trenger ikke bare være konfliktlinjer, men kan også være ting som gir grunnlag for samarbeid. Sammen utgjør to-tre roller en nøkkel til mysteriets porter/de har sverget samme ed ved Det Hellige Tempelet på toppen av Verdens Høyeste Fjell/alle ønsker å bli Verdens Aller Kuleste Ninja, men de kan bare oppnå det ved å hjelpe hverandre gjennomføre syv storverk, etc.

Jeg skriver også en del som berører spørsmålene dine her: http://imagonem.org/den-lille-boka-o...til-spilleren/

Kapittelet om rolleskaping fra Itras by ligger som gratis PDF på nett. (fra s. 15 i PDFen og utover)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 29/12-2011 kl 09:40
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 09:56
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Våger meg til med ett til. Inspirert av en Mexikansk arbeidskamerat.. Klarer vanlige folk å ta tilbake makten i Mexico fra de kriminelle bandene?

De kriminelle styrer mer og mer i Mexico, og det ser ikke ut som at ting blir bedre med det første, spesielt med Mexico som innfallsport mot USA for mye av det illegale som smugles inn der.
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 10:47
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av ink_182 Vis post
Et gammelt uttrykk: "Å spare seg til fant".
Spørsmålet mitt er (om det er forståelig for andre enn meg): om det er dette som er i ferd med å gjøres i offentlig/kommunal sektor her i landet (eventuelt Oslo Kommune) - eller kommer vi om noen år til å takke de modige folka som tok upopulære avgjørelser og gjennomførte kutt, sparetiltak og nedskjæringer?
Ved siden av Jimis analoge synthesizer er nok dette spørsmålet det jeg har desidert minst kunnskap om i denne tråden.

For det første er problemstillingen din svært vid, for det andre må jeg undersøke om premissene dine er korrekte før jeg kan gi noe fornuftig svar. Jeg har brukt en times tid på kilder som Atekst, Kommunal Rapport, SSB, Fafo m.v. uten å finne noen veldig relevante artikler.

Nå er det også midt i romjula, og jeg kjenner ikke for å ringe mye rundt for å finne ut om akkurat dette.

Jeg tok en telefon til en kilde i SSB, som oppsummerer både mitt inntrykk og utfordringen ved ditt spørsmål/premisser ganske greit (mine uthevinger):

«I Norge er vi utrolig heldig stilt. Vi har mange penger som kan brukes, noe vi senest så under finanskrisen, da regjeringen spyttet inn manfoldige milliarder. Offentlig sektor som sådan har bare vokst de siste årene.

Men hvordan disse midlene brukes er en helt annen skål.

Det blir generelt flere ansatte i offentlig sektor. Samtidig er det et enormt etterslep på investeringer i infrastruktur.

Men jeg tror man må spisse problemstillingen mye mer. Hvis for eksempel tar for seg etterslepet på vedlikehold spesifikt vil det være mulig å gå inn i, men jeg tror ikke man vil finne nedskjæringer i offentlig sektor generelt.»

Kilden understreker på det sterkeste at dette ikke er hans hovedfagområde.

Hvis du vil lese mer:

http://www.ssb.no/kostra/
KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) er et nasjonalt informasjonssystem som gir styringsinformasjon om kommunal virksomhet. Informasjon om kommunale tjenester og bruk av ressurser på ulike tjenesteområder registreres og sammenstilles for å gi relevant informasjon til beslutningstakere og andre, både nasjonalt og lokalt. Informasjonen skal tjene som grunnlag for analyse, planlegging og styring, og herunder gi grunnlag for å vurdere om nasjonale mål oppnås.

Her finner du kontaktinformasjon til SSB-eksperter på ulike felt innen offentlig økonomi: http://www.ssb.no/forskning/forsknin...759170.94.html

Sist endret av Ole Peder Giæver; 29/12-2011 kl 11:35
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 11:31
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Når blir Korg Monotron Delay lagt ut for salg i Norge?
Multima.no: Monotron Delay er forventet inn i februar.

Korgs distributør i Norge EM Nordic: «Har ikke kommet enda. Har ikke mottatt noe informasjon fra Korg om når produktet blir tilgjengelig. Forhåpentligvis en gang i løpet av våren.»

4Sound: «Tror ikke de har kommet til Skandinavia enda. Har ikke fått leveringsdato på de to nye Korg Monotron (Duo og Delay) fra leverandøren. Vi bruker å få mail med en gang produkter er leveringsklare.

Det er en stor musikkmesse i LA i midten av januar (NAMM), det kan hende den kommer etter dette.

Produktene er nok ferdig designet, men ikke ferdig produsert. YouTube-videoen som ble lagt ut i november er antakelig en prototypedemo. Inntil vi har fått bekreftelse på at de er underveis vet jeg ikke annet enn at de nok kommer. Men de ligger ikke inne som varer i vårt lagerstyringssystem. De blir lagt inn automatisk når de er tilgjengelige.»

Best2Music.no: Har vært i kontakt med brukersupport. Han skulle undersøke og sende meg en mail. Poster i denne tråden hvis jeg får svar.

Korg i Storbritannia: «Can I ask you to contact the distributor in Norway, as we only ship within the UK and Ireland.»

Sist endret av Ole Peder Giæver; 29/12-2011 kl 16:52
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 12:01
ink_182 ink_182 er offline
Medlem

Takk for innsatsen!
Er neimen ikke sikker på om premissene er riktige - og problemstillinga er vel som du sier, litt for vid.
Grunnen til at jeg spurte (som kanskje burde vert med i spørsmålet som avgrensning) var at som kommunalt ansatt i undervisnings/omsorgssektoren i Bydel Nordre Aker opplevde jeg nok en gang at det i løpet av høsten skulle spares (var det 60 milioner i år?) før nyttår, og tjenesteenheten jeg tilhører skulle stå for 8 av disse milionene (det blir noen årsverk...).
Fagforeningen kalte dette "ostehøvvel- økonomi" på et av krisemøtene, og i forlengelsen av det bildet ligger jo at det det nermer seg slutten på osten.
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 13:49
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av ink_182 Vis post
Grunnen til at jeg spurte (som kanskje burde vert med i spørsmålet som avgrensning) var at som kommunalt ansatt i undervisnings/omsorgssektoren i Bydel Nordre Aker opplevde jeg nok en gang at det i løpet av høsten skulle spares (var det 60 milioner i år?) før nyttår, og tjenesteenheten jeg tilhører skulle stå for 8 av disse milionene (det blir noen årsverk...).
Skjønner frustrasjonen.

Her er jeg på gyngende grunn, tynn is og det som verre er. Kan jo veldig kort si litt om mine inntrykk og fordommer:

Har ei venninne som jobber i en aktivitetsskole i Oslo og forteller om noe som ligner det du beskriver. Man har på seg visse krav fra lovgivende/regellagende/bevilgende myndighet, men opplever at man ikke får tilstrekkelige midler til å iverksette disse. Og driver dermed med stadig underskudd. Noe tilsvarende er vel bakteppet for de tidvise skrekkreportasjene om eldre som må bo på do i jula, korridorpasienter og (uten sammenligning forøvrig) tomme svømmebasseng.

Så skjer det vel også et eller annet i spenningsforholdet kommune-stat. Kommunepolitikerne har visse krav på seg (f.eks. innen helse-skole-omsorg), men også visse egne prioriteringer de ønsker å få gjennom (i forhold til infrastruktur, nysatsinger, prestisjeprosjekter og hva vet jeg). Så må de finne salderingsposter... så blir det ramaskrik i media... så begynner staten med øremerkede midler... så undergraves lokaldemokratiet (ytterligere) og hei fallera.

Men igjen; ta for all del dette med en klype salt. Har null ekspertise på området.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 29/12-2011 kl 13:51
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 14:17
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Da vet jeg det.

Jeg har nytt spørsmål, som er mer seriøst ment:

Har du noen tips til hvordan man får organiserer kampanjespilling slik at man får tid selv, og finner en gruppe som er på samme sted som deg i livet og har tid? Hvor lang bør en kampanje være om man ikke vil jobbe i motvind med organiseringen? Hva er det ideelle antallet spillere? osv.
Gammel 29/12-2011, 15:00
Medlem

(Der setter vi strek for nye spørsmål.)

Strek -> _________________________________________

Sist endret av Ole Peder Giæver; 29/12-2011 kl 15:04
Svar med sitat
Gammel 29/12-2011, 16:03
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Åeh.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:57.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia