Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31/01-2012, 10:15
trellian trellian er offline
Medlem

Standard Sv: Hva trigger din Nerdrage?

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
[NERDRAGE]Sutringa om "i forhold til" har nærmest blitt et motefenomen de siste ukene, eller MEME om du vil, etter Hegges språkspalte i Aftenposten av 15/01 i år, titulert "Forholdismene", der han Biiiiiiiiiiiiatchet om nettopp dette.
Godt mulig at det har kommet på moten nå, men dette har vært et irritasjonsmoment for meg i mange år, lenge før Hegges spalte. Jeg finner det også utrolig provoserende at man skal bli utsatt for hets og hån om man retter andres skrivefeil, som om det skulle være noe mindre viktig enn faktafeil. Som oversetter og korrekturleser er dette mitt yrke og fag, og da tar jeg meg den friheten å rette på de som tar feil. Ville en lege la en faktafeil som"influensa er et virus" passere?

Jeg er dog hjertens enig i at man overhodet ikke har lov til å kommentere andres skrivefeil om man har skrivefeil selv. Så dere får se om jeg synder mot eget prinsipp her
Gammel 31/01-2012, 10:23
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Åh åh. Jeg kom på en ting til, og dette får meg virkelig til å måtte trekke pusten et par ganger og smile litt stivt før jeg svarer:

Vegetarienere spiser ikke fisk, og heller ikke fugler. Aldri, aldri, aldri.

Folk som påstår de er vegetarianere men spiser noen av disse dyrene er enten feilinformert, dumme, løgnere eller døgenikter.

Folk som spiser fisk heter pescetarianere og folk som spiser fugl heter pollotarianere. Folk som spiser begge deler heter pescepollotiarianere.

De er ALDRI ALDRI ALDRI vegetarianere.

Grunnen til at dette irriterer meg durabelig er forvirringen det skaper for alle de som må (og stort sett er veldig villige til og flinke til å) ta hensyn til særingene blant oss. Folk som kaller seg vegetarianere men stapper i seg døde dyr av forskjellige typer gjør det vanskelig for de av oss som ER vegetarianere i møte med nye forvirrede mennesker.

At vi vegetarianere også kommer i ovo, lacto og ovo-lacto varianter får heller være - men vi spiser aldri fisk og fugl. (If in doubt: vegan is always safe.)

Det er ikke nerdete kanskje, men det er en av de få tingene som virkelig gjør meg irritert og tildels ufin og skarp mot folk. Jeg er enormt lei av å bli spurt om jeg spiser fisk. Da svarer jeg alltid bare "Jeg er vegetarianer", i en lite pedagogisk vending. Om de likevel spør mer svarer jeg "Vegetarianere spiser aldri fisk". Så er det noen som protesterer, og de får hele leksen...
Gammel 31/01-2012, 11:03
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Dette sier jeg ikke bare for å smiske med foregående 4 skribenter (men litt derfor også);

jeg får litt nerdrage av at egen korrekturstilling (bortsett fra Sippe-Hegge) har ryki fra de fleste større avishus,

sammen med faktaavdeling,

samt at lærere ikke får mer anstendig lønn.

Så det så!

?

!
Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 11:11
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

"Når kan dette være ferdig?"

(Teller som nerdrage fordi jeg nerder fælt med prosjekt-ting for tiden.)

Sist endret av matthijs; 31/01-2012 kl 11:12
Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 11:16
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Ville en lege la en faktafeil som"influensa er et virus" passere?

Jeg er dog hjertens enig i at man overhodet ikke har lov til å kommentere andres skrivefeil om man har skrivefeil selv. Så dere får se om jeg synder mot eget prinsipp her
Du kunne kanskje valgt å inkludere et mellomrom mellom ordet som og anførselstegnet før ordet influensa. Du vet
antakelig også at vi bruker sånne haker og ikke den engelske anførselstegnvarianten på norsk. Sant? (Siste ord var selvsagt ikke en fullstendig setning, den mangler både subjekt, objekt og det ene med det andre. Poenget mitt her er at det å hele tiden bli PIRKET PÅ OM FUCKING UVIKTIGE SMÅFEIL av folk som ikke er profesjonelle (og høyst trolig trygdet eller pensjonert, slik at HALVPARTEN AV FUCKING LØNNA DI GÅR TIL Å FØ PÅ DEM) i motsetning til oss som for eksempel bare GJØR EN JOBB, er jævla enerverende).

Men seff: hvis du, eller jeg, hadde vært f.eks. KIRURG eller medlem av den spesialsoldatgjengen som skulle drepe OSAMA BIN LADEN, så hadde jo DIN MANGEL PÅ MELLOMROM mellom ordet som og "influensa" kanskje vært DØDBRINGENDE.

Da måtte vi bare sprengt Stealth-helikopteret vårt i lufta etter å ha drept en masse kidz.

Så kunne vi dumpa liket i Det indiske hav.

Og fått en medalje.

(Hvis du vil lese korrektur på mine ting, Trellius, kan jeg sikkert gi deg en tiøring i måneden + passordet mitt.. Inntil dess; ikke BIIIIIIIIIAAAAAAAATCH)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 31/01-2012 kl 11:35
Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 11:22
Medlem

Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 11:33
Medlem

Nå skal jeg rage litt på meg selv. Etter å ha lest på Språkrådets hjemmesider ser jeg jo at (doble apostrofar) oppe (føre sitatet) og oppe (etter sitatet) er vanleg når ein skriv med datamaskin. http://sprakrad.no/nb-NO/Sprakhjelp/...anforselstegn/

Så Trellius var i sin fulle rett (han mangla fortsatt et trykk på Spacebar, eller mellomromskreasjonstasten, da).

Det heter jo selvsagt heller ikke apostrof, som jeg kom i skade for å skrive først, men "«anførselstegn», «hermetegn», «gåseøyne» eller «sitattegn»."

(Jeg er en av dem som retter mine egne foruminnlegg i etterkant. For ingen betaler for korrektur lenger.......)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 31/01-2012 kl 11:44
Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 11:46
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: Hva trigger din Nerdrage?

Filmer satt i verdensrommet med lyder i vakuum. Fy faen som det ødelegger stemninga. Og fy faen som jeg elsket vakuum-scenene i Dead Space.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 12:00
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

<slettet>

Sist endret av matthijs; 31/01-2012 kl 12:01
Svar med sitat
Gammel 31/01-2012, 12:19
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg begynner å mistenke at denne tråden kan bli farlig?

Eller er det bare en behagelig utblåsning i trygge omgivelser?
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:19.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia