Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1/02-2012, 10:39
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Hva trigger din Nerdrage?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Nå fikk jeg nerdrage av å lese at man skal ha tegnsetting ETTER anførselstegn ("Kom", sa far.) siden 2004. Det har ikke jeg fått med meg, og det ser dessuten skikkelig stygt ut.
Trodde det var valgfritt, så lenge man var konsekvent?
Gammel 1/02-2012, 12:30
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Akademisk mal forutsetter anførselstegn ("). Ihvertfall de jeg har forholdt meg til og sett, som har hatt uttalt policy når det gjelder tegnsetting. Jeg liker også å skille mellom " og ', men det later til at de færreste bryr seg om. " brukes ved sitater eller tale i skjønnlitteratur, mens ' brukes når snakker om et ord. '" brukes når man er teit.

Det er heller ikke tillatt å putte inn tegnsetting før ", utover i skarpe klammer - med mindre tegnene allerede er tilstede i det man siterer. Hvordan reglene er for tale vet jeg ikke, men intuitivt tenker jeg at tegnet må være en del av talen for å kunne puttes inni anførselstegn.

Sist endret av krhip; 1/02-2012 kl 12:33
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 12:33
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

min akkurat nå er mine kollegers insistering til å føre en diskusjon på felles epost listen (1600 medlemmer?)

og responsene på oppfordring om å ikke bruke eposten men forum siden satt opp er omtrent slik:
"...det tar HELE 3,5 sekunder å slette 20 e-mailer... "

- fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 12:35
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg vurderer hvor slemt det er å forwarde mailene til noen i Universitas, så kan de få en artikkel om akkurat hvor udemokratisk og splittet ledelsen er.

Jeg tror det er langt flere enn 1600 medlemmer. Det er jo et sted rundt 4000 ansatte.

Sist endret av krhip; 1/02-2012 kl 12:35
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 12:49
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Jeg vurderer hvor slemt det er å forwarde mailene til noen i Universitas, så kan de få en artikkel om akkurat hvor udemokratisk og splittet ledelsen er.

Jeg tror det er langt flere enn 1600 medlemmer. Det er jo et sted rundt 4000 ansatte.
jupp, og det gjør jo ikke akkurat slike brudd på nettetikette noe bedre.
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 16:28
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Det er heller ikke tillatt å putte inn tegnsetting før ", utover i skarpe klammer - med mindre tegnene allerede er tilstede i det man siterer. Hvordan reglene er for tale vet jeg ikke, men intuitivt tenker jeg at tegnet må være en del av talen for å kunne puttes inni anførselstegn.
Da jeg lærte å skrive, og i alle bøker jeg har lest, har det stått slik: "Kom," sa far. "Nå reiser vi!" Etter 2004 er det blitt påbudt å skrive slik: "Kom", sa far. "Nå reiser vi!"

Utropstegnet er med i begge eksemplene fordi det regnes som en del av talen, men jeg synes jo også at kommaet regnes som en del av talen, fordi den viser til et brudd eller en kort pause i det som blir sagt (der det også passer fint å ha med en referende fortellerbit: sa far). Likevel er regelen at kommaet skal stå utenfor. Personlig liker jeg det ikke, fordi det bryter med all littertur jeg har lest de siste 28 åra. Jeg skjønner ikke hvorfor det ble endret.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 19:47
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Nå fikk jeg nerdrage av å lese at man skal ha tegnsetting ETTER anførselstegn ("Kom", sa far.) siden 2004. Det har ikke jeg fått med meg, og det ser dessuten skikkelig stygt ut.
:O

Stygt og jævlig. Anførselstegn med PC visste jeg jo, i de glade 90årene var man jo fornøyd om halvparten av folket klarte å skru på PC. Fatter ikke hvorfor det skal være annerledes regler for å skrive med tastatur*, når det ikke er praktiske grunner. Linjeavstand og ikke minst dobbelt-[ENTER] på avsnitt er jo nyttig.

Kanskje er det håp. i 2005 (ca) ble det jo lov å skrive Hverken igjen, fordi så mange (særlig journalister) allikevel skrev med H, selv om det ikke hadde vært lov siden 50-tallet.

"Kom," sa far med entusiasme. "Nå drar vi og setter fyr på sprakradet!"

Når jeg gikk på skolen lærte jeg jo at , erstattet . for å få med flyten i setningen.

* eller er det andre regler med skrivemaskin igjen?

En annen slik 'nerdrage' er norske 'oversettelser' av engelskspråklige filmtitler.

"Roadflower" = "Roadkill" og "Dangerous Descent" = "Take OFF!"

...er to klare eksempler jeg kommer på i farten.

Å slippe dette er vel det eneste bra med at videosentrene forsvinner?
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 20:41
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficium Vis post

Når jeg gikk på skolen
Jeg lar så godt som alltid sånne ting gå (bortsett fra 'triologi') men her poster du om ortografi og tegnsetting og sånne språklige ting, så da må jeg skyte deg rett ned med gønneren min. ;P
Gammel 1/02-2012, 20:43
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Jeg lar så godt som alltid sånne ting gå (bortsett fra 'triologi') men her poster du om ortografi og tegnsetting og sånne språklige ting, så da må jeg skyte deg rett ned med gønneren min. ;P
Jeg var borte den dagen da.
Svar med sitat
Gammel 1/02-2012, 21:18
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Da og når er artige greier. På trøndersk talespråk (nå skrev jeg nesten "talesår", haha) sier vi når på begge... unntatt i noen uregelmessige tilfeller.

"Når æ va unge... da hadd vi itj nå innjternætt, nei!"

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 1/02-2012 kl 21:18
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia