Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/04-2004, 17:06
Ispinne Ispinne er offline
Medlem

Standard

Jeg bare føler for å hive inn noen kommentarer her.

For det første, så er det en stund siden jeg har trent noe kampsport nå - i hvert fall 4-5 år. Ellers har jeg trent karate, TKD og litt judo og aikido.

Når man kommenterer dette med at "denne typen kampsport er bedre enn denne typen kampsport", så får jeg som regel en trang til å le for meg selv.

Poenget er vel heller det at det som regel har med hvilket nivå utøveren er på. Jeg vil nok helst unngå å slåss med noen som har en-eller-annen-Dan (eller tilsvarende nivå) i hvilken som helst kampsport.

Det er slett ikke sikkert at en TKD-utøver vil tape for en Karate-utøver, selv om de skulle være på noenlunde samme nivå treningsmessig. Mye kommer an på hvilken erfaring de har fra virkelige kampsituasjoner, hvor mye / lite villige de er til å gjøre det som trengs for å passifisere motstanderen - "kamp"-regler fra oppvisningskamper er vel alle enige om at ikke fungerer noe særlig i den virkelige verden.

Man lar ikke være å slå under beltestedet dersom man havner i en kamp på liv og død.

Personlig har jeg mest tro på kampstiler som har blitt brukt og brukes i dag i virkelig kamp - ikke kampstiler som i hovedsak bygger på flere hundre år gamle teknikker. Jeg sier ikke dermed at klassiske kampsporter på noen måte er dårlige, men at teknikkene ikke alltid er "oppdaterte" til dagens miljø / situasjoner. Og igjen - det har mye med nivået til utøveren å gjøre.

Savate f.eks., er ikke på noen måte en "flashy" kampsport, i den forstand at den ikke er effektiv - det er den definitivt. Også Capoeira er en kampstil som er effektiv samtidig som den er "flashy" - vel og merke dersom man faktisk møter noen som har måttet benytte Capoeira i virkelige kampsituasjoner.

Militære kampstiler, da særlig de som benyttes av asiatiske spesialtropper har jeg veldig stor respekt for - dette er mennesker som trener mer eller mindre kontinuerlig, og som til stadighet har "reelle" kampsituasjoner - selv om disse til tider er oppkonstruerte treningskamper, så er det slett ikke uvanlig at man blir ganske hardt skadet i slike kamper.

Og til Gandalv: TKD er ikke noen ueffektiv sport, men den innehar en del elementer som er svært lite effektive i en reell kampsituasjon, dvs. dersom motstanderen forsvarer seg, eller i det hele tatt beveger seg. Sparkene i TKD er ofte "flashy", og lite effektive. Det er nærmest bare basis-sparkene som er effektive i kamp, og som regel er det her kun et spørsmål om hvilken hastighet man har - noe som dessverre ofte ikke legges nok vekt på hos en god del av dojo'ene. Hurtighet er som regel langt bedre enn rå styrke, selv om en kombinasjon er best da

En kombinasjon av forskjellige stiler vil etter min mening være det beste - en som trener flere forskjellige stilarter, og som vet å skifte mellom disse, eller kombinere dem til en samlet multi-stil, vil alltid være overlegen en som kun kjenner en stilart, og som gjerne holder seg slavisk til denne.

Og for å ta med litt om reelle kampsituasjoner:

Jeg er selv sjelden redd for å komme i slåsskamp - ikke fordi jeg er stor og skummel, eller mester i noen form for kampsport, men fordi jeg vet hvordan jeg effektivt forsvarer meg. Dersom motstanderen min er 2-3 vektklasser tyngre, eller mester i en eller annen kampsport, så vil jeg mest sannsynlig tape, ingen tvil om det. Men dersom vi er noenlunde likeverdige i størrelse og vekt, og personen ikke er en treningsnarkoman kampsportutøver, så vil jeg betegne mine sjanser som gode.

Hvorfor? Fordi jeg ikke har noen hemninger som kan få meg til å nøle i en kampsituasjon. Dersom jeg slåss, så slåss jeg for å skade motstanderen - hvor mye er uinteressant, så lenge han ikke lenger er i stand til å skade meg. Øyne, ører, nese, hals, fingrer, skritt, tær er gode utgangspunkt for å immobilisere en motstander - rett og slett fordi de aller fleste mennesker har relativt lave smerteterskler. Dersom man river av et øre, eller stikker fingrene i øynene på motstanderen, så vil de aller fleste mennesker krølle seg sammen og hyle av smerte. Enkelt og greit. Samme om man knuser nesen til noen - dette er svært sjelden "farlig" i forstanden dødelig e.l., men det er svært lite som er mer smertefullt.

Jeg kommenterer ikke mer direkte på de forskjellige sportene som er nevnt her, rett og slett fordi jeg mener at det kommer mer an på den individuelle utøveren enn på hvilken sport man foretrekker.
Gammel 8/04-2004, 17:55
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

Noen som har trent Krav Maga her?
Svar med sitat
Gammel 8/04-2004, 18:08
Naroon Shimmerflow sin avatar
Naroon Shimmerflow Naroon Shimmerflow er offline
Medlem

Standard

Ja jeg har trent krav maga. ikke den "nye" typen Raffi Lieven har startet , men den Israelske militær arten hvor man lærer og bruke kropp og våpen. Dette er kanskje en av de mest kamprelaterte stilene, ettersom den til stadighet brukes av det Israelske militæret i kamphandlinger.

-Kjetil Nordeng

-Durion Hawk i Jaktspillet
-North Hammerfeld i Ærens hånd
-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 8/04-2004, 22:45
Medlem

Standard

Krav Maga virker blodig kult...ej prata med en trener for nokke sia...han sa han kunne forsvar mot maskinpistol og håndgranat å sånn.....virker litt arti...
Svar med sitat
Gammel 9/04-2004, 12:20
Medlem

Standard

Heheh... ja det er jo kult og effektivt.

Det er jo ikke stort du kan gjøre mot hverken en marskinpistol eller håndgranat hvis du er på avstand. Men ja, man lærer "forsvar" mot disse typer våpne. Teknikken gårmer ut på og nøytralisere personen eller våpnet han holder i når han er innenfor din "trusselsirkel", eller rekkevidde om du vil.

Nesten alle våpen har en eller annen form for feil man kan utnytte ved nærkamp. Ta Glocken for eks. hvis den du pekere våpenet mot legger hånden på munningen og skyver med litt kraft imot han som holder våpnet, vil glidestykket bli skyvet litt bak og man klarer ikke og ta avtrekk.

-Kjetil Nordeng

-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 9/04-2004, 14:40
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Naroon Shimmerflow
Det er jo ikke stort du kan gjøre mot hverken en marskinpistol eller håndgranat hvis du er på avstand. Men ja, man lærer "forsvar" mot disse typer våpne. Teknikken gårmer ut på og nøytralisere personen eller våpnet han holder i når han er innenfor din "trusselsirkel", eller rekkevidde om du vil.
I tilfellet med maskinpistol håper man med andre ord at han er seinere i pekefingeren enn du er i armen/foten/hva du nå tenker å bruke?
Gammel 9/04-2004, 23:43
Medlem

Standard

Det stemmer Exar
men som alle med litt mellom ørnene kan forstå så er det ikke å anbefale å prøve seg på noen som peker på deg med et skytevåpen uansett :wink: Det virker i teorien, men i praksis....hvis du er heldig.

Når man snakker om å sloss med våpen så er det at man bruker våpenet kombinert med nærkamp teknikker, noe som kan ligne litt på sluttkampen i filmen Equilibrium (tror det var sånn man skrev det).

Men jeg er ingen ekspert på området så jeg burde egentlig ikke utale meg så veldig om det, har bare prøvd og sett minimalt av denne typen Krav Maga. Jeg trente mest uten skytevåpen

-Kjetil Nordeng

-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 10/04-2004, 01:38
Medlem

Standard

noen som har erfaring med Okinawa Kobujitsu da?
Gammel 10/04-2004, 05:40
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gandalv
Krav Maga virker blodig kult...ej prata med en trener for nokke sia...han sa han kunne forsvar mot maskinpistol og håndgranat å sånn.....virker litt arti...
Jepp, Krav Maga er kult, brutale men effektive saker! Naroon svarte på andre delen av utalelsen, og jeg ser ingen grunn til å repitere det...
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 10/04-2004, 22:37
Medlem

Standard

hmmm...men ingen som har trent noe Okinawa Kobujitsu? hjelper det kansje litt viss jeg sier kama, sai, bo, jo, nunchaku....eller?
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
RPG på fylla Joshy Andre diskusjoner 23 13/01-2004 12:51

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:45.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia