Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13/04-2004, 00:05
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gandalv
"det er ikke et våpen, det er et jorbruksredskap." nesten som en traktor
Det er nå jeg forventer shaolinmonker som kaster traktorer på hverandre i neste Jackie Chan flick.
Gammel 13/04-2004, 02:08
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
Sitat:
Opprinnelig postet av Gandalv
"det er ikke et våpen, det er et jorbruksredskap." nesten som en traktor
Det er nå jeg forventer shaolinmonker som kaster traktorer på hverandre i neste Jackie Chan flick.
Vel han har brukt det meste, et tau med en hestesko på, stoler, stiger, en amerikansk fotball

Hvorfor ikke en traktor
Svar med sitat
Gammel 13/04-2004, 12:35
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

På tide å komme seg videre i livet, mine damer. Jeg nigga et par innleg fra andre tråder om samma emne, så kan vi se om det klarer å lage noe liv.

Sitat:
Opprinnelig postet av Pycnopodia
En annen ting er hvor utrolig dumme mange av kampsport stillinger er, iallefall alle de jeg har sett.. Det ser ut til å være en regel at hodet skal være ubeskyttet, slik at du går rett i bakken hvis noen prøver å slå deg i hodet.
Brannalarmen går her. Hadet

Ok, brann slokket, så jeg bare fortsetter der jeg slapp.

Sitat:
Opprinnelig postet av PlastBox
Det du sier der er rett og slett bare... dumt! Å si at teknikk ikke har noe å si viser bare hvor utrolig lite du vet om kampsport.

Sett at en person mestrer taekwondo og shotokan spark til samme grad. Selvfølgelig er shotokansparkene hardest! Dette er ett faktum enhver kampsportentusiast med erfaring med flere sporter vet.
Sitat:
Sett at du står stille og tar ett sidekick i guarden. Hvor mye kraft har du? 0, i alle retninger. Den som sparker kan godt ha alt fra 20-50 kg trykk i hvert lår i tillegg til kroppsmassen som beveger seg forover. Dette blir fort endel kg trykk og når du i tillegg tar med at all kraften overføres til motstanderen gjennom hælen gjør det vondt! Jeg nekter å tro at en vanlig bokseguard kunne motstått et sidekick...
Sitat:
Opprinnelig postet av dragon
Faktisk så er spark veldig effektiv mot thai-boksing....for thai-boksere er ikke så veldig rasker...grunner er at de forkusere mye på styrker, noe som gjør at farten minker....de mest brukte sparkene hos en thai-bokser er rundsprark....da ville jeg har contre tilbake med en heste spark(også liker sterk som en sider spark) eller sparker vekk sparken dem før de treffer deg........men ellers så hadde jeg tatt imot beina å knekk dem med hånden min.....
Og prikken over I'n:

Sitat:
selvfølgelig veit jeg at fart er styrker, for jo raskere du beveger armen din jo hardere blir slaget, men du må husker at jo større armen din er, så vil du får mere luftmotstand på deg....
Jada, luftmotstand

Sitat:
Opprinnelig postet av Nightstalker (meg)
Arg, klarer ikke å holde meg lenger...

Når man er i en ekte kampsituasjon, så er det en universal regel: Spark suger. Ja, de er kraftigere en slag (så vidt det er), men treffsikerheten er lavere en et slag, og risikoen OG kosekvensene er mye høyere.

Jeg har trent Shotokhan Karate i nesten 5 år, og må ærlig si at det er veldig lite fokus på spark i det hele tatt. Tror vi bruker noen å 80% slag, 20% spark. Men men, det varierer jo fra klub til klub...

Og når det kommer til Jet Kun Do, når noe sier de trener det, mener de at de følger de same prinsippene som mr.Lee gjorde. Ta det som virker, og bruk det.
Det får være for nå. Wadajasay?
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 13/04-2004, 20:41
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pycnopodia
En annen ting er hvor utrolig dumme mange av kampsport stillinger er, iallefall alle de jeg har sett.. Det ser ut til å være en regel at hodet skal være ubeskyttet, slik at du går rett i bakken hvis noen prøver å slå deg i hodet.
Umulig å egentlig si noe om denne. Han (hun?) never ikke hva slags kampsportstillinger han snakker om. Hadde han i det minste nevnt et eneste eksempel...

Sitat:
Det du sier der er rett og slett bare... dumt! Å si at teknikk ikke har noe å si viser bare hvor utrolig lite du vet om kampsport.

Sett at en person mestrer taekwondo og shotokan spark til samme grad. Selvfølgelig er shotokansparkene hardest! Dette er ett faktum enhver kampsportentusiast med erfaring med flere sporter vet.
Øh... kommer ikke det MEST an på vekten og hastigheten til utøveren (avhengig av sparktype)...? Grad sier ikke alt. Om personene er nøyaktig like (samme person faktisk) så KAN du ha en case, men det er det mer eller mindre umulig å måle.

Sitat:
Sett at du står stille og tar ett sidekick i guarden. Hvor mye kraft har du? 0, i alle retninger. Den som sparker kan godt ha alt fra 20-50 kg trykk i hvert lår i tillegg til kroppsmassen som beveger seg forover. Dette blir fort endel kg trykk og når du i tillegg tar med at all kraften overføres til motstanderen gjennom hælen gjør det vondt! Jeg nekter å tro at en vanlig bokseguard kunne motstått et sidekick...
Trykk er da ikke det samme som kraft? Hva menes med å "motstå" sparket? Mener fyren at ethvert sidekick vil knekke armene på en som blokker det...?

Sitat:
Faktisk så er spark veldig effektiv mot thai-boksing....for thai-boksere er ikke så veldig rasker...grunner er at de forkusere mye på styrker, noe som gjør at farten minker....de mest brukte sparkene hos en thai-bokser er rundsprark....da ville jeg har contre tilbake med en heste spark(også liker sterk som en sider spark) eller sparker vekk sparken dem før de treffer deg........men ellers så hadde jeg tatt imot beina å knekk dem med hånden min.....
Noen trenger å lære staving, orddelingsregler, tegnbruk og for ikke snakke om: at det ikke er så lett å knekke bein.

Sitat:
Sitat:
selvfølgelig veit jeg at fart er styrker, for jo raskere du beveger armen din jo hardere blir slaget, men du må husker at jo større armen din er, så vil du får mere luftmotstand på deg....
Jada, luftmotstand

Sitat:
Opprinnelig postet av Joshy
Sitat:
Opprinnelig postet av Nightstalker (meg)
Når man er i en ekte kampsituasjon, så er det en universal regel: Spark suger. Ja, de er kraftigere en slag (så vidt det er), men treffsikerheten er lavere en et slag, og risikoen OG kosekvensene er mye høyere.
Er "meg" = joshy?

Uansett: Tull. Lave spark er helt fine å bruke i ekte kampsituasjoner. Har aldri hatt noe problemer med dem i noen slosskamp noensinne. I en ekte kampsituasjon er også høye spark til tider bedre enn de er i sparring, fordi de stort sett er uventet. Eneste som nermer seg dette her av sannhet er at du kan klare deg uten spark mens du antagelig ikke klarer deg uten å bruke hendene, hvilket fører til at slag og håndbruk blir marginalt mer viktig.

Sitat:
Jeg har trent Shotokhan Karate i nesten 5 år, og må ærlig si at det er veldig lite fokus på spark i det hele tatt.
Og det gjør deg kvalifisert til å uttale deg om dem...?

Sitat:
Og når det kommer til Jet Kun Do, når noe sier de trener det, mener de at de følger de same prinsippene som mr.Lee gjorde. Ta det som virker, og bruk det.
Ikke helt sant. Mange (som stort sett ikke vet hva de driver med, men de er fortsatt mange) mener at de trener "kampkunsten som mr.Lee oppfant".

Sitat:
Wadajasay?
Makan til hjernedødt tull har jeg ikke sett på lenge. No offence til noen som helst, men... ja.
Gammel 13/04-2004, 23:53
Naroon Shimmerflow sin avatar
Naroon Shimmerflow Naroon Shimmerflow er offline
Medlem

Standard

Må bare få igjen pusten fra latterkrampene mine..... der ja nå er jeg klar.

Dette er jo bare vås fra folk som ikke har peiling på hva de snakker om. dette ser mer ut som om noen som repeterer noe de har hørt noen andre har sagt uten og forstå hva de sier

Det krever mer enn å se Van Damme filmer til for og kunne uttale seg om kampkunst/sport.

Jeg tror alle som leser disse innleggene skjønner hvor utrolig dumt noe av det er, I rest my case.

-Kjetil Nordeng

-Durion Hawk i Jaktspillet
-North Hammerfeld i Ærens hånd
-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 14/04-2004, 07:33
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

Jeg må si at jeg er enig med Exar på praktisk talt alt. Spesielt det der med at spark er effektive i kamp. jeg bruker alltid spark i kamp, og kommer jeg for nært, går det på kne-spark i magen. det er veldig effektivt. slår som regel ut pusten på motstanderen
Gammel 14/04-2004, 10:31
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Er "meg" = joshy?
Ja.

Sitat:
Uansett: Tull. Lave spark er helt fine å bruke i ekte kampsituasjoner.
Er ikke lave spark referert til som sweeps da?

Sitat:
I en ekte kampsituasjon er også høye spark til tider bedre enn de er i sparring, fordi de stort sett er uventet.
Ett uventet slag er effektivt uansett hvilken form det kommer i, ikke sant? Dessuten er det ikke mye overaskelse i ett spark fra en TWD utøver, så det er mer som ett "one hit wonder" om du skal bruke overaskelses momentet som argument for spark.

Sitat:
Eneste som nermer seg dette her av sannhet er at du kan klare deg uten spark mens du antagelig ikke klarer deg uten å bruke hendene, hvilket fører til at slag og håndbruk blir marginalt mer viktig.
Det som var hovedpoenget mitt, som det og sto i sitatet, er at treffsikerheten er lavere og konsekvensene høyere med ett spark, om motstanderen klarer å utnytte det skikkelig er du i virkelig trøbbel. Når du sloss mot en motstander som vet hva han driver med, er det en risk som er verdt å ta?

Sitat:
Og det gjør deg kvalifisert til å uttale deg om dem...?
Selv om spark ikke akkurat var hovedfokuset på treningen var det der fortsatt, og jeg har mine egne erfaringer (gode og onde) og trekke fra.

Sitat:
Opprinnelig postet av Naroon Shimmerflow
Må bare få igjen pusten fra latterkrampene mine..... der ja nå er jeg klar
Jeg anbefalte kampsport tråden på anime.no av en grunn .
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2004, 12:04
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Standard

Akkurat... En påskeferie uten internett, og jeg har totalt mistet tråden i denne tråden (dårlig ordspill...).

For å ikke være helt off-topic, så avslutter jeg min interesse her med å si:
Høye spark, uventet? Joa, men de kan man se, et realt spark mot skinnlegg eller lår mens du driver å bryter eller slår (armbruk med andre ord) er også effektivt... Jeg har (desverre) måtte teste det, og vedkommende fikk plutselig en trang til å hoppe rundt på det andre beinet. Merkelig

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 14/04-2004, 12:35
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Sitat:
Uansett: Tull. Lave spark er helt fine å bruke i ekte kampsituasjoner.
Er ikke lave spark referert til som sweeps da?
Jeg så ikke "sweeps" nevnt der oppe, men mulig jeg overså det. Det kommer uansett an på person og kampsport. For meg er en "sweep" (eller som vi som regel sier i klubben, en "sveip" eller et "sveipespark") bare et spesialtilfelle av spark. Selv om det for meg begynner å bli et tvilstilfelle er det mange som mener at bruk av kneet også teller som spark. Pass på å si ifra om definisjonene dine hvis det kan være at andre bruker dem annerledes.

For så vidt så er det ikke alle lave spark som er sveipespark heller. Om du vil kan jeg godt rette et foroverspark mot kneet ditt (som jeg ikke kan garantere at ikke treffer skinneleggen i stedet) som ikke på noen måte vil se ut som en sveip, men som jeg likevel kan utføre helt greit mens vi duellerer med armene.

Sitat:
Ett uventet slag er effektivt uansett hvilken form det kommer i, ikke sant?
Går utifra at du mener "et uventet angrep" her, ikke "et uventet slag"? Uansett, jo, det er riktig. Poenget var at høye spark ofte kan være mer uventet enn lave, så lenge de ikke brukes for mye. Det er vel hele tingen med høye spark: På linje med for eksempel kast og fingerslag er de spesialteknikker som hverken kan eller bør brukes for ofte. Men noen som kan dem godt kan fortsatt ha svært stor nytte av dem.

Sitat:
Dessuten er det ikke mye overaskelse i ett spark fra en TWD utøver,
Jeg trodde du snakket om ekte slosskamp her? Hvordan vet du da hva fyren har trent?

Sitat:
(...)Når du sloss mot en motstander som vet hva han driver med, er det en risk som er verdt å ta?
Det kommer an på situasjonen, og dersom du vet hva du driver med så vet du om risikoen er verdt å ta i den situasjonen. Dersom motstanderen vet hva han driver med og du ikke gjør det så bør du løpe.

---

Når alt det er sagt så er det kampsporter (som konkurranse-TKD) som fokuserer veldig på høye spark. Merk at de historiske variantene hadde mer bruk av armer enn konkurransevariantene. Konkurranseregler (ingen fanginger, holdinger og kast) og prestisje (var vel noe med at koreansk adel ikke skulle bruke hendene så mye) har mye av skylden for at det er blitt mer og mer spark.

Det er også mitt intrykk og teori (men jeg vet ikke om det er faktum) at høye spark er noe som krever mye mer øvelse enn slag og lave spark for å bli effektive, noe som har gitt dem et dårligere rykte enn de egentlig fortjener blandt folk som ikke har den nødvendige øvelsen i dem. Men etter min mening er og blir de teknikker for spesielle situasjoner. (Men det kan altså være at jeg ikke har nok trening på dem enda. ) Et problem til der er at jeg ikke lenger er i slosskamp så ofte som jeg var for noen år siden, så det er dårlig med uttesting av nye teknikker og teorier for tiden bortsett fra i sparring.
Gammel 14/04-2004, 15:12
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Dersom motstanderen vet hva han driver med og du ikke gjør det så bør du løpe.
"the one who knows when he can fight, and when he cannot, will be victorious"
- Sun Tzu

(kan man ha en kampsport diskusjon uten et Sun Tzu-sitat?neppe... )

Edit: Rettet opp feil i "quote".
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
RPG på fylla Joshy Andre diskusjoner 23 13/01-2004 12:51

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia