Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31/07-2008, 22:54
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Så det du sier er at vi må kalle hobbyen vår noe annet? Akkurat som amerikanerne stjal navnet "football", så har datafolket tatt vårt hobbynavn?
Jeg sier ikke det! Det er jo du som sier det! Eller skriver det! Men hvis du først vil trekke den konklusjonen:

Sitat:
Hva bør vi i så fall kalle hobbien vår? Noen gode forslag?
Snakkepratespill.
Gammel 31/07-2008, 22:56
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Sitat:
Opprinnelig postet av Martichoras Vis post
Eg trur Matthijs fører til øl.
Det motsatte kan også ha vært tilfelle. Men jeg var ikke der.
Gammel 31/07-2008, 23:29
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Hva bør vi i så fall kalle hobbien vår? Noen gode forslag?
Elasmo...
Svar med sitat
Gammel 1/08-2008, 08:12
trellian trellian er offline
Medlem

Hvis man spiller et flyspill på data kaller man det jo gjerne for en Flysimulator. Det er litt kult, men (sikkert) ikke like kult som å fly på ordentlig. Jeg kaller alltid WoW og dets like for rollespillsimulatorer. De prøver å simulere rollespill, men får det ikke helt til.

Og ja, hvis sosialt samvær, kreativ utfoldelse og utvikling av samarbeidsevner er avhengighetsskapende, ja da får det så være.
Gammel 1/08-2008, 10:34
Simira Simira er offline
Medlem

Standard Re: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Såklart er det avhengighetsskapende. Det er snart en måned siden sist. Det klør..! Håndleddene verker og nattesøvnen er dårlig pga. hjernen som går i høygir for å prøve å takle mangelen på eventyrlige doser.
Gammel 1/08-2008, 15:34
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Jeg ser ikke noe stort problem om de kaller noen dataspill for rollespill, det største problemet jeg har hatt med det er når jeg søker på rollespill på online auksjoner og må bla meg igjennom masse folk som selger sine WoW karakterer så hele siden ser ut som et eller annet piksel slave marked, men bortsett fra det har ikke jeg noen problemer med det. Men så har ikke jeg en mor som bekymrer seg for slikt, hun er i steden glad for at jeg spiller.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 2/08-2008, 02:02
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Det er ingen tvil om at rollespill er avhengighetsdannende. Selv mikkemusopplegg, sånn som dataspill som kalles rollespill, er det. Men når det kommer til ekte rollespill (vår utgave), så kan man jo lure på hvor usunt det egentlig er.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 2/08-2008, 09:22
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Sv: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Det meste er usunt for en eller annen en plass i verden,folk oppfatter jo ting helt forskjellig.
Så det kan jo hende rollespill i en eller annen variant(ekte eller på data) er usunt for folk,men om det skulle være en stor sak burde en vel avikle alt av aktiviteter og noen jobber for å være sikker på at folk levde et kjedelig liv og ikke ble avhengig av noe.(noen er jo avhengige av det mest merkelige også)
Svar med sitat
Gammel 2/08-2008, 11:06
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

P2 (kanalen for deg som tror du er bedre enn de andre) hadde diskusjon om dette i "Sånn er livet" i går, og der sa en "ekspert" at ungdomstiden er en mentalt sårbar tid, og at om du er en ungdom som har litt problemer på det sosiale/mentale området, kan nettspilling være den utslagsgivende faktor, eller at du rett og slett kanskje hadde havnet i trøbbel uansett, hadde det vært mekking med bilen, bibliotek-frekventering eller idrett; men at det tilfeldigvis var nettspilling som "tok" deg.

Jeg vet ikke (har ingen tunge vekttall å slå i bordet med), men en kompis av meg sa noe lurt en gang angående påstander på 90 tallet om at man ble gal av å spille Sofarollespill:
"De som bikker over av å spille rollespill har i utgangspungtet problemer, og hadde det ikke vært rollespillinga som fikk det til å rable for dem, så hadde det vært noe annet"
-Sånt høres jo ganske fatalistisk ut, men jeg lurer på om det ikke kan være noe i det der...
Gammel 2/08-2008, 12:14
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Jeg vil ikke si at rollespill er usunt på noen måte, det er kreativt, sosialt, og om det er en aktivitet man liker å gjøre mye så er ikke det tegn på avhengighet, avhengighet er det når man ikke klarer å la være, selv når man egentlig må gjøre andre ting. Som folk som spiller World of Warcraft så mye de mister venner, mister jobb eller får dårlige karakterer, når noe går ut over viktige ting i livet, da er det avhengighet, ikke om det er noe man liker å gjøre mye.

Og jeg tror det at noen folk har lettere for å bli avhengig av ting enn andre, men det er heller ikke tvil om at spill som World of Warcraft er laget for å skape avhengighet i spilleren, spesielt siden man må spille veldig, veldig mye for å kunne henge med i spillet.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:00.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia