Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 4/08-2008, 13:22
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Et par feilspor i denne diskusjonen (og i lignende diskusjoner) er å si: 1) Avhengighet er umulig å definere. 2) Det er umulig å si hva som fører til avhengighet.

Til 1: Det er ganske riktig at det er flytende grenser mellom avhengighet og moro. Det betyr ikke at det er umulig å definere, bare at det finnes en grensesone der svaret ikke er åpenbart. På begge sider at denne sonen finnes det mange tilfeller som relativt lett lar seg klassifisere.

Det er forsåvidt også riktig at definisjonen av avhengighet et stykke på vei er kulturelt betinget - det betyr ikke at den er vilkårlig, siden det ikke er tilfeldig hvordan kulturer utvikler seg. Og avhengighet er et stykke på vei er moralsk begrep - men ikke all moral er uvesentlig.

Man kan sette visse kriterier for når en ting man gjør er for mye av det gode, og ut fra de kriteriene kan man få en sterk anelse, om ikke absolutte og firkantede svar, om hvorvidt noe er avhengighet eller ikke.

Det sterkeste kriteriet er: Når man selv opplever at man har et problem. Når man selv opplever at man gjør noe man egentlig ikke vil, på bekostning at noe annet man ønsker seg. Hvilket man må anta at gjelder for de som ringer til hjelpetelefonene.

Det andre kriteriet er: Hvis man er en fare for andre. Hvis man har en tendens til å begynne å slåss når man har drukket for mye, og fortsetter å drikke, er dette et problem enten man synes det selv eller ikke. Kanskje ikke så relevant i forhold til dataspill, hvor man sitter mye stille... med mindre man for eksempel har små barn å ta seg av.

Det tredje kriteriet, som et litt større stykke på vei kan diskuteres, er: Når aktiviteten gjør at man blir en uforholdsmessig stor utgiftspost på helse- eller velferdsbudsjetter. Da kan det være akseptabel samfunnsøkonomi å hjelpe folk til å slutte med tingen (selv om de ikke er enige), heller enn å hjelpe dem med å kompensere for konsekvensene av den. Hvis folk tar ut sykemeldinger for å spille spill for eksempel.

Til 2: Som jeg vel har sagt før, og sikkert kommer til å gjenta senere: Spørsmålet er ikke om det er tidligere disposisjoner eller aktiviteten i seg selv som fører til avhengighet. Spørsmålet er hvorvidt akkurat denne aktiviteten fører til at flere folk som er disponert for avhengighet, utvikler det, enn om de hadde drevet med noe annet.

Psykologiske ting har mange årsaker. Det at man kan peke på én årsak (at man er disponert for det), betyr ikke at man har utelukket alle andre.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 4/08-2008 kl 13:24
Svar med sitat
Gammel 4/08-2008, 13:57
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Sitat:
McGonigal snakker også om å gjøre virkeligheten til et spill, å bruke spill for endring av virkeligheten. Hun, og andre med henne, tester ut mulighetene for slike spill gjennom noe de kaller "alternative reality games". Jeg syns det er en spennende vinkling på spill som kulturelt uttrykk. Å tenke seg at man i fremtida kan leve hele sitt liv som et spill, og leve det bedre på den måten; det er en ganske vill tanke ...
Dette er faktisk veldig likt hvordan Kaos magikere ofte ser på verden. Det er en intresang tanke. Kanskje en måte å oppnå mye på.

Sitat:
Forøvrig deler jeg ikke Anja sin misantropi, eller hennes holdning om at webrollespillene bare må gjøre skade på folk, fordi hun har glede av dem.
Skal man forby sjokolade fordi noen blir avhengie eller overvektige, skal man forby nettauksjoner fordi noen blir avhengie av det. Hvor langt skal man gå i å gjøre verden helt trygg, straffe alle fordi noen få får problemer med en ting. Jeg føler for de som er avhengie, men jeg mener individet må stå over samfunnet, samfunnet bør ikke forsøkes gjøres til en trygg liten boble fordi noen kan få problemer. Det høres kaldt ut, men noe ansvar må folk ta selv. Å støtte behandlings steder ja, å ta vekk det som kan være farlig for noen få, nei.

Jeg er feit men jeg klandrer ikke sukker industrien, jeg er avhengig av sukker, men det er noe jeg må ta tak i, jeg kan ikke forvente at alle skal slutte å spise sukker fordi jeg har et problem.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 4/08-2008, 17:09
Medlem

Standard Sv: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg tror ikke Tomas har tatt til orde for å forby spill?
Gammel 4/08-2008, 18:20
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
"They wake up with a mission, with allies, with a sense of being a part of a bigger story, part of a system that wants them to be happy". - Jane McGonigal

(McGonigals poeng er at vi burde gjøre virkeligheten like forlokkende som spill).
hmm, rotløs ungdom uten en hær i utmarsj å slå seg sammen med, eller hvite flekker på kartet å utforske?
Svar med sitat
Gammel 5/08-2008, 17:18
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Rollespill fører til avhengighet, skriver tabloidavisene...

Sitat:
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg tror ikke Tomas har tatt til orde for å forby spill?
Ikke direkte nei, men med de tingene han foreslår ville det bli for dyrt å lage MMORPGer, det ville ikke bli lønsomnt og de ville forsvinne. Så det ville blitt sak den samme.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 5/08-2008, 19:03
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
ta en gruppe med rollespillere, som ikke treffer mange andre mennesker foruten de gangene de samles for å spille rollespill. de føler de er sosiale, men er egentlig ikke det, fordi det er rollene deres som utretter noe, ikke de personlig..
det er det som er skummelt med rollespill, mmo-er og slikt..
Nå treffer jo jeg også mennesker utenom spillsessions, men jeg mener at rollespill er en sosial aktivitet. Når vår spillgruppe møtes er det ikke bare for å føle at vi oppnår noe (fiktivt), men for å være sammen både i og utenfor rolle. Jeg heller igrunn mot påstanden at det er individer som er predisponerte til å bli avhengige, ikke rollespill som aktivitet det er noe galt med.

Samtidig plukket jeg opp at noen kom med den brennbare påstanden "individet må stå over samfunnet", og ble glad over klarifiseringen av påstanden som fulgte etterpå. Jeg er enig i at man ikke skal forby noe bare fordi en liten gruppe lider under det. Man kan innføre restriksjoner, men jeg er heller ikke noen stor fan av det. Vanlig hensyn bør tas av de som driver med en ting, være det seg rollespill eller inntak av sukker eller røyking, overfor den gruppen som lider, men det bør gå på sunn fornuft. Noe jeg ikke er sikker på at det er så mye overskudd av for tiden.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 5/08-2008, 19:25
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Jeg heller igrunn mot påstanden at det er individer som er predisponerte til å bli avhengige, ikke rollespill som aktivitet det er noe galt med.
Det ene utelukker ikke det andre. Som jeg sa for bare noen poster siden.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 5/08-2008 kl 19:25
Svar med sitat
Gammel 5/08-2008, 19:36
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Ikke direkte nei, men med de tingene han foreslår ville det bli for dyrt å lage MMORPGer, det ville ikke bli lønsomnt og de ville forsvinne. Så det ville blitt sak den samme.
Han sa visst noe om lovregulering ja, glemte det i farten.

Likevel en viss forskjell på forbud og hans forslag. Usikker på hva jeg mener om saken selv.
Gammel 5/08-2008, 22:56
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Han sa visst noe om lovregulering ja, glemte det i farten.
Bare så det er klart: disse spillene er faktisk underlagt lover, som alt annet.

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før den første erstatningssaken kommer. Slik noen av disse spillene er lagt opp, der de faktisk reklamerer med "svært avhengighets-skapende", ser jeg for meg at noen kommer til å vinne frem med et slikt søksmål, og det vil koste gryn! Da kan det være at de verste spillselskapene må legge om.

Det vil jeg hilse velkommen! Det skal ikke lønne seg å drive kynisk profittjag i samfunnet vårt. Visse menneskelige hensyn skal også spillselskaper ta.

Men jeg tror ikke alle spillselskaper eller spillskapere er like kyniske, og jeg tror ikke en slik justering vil bety noen slutt for webrollespill. Det vil heller gjøre dem bedre, og uansett så er de kommet for å bli.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 5/08-2008 kl 23:05
Svar med sitat
Gammel 6/08-2008, 00:01
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

nå sier det ingenting om norge, men i usa har vel ei mor saksøkt sony pga everquest? (eller evercrack som kallenavnet var)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:45.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia