Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18/08-2008, 11:06
frank frank er offline
Medlem

Standard Sv: Hva er det ved MMORPG's som kan gjøre enkelte spillere avhengige?

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Så du holder fast på at dette ikke er avhengighet? Du er klar over at det finnes flere typer avhengighet?
Holder fast? Til Dovre faller? Sikkert ikke...

Som sagt, jeg er ingen spesialist på dette. Det bare forekommer meg at det er noen nyanseforskjeller her som jeg synes forsvinner litt når man putter alt i sekken som heter avhengighet. Blant annet tror jeg at beskrivelsen om at en aktivitet produserer lykke, ikke nødvendigvis er korrekt. Videre indikerer bruken av ordet avhengighet for meg at det er noe man er avhengig av: stoff, dataspill, alkohol mm. Tingens iboende trussel, om du vil. Mitt lille poeng var at avhengighet av nettspilling kanskje handler mer om oss enn om noe spesielt ved aktiviteten. Jeg tror det kan være uheldig å demonisere nettspill og lete etter opiumen i koden, for det er ikke nødvendigvis noe der.

For like viktig som å snakke om hva spill gjør med folk, er det å snakke om hva folk gjør med spillet.

Dette er selvsagt bare nyanseforskjeller, men de ordene man bruker for å beskrive noe har betydning for hvilket handlingsrom man får. Er det _bare_ avhengighet må utysket utdrives og spilleren formanes til å holde seg unna det syndige. Ser man på det som en angstdempende aktivitet, må man nesten stille spørsmålet om hvorfor spilleren har dette behovet. Og hadde spilleren ikke hatt tilgang på nettspill, ville han kanskje ha dekt sitt behov på en annen måte?

Når det gjelder nevrobiologi, er _alt_ endringer i kjemi. I dette perspektivet er det sikkert mulig å påvise at vi er håpløst avhengig av både mat og sosial omgang. Fysj!
Svar med sitat
Gammel 18/08-2008, 12:29
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Tror ikke det puttes i noen "sekk", Frank, men at det er viktig å sette en merkelapp som gir mening på den skadelige avhengigheten noen havner i gjennom nettrollespill. Ser ingen grunn til å kalle det noe annet.

Det er også tydelig at disse spillene er farlige for noen mennesker, i hvert fall noen av dem. Så vidt jeg vet er det litt forskjellig hvor avhengighetsskapende spillene er. Derfor håper jeg noen tar tak i dette og forsker på det, for å finne om det faktisk er slik og hva det eventuelt er som skiller spillene på dette feltet.

Jeg vil gjerne at folk skal kunne more seg med rollespill på nettet også, uten at de selv eller deres nærmeste skal frykte en livsødeleggende avhengighet.

Nyansene ER faktisk til stede i diskursen rundt spillavhengighet, Frank, men la oss ikke "nyansere" bort det faktum at folk havner i avhengighet av nettrollespill. Det er et faktum vi trenger å ta på alvor. Når 250 mennesker havner i avhengighet på ett år, betyr det at 250 familier og vennekretser berøres, et høyt antall mennesker. Og 250 mennesker er mange, like mange som det går på en stor ungdomsskole. Jeg syns det er alt for mange.
Gammel 18/08-2008, 12:54
frank frank er offline
Medlem

Og du tenker at det å beskrive bruken av spill som angstprodserende/angstedempende er uansvarlig skjønnmaling?
Svar med sitat
Gammel 18/08-2008, 23:19
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av frank Vis post
Holder fast? Til Dovre faller? Sikkert ikke...

Som sagt, jeg er ingen spesialist på dette. Det bare forekommer meg at det er noen nyanseforskjeller her som jeg synes forsvinner litt når man putter alt i sekken som heter avhengighet. Blant annet tror jeg at beskrivelsen om at en aktivitet produserer lykke, ikke nødvendigvis er korrekt. Videre indikerer bruken av ordet avhengighet for meg at det er noe man er avhengig av: stoff, dataspill, alkohol mm. Tingens iboende trussel, om du vil. Mitt lille poeng var at avhengighet av nettspilling kanskje handler mer om oss enn om noe spesielt ved aktiviteten. Jeg tror det kan være uheldig å demonisere nettspill og lete etter opiumen i koden, for det er ikke nødvendigvis noe der.

For like viktig som å snakke om hva spill gjør med folk, er det å snakke om hva folk gjør med spillet.

Dette er selvsagt bare nyanseforskjeller, men de ordene man bruker for å beskrive noe har betydning for hvilket handlingsrom man får. Er det _bare_ avhengighet må utysket utdrives og spilleren formanes til å holde seg unna det syndige. Ser man på det som en angstdempende aktivitet, må man nesten stille spørsmålet om hvorfor spilleren har dette behovet. Og hadde spilleren ikke hatt tilgang på nettspill, ville han kanskje ha dekt sitt behov på en annen måte?

Når det gjelder nevrobiologi, er _alt_ endringer i kjemi. I dette perspektivet er det sikkert mulig å påvise at vi er håpløst avhengig av både mat og sosial omgang. Fysj!
Det var veldig godt å lese et nøyansert og reflektert innlegg i denne tråden. Jeg synes det begynte å helle litt mot "sånn er det bare-svartmaling".

At det går ann å bli avhengig av nettrollespill mener jeg ikke nødvendigvis sier så mye om nettrollespill i seg selv. Jeg vet om tilfeller av avhengighet til masse forskjellige ting og aktiviteter, slik som mobilteksting, shoping, samle på colakorker.
Kanskje det er noe med nettrollespill som er iboende avhengighetsskapende, men det mener jeg foreløpig vi ikke har belegg for å si.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 19/08-2008, 00:14
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Så vidt jeg vet er hverken colakorksamlere eller shoppere eller mobiltekstere rammet av avhengighet i samme grad som nettrollespillere. Og det er ganske irrelevant i denne sammenhengen. At 250 mennesker får alvorlige problemer med spillingen sin i løpet av ett år, gjør det saklig å tenke på hvordan disse spillene er lagt opp, og om det gjør dem skadelige. Skjønner ikke helt de som hardnakket hevder at spillene ikke er skadelige, så lenge de ikke vet det, og så lenge så mange får problemer. Dersom tallet er jevnt fordelt over landet, vil det si at rundt 50 mennesker sliter med dette i Oslo alene. Det er nok til å fylle en stor rusintitusjon, og flere enn medlemmene på spillklubben Ares.

Syns det virker litt lite empatisk. Det minner ikke så rent lite om de fordommene mange alkoholikere og narkomane møter. Mange forklarer deres problemer med en iboende svakhet, og ser på det som litt brysomt at noen faktisk får problemer med noe så alminnelig som å drikke seg full eller røyke en tjall. De har "mistet kontrollen", sier de verste fordommerne foraktelig, og driter i å leve seg inn i hva en avhengighet faktisk er.

Om 250 får problemer hvert år, tar det ikke mange år før vi har flere tusen som sliter med spilleavhengighet. Det er faktisk et alvorlig problem. La oss snakke om problemet utfra det som faktisk skjer og hva det koster de som blir rammet, ikke utfra en uvilje mot å ta det innover oss.

Syns det er viktig å tenke etter hvordan forskjellige spill fungerer. Har for eksempel hørt at Age of Conan er enklere å spille på en avslappet måte (dvs: med mindre tidsbruk og mindre sosialt press) enn det World of Warcraft er. Dersom dette stemmer er jeg veldig interessert i å vite hvorfor.
- Hva skiller disse spillene?
- Kan forskjellene gi en pekepinn om hvordan man lager ufarlige nettrollespill?

Disse faktorene tror jeg er viktige for en mulig utvikling av avhengighet:
- tilgjengelighet
- enklere "liv" i fiksjonen enn i virkeligheten
- raskere belønning i fiksjonen enn i virkeligheten
- suggererende konflikt- og belønningssystemer i spillet
- følelse av suksess når man lykkes i spillet
- press fra "guilds" om å spille mye
- mister kontakt med venner/familie
- flukt fra hverdagen

Som sagt mener jeg også at Frank er inne på noe med sitt snakk om angstdemping. Men jeg tror ikke det er innledningen på en avhengighet. Det er snarere en utvikling som kommer når avhengigheten er inntrådt. Andre typer avhengighet følges også av angst og depresjoner, vet jeg. Etterhvert går avhengigheten over fra å være en belønningsadferd, til å bli en "fortrengningsadferd" (så lenge jeg spiller slipper jeg å tenke på den dritten jeg er havnet i).

Har spekulert nok på dette nå. Den naturlige veien videre vil være å undersøke mer om de konkrete virkningene og omfanget. Kanskje det kan ha noe for seg å snakke med avhengige og behandlere. De burde vite mer ...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 19/08-2008 kl 00:38
Svar med sitat
Gammel 19/08-2008, 02:06
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
... At 250 mennesker får alvorlige problemer med spillingen sin i løpet av ett år ...
Hvor kommer egentlig dette tallet fra? Jeg skjønte ikke først at det var kun snakk om Norge, men hvis det er det så er det jo ganske voldsomme tall vi snakker om. Men som sagt, det vil være interesant å se på hvor disse tallene kommer fra, hvordan spillavhengigheten blir definert i statistikken, osv.
Jeg går også ut i fra at det er en statistisk, kvantitativ undersøkelse som du refererer til, (jeg gjetter vel egentlig bare på det, foreløpig), men hvis det er tilfelle så er det også grunn til å være forsiktig med å komme med konklusjoner, da slike statistikker sier ingenting om årsaksforhold.

Sitat:
Skjønner ikke helt de som hardnakket hevder at spillene ikke er skadelige, så lenge de ikke vet det, og så lenge så mange får problemer.
Legg merke til at jeg ikke sier at de ikke er skadelige, men at jeg mener at vi ennå ikke har belegg for å si om de er det eller ikke.

Sitat:
Syns det virker litt lite empatisk. Det minner ikke så rent lite om de fordommene mange alkoholikere og narkomane møter. Mange forklarer deres problemer med en iboende svakhet, og ser på det som litt brysomt at noen faktisk får problemer med noe så alminnelig som å drikke seg full eller røyke en tjall. De har "mistet kontrollen", sier de verste fordommerne foraktelig, og driter i å leve seg inn i hva en avhengighet faktisk er.
Er dette rettet mot et spesifikt innlegg? Jeg synes uansett dette er grunnløse beskyldninger som ikke fører diskusjonen noen vei. I mitt tilfelle vil jeg påstå at de er spektakulært lite treffende iom. at jeg jobber med avrusning.

Jeg synes det du sier om å sammenligne forskjellige nettrollespill er interesant og relevant.
Og i den grad man ser korellasjon mellom avhengighetsatferd og nettrollespill så kan det være aktuelt med lovregulering. Og da er det interesant å sammenligne spillene for å forsøke se egenskaper ved dem som kan øke evt. avhengighet. Og jeg mener kriteriet for å lovregulere burde være lavere enn et vitenskaplig bevis på at spillene skaper avhengighet.

Sitat:
Som sagt mener jeg også at Frank er inne på noe med sitt snakk om angstdemping. Men jeg tror ikke det er innledningen på en avhengighet. Det er snarere en utvikling som kommer når avhengigheten er inntrådt. Andre typer avhengighet følges også av angst og depresjoner, vet jeg. Etterhvert går avhengigheten over fra å være en belønningsadferd, til å bli en "fortrengningsadferd" (så lenge jeg spiller slipper jeg å tenke på den dritten jeg er havnet i).
Det kunne også vært veldig interesant se på noen kvalitative undersøkleser, hvis de finnes. Fx: kan vi se andre psykiske plager inne i bildet forut for spillavhengighet? Da kan man tenke seg utviklingen fra angst/depresjoner til avhengighet.

Sitat:
Har spekulert nok på dette nå. Den naturlige veien videre vil være å undersøke mer om de konkrete virkningene og omfanget. Kanskje det kan ha noe for seg å snakke med avhengige og behandlere. De burde vite mer ...
Ja, det ville vært svært interesant. Er veldig spent på om det finnes noen behandlere som sier seg kompetent på behandling av nettspillavhengighet i Norge.

Svar med sitat
Gammel 19/08-2008, 14:41
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Hvor kommer egentlig dette tallet fra? Jeg skjønte ikke først at det var kun snakk om Norge, men hvis det er det så er det jo ganske voldsomme tall vi snakker om. Men som sagt, det vil være interesant å se på hvor disse tallene kommer fra, hvordan spillavhengigheten blir definert i statistikken, osv..
Så vidt jeg husker så var det tall fra "avhengighetstelefonen" (tilhørende Norges Røde Kors?), presentert i Aftenposten tidligere i sommer. Noen som er flinkere enn meg husker nok bedre, jeg bare tittet på det på besøk hos svigers. Det var akkompangert av et intervju med en tidligere avhengig som hadde sluttet i jobben og spilt 20 timer i døgnet til hans foreldre hadde kastet ham ut - (og vært med på å hjelpe ham å få hjelp).

Det som dog er et annet poeng er at jeg kjenner flere som åpenbart har hatt et problem uten å ha tatt kontakt med noen støttegrupper, noe som får meg til å frykte mørketall.

Uten at jeg har lest innleggene her er jeg enig i at det virker lite empatisk å ikke se problemene enkelte har med MMORPGs(spesiel WoW) og jeg er enig i Njordis sammenligning med hvordan andre avhengige møtes.
Svar med sitat
Gammel 19/08-2008, 17:04
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Så vidt jeg husker så var det tall fra "avhengighetstelefonen" (tilhørende Norges Røde Kors?), presentert i Aftenposten tidligere i sommer. Noen som er flinkere enn meg husker nok bedre, jeg bare tittet på det på besøk hos svigers. Det var akkompangert av et intervju med en tidligere avhengig som hadde sluttet i jobben og spilt 20 timer i døgnet til hans foreldre hadde kastet ham ut - (og vært med på å hjelpe ham å få hjelp).
Okæi, er det kanskje Hjelpelinjen for spillavhengige det er snakk om? Da har vi i hvertfall et utgangspunkt. Og det går ann å kontakte dem for å høre hvordan de kom fram til disse tallene osv.

Sitat:
Uten at jeg har lest innleggene her er jeg enig i at det virker lite empatisk å ikke se problemene enkelte har med MMORPGs(spesiel WoW) og jeg er enig i Njordis sammenligning med hvordan andre avhengige møtes.
Jeg får inntrykk av at du refererer til Tomas' innlegg når du snakker om "lite empati" og "hvordan andre avhengige møtes". Det jeg sa var at det var en usaklighet og en avsporing.
Såvidt jeg forstår så er det ingen her som argumenterer mot at personer kan ha problemer med onlinespill. Men det settes spørsmålstegn ved hvilken grad dette er et ansvar som kan legges på spillene selv.
Jeg går med på at det kan vi ikke utelukke, men jeg mener vi ikke er der ennå. Sånn rent inntuitivt så tror jeg vi kan komme et godt stykke på vei med å lovregulere onlinespill, og det impliserer jo at det kan være egenskaper ved disse spillene som bidrar til at spillerne av dem har problemer med å begrense bruken av dem. Og slik lovregulering mener jeg ikke er avhengig av et absolutt bevis på at spillene er skadelige. Det holder å se på resultatet - så så mange spillavhengige. Om sammenhengen er spuriøs eller ikke har da mindre betydning.
Men å slå fast at spillene er skadelige, hvor skaldelige de er, eller hva det er med dem som bidrar til avhengighet; det mener jeg vi trenger grundigere og bedre undersøkelser og forskning for å kunne si noe sikkert om.

Sist endret av Njordi; 19/08-2008 kl 17:05
Svar med sitat
Gammel 12/01-2010, 08:06
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Fant denne siden: WoW Detox - med tusenvis av poster fra folk som prøver å slutte med WoW...
Gammel 12/01-2010, 11:15
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hva er det ved MMORPG's som kan gjøre enkelte spillere avhengige?

Jeg tror at det er mestrings følelsen som gjør spillere avhening, i de fleste MMORPGer så får man hele tiden beskjed om at noe på karakteren er forbedret, og man får level opp og bedere utstyr. I tilegg så er ofte spillene spennende og man kan vise sin karakter frem for andre. Nå er det jo dette som gjør spillene bra også da, og som motiverer til å spille dem.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:57.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia