Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16/01-2009, 12:56
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Hva brukes matte til?

(Som en liten utfordring for spesielt interesserte: Bytt ut spørreundersøkelsen i første post med tilsvarende spørsmål om sløyd, norsk, samfunnskunnskap og kroppsøving).
Gammel 16/01-2009, 13:02
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Ville du likt at din sønn/datter måtte ta valget på hva han/hun skulle bli som 13åring? Jeg er klar over at man kan videreutdanne seg, men det er rimelig provoserende å antyde at man kan se med 100% sikkerhet hvilke 18åringer som ikke vil trenge (for den saks skyld bare ha nytte av) enkelte kunnskaper og ferdigheter.
Jepp.

Og hva gjelder tilpasset opplæring, så er dette noe som heldigvis kommer mer og mer. De svake elevene får jobbe mer med ting de trenger, og de sterke får jobbe med vanskeligere ting, eller noe de er svake på. Fortsatt er det et stykke igjen, men vi er på god vei til å sørge for at tilpasset opplæring ikke bare er et fint ord (eller to da), men noe som faktisk gjennomføres.
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 13:04
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Ville du likt at din sønn/datter måtte ta valget på hva han/hun skulle bli som 13åring?
Det er ikke snakk om å velge yrke i voksenlivet, men om å spesialisere seg etter evne og interesse. Jeg "valgte" ikke å bli programmerer, forfatter eller rollespillskaper da jeg var 18 - i den grad disse valgene ble gjort, valgte jeg dem langt tidligere, ut fra hvilke interesser jeg hadde. Jeg programmerte, skrev og lagde rollespill da jeg var 13. Hadde jeg kunnet fokusere enda mer på disse tingene tidligere, ville jeg vært flinkere til dem.

La meg stille spørsmålet på hodet: Ville jeg likt at norske politikere, eller norske lærere, tok valget for min sønn/datter? Ikke faen.

Sitat:
Det er litt som ved middagsbordet. Det er lov å ikke like, men du får smake først!
På det tidspunktet vi snakker om, har elevene hatt seks års fulltidsjobb med å smake. De er ikke idioter, heller.

Sitat:
Jeg synes en av skolens viktigste områder er å gi alle like muligheter.
Dette skjer ikke i praksis, og det vet du også. Foreldrenes sosioøkonomiske status bestemmer det meste. Elever fra vanskelige kår kan reddes av interesserte og dedikerte voksenpersoner - men det har fint lite å gjøre med hvilke fag disse personene underviser i. Om Kid X sliter med livet sitt, og du klarer å få Kid X til å tro på seg selv og jobbe hardt, er det ikke fordi skolesystemet har bestemt at Tarjei Vesaas er viktig.
Gammel 16/01-2009, 13:06
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Jeg tror ikke alle unge ville valgt bare etter interesse, men også etter hva venninnene valgte. Om vi her snakker om 13 åringer, så tror ikke jeg alle er klare for valgene
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 13:08
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
Jeg tror ikke alle unge ville valgt bare etter interesse, men også etter hva venninnene valgte.
Mmmm... det er et godt poeng. Systemet mitt funker i en ideell verden hvor elevene, ved hjelp av lærerne, kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv som individer. Hvis de ikke kan dette, er de jo litt fucked.

[EDIT 1] Man må nok forutsette at det blir tatt et møte med eleven, lærere og foresatte, hvor dette blir diskutert ut fra karakterer og evalueringer over lang tid. Det kan ikke være et valg av typen "jeg tar matte fordi Jens-Nina tar det, og vi er kompiser". [/EDIT 1]

[EDIT 2] Samtidig: Hvis eleven først har valgt noe han/hun ikke _er_ genuint interessert i, og havner på gruppe med 10-20 som _er_ det, vil eleven ganske snart ønske å bytte gruppe. (Har sett dette skje et par ganger). [/EDIT 2]

Sist endret av matthijs; 16/01-2009 kl 13:11
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 13:08
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg er uforbeholdent enig med alt Matthijs skrev i den nest-siste posten sin.

(Selvsagt skrev han en til mens jeg skrev denne.)

Sist endret av krhip; 16/01-2009 kl 13:09
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 13:09
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Systemet mitt funker i en ideell verden hvor elevene, ved hjelp av lærerne, kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv som individer. Hvis de ikke kan dette, er de jo litt fucked.
Da er de fucked uansett.
Gammel 16/01-2009, 13:13
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Du bare støtter opp om poenget mitt Hvis de trenger å lære noe, så tilegner de seg den lærdommen. Etter at de har lært pluss og minus, ganging og deling, har de fått med seg nesten alt et voksent menneske trenger. Prosentregning er en bonus.
De må i tillegg forstå prinsippet bak ligninger og hvordan de kan manipuleres. (1 + 3 = 4 er en ligning). Jeg er enig i at man kommer langt med de fem områdene. (prosentregning er som regel bare en delings- og multiplikasjonsutjobb)

Det du ikke nevner er behovet for grunnleggende forståelse for tall, mengder og formler.

Som han som insisterte på at sjansen for at Demonjegeren hans tok en Kjempedemon var 1,1.

Som de som tror at det finnes 80% innvandrare i Norge og dei får 12-13 ungar kvar seg.

Som de som ikke skjønner at om du kjører i 200 km/t så vil du bilen du sitter i ha beveget seg nesten 23 meter innen du får reagert (0,5 seks reaksjonstid, regnes som bra)

Som de som mener det ALLTID er 50% sannsynlig at noe skjer*.

Som de som mener at det er verdt å kjøpe fuglefrø som får undulaten din til å snakke for 200,-. (Eller magiske stener. *host* *host*)

Eller de som insisterer på å bygge på 2 og 12-feltet i Settlers, fordi det er så bra ressurser der... (for ikke å snakke om de som faktisk tjener på det *grr*)

* Egentlig er det 33,33% Enten skjer det, eller så skjer det ikke - eller så skjer det noe annet
Gammel 16/01-2009, 13:15
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
(min utheving)

Dette er jo kjernen av det jeg mener er problemet (i alle fag, strengt tatt). Man skal ikke dytte. Man skal oppmuntre, skape entusiasme omkring, evt også snike, snoke, og lure.
Fuck off*! Noen trenger faktisk å dyttes.

* (uttrykket er ment forsterkende, ikke som en oppfordring til en person jeg ellers er enig med)
Gammel 16/01-2009, 13:15
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Da er de fucked uansett.
Ikke nødvendigvis.
For som jeg nevnte tidligere her, så delte vi inn fagene våre i nivåer.
Norsk hadde 5 nivåer

Tore-Lise som kanskje ikke er så veldig flink i norsk, og ei heller har interessen av faget havner sikkert på nivå 1, der lærer han om enkel gramatikk og alt annet som er pensum.

Kim-Terese som elsker skole, og er veldig flink i norsk havner på nivå 5, der tar man for seg temaene, og lærer det som er pensum de 4 første timene, og lærer alt annet utover pensum resten av tiden, for å holde vedlike strømmen av gode karakterer og gi dem en utfordring.

Om Tore-Lise skulle bli så flink på nivå 1 at hun/han hang forran de andre elevene ville hun/han bli flyttet til nivå 2

Systemet er ypperlig, og jeg likte det veldig godt..
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia