Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16/01-2009, 13:16
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Hva brukes matte til?

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Systemet mitt funker i en ideell verden hvor elevene, ved hjelp av lærerne, kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv som individer. Hvis de ikke kan dette, er de jo litt fucked.
Ikke for å pisse i grøten til noen, men verden er ikke ideell. Langt derifra. Betyr det at vi ikke kan drømme om en bedre? Nei, det betyr at vi bør drømme om en bedre. Tankesettet er der, men ikke alle vil være enige i at dette er den beste løsningen, akkurat som ikke alle vil like matematikk.

Og nei, ikke alle kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv. Veldig mange setter seg selv opp mot urealistiske krav fra en urealistisk og brutal omverden. Selvrefleksjon er ikke allemannsprivilegium.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 13:18
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Fuck off*! Noen trenger faktisk å dyttes.

* (uttrykket er ment forsterkende, ikke som en oppfordring til en person jeg ellers er enig med)
No offense taken. Du har selvsagt rett, men det er ikke dermed sagt at dytting er det vi prøver på først. Først prøver vi det andre, så ser vi an hvem som faktisk har lyst på en dytt.

Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 13:20
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Og nei, ikke alle kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv. Veldig mange setter seg selv opp mot urealistiske krav fra en urealistisk og brutal omverden. Selvrefleksjon er ikke allemannsprivilegium.
Jeg vet. Men jeg endret innlegget mitt to ganger etter det du siterte, hva syns du om det nå?
Gammel 16/01-2009, 13:21
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Jeg er også lærer. Det er ikke noen selvfølgelighet at en lærer skal uttale seg om kunnskap, men det er ikke noen selvfølgelighet at en lærer ikke skal uttale seg om kunnskap heller. Dette vet jeg noe om, så jeg uttaler meg deretter.

Feiging.
Neida, men Andraax skal heller bli med å banke opp Matthijs om en måneds tid... (vi får det til å se ut som en "duell" eller noe obskurt ritualistisk subkulturellt noe som snuten vil holde seg unna). <--- Tøyseindikator, (egentlig så tror jeg ikke Øivind og jeg er sterk nok, husker jeg var svært imponert over ninjatrikset til Matthijs med å sitte å vente på akkurat det utestedet* vi endte kvelden på!)

Kapsberger snakker forresten sannheten.

* noen dager senere slo det meg at det kanskje ikke var så mange valgmuligheter å velge i Holmestrand
Gammel 16/01-2009, 13:26
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
Ikke nødvendigvis.
For som jeg nevnte tidligere her, så delte vi inn fagene våre i nivåer.
Norsk hadde 5 nivåer
De er ikke fucked dersom de klarer å se sine egne interesser uavhengig av hva vennene deres velger. Dersom de velger basert på vennene sine har de problemer. Ikke fordi de ikke får rett kunnskap, men fordi de ikke kommer til å dannes til selvstendige tenkende mennesker (med mindre noe uventet skulle inntreffe, og det gjør det heldigvis ofte).

Men på sett og vis har du uansett rett.
Det er plass til enorme mengder middelmådighet og viljeløshet i Norge i dag.
Målet er ikke at en person skal gjøre noe han er flink til. Målet er et han skal konsummere 60% av inntekten sin for å opprettholde den økonomiske veksten. Resten skal han spare/investere for å gi bankene og selskapene mulighet til å stimulere til lav arbeidsledighet og 3% lønningsvekst i året.
Hva han ellers måtte oppnå og gjøre er likegyldig. Sålenge han ikke provoserer noen eller finner ut at han skal bruke mindre enn 60% av inntekten sin. Da kommer sentralbanken og sier at det er finanskrise på gang og alle får panikk og samfunnet faller sammen!
Gammel 16/01-2009, 13:42
Medlem

Fantastisk spennede tråd, som jeg ikke orker å poste mer i. (Selv om jeg hadde kunnet.)

Matthijs sin utopiske skole er svært lik min.

Krhip sin skolegang kunne vært svært lik min (fy faen som jeg hatet sløyd/håndarbeid!) Dessverre var jeg mistilpasset og leste bøker i smug og latet som om jeg ikke brydde meg om/syntes matematikk var gøy, eller trivdes med annet en gym på skolen. Egentlig hatet jeg gym, men digget å spille fotball - så jeg og resten av gutta trente oss opp til å bli rå på å løpe i løypa så vi fikk mest mulig tid til fotballen.

Tror dessverre at de som har løsningen(e) klar(e) mangler noe i ligningen.

edit: (nå må jeg faktisk dra) Krhips observasjoner på hva som trengs av samfunnsborgere er dessverre rett (kreves litt mer/andre ting også, selvsagt)

Ellers har tråden mange svært gode innlegg.

Sist endret av Maleficum; 16/01-2009 kl 13:46
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 14:09
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Man bruker norsk til
å skrive (sånn her f.eks.)
å lese (see above)
forståelse i dagligtale

Jobb
ALT

Det vanseligste jeg har gjort i forholdt til norsk fagets lærdom, må være de formelle brevene jeg skriver på jobb.
---------------------------------
Man bruker heimkunnskap
til å lage mat
forståelse av bruken av krydder, smak
til å lage nye retter (smaksammensetning)

Jobb
Kokk
Husmor/mamma/dilledante
Student

Vanskeligeste oppgaven:
Lage komper til to, uten juks
------------------------------------------------
Man bruker engelsk/tysk/fransk/spansk osv
forståelse av -------- språklig litteratur og annen lesing
motta informasjon fra mennesker som ikke snakker norsk..
skrive til mennesker som ikke kan norsk

Jobb
Masse rart egentlig.

Vanskeligste språkelige oppgave: Forstå hva som skjer verbalt i animefilmen uten teksting..
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 16/01-2009 kl 14:16
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 14:17
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg vet. Men jeg endret innlegget mitt to ganger etter det du siterte, hva syns du om det nå?
Endret til: Systemet mitt funker i en ideell verden hvor elevene, ved hjelp av lærerne, kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv som individer. Hvis de ikke kan dette, er de jo litt fucked.

Det er fortsatt ikke gitt at elever klarer dette. Det er ikke en gang gitt at voksne klarer det. My point still stands. Det man kan unngå med lærerhjelp er en del av slitet som kommer av urealistiske krav til seg selv.

Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 14:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Endret til: Systemet mitt funker i en ideell verden hvor elevene, ved hjelp av lærerne, kan se sine styrker og svakheter og forstå seg selv som individer. Hvis de ikke kan dette, er de jo litt fucked.

Det er fortsatt ikke gitt at elever klarer dette. Det er ikke en gang gitt at voksne klarer det. My point still stands. Det man kan unngå med lærerhjelp er en del av slitet som kommer av urealistiske krav til seg selv.
Det var disse endringene jeg tenkte på, med noen uthevinger:

Sitat:
Opprinnelig postet av Meg selv
Man må nok forutsette at det blir tatt et møte med eleven, lærere og foresatte, hvor dette blir diskutert ut fra karakterer og evalueringer over lang tid. Det kan ikke være et valg av typen "jeg tar matte fordi Jens-Nina tar det, og vi er kompiser".

Samtidig: Hvis eleven først har valgt noe han/hun ikke _er_ genuint interessert i, og havner på gruppe med 10-20 som _er_ det, vil eleven ganske snart ønske å bytte gruppe. (Har sett dette skje et par ganger).
Gammel 16/01-2009, 16:20
Medlem

Jeg ville bare si at jeg foretrekker utopiske elever fremfor utopiske skolesystem, om jeg måtte velge.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia