Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16/01-2009, 16:33
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Hva brukes matte til?

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Det var disse endringene jeg tenkte på
Beklager, da har jeg misforstått hvilket innlegg det var snakk om, tror jeg. Greit nok, whatever.

Forøvrig er det ofte foreldre som står bak en del av prestasjonspresset som eleven legger på seg selv. Et møte med foreldre vil derfor ikke nødvendigvis hjelpe. Men forhåpentligvis så vil det jo det, i de aller fleste tilfeller.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 16:36
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
(Og hvor lang tid tar det egentlig å lære prosentregning?)
Det tar så lang tid som skal til før det går opp for elevene innser at alle disse idiotiske formlene som lærebøkene våser med ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Prosentregning handler om å flytte komma to plasser til venstre, og ikke noe annet.
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 16:48
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Herman Vis post
Det tar så lang tid som skal til før det går opp for elevene innser at alle disse idiotiske formlene som lærebøkene våser med ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Prosentregning handler om å flytte komma to plasser til venstre, og ikke noe annet.
Formler (og også slike "kommaflytteregler") er meningsløse så lenge elevene ikke forstår hvorfor de fungerer. F.eks. kan man bruke en hyssing til å demonstrere hvordan formelen for omkretsen til en sirkel fungerer. Jeg husker ikke i hodet akkurat hvordan nå på stående fot, dog. Men det finnes mange måter å gjøre formlene "levende" på, og dette er viktig for at elevene lettere skal kunne forstå mer avansert matte senere, og dermed ha valgmuligheten til å fordype seg i det om de så skulle ønske.

Hvem som helst kan pugge en formel, men ikke hvem som helst kan forstå den. Jeg var god på formler på ungdomsskolen og lå på en M i matte, men på videregående ble vi introdusert til regning som jeg ikke hadde noen forståelse for, fordi matte aldri ble forklart skikkelig for meg i yngre alder. Karakterene lå på rundt en toer, unntatt i trigonometri, hvor jeg fikk 5 takket være min far, som er lærer, og som forklarte meg hvordan og hvorfor sinus og cosinus funker. Dessverre har jeg glemt det nå.

Sist endret av Gru; 16/01-2009 kl 16:49
Svar med sitat
Gammel 16/01-2009, 18:31
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hva brukes matte til?

Sitat:
Hva bruker du matematikk til i hverdagslivet?
Jeg bruker matamatikk de få gangene jeg bruker regler når jeg spiller rollespill, når jeg bruker numerologi og når jeg skal regne sammen hva ting jeg vil kjøpe vil koste til sammen og med porto og ligende.

Sitat:
Hva slags jobber mener du krever en del kunnskap om matematikk?
It arbeider, økonom, lærer, matematiker, selvstendig næringsdrivende, astrolog, numerolog, rollespill skaper, regnskapsfører, husmor.

Sitat:
Hva er den mest kompliserte matematiske utregningen du har gjort den siste måneden?
Hva 31 flotte enkelt terninger ville koste samlet, når porto ble lagt til for å få dem til Norge.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 17/01-2009, 16:16
Red Megaman sin avatar
Red Megaman Red Megaman er offline
Medlem

Et moment er at de som ikke er særlig gode i matematikk antagelig bruker det mindre i dagliglivet enn de som er bedre på området. Om man ikke kan en ting ser man heller ikke mulighetene som ligger i å mestre dette. Ser man ikke mulighetene ser man ikke behovet for å mestre emnet. Ser man ikke behovet skjønner man ikke hvorfor andre skal kaste bort tid på emnet heller. Dette er kunnskapsløshetens onde sirkel, men den kan snus.

Det er egentlig ganske forstemmende at en slik falsk problemstilling tas opp til diskusjon på et forum med så mange såpass oppegående mennesker som dette.
Svar med sitat
Gammel 17/01-2009, 16:28
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Red Megaman Vis post
Om man ikke kan en ting ser man heller ikke mulighetene som ligger i å mestre dette. Ser man ikke mulighetene ser man ikke behovet for å mestre emnet. Ser man ikke behovet skjønner man ikke hvorfor andre skal kaste bort tid på emnet heller.
Er det bare jeg som synes dette var et jævlig godt poeng?

Svar med sitat
Gammel 17/01-2009, 16:32
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Er det bare jeg som synes dette var et jævlig godt poeng?
Nei.

Gleder meg forresten enda mer til å endelig treffe deg på HolmCon, Gru!
Gammel 17/01-2009, 16:38
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Nei.

Gleder meg forresten enda mer til å endelig treffe deg på HolmCon, Gru!
Takk! ...tror jeg. Med mindre du mener det som en sånn freakshow-greie. Hihi.

Det stemmer nok at man ikke helt har grep om de tingene man ikke forstår, og det gjelder nesten samme hva det er snakk om. Det er først i de seneste årene at jeg har skjønt hvorfor noen mente at jeg trengte alle fagene fra barneskolen.

Svar med sitat
Gammel 17/01-2009, 16:54
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hva brukes matte til?

Sitat:
Et moment er at de som ikke er særlig gode i matematikk antagelig bruker det mindre i dagliglivet enn de som er bedre på området. Om man ikke kan en ting ser man heller ikke mulighetene som ligger i å mestre dette. Ser man ikke mulighetene ser man ikke behovet for å mestre emnet. Ser man ikke behovet skjønner man ikke hvorfor andre skal kaste bort tid på emnet heller. Dette er kunnskapsløshetens onde sirkel, men den kan snus.
Tja, jeg er vel ikke akkurat noe matte geni, jeg kan nok til det jeg bruker det til, skal jeg gjøre noe mer så har jeg en kalkulator, jeg ser ikke på det som at andre kaster bort tid med å lære matte, men for meg er det andre ting jeg vil lære isteden for mere matematikk, jeg kan det jeg trenger, hvis hva jeg trenger forandrer seg vil jeg kansje måtte lære mere, men for nå er jeg fornøyd med det jeg kan.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 17/01-2009, 18:58
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Red Megaman Vis post
Jeg er usikker på akkurat hvilken problemstilling du snakker om (det har vært mange på denne tråden), men jeg svarer i tilfelle dette var siktet mot noe jeg har skrevet.

Jeg er god i matte (hadde jevne toppkarakterer på skolen), og har brukt det en del i dagliglivet (som programmerer). Så jeg ser mulighetene. Jeg ser ikke at det er noe alle behøver å mestre på et høyt nivå. Jeg ser absolutt behovet for at folk skal mestre alle fag på det nivået de har behov for, glede av og evne til.

Med andre ord: Hvis noen ikke forstår matte særlig bra, og ikke har noe glede av det, ser jeg lite poeng i å presse dem til å lære mer enn det de vil ha behov for i hverdagslivet. De bør lære det grunnleggende, men utover det må de ha muligheten for å velge å bruke tiden sin på ting de kan, som de liker, og som det er sannsynlig at de vil ha bruk for.

Samme hvor mye vi ønsker at alle vil forstå gleden ved matematikk hvis de bare får riktig motivasjon, er det en ren utopi. Tonedøve mennesker kan nok sikkert like musikk hvis man setter alle kluter inn på å motivere dem over en lang periode, men kan de ikke heller få lov å bli dyktige til noe som passer for dem?

Sist endret av matthijs; 17/01-2009 kl 19:00
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:25.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia