Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/02-2009, 15:45
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa
Hva er en nerd? Jo en inteligent person, med god utdannelse eller iallefall som er lærd og skolert og som ofte har mer intelektuelle enn fysiske interesser,
Det er nok 80-tallsversjonen av "nerd", men er det virkelig den som gjelder? Mange rollespillere jeg kjenner rører ikke bøker og vil helst ikke skrive rollebakgrunn eller gjøre noe utover å spise potegull og "ha det gøy". Interessen for realfag virker nesten ikke-eksisterende (utover data).

I tillegg glemmer definisjonen din, Anja, at nerder også ,(i særdeleshet på 80- og 90-tallet), blir/ble oppfattet som sære, sosialt mistilpassede og uvaskede. Internasjonale spillforum diskuterer fortsatt "gamer-smell" og "gamestore-smell". På Arcon går man i lange t-skjorter og diskuterer nyeste D&D-utgivelser. Helvete, selv dataspillutviklere (mobber jo rollespillere (spill Doom 3)

Jeg forstår godt at folk heller vil være "sexy og glamorøs" enn å tilhøre "the nerd squad". Det er mulig at det (på internet) finnes en jentenerdfetish (seksuell, altså), men det er sjelden nerdete gutter får de glamorøse damene... i så fall har de en tøff jobb ved siden av. Diverse fjernsynsserier har vel gitt nerder noen "søthetspoeng", men det er ikke så utrolig mange damer som setter inn kontaktannonser med: "Søt nerd søker, bør ikke ha aversjon med vann, ellers setter jeg pris på stillekos foran PC-skjermen og et glass cola til en gourmet-grandis".

Om jeg nå nevner at jeg driver med rollespill, eller for den saks miniatyrspill, blandt uvitende venner som gjør tøffere ting, så er det WoW-folka folk forbinder med det - og de er ikke akkurat så hyggelig å bli sammenlignet med.

Jeg tror "nerd" er en hedersbetegnelse innen subkulturen, akkurat som "nigga" er akseptabelt å si om du er A. neger og B. gangsta-rapper. Eller noe.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 15:54
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Jeg er en del av den samme "selvironiske gruppen" nerder som Mikke nevner. For å ikke avspore denne samtalen over til "Hva er en nerd", vil jeg prøve å bare svare på spørsmålene som først ble stilt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Hvorfor er det sånn at vi så ivrig favner om vår outsider-status? Hva er det med denne hobbien som gjør at vi gledelig stempler oss selv som geeks? Og ikke minst, er ikke dette med på å skade rekruteringen til hobbien vår?
Jeg tror at det å "heise nerdebanneret høyt" er en del av å prøve å nå ut til andre likesinnede. Subkulturer har gjerne egne koder, eller "språk" som bare de invidde forstår. For eksempel, om man går med en t-skjorte med påskriften: "D20", "nWoD" eller "Luke Crane is my master now", så signaliserer man til de som forstår gruppekoden. Utenforstående vil ikke forstå. Og når noen reagerer på t-skjorten, i tråd med gruppens kode, så er man ikke en outsider lenger, men en innsider.

Når jeg stempler meg selv som rollespiller, rpg-dataspiller, miniatyrspiller, tegneseriedigger, vinylfreak, kurosawafan, designernerd, animasjonsfrelst, filmelsker, eller noe annet, så er det for å si til andre som liker det samme at "Hei, vi har noe vi kan prate om sammen.." eller noe i den retningen. Det er ikke gjort med tanke på utenforstående. Litt som Skeme sier i Style Wars: "It's not a matter of if they know who I am... it's for me... I don't care about nobody else seein it or the fact that they can read it or not, it's for me and other graffiti writers, that we can read it. All these other people that dont write, they're excluded... it's for us."- SKEME. Altså, jeg stempler ikke meg selv nerd/gamer/geek/etc for de uinnvidde, men for de innvidde. Alle disse andre, de har det sikkert fint på utisiden.

Jeg tror det både skader og hjelper på rekrutteringen til hobbyen. Det skaper nok en del misforståelser i forhold til det vi driver med (regner med det var rollespill spesifikt du refererte til her) og et klarere skille mellom de som står på utsiden og innsiden. Men så er jo hemmelige koder, skjulte språk og obskure innviklede måter å håndhilse på, alle med på å skape mystikk. Og mystikk er jo veldig sexy og glamorøst. Synes i hvertfall jeg.

PS! Editert for skrivefeil, akk...

Sist endret av Kapsberger; 24/02-2009 kl 15:58
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 16:00
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kapsberger Vis post
Jeg tror at det å "heise nerdebanneret høyt" er en del av å prøve å nå ut til andre likesinnede. Subkulturer har gjerne egne koder, eller "språk" som bare de invidde forstår. For eksempel, om man går med en t-skjorte med påskriften: "D20", "nWoD" eller "Luke Crane is my master now", så signaliserer man til de som forstår gruppekoden. Utenforstående vil ikke forstå. Og når noen reagerer på t-skjorten, i tråd med gruppens kode, så er man ikke en outsider lenger, men en innsider.
Dessuten så fungerte aldri den der "secret-handshake-greia"...
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 16:35
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kapsberger Vis post
Jeg er en del av den samme "selvironiske gruppen" nerder som Mikke nevner.
Jeg er for min del sykt lei av ironi, spydighet og overdreven selvironi/selvforakt både i offentligheten, privat og arbeidslivet. Mitt forhold til Superman, Grant Morrison, Alan Moore, Itras by etc er inderlig, og det skammer jeg meg fint lite over.
Sitat:
(...) Altså, jeg stempler ikke meg selv nerd/gamer/geek/etc for de uinnvidde, men for de innvidde. Alle disse andre, de har det sikkert fint på utisiden.
Jeg opplever at "geek-kulturen" og "hipsterkulturen" mer og mer blir det samme/har glidende overganger. Jeg har på Go Play!-t-skjorta på jobb, kulturnisser av alle slag stiller i Star Wars- og Superman-t-skjorter.... Gary Gygax fikk nekrolog i The Economist. U know. We've arrived. Ingen ting å være redd for lenger.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 24/02-2009 kl 16:36
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 17:01
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av OPG
Jeg opplever at "geek-kulturen" og "hipsterkulturen" mer og mer blir det samme/har glidende overganger. Jeg har på Go Play!-t-skjorta på jobb, kulturnisser av alle slag stiller i Star Wars- og Superman-t-skjorter.... Gary Gygax fikk nekrolog i The Economist. U know. We've arrived. Ingen ting å være redd for lenger.
Jeg opplever ikke dette. Men vi menger oss i to helt forskjellige miljø, så ikke så rart det. Dessuten er Star Wars og Supermann to helt forskjellige kulturellefenomen enn det rollespill er.

Og jeg er klar over faren med å ta opp et tema som dette i et miljø hvor vår egen indivdualitet er kanskje den største fanen og kanskje til og med et krav for å bli en del av gruppetilhørigheten.

Jeg mener at denne gruppetilhørigheten er med på å skade hobbien vår. Rollespill som kunst, og de norske forlagsutgivelsene er uten tvil med på bryte med disse stemplene. Også din og MBG sin markedsføring av Itras By.

Som får meg til å lure på hvorfor så mange andre tilsynelatende vifter nerdefanen og "motarbeider" dette. Jeg har sjeldent tatt damer med på Outland, og de få gangene, selv om jeg har stolt på forholdene våre, så har jeg angret i etter tid.
Hvis du ser en kveld med rollespill fra et dame synspunkt så burde det være perfekt. Meg og gutta i en stue, vi koser oss (primært uten alkohol) og det er bare oss. Kontra en kveld med meg og gutta på byen, som inneholder primært alkohol og garantert kontakt med andre frutimmer. Men på grunn av nerd/geek stempelet så er det faktisk å foretrekke at jeg vaser gatelangs i champagnerus.
Nå er jeg singel, og det problemet er ikke relevant lengre. Men i de to siste seriøse forholdene mine så har det vært det. Ja vi kan trekke på skulderene og si "kvinnfolk ". Det er ikke så enkelt.

Og grunnen til jeg spør er fordi hvis jeg har disse problemene med å få aksept for hobbien min på hjemmefronten, hvordan i all verden skal vi få aksept for den som en hipp kul greie ute i verden?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 17:06
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Og grunnen til jeg spør er fordi hvis jeg har disse problemene med å få aksept for hobbien min på hjemmefronten, hvordan i all verden skal vi få aksept for den som en hipp kul greie ute i verden?
Du kan ha på Stormtrooperdrakt når du står i døra?
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 17:12
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Ting som var nerd før som ikke er det nå:

Data
Star Wars
Ringenes Herre
Briller

Ting endrer seg.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 17:13
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Upraktisk å sloss i den.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 18:45
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Hvis du ser en kveld med rollespill fra et dame synspunkt så burde det være perfekt. Meg og gutta i en stue, vi koser oss (primært uten alkohol) og det er bare oss. Kontra en kveld med meg og gutta på byen, som inneholder primært alkohol og garantert kontakt med andre frutimmer.
Vel nå er det en god del kvinner som spiller rollespill da, i ene rollespillgruppen jeg er med i så er vi fire menn og tre kvinner inklusive GMen. For det andre hvorfor skulle det være noe problem om ens mann traff og snakket med en annen kvinne, jeg stoler da nok på kjæresten min til at jeg ikke regner med at han vil koppe til høys med alt som har to bulker på brystet i steden for en bulk i skrittet.

Jeg tror vel også at det har med at man ofte ikke prøver å reise nerde flagget, men at man har alternative interesser og ikke er redd for å vise det. Jeg er ikke opptatt av å bli sett som en nerd, men jeg spiller rollespill og jeg liker fantasy, jeg er okkultist, jeg like roboter, jeg har sære interesser og det er hvem jeg er, hvis en ny venn eller potensiell partner ikke kan takle eller ikke liker hvem jeg er så kommer jeg ikke til å skule hvem jeg er for å tekkes dem, hvis jeg må det så er de ikke mye til venner å ønske seg heller.

Og hvis jeg sier at jeg spiller rollespill og noen spør om jeg spiller WoW så sier jeg ja av og til med det er et dataspill. Rollespill som jeg mener når jeg sier det er at en gruppe av oss sitter rundt en bord og spiller noe alla en blanding av et brettspill og fri teater sammen. Hvis personen ikke med en gang vet hva jeg snakker som så forklarer jeg.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 18:49
Questor Questor er offline
Medlem

Jeg merker at ettersom jeg er blitt eldre er også holdningene mine endret i forhold til det å være stolt over hobbyene mine.

Det at folk mener det er en mer "ordentlig" hobby å se sport på tv, enn å drive med rollespill er jo en tåpelig, men fremdeles vanlig måte å se det på.

Slik det er i dag går jeg glatt i t-skjorter med "green-lantern symbolet" eller "Joss Whedon is my Master" på brystet på jobb. Ikke fordi jeg er spesielt stolt av å være nerd, men fordi de fleste skjortene mine ser slik ut. Om noen spør meg om hobbyene mine svarer jeg deretter (noen spør av høflighet, andre er genuint interesserte). Jeg har ingen behov av å skjule hobbyene mine, de gir meg mye glede og selvtillit (ellers hadde jeg funnet noe annet å bruke fritiden på), men jeg har heller ingen interesse i å "tvinge" dem på folk. Jeg antar de fleste synes det er omtrent like spennende å høre på meg legge ut om rollespill, maling av miniatyrer eller italiensk progrock fra 70-tallet som jeg synes det er å høre dem fortelle om idrett eller bil.

Mulig det høres ut som en klisje, men folk som ser rart på meg pga hobbyene mine kan reise og ryke, jeg har et stort nok nettverk som det er, og trenger ikke å rettferdiggjøre meg og hobbyene mine for noen (føler jeg gjorde meg ferdig med det i tenårene).

Rune
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:47.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia