Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/02-2009, 19:17
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Det har slått meg i senere tid at det er en tendens blant rollespillere å heve nerde fanen høyt. Å være stolte over sin nerde status og dyrke den som et mål i seg selv.

Jeg har alvorlig problemer med å relatere meg til dette. Såpass alvorlig at når Håkon gratulerte meg med seieren i årets R.I.S.K. på fjesbok så fjernet jeg dette fra veggen min. Ja, jeg er vel en skap nerd, men dette gjør at jeg føler det er en del av kulturen her på forumet jeg ikke kan ta del i, og det frustrerer meg litt.
Bob i Knights of the Dinner Table sa engang:" she doesn't even wear her dicebag proudly on her belt like the rest of us". Sånn føler jeg meg av og til.

Hvorfor er det sånn at vi så ivrig favner om vår outsider-status? Hva er det med denne hobbien som gjør at vi gledelig stempler oss selv som geeks? Og ikke minst, er ikke dette med på å skade rekruteringen til hobbien vår?
Kort observasjon: Det virker som du har endel issues med dette. De tingene bør ikke ha så mye å gjøre med hva andre gjør - om andre hever nerdefanen høyt el. hvasomhelst. Det virker som det dreier seg om deg, og ditt ønske om ikke å bli oppfattet som nerd?
Og det virker som du er veldig opptatt av hva andre synes om deg?
Kan det stemme?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 20:40
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Njordi,
Nope. Da kunne jeg ikke jobbe som dørvakt
Jeg skiller derimot hva de forskjellige nettpersonlighetene mine sier om meg. Og akkurat fjesbok er jeg blitt mer og mer forsiktig med.

Anja,
Jeg kan kun snakke ut fra min egne erfaringer. Og i så henseende er rollespill blitt oppfattet som negativt av begge de seriøse forholdene jeg har hatt i det siste. Neppe fordi det er kult nok, men negativt lell.

Og for guds skyld ikke ta denne tråden som et angrep på nerdestatusen.
Det er heller ikke et forsøk på å frelse noen til å bli "kule".
Jeg prøver bare å forstå litt denne siden ved hobbien vår.

Er det ikke noen som tror at fasinasjonen for manga, figur maling og den slags hadde vært mer labert om rollespill var noe vi plukket opp på narvesen/7-11 kontra spesialbutikker hvor vi blir eksponert for disse andre særtegnene ved fan-boy siden av hobbien vår?

Det er forskjell å vandre inn blandt en haug med tenåringer i wannabegoth kostymer som ler av "sære" vitser om obskure temaer og det å tusle innom Notabene eller Ark, plukke opp en bok som tilfeldig er et spill. For oss som har vokst opp med denne spesialseringer er det ikke noe problem, men det skal mye til for at mine ikke-spill venner tilfeldig skal tusle innom Outland (nå er mange av dem dørvakter så det skal jo en del til for at de skal tusle innom en bokbutikk i det hele tatt. )

Jeg tror denne terskelen er uheldig for hobbien vår. For den er mange ting, men den er ikke inkluderene.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 24/02-2009 kl 20:46
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 21:15
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Kaare, jeg begynner å fatte litt hva du snakker om. Du snakker ikke generelt om folk som ser på seg selv som nerder, osv - men om den der greia man av og til ser på cons, i spillbutikker osv: Tre-fire stykker som står i ring med oppsperrede øyne og ler litt for høyt og litt for støyende av veldig interne referanser til... sitt favoritt-rollespill; sin favoritt-tegneserie; sin favoritt-modelljernbane. (Jeg holdt på å si "favoritt-heavyband" i samme åndedrag, men ting som involverer øl og hotte damer er per deff ikke nerdete).

Det er slitsomt. Jeg så enormt mye av det på Dreamlands da jeg jobbet der på nittitallet. Akkurat da var det spesielt vanlig blant laivere, men gudene vet jeg har sett det blant bordrollespillere en million ganger også.

Jeg tror det har å gjøre med et litt desperat behov for å skape seg en sosial identitet. Man har en interesse for et eller annet, så tenker man alt for mye over den (fordi man er av den selvreflekterende/navlebeskuende/overanalyserende typen), og forsøker å gjøre den viktigere enn den er (fordi da blir man selv - via assosiasjon - del av noe viktig). Men siden man ikke er født med de samme sosiale antennene som andre folketyper, forstår man ikke at dette er veldig gjennomsiktig for folk flest. Eller man velger å ignorere at det er gjennomsiktig for folk flest - så lenge alle i den høytskrattende kretsen der og da, i butikklokalet eller på fritidsklubben, later som de tror på det samme som en selv.

(Hvis noen syns det høres ut som om jeg beskriver noe selvopplevd, så nehei, så.)

Kuren mot dette er sannsynligvis å slutte å tenke så hardt. Gå med vibben, ikke hodet. Men det er lettere sagt enn gjort.

Men uansett: Jeg tror ingen egentlig ønsker akkurat det nerdestempelet - det som sier "jeg overanalyserer alt jeg gjør, og jeg er veldig usikker i sosial omgang fordi det ser ut som om alle andre har medfødte sosiale evner jeg ikke har". Det er et annet nerdestempel enn det f. eks. Anja snakker om, som sier "jeg er smart, selv om du kanskje ikke er det".

(Når Ole Peder snakker om "folk flest", kan det være noe å tenke på at vi alle skaper vår egen sosiale boble. Jeg omgås f. eks. stort sett høyt utdannede humanister - psykologer, journalister, pedagoger osv. De aksepterer det jeg driver med, stort sett samme hva det er. De er ikke "folk flest" etter noen som helst målestokk. "Folk flest" syns ikke Siv Jensen skaper fremmedfrykt. Hva de syns om meg og mine interesser, vil jeg helst ikke vite.)
Gammel 24/02-2009, 21:58
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Jeg kan kun snakke ut fra min egne erfaringer. Og i så henseende er rollespill blitt oppfattet som negativt av begge de seriøse forholdene jeg har hatt i det siste. Neppe fordi det er kult nok, men negativt lell.
Spørsmålet er vel da bare at siden du liker å spiller rollespill og det er en viktig hobby for deg, hvor bra går da egentlig et forhold med noen som synes det er negativt?

Sitat:
Er det ikke noen som tror at fasinasjonen for manga, figur maling og den slags hadde vært mer labert om rollespill var noe vi plukket opp på narvesen/7-11 kontra spesialbutikker hvor vi blir eksponert for disse andre særtegnene ved fan-boy siden av hobbien vår?
Jeg tror vel det er mer at hvis en person liker å late som om de er drverger eller vampyrer eller kriminelle med cybernetiske implantater på Lørdagskvelden så er sjansen relativt stor for at de også vil like tegneserier og miniatyrspill med de samme temaene.

Sitat:
Jeg tror denne terskelen er uheldig for hobbien vår. For den er mange ting, men den er ikke inkluderene.
Man har spesial butikker for Indiske matvarer, modell båter, smykker, hunde klær, New Age stuff og så videre, en spesial butikk kan ha inne varer andre butikker ikke kan fordi den retter seg mot et helt bestemnt publikum og ikke alle. Kansje det ville være mer inkluderende om rollespill ble solgt på Ark og ikke på Outland, men hva positivt man fikk av det ville blitt spist opp av det negative at man ikke lengere da hadde et sted å få tak i tegneserier med nakene alver i full utfoldelse og ørten forskjellige orke tanker til å male siden da ville bare det mest populære ble solgt. Rollespill og ligende er fremdeles en liten hobby, så spesial butikker er ganske nødvendig.

Sitat:
Tre-fire stykker som står i ring med oppsperrede øyne og ler litt for høyt og litt for støyende av veldig interne referanser til... sitt favoritt-rollespill; sin favoritt-tegneserie; sin favoritt-modelljernbane. (Jeg holdt på å si "favoritt-heavyband" i samme åndedrag, men ting som involverer øl og hotte damer er per deff ikke nerdete).
Jeg ser ikke hva som er problemet med dette, jeg mener litt av poenget med å snakke med andre som driver med samme hobby er at de forstår de interne referansene. Jeg mener hva er mer iriterende med en gruppe rollespillere som forteller vitser bare andre World of Darkness, eller andre D&D spillere, eller Earthdawn eller hva nå enn som er favoritten spillere forstår enn med en gruppe fotball fans som står og diskuterer Brann?

Og av og til så kan de manglende sosiale antenner være at man rett og slett ikke bryr seg, man bryr seg ikke om at moteskaperene i Milano har sagt at rødt er inn i år, eller at jenter ikke må ringe gutten etter en date eller at man skal si, gjøre og oppføre seg slik og slik etter samfunnets regler, det finnes en del slike regler som for meg bare blir idiotiske, og som jeg ikke følger. Og gjør det meg til en outsider, kansje, men jeg driter i om jeg er en outsider, jeg har ikke noe mål om å være en outsider dog, bare et mål om å være meg selv.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 22:57
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Siv Jensen skaper ikke fremmedfrykt, ensidig og lite nyeansert "nyhetsrapportering" og en mislykket, naiv integrerings politikk skaper det. Men det er en diskusjon for ølz, ikke internett forum.

Sitat:
Opprinnelig postet av hagazussa
Og gjør det meg til en outsider, kansje, men jeg driter i om jeg er en outsider, jeg har ikke noe mål om å være en outsider dog, bare et mål om å være meg selv.
er på mange måter Goodwins lov når det gjelder diskusjoner om disse temaene. Nå må gjerne folk som kan mye mer om gruppepsykologi hoppe inn her og påpeke hvor på bærtur jeg er, men jeg vil nå våge meg å påståd at Outisder er en gruppeidentitet i seg selv, ofte dekket av kamuflasjen "å være seg selv".

For en som står på utsiden av denne gruppeidentiteten er dette et like fremmed land som fotball supportere. Jeg har jobbet is såpass selvutslettende yrker at jeg har tildels lært meg sosialkamelon egenskaper. Jeg kan med letthet skli inn i de forskjellige miljø og gi inntrykk at jeg er en av dem. Noen er vanskligere å lære enn andre, men alle koder kan knekkes.
Så selv om eg ikke har så mange vektall i gruppepsyk. 101 så har jeg litt praktisk erfaring fra emmnet. Og denne outsider-nerdekulturen vi som rollespillere ofte forfekter er ikke inkluderene.

Dette har ikke noe med moteskapere i Milano å gjøre.

Matthijs, jeg tror du setter fingeren på det her:
Sitat:
Jeg tror det har å gjøre med et litt desperat behov for å skape seg en sosial identitet. Man har en interesse for et eller annet, så tenker man alt for mye over den (fordi man er av den selvreflekterende/navlebeskuende/overanalyserende typen), og forsøker å gjøre den viktigere enn den er (fordi da blir man selv - via assosiasjon - del av noe viktig). Men siden man ikke er født med de samme sosiale antennene som andre folketyper, forstår man ikke at dette er veldig gjennomsiktig for folk flest. Eller man velger å ignorere at det er gjennomsiktig for folk flest - så lenge alle i den høytskrattende kretsen der og da, i butikklokalet eller på fritidsklubben, later som de tror på det samme som en selv
Jeg tror resten av oss, med relativt normale antenner, ikke er tjent på å bygge opp rundt denne myten, fordi det er nettopp denne måten jeg opplever at folk oppfatter rollespillere.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 22:58
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Njordi,
Nope. Da kunne jeg ikke jobbe som dørvakt
Jeg skiller derimot hva de forskjellige nettpersonlighetene mine sier om meg. Og akkurat fjesbok er jeg blitt mer og mer forsiktig med.
Ååkæi, greit å ha det ut av verden.
(Kjøper ikke argumentet med at det at du er dørvakt skulle bevise at du ikke har issues med å bli oppfattet som nerd, men jeg tar ditt ord på at du ikke har det, og at det ikke er det dette dreier seg om.)
Men, for å prøve å forstå deg rett; du er opptatt av hvordan "nerder" oppfører seg, fordi det reflekterer negativt på hele spillhobbyen, og også på deg fordi du er spiller og spillskaper.
Passer det bedre?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 24/02-2009, 23:07
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Ikke helt, jeg prøver å skille dette fra meg som er litt vanskelig siden jeg kun kan snakke for mine egne opplevelser, men mer om dette temaet som dukke ropp fra gang til gang på forumet her, som er hvordan øke rekruteringen til hobbien vår.

...og kanksje litt refleksjonene på meg som spillskaper, men det er så svinnende lite i forhold til resten av min identitet at jeg ikke ser på det som et reelt issue.
... dørvakt innebærer at hva folk tror om meg betyr svinnende lite. Jeg ungikk et basketak med tyrkere sist helg fordi jeg sto stille og tok i mot dritt. Jeg vet at de anser meg som svak, rasistisk og en arrogant pikk. Jeg vet jeg ikke er det, men om deres tro på det betyr at jeg slipper å skade dem (som jeg ærlig skal inrømme jeg var veldig klar for) så får de bare tro det. Cause and effekt. Og hva folk tro om meg teller så svinnende lite når de som teller vet hvem jeg er og hva jeg står for (mer om dette koster deg ølz).

Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 01:42
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg synes Kapsberger sa det bra, også synes jeg Ole Peder sier mye fint.
(Men jeg synes alle har sagt mye fint.)

Jeg merker jeg er i litt mellomposisjon her, og jeg tror det handler om identitet.

Min oppfatning av min identitet er ikke primært knyttet til at jeg liker å spille rollespill. Jeg er historiker, akademiker, musikklageperson, goth-industri-subkulturell, rollespiller, leser, samboer etc etc. Mange av disse tingene er viktigere for min oppfatning av meg selv enn rollespill er. Jeg liker å spille rollespill veldig godt, og jeg finner mye god sosial omgang gjennom rollespill, men jeg hadde valgt å ikke spille dersom jeg ikke hadde de rette folkene å spille med, og de rette folkene å spille.

Rollespillkulturen inneholder også en stor samling ting jeg ikke forstår eller interesserer meg for overhodet, og der er vi inne på noe viktig.
Dersom jeg presenterer meg som rollespiller for noen som vet litt, men ikke nok, føler jeg at jeg blir oppfattet som noe jeg ikke er: Liker Dungeons & Dragons, leser trivialitteratur tilknyttet rollespillsettinger, går på con'er, liker Ringenes Herre litt mer enn man egentlig bør, etc. Jeg er ikke den personen jeg forbinder med ordet rollespiller. Jeg føler ofte at disse tingene jeg finner rare, barnslige og ganske lamme, er viktigere for rollespilleridentiteten enn de tingene jeg liker. Ikke at det er lett å sette ord på akkurat hva som er hva, det kan fort bli ganske vagt.

Når jeg snakker om rollespill som noe jeg gjør er det alltid i en setting som viser hva slags rollespill jeg liker og hvorfor.

edit:
Nå så jeg plutselig resten av innleggene også. Jeg må bare si meg enig med KB og MH her. The Dynamic Duo hath spoken.
Ellers kan jeg opplyse at HELE ark-kjeden solgte fire rollespill-publikasjoner i hele 2008. Et av dem var Beist og Borgerskap, et var Draug, og de to andre vet jeg ikke. Ingen var i min butikk. (Men jeg har solgt et stk Fabula i 2009.)
Personlig ville jeg foretrukket å kjøpe spillene i en "vanlig" butikk, men det er knapt en kampsak.

Sist endret av krhip; 25/02-2009 kl 01:51
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 06:40
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
(Når Ole Peder snakker om "folk flest", kan det være noe å tenke på at vi alle skaper vår egen sosiale boble. Jeg omgås f. eks. stort sett høyt utdannede humanister - psykologer, journalister, pedagoger osv. De aksepterer det jeg driver med, stort sett samme hva det er. De er ikke "folk flest" etter noen som helst målestokk. "Folk flest" syns ikke Siv Jensen skaper fremmedfrykt. Hva de syns om meg og mine interesser, vil jeg helst ikke vite.)
Jeg snakker minst mulig om "folk flest", av nettopp de grunnene du nevner. Et kjapt nøkkelordsøk i denne tråden tyder på at jeg ikke har nevnt "folk flest" en eneste gang. (Derimot har jeg nevnt mindre gruppeavgrensninger som "mediefolk", "geekkultur" og "hipsterkulturen".) Men det er mulig det har vært en glipp et sted, jeg har formulert meg utydelig eller noe utilsiktet lar seg lese mellom linjene. Beklager i så fall det. Jeg kjenner til helt grunnleggende klasse- og smaksanalyse. Ellers synes jeg den siterte delen av argumentrekken din biter seg selv i rævva når du slår fast hva "folk flest" synes om Siv Jensen. Kategorien "folk flest" er for bred og upresis til å gi noen mening, og egner seg kun til slapp & banal retorisk bruk. Da helst i politikermunn.

Jeg tror likevel mine observasjoner om "rollespilleres status" har gyldighet utover min aller nærmeste krets. Men i denne tråden har jeg kanskje snakket mer om "den brede offentligheten slik den formidles gjennom media." Denne påvirkes, tror jeg, av at det for en stor del er hvite middelklassefolk basert i Østlandsregionen som formidler den*. Samtidig har man en rekke deloffentligheter... og miljøer som de Kåre nevner... der ting kan stille seg annerledes.

* Her tror jeg SVs Audun Lysbakken var inne på noe i sin kronikk i Morgenbladet, men dersom dette er en korrekt gjengivelse (av en eller annen grunn med hunkjønns-byline) synes jeg han undervurderer betydningen av lokalmedier, nisjemedier og innsatsen i en del riksmedier for bredere dekning. Samt at han overvurderer betydningen av en enkelt, og ganske utrert, case (Dagbladet Søndag).

Sist endret av Ole Peder Giæver; 25/02-2009 kl 07:37
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 08:39
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

OP, du skrev noe om "streiting-verdenen" elns, og så leste jeg det litt kjapt og slapt og svarte litt fra hofta. Det var ikke egentlig ment som et tilsvar til deg, mer en random rant.

("Folk flest synes blabla om Siv Jensen"-greia var tatt fra en db.no-undersøkelse hvor en ganske overveldende prosent - 60%? 70%? - svarte "nei" på spørsmålet om Siv spredde fremmedfrykt. Finner ikke referansen nå, tror de tar ned de undersøkelsene etterhvert.)

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:58.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia