Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/02-2009, 08:54
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Standard Sv: Hvorfor nerdestempelet?

Er vi da kommet frem til: Er nerdekulturen (i mangel på bedre beskrivelse) skadelig for rekrutering til hobbyen vår? Er den med til å gjøre det vannskeligere å sidestille den med andre interesser/hobbyer, som har allmen aksept som passende for alle aldre og kjønn?

Jeg kan bare svare for meg selv. Og da vil jeg si at, jeg er ganske bevisst at jeg fungerer som en reklameplakat (god, eller dårlig) for rollespill, når ikke-spillere hører at jeg spiller. Jeg går ikke aktivt inn for å oppsøke ikke-spillere og male et bilde av rollespill som sexy og glamorøst (for eks. gjennom å stå med jentene på kaien og rope det til bilene som passerer). Men om jeg blir spurt, vil jeg gi en beskrivelse av hva jeg synes rollespill er, og som regel forklare at det ikke er noe kun for de som liker fantasy og sci-fi. Det er mitt bidrag til å forandre ikke-spilleres syn på rollespill.

Synes Questor sa det bra.
Sitat:
Opprinnelig postet av Questor
Mulig det høres ut som en klisje, men folk som ser rart på meg pga hobbyene mine kan reise og ryke, jeg har et stort nok nettverk som det er, og trenger ikke å rettferdiggjøre meg og hobbyene mine for noen (føler jeg gjorde meg ferdig med det i tenårene).
Faktisk føler jeg litt at der et som å forklare en som aldri har lest en bok, at bøker er sinnsykt kule. Det har liksom ikke grafikk. Foregår inni hodet ditt. Men det er mye kulere enn film og dataspill. Og det er multiplayer!

Om du synes det er dumt at folk som du omgås på jobb, eller sosialt, ser på rollespill som barnslig lek, da kan du jo gjøre det til din oppgave å motbevise dette. Om de ikke klarer å se forbi fordommer, eller ikke hører på din forklaring, da er de kanskje ikke modne nok til å spille rollespill. Det er jo tross alt en hobby som krever at du stoler på de du spiller med. Og at du er ganske uredd. Sexy og glamorøst!

Rollespill, bare gjennom å spillede og spille, tar såpass mye tid og energi at om jeg skulle aktivt lobbyere for å forandre samfunnets syn på rollespill, så ville jeg ikke ha tid til mine andre interesser. Eller jobb. Det er jeg ikke interessert i. Men kommer du og spørr, så skal du få svar.

Tror desverre jeg ikke svarte på spørsmålene dine. Når jeg kikker på det jeg spørr om i toppen av posten er vel svarene mine ja og ja. Men det å gjøre noe med det utenfor min sosiale omgangskrets, tror jeg krever et stort propagandaapparat med penger og tid til å drive med holdingskampanjer. Eller, som OP og MBG, gjennom å la noen nye myter slå rot.
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 13:03
Kjellen sin avatar
Kjellen Kjellen er offline
Medlem

Eg har strengt teke fått intrykket av at "nerd" har bevegd seg langt bort frå det amerikanske "g33k" dei siste åra. Heile 2000-talet, og også delar av 90-talet bar jo preg av at nerdar byrja å bli hippe og sexy (innanfor musikk, mote etc.). Når det gjeld rollespel spesifikt, så trur eg at det at rollespel "automatisk" vert kopla til "meir nerdete" interesser (kva dette er, er eg usikker på. Kortspel, dataspel, actionfigurar? Eller er det berre summen av mange slike interesser som skapar ein "nerdestereotyp") er noko som vert utfordra i stor grad av at det er såpass mange som tek med seg rollespela ut over tenåringsalderen, og er vaksne, alminnelege, hippe, freshe, sexy og glamorøse mennesker.

Mange av oss som er langt over gjennomsnittleg interesserte i rollespel tenkjer ikkje nødvendigvis på oss sjølv som rollespelnerdar, heller (jmf. Kaare). Sjølv tenkjer eg definitivt meir på meg sjølv som ein sexy, intellektuell bohem/rockar/musikar enn ein "rollespelar", men det følast heilt naturleg at rollespel skal vere ein del av mitt liv utan at det kræsjar med min "identitetspakke" i det heile teke.

Som med musikk og musikksjangrar, så er "alternative interesser" som rollespel ikkje lenger éi einskild greie, som berre opptrer i éi spesifikk form (som "nerdar si røyndomsflukt" eller whatever), men ein del av ei eklektisk masse som ikkje lenger høyrer heime i tradisjonelle båsar i år 2009.

"Jeg skulle ønske jeg var deg." - Erlend S. Bruer

Litt ymse musikk
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 13:37
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
("Folk flest synes blabla om Siv Jensen"-greia var tatt fra en db.no-undersøkelse hvor en ganske overveldende prosent - 60%? 70%? - svarte "nei" på spørsmålet om Siv spredde fremmedfrykt. Finner ikke referansen nå, tror de tar ned de undersøkelsene etterhvert.)
Folk flest stemmer ikke Frp, og folk flest stemmer definitivt ikke på dagbladets undersøkelser.

At det står en gjeng folk i ring og ler av noe andre kan oppfatte som sært skjer da overalt? At en gjeng manganerder står og ler sammen av en obskur referanse bare de skjønner er vel ikke stort annerledes enn en gjeng dataingeniørene som ler av en artig kodefeil eller vaskepersonellet som ler av en såpevits.

Sist endret av BT; 25/02-2009 kl 16:10
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 13:55
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kapsberger Vis post
Er vi da kommet frem til: Er nerdekulturen (i mangel på bedre beskrivelse) skadelig for rekrutering til hobbyen vår?
Jeg tror vel egentlig den er ganske irrelevant for rekrutteringen.

De som tiltrekkes av rollespill tiltrekkes av rollespill, og er allerede en del av en slags nerdekultur i større eller mindre grad, eller finner den ihvertfall ikke så grusom at de ikke vil spille rollespill.

Den påvirker ikke rekrutteringen til hobbyen, det eneste den påvirker er muligheten for nerdegutter i tenårene å få pule den norske ekvivalenten til The Homecoming Queen. MAO, det spiller ingen rolle for noe annet enn identitetsfølelse.
Gammel 25/02-2009, 14:00
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
men jeg vil nå våge meg å påståd at Outisder er en gruppeidentitet i seg selv, ofte dekket av kamuflasjen "å være seg selv"
Det er godt mulig. Imidlertid så er det forsjell på å ende opp som outsider når man er seg selv og å prøve å være det. Jeg hadde en veninne en gang som ikke ville se filmer som var populære for hun ville være andeledes. Og hun var meget fortvilet når hennes favoritt tegneserie ble populær blandt folk flest, for da kunne ikke hun like den lengere. Det er å klamre seg til outsider identiteten. Å ha de interessene man har, enten de er mainstream eller ikke er ikke å klamre seg til en outsider identitet.

Sitat:
Og denne outsider-nerdekulturen vi som rollespillere ofte forfekter er ikke inkluderene.
Må man på død og liv være inkluderende. Rollespill er ikke ekskluderende heller, hobbyen tar i mot alle som vil ha den. Må man da forsøke å gjøre den mer mainstream bare fordi at folk som er redd for å være andeledes skal få mer lyst til å spille? Det er forskjell på å være ekskluderende og ikke godta folk og å være så aktivt inkluderende at man forandrer den man er for å tekkes andre.

Saken er den at jeg liker rollespill, science fiction, fantasy, horror, miniatyr spill, action figurer og en god del andre ting som kan oppfattes nerdete, jeg har ikke gått inn for å intressere meg for disse tingene for å være nerd, men om noen ser på meg som nerd fordi dette er interessene mine så hva bryr det meg, og jeg vil ikke forandre meg for at andre som ikke deler disse interessene skal synes det er mer mainstream og hipt slik at det blir ok for dem å ha dem også. Så jeg går i tsjorter med marvel trykk, har action figurer i stuen og spiller rollespill og skjuler ingen av disse tingene, ikke fordi jeg vil tilhøre sånn eller slik gruppe, men fordi jeg intresserer meg for disse tingene og hvorfor skule interessene mine? Jeg intresserer meg også for ikke nerdete ting som magedans og BDSM og jeg skjuler ikke det heller.

Så hvis det at jeg er meg selv og ikke forsøker å være mest mulig normal og hip for å tekkes hvordan andre synes at en skal være er ekskluderende, ja da er jeg ekskluderende og stolt av det.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 14:39
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare
Jeg tror resten av oss, med relativt normale antenner, ikke er tjent på å bygge opp rundt denne myten, fordi det er nettopp denne måten jeg opplever at folk oppfatter rollespillere.

Sitat:
Opprinnelig postet av Morten/Njordi
Men, for å prøve å forstå deg rett; du er opptatt av hvordan "nerder" oppfører seg, fordi det reflekterer negativt på hele spillhobbyen, og også på deg fordi du er spiller og spillskaper.
Passer det bedre?

Jeg begynte ikke å spille Vampire: the Masquerade før på 2000-tallet, til tross for min fascinasjon for vampyrer og intens masing fra tøffe* folk jeg kom i prat med (spesielt i militæret). Når jeg endelig kunne spille, var det med kjæresten til en kamerat, og selv om spillopplevelsen var så'dær, så var gjengene med pretensiøse posørvampyrsnobbspirer som hang utenfor inngangene ved Sophus Lie og Auditorium Vest borte (under Arcon), så jeg hadde ikke noen problem med å forsøke spillet senere. Etter hvert fant jeg ut at spillet nok passet for meg, men at det ikke var så mange andre som ville ha det samme ut av spillingen som meg.

* tøffe og greie, men ikke "kuuule"
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 15:34
Lingam Lingam er offline
Medlem

fra Wikipedia:
"Nerd is a term often bearing a derogatory connotation or stereotype, that refers to a person who passionately pursues intellectual activities, esoteric knowledge, or other obscure interests that are age inappropriate rather than engaging in more social or popular activities. Therefore, a nerd is often excluded from physical activity and considered a loner by peers, or will tend to associate with like-minded people."

"The word geek is a slang term, noting individuals as "a peculiar or otherwise odd person, especially one who is perceived to be overly obsessed with one or more things including those of intellectuality, electronics, etc."[1] Formerly, the term referred to a carnival performer often billed as a wild man whose act usually includes biting the head off a live chicken, bat, snake or bugs."

Eller som min tidligere med-nerd Martin (ikke B.G.) sa:
"En nerd er en geek som er sosialt anlagt." Meget presis definisjon spør du meg. Men jeg nekter ingen å være uenig.

Det er klart at andres fordommer / pre-definerte ideer om hvordan folk som driver på med dette eller hint er er et problem, særlig når man dette er en hemsko for andre områder man er engasjert i. Med dagens oppsplitting og fordypning av kulturen blir det flere og flere skiller innad i nasjonen som er svært problematisk og ikke blir noe enklere av fordummende fordommer, selv om jeg må innrømme at jeg er eksponent for mange av dem selv. Det er flere tiår siden alle så og hørte på NRK, Detektimen var eneste krim ved siden av radioteateret, det fantes to fotballigaer (Engelsk og Norsk). Ja, det var tider det. Så kom internett og offside.
Gammel 25/02-2009, 18:40
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Hvorfor nerdestempelet? Fordi det ikke er et stempel, men nettopp en fane.

Jeg er selv en av de rollespillerne som ”stempler” seg selv som nerd, og det i temmelig fullstappet offentlighet. Jeg skammer meg ikke et øyeblikk over det! Jeg har stor lidenskap for noen relativt smale interesser, jeg går opp i dem med det største alvor, og jeg skammer meg ikke et øyeblikk over det. Jeg er, i tillegg til dette, på enkelte områder litt sosialt utilpass, jeg snakker helst om tørre og teoretiske ting i festlig lag, jeg føler meg verken hjemme eller velkommen blant de kule, og jeg følger ikke alltid sosiale koder, mest fordi jeg er halvblind for dem. Ikke får jeg, for å ta en annen markør på kulhet, pult noe særlig heller. Det er flere av oss som har det sånn. Motsatt av å skamme meg er jeg stolt over å tilhøre en hobby og et miljø som blant sitt mangfold av personligheter, også er et hjem for sånne som oss. Jeg skammer meg ikke over å alliere meg med andre outsidere om å bygge opp en identitet; det eneste skammelige i det er at jeg er nødt til å nekte for at jeg skammer meg.

Hvis jeg og sånne som meg er avskrekkende for folk som ellers kunne vært interessert i miljøet, ser jeg ikke på det som noe hinder for rekruttering, men som et filter for å rekruttere de riktige folka. (Sånn sett, ikke inkluderende i bred forstand, men desto mer romslig overfor bestemte former for annerledeshet.)

Hvis andre som driver med rollespill synes det er en belastning å bli sett i samme selskap som meg og sånne som meg, er det skikkelig langt unna å være mitt problem.

Bortsett fra det er det interessante spørsmål rundt identitet som kommer opp i tråden. Jeg skal prøve å være mer saklig og mindre fanebærer på et senere tidspunkt.
Gammel 25/02-2009, 20:35
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Jeg er helt enig med det Martin sier, og jeg synes han utrykte ting veldig bra i sin post, så jeg vil bare slenge meg på den og si. Godt sagt.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 21:22
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av meg
Og for guds skyld ikke ta denne tråden som et angrep på nerdestatusen.
Det er heller ikke et forsøk på å frelse noen til å bli "kule".
Jeg prøver bare å forstå litt denne siden ved hobbien vår.
Sitat:
Opprinnelig postet av meg
Sitat:
Opprinnelig postet av hagazussa
Og gjør det meg til en outsider, kansje, men jeg driter i om jeg er en outsider, jeg har ikke noe mål om å være en outsider dog, bare et mål om å være meg selv.

er på mange måter Goodwins lov når det gjelder diskusjoner om disse temaene.
Vær venlig å husk at jeg skrev dette før dere blir hysterisk defensive her. jeg ser tendenser til denne tråden å koke ned i ny surskap og beskyldninger. La oss ikke ødelegge zenen vi har nytt i det siste.

jeg kommer til å holde meg vekke fra denne en stund i lønnlig håp om at vi kan gå tilbake til diskusjon rundt temaet uten at folk føler jeg angriper dem, for det er virkelig ikke min intensjon. Om noen føler det ber jeg om unskylding.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:35.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia