Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/02-2009, 21:48
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Men uansett: Jeg tror ingen egentlig ønsker akkurat det nerdestempelet - det som sier "jeg overanalyserer alt jeg gjør, og jeg er veldig usikker i sosial omgang fordi det ser ut som om alle andre har medfødte sosiale evner jeg ikke har".
Jeg må nesten beklage å si at du tar feil. Følte at dette treffer meg ganske bra, og er nesten som snytt ut av nesa på selvbeskrivelser jeg har faktisk skrevet på treffsteder!

Hvorfor? Fordi jeg regner dette som så fundamentale egenskaper ved meg at jeg føler at folk som skal omgås meg bør vite om det. Jeg er også intressert i å bli kjent med andre overanalyserende individer for å få noen å prøve de dyptpløyende vurderingene mine imot.

Og jeg kan veldig godt se grunner til at folk med tilsvarende egenskaper skal trekke imot de store tradisjonelle bordrollespillene. Disse inneholder hauger med stoff å pløye seg igjenom, koble og analysere til sin hjertes store glede. Det finnes meg bekjent ikke noe like komplekst sett av spillesystemer (hvis en ser bort fra børsen). I tillegg gir det en arena hvor man kan faktisk omgås andre på en trygg måte på tross av (følelsen av) manglende sosiale antenner. Det er ikke mange andre sosiale aktiviteter der så stor grad av den sosiale interaksjonen er nedfelt i skrevne instrukser.

Når det er sagt så er det langt fra bare personer i denne kategorien som har grunn til, og blir tiltrukket av rollespill. Dette kan også ses ganske tydelig i fremveksten av "mindre nerdete" rollespill. Bevisthetsgjøring og "mainstreamifisering" av disse ville kunne gi en annet bilde rollespillere. Men så lenge det er de mer komplekse og tidkrevende rollespillene med strenge sosiale rammer som D&D og Live som er de mest kjente er det naturlig at disse blir asosiert med den gruppen som naturlig tiltrekkes av disse; ikke av de som faktisk utgjør hovedandelen av brukerne. Selv i påska vil kirka fort asosieres med "kristenfanatikere" selv om jeg har en misstanke om at de fleste som drar dit da (og gjerne ellers også) er ganske religiøst nøytrale personer som drar dit av andre grunner enn en sterk religiøs overbevisning.

Mens jeg føler definisjonen sitert av matthijs over treffer meg ganske bra finnes det flere grunner til at jeg vil kunne finne på å kalle meg "nerd" om jeg skulle bli spurt om å beskrive meg selv i ett ord. Disse kan være relaterte, men trenger ikke å være det, og fungerer dermed som eksempel på hvordan "nerdebegrepet" er utvannet.

Det ene er at i veldig mye populærkultur har man et rollegalleri som tydelig representerer arketyper der "nerd" er en av arketypene en av rollene innehar. I slike tilfeller kan jeg ikke komme på noe unntak der det ikke er nerden jeg har identifisert meg med, såfremt den ikke også er tillagt "pervers" arketypen (disse er forøvrig ikke så uvanlig at forekommer i populærkulturen. Jeg misstenker at dette kan være som et forsøk på "forklaring" eller "effekt" av manglende sosiale antenner. Men for meg remstår dette som den vesentligste "pletten" på å bli plassert i "nerdebåsen")

En annen dimensjon er interesser. Jeg har meg bekjent utelukkende interesser som på en eller annen måte faller inn under "nerdeparaplyen", ingen som regnes som ikke-nerdete. Dermed kan det som nevnt av noen være hendig å kalle seg "nerd" i håp om å finne folk med felles interesser, men denne motivasjonen er ikke særlig god da det er så stor bredde av interesser som er nerdete at det selv om man har mange av dem har man neppe alle.

Jeg vil også avvise at jeg kan finne på å kalle meg "nerd" for å passe meg inn i en eller annen form for gruppe. Jeg skulle inderlig ønske at det var slik. Men tilfellet er at livet mitt som "nerd" er ganske ensomt, da jeg ikke har maktet å finne noen jeg virkelig har følt har vært likesinnet i så måte, og dermed har jeg ingen som jeg gjenkjenner som samme type "nerd" som meg. Og jeg vet ikke om noen andre faktisk er det.

Jeg føler meg for eksempel som en slags outsider her på forumet, selv om jeg og føler meg velkommen. Og det er ikke noe jeg sier med hevet hode, da jeg synes det er kipt. Men slik er det.

Men om jeg kaller meg nerd er det ikke bare informativt. Det sies også med en viss stolthet, da jeg finner nerde-arketypen veldig sympatisk i de fleste av sine former. Mulig det er på grunn av egosentrisme og selv-gjenkjennelse. Men det er IKKE et mål jeg strekker meg etter.

Bunnlinja er: Kaare - du er ikke en nerd! Det er mulig at du spiller rollespill mye og utvikler det. Men du har instillingen til en håndtverker og underholdningskonsument til det. Du behandler det ikke i særlig grad som et dypt intelektuelt leketøy og sosial fasilitator.* Om du er lei av å bli kalt kristenfanatiker bare fordi du liker å beundre kirkearktitektur så er det denne innstillingsforskjellen du bør peke til.

* Det er mulig jeg bommer grovt i disse uttalelsene, så vil presisere at det bare er mitt inntrykk og jeg håper poenget mitt kommer frem uavhengig av om de konkrete ordene mine stemmer overens med de faktiske omstendighetene.

EDIT: PS: Jeg føler meg på ingen måte angrepet av uttalelsene dine Kaare!

Sist endret av Enrahim; 25/02-2009 kl 22:08
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 22:04
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg synes Martin sa noe vesentlig i sin post.

For meg handler det ikke om at jeg har et negativt syn på nerder, jeg trives i deres selskap. Som regel ihvertfall, det kan bli for mye for meg.

Jeg føler at min identitet blir overtatt av andre enn meg. Noe av samme grunnen til at jeg tok ut alle ringene av ansiktet mitt. Folk oppfattet meg som en sånn BME-person, og det har jeg aldri vært. Jeg likte tilfeldigvis bare å stikke nåler i ansiktet mitt. Det at jeg deler noen interesser med nerder trenger ikke bety at jeg føler meg som en del av nerdekulturen som sådan.

Men det har som sagt ingenting med at jeg har et negativt syn på noen, jeg er bare ikke inni den båsen selv (bare rett ved siden av, eller kanskje bare ikke nerd nok).

edit: Det kan kanskje ha noe med at "klassiske nerdeinteresser" opptar meg i stadig mindre grad.

Sist endret av krhip; 25/02-2009 kl 22:08
Svar med sitat
Gammel 25/02-2009, 23:07
Uff sin avatar
Uff Uff er offline
Medlem

Når man flagger nerdefanene tiltrekker man seg nerdene.
Det er min mening ihvertfall.

Jeg velger å ikke flagge fanene i det hele tatt.
Gammel 26/02-2009, 00:16
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Det er vel ikke det at man flagger så mye nerde fanene, som at man aksepterer at folk er andeledes. Jeg vet iallefall at det var noe likte veldig godt når jeg kom inn i rollespill miljøet for første gang når jeg var rundt 16 år gammel. Dette var et miljø som ikke brydde seg om hva slags sko man brukte, hva slags musikk man likte og hva slags religion man fulgte, ingen kom med mobbene kommentarer fordi jeg er overvektig, og ingen hadde noe i mot at jeg oppfører meg litt rart fordi jeg har Asperger. Det eneste som betydde noe var interesse for spill og å være hyggelig å spille med. Jeg mener ikke at man må være nerd for å spille rollespill, men de som er hva kan kalles nerder blir akseptert inn i rollespill miljøet uten spørsmål, det samme blir alle andre som kommer til miljøet med interesse for spill og å spille. I min erfaring så står spill interesse over sosial plassering i rollespill miljøet. Og det er ikke å reise nerde flagget, men det betyr også at rollespillere stort sett ikke har noe problem med om de tiltrekker seg nerder.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 00:18
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Betyr det at nerder har færre fordommer enn andre grupper?

(skeptisk skeptisk)
Gammel 26/02-2009, 00:51
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

For å sitere Chuck Palahniuk (Fight Club):
Sitat:
You are not your job.
You are not how much money you have in the bank.
You are not the contents of your wallet.
You are not your fucking Khakis.
Det du gjør og interesserer deg for definerer ikke hvem du er. Men det kan definere hvem du kan finne på å trives best sammen med. Jeg for min del legger merke til at man er forskjellige mennesker avhengig av hvem man forholder seg til å øyeblikket. Jeg blir for min egen del til en mangefasettert kameleon i selskap med alt for mange forskjellige personligheter, noe som forvirrer og stresser meg - jeg foretrekker å forholde meg til en typegruppe om gangen - men jeg kan gjøre det. Tror det er Kaare som sier tidligere i tråden at han har lært å forholde seg til mange forskjellige grupper; så også jeg.

Jeg kan kalle meg en nerd av mange av de samme grunnene som Rune/Enrahim, men i selskap med de "kvisete, t-skjortebefengte folkene som fniser av interne nerdevitser" kan jeg jo virke som en sosialt supersavvy Homecoming Queen. Det er så utrolig avhengig av selskap og humør.

Ellers kan jeg si at jeg forsvarte min nerdestatus overfor OP en gang i tiden, og jeg har ikke gitt meg på det at "nerd" kan bety noe positivt, men jeg stresser ikke med det. Som Rune/Questor sier, hvis noen ikke liker det kan de drite og dra. Martin har på sin side veldig mange gode poeng mht det å kalle seg nerd fordi det er det man føler definerer en. Jeg kan være så ærlig å si at jeg ser på Martin som en nerd, og at det er på ingen måte ment negativt.

Kaare: Først ble jeg provosert. Så tenkte jeg at det gidder jeg egentlig ikke å bli. Jeg tenker at du har litt nerd i deg i forbindelse med rollespill, men at du i kraft av ditt yrke og så videre også er mye annet. Samtidig lurer jeg på om det ikke er slitsomt å være nødt til å skjule deler av deg selv fra andre. En kamerat av meg var i mange år sammen med en dame som ikke tålte rollespill. Han måtte lyve om at han var ute på fylla for å kunne snike seg til å spille D&D. Hun ble dumpa etter en stund, og han forlovet seg med en dame som liker rollespill. Jeg vil ikke kalle henne en nerd heller, akkurat som jeg ikke vil kalle deg en nerd, Kaare. Dere har liksom nerdeinteresser mikset inn med for mye annet; det blir for utvannet til å kalle dere nerder, hvis du skjønner. No offense, osv.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 01:05
Hagazussa sin avatar
Medlem

Sitat:
Betyr det at nerder har færre fordommer enn andre grupper?
Nei det betyr at rollespill miljøet generelt har vert et miljø med få fordommer som har ønsket nerder og alle andre som har ville spille velkommen samme hvordan man ser ut, kler seg og så videre.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 01:28
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Nei det betyr at rollespill miljøet generelt har vert et miljø med få fordommer som har ønsket nerder og alle andre som har ville spille velkommen samme hvordan man ser ut, kler seg og så videre.
Oj. Det har ikke vært min oppfatning. Eller, jeg oppfatter de miljøene jeg har hengt i som opptatt av det samme. De mest klesinteresserte har vel vært pønkerne, ironisk nok, men jeg har vel uansett ikke følt meg uglesett fordi jeg kler meg streit. Jeg har tilhørt uttallige fotballag, med veldig store forskjeller i ambisjoner (og med mitt sykdomsbilde har jeg også vært svært varierende fotballmessig), jeg har tilhørt politikken, en håndfull yrkesretninger (om ikke mere), vært student, militær i tre (svært)forskjellige avdelinger (hvor den med nerdene var den mest vanskelige å passe inn i) og diverse festmiljøer, og jeg har t.o.m. vært litt med i dopmiljø, til tross for at jeg er strengt anti-dop, og nokså verbal med det (var riktignok også svært selvdestruktiv i perioder).

Jeg sa på HolmCons "tune-down" at jeg stortrivdes der, fordi det var lett "å være seg selv", men jeg vil ikke akkurat si at jeg definerer de fleste (eller i det hele tatt særlig mange) der som "nerder". Som Kaare, vil jeg definere meg som en sosial kamelon, men jeg opplever aldri (annet enn fra familie) at rollespill er en kjip, ukul og usunn hobby når jeg snakker om det.

Jeg tror det ligger i menneskeheten å identifisere seg med grupper, og så akseptere (de fleste) andre. De som snakket om "behov for gruppetilhørighet" er nok absolutt inne på noe.

At mange rollespillere har like interesser, og at det er svært morsomt å snakke om erfaringer hjelper sikkert på å interessen til andre. Dessuten er det vanskelig å unngå å være uhøflig ved å takke nei til å høre om "karakteren min", mens å få gjenfortalt en finte eller et skudd fra fotballbanen er mye raskere affærer.

Jeg er kanskje en selvironisk nerd, og jeg vil sikkert heller bli ledd med, enn av, men det eneste som er verre enn å bli ledd av er å ikke bli ledd av... eller noe Selv har jeg altså ikke behovet for å stille meg under èn enkelt (eller få) faner, men trives godt som representanter for de fanene jeg ikke står under i øyeblikket.

P.S. Lingan: Lederen for BoyzbeNerds.org definerer "nerd" og "geek" sånn som din venn.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 04:08
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Om et miljø er inkluderene dreier seg mye mer om deres felles kleskodeks. At rollespillmiljøet (som er alt annet enn homogent) er noe mer inkluderene og tolerant enn andre miljøer finner jeg vanskelig å tro. Det er faktisk kun i de senere år at det er allment akseptert at man bør snakke sammen om hva man vil ha ut av spillingen*. Og dette i en hobby som er primært verbal.

At du Hagazussa hadde en positiv opplevelse synes jeg er flott. Fantastisk til og med. All honnør til de som åpnet denne verdenen for deg.

Jeg tror ikke jeg tar så veldig stor sjangse på å si at de fletse her på forumet nok ville vært like åpne og inkluderene for de som viser interesse.
Om vi ikke driter oss ut med dem så har vi dem allerede.

Det er det skrittet å få folk fra å være likegyldige til nysgjerrige som er utfordringen. Og høy faneføring der, tror jeg, min personlige mening basert på begrenset erfaring, er mer til hinder enn hjelp.

Og enten vi bryr oss eller ei så blir vi hele tiden vurdert opp og ned i mente. Og det stigmaet som nerd bringer med seg er ikke udelt positivt.
Sorry, sånn er bare verden.

Og med en kald og overfladisk verden der ute er vi tilbake til det orginale spørsmålet?
Hvorfor toner vi fanen så høyt?

Jeg applauderer dere som sier det er fordi dere ikke bryr dere om hva andre tenker om dere. Dere har kommet langt, mye lengre enn 90% av de hippe/kule gjestene mitt arbeidssted har til vanlig.
"I keep believing in God, because I keep coming across beatuiful women with low self-esteem."-rapper Atmosphere. Som dekker denne gjengen ganske bra.

Dessverre er det så mange fler av dem. Så rollespillerenes indivualisme drukner liksom i de nybarberte metroseksuelle massene.
Blir da denne faneviftingen en måte å oppleve at man gjør opprør på?

jeg er, trass mine tilstålser om å være skapnerd, ikke nerd. Det er for lenge siden jeg hadde dette gruppetilhørighets behovet til denne gruppen til at jeg trygt kan utale meg om det (i tillegg var jeg famlende fjortis da).
Dette er en av grunnene til at jeg spør.

Den andre er den mer vidløftige rekruteringsgrunnen.
*bitter personlig erfaring fra frontlinjene.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 05:52
Hagazussa sin avatar
Medlem

Jeg vet bare at jeg kommer fra å ha blitt mobbet så mye at jeg fikk et nervesammenbrudd, til at når jeg var på Arcon så var det aldri noen som komenterte på at jeg var sær, eller overvektig eller hadde merkelige interesser, jeg ble godtatt for den jeg er, det er min oppfatning av rollespill miljøet.

Men la meg spørre deg Kaare, hva synes du at rollespillere skal gjøre? Ikke snakke om eller være stolt av hobbyen sin? Ikke ha sære side interesser? Ikke kle seg andeledes hvis man er av typen som liker alternativ klesstil? Skaffe seg interesse for mainstream thing? Hva skal man gjøre i din mening for å være inkluderende?
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:18.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia