Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/02-2009, 10:48
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: Hvorfor nerdestempelet?

Tror spørsmålet om i hvor stor grad sterkt inhomogene grupper "som helhet" er inkluderende eller ikke er off topic.

Til markedsførings spørsmålet: Så lenge rollespill faktisk har kvaliteter som naturlig tiltrekker nerder er det naturlig at det er nerder som er de som blir pushet over fra likegyldig til nysgjerrige når de får høre om rollespill. Å nedtone disse elementene slik at det virker mindre "nerdete" vil faktisk kunne redusere oppslutningen om hobyen med mindre man finner noen større gruppe som også kan ha spesiell interesse for akurat det å spille rollespill.

Har rollespill egentlig noen egenskaper som ville kunne fasinere svært praktisk anlagte folk mer enn å skulle mekke på bilder for eksempel? Jeg tror ikke det. Og i det tilfellet stiller ikke rollespill noe sterkt i konkuransen om hva som de skal kunne ha som hobby. Svært sosiale mennesker tror jeg vil trives bedre i mer uformelle lag og større miljøer enn det halvformaliserte rollespillet i et heller magert miljø. Nerder (sosialt usikre, veldig/over analyserende individer) derimot skal som sagt i min forige post se langt etter en (sosial) aktivitet som passer bedre deres ønsker og behov.

Så jeg vil ikke si at signallyset som står over rollespill til nerder er malplasert. Det er mulig at den er så sterk i enkelte grupper at det blender en for andre lys. Men jeg tror det har mer med at det ikke er noen andre signal-lys, eller at de er alt for svake. Jeg tror dette vil være noe mer vesentlig å ta tak i dersom man vil markedsføre rollespill i større skala utenfor rollespillmiljøet. Det virker for meg ikke så gunstig å (ennå) nedtone den utmerkede reklamen vi tross alt har i forhold til en gruppe mulige konsumenter.

Sist endret av Enrahim; 26/02-2009 kl 10:51
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 12:16
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Hvilke kvaliteter er det rollespill har som naturlig tiltrekker mengder av nerder?

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim
Har rollespill egentlig noen egenskaper som ville kunne fasinere svært praktisk anlagte folk mer enn å skulle mekke på bilder for eksempel?
Av folk jeg har spilt med i Hønefoss, vil jeg vel si at de aller meste er "praktisk anlagt" - i alle fall av utdanning og yrkesvalg. Kun to (jeg tipper dog tre) av de ca 15 jeg har spilt med fra Hønefoss har en akademisk rettet utdanning. De fleste har sin utdannelse og yrkesvalg i IT, men det er også en grei andel med praktisk anlagte jobber. Mulig Hønefoss er et spesielt sted, av folk her i Oslo jeg har spilt med har nesten alle høyere akademisk utdanning.

Beklager at jeg klipper ut i tråden din, Kaare, jeg tror det har vært kotyme her siden n.f.s.r. - og kan muligens ha noe med bånnbredde å gjøre. Andre forum jeg frekventerer (egentlig frekventerte) har det også som god skikk å ikke sitere store bolker, men det kan være fordi man ikke vil tvinge folk til å lese mer enn nødvendig.

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Tror spørsmålet om i hvor stor grad sterkt inhomogene grupper "som helhet" er inkluderende eller ikke er off topic.
Helt klart, men det er allikevel greit å gi eksempler på at det ikke er enerett for rollespillsmiljøet å hevde at de er inkluderende.

Sitat:
Så jeg vil ikke si at signallyset som står over rollespill til nerder er malplasert. Det er mulig at den er så sterk i enkelte grupper at det blender en for andre lys. Men jeg tror det har mer med at det ikke er noen andre signal-lys, eller at de er alt for svake. Jeg tror dette vil være noe mer vesentlig å ta tak i dersom man vil markedsføre rollespill i større skala utenfor rollespillmiljøet. Det virker for meg ikke så gunstig å (ennå) nedtone den utmerkede reklamen vi tross alt har i forhold til en gruppe mulige konsumenter.
Hva med gruppens familie? Jeg har fått så mye pepper fra deler av familien pga rollespills nerdestatus - og ikke minst dens mindre treffende, og svært mye skumlere, status, som eksponert i media på 90-tallet. At folk veiver nerdefanen høyt gagner nødvendigvis ikke rekrutteringen. At vi heiet på nerdene i "Nerdenes hevn" og "Nerdenes hevn II", gjorde ikke at vi ville være nerder for det. (Bortsett fra bra sex-delen*.)

* er det tegn på fremskreden alder når man må sette spoiler på 25 år gamle filmer?
Fotballspillere tenker bare på fotball og sex. Nerder er bedre elskere fordi de tenker kun på sex.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 13:15
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

For å sitere Palahniuk igjen: "Sticking feathers up your butt does not make you a chicken."

Bare fordi man liker nerdehobbyer betyr det ikke at man er nerd. Jeg kjenner mange som er mye mer fokusert på andre hobbyer, andre interresser, men en gang i måneden eller noe, så liker de å kaste noen terninger og sette ut noen stats og være en annen i noen timer. Faktisk er et fåtall av mine rollespillvenner som nerder å regne i dette henseendet. Det er veldig få av oss som er så oppslukt av rollespill at vi definerer oss selv etter det (jmf. "You are not your job. You are not the clothes you wear."), i hvert fall ikke i noen større grad. Jeg gjør nok det oftere enn ikke, men jeg har også andre innfallsvinkler til hobbyen enn bare som hobby, om man forstår hva jeg mener.

Samtidig så er det uklart hvorfor det er et problem at nerder liker nerdehobbyer og snakker høyt om det. Jeg kan f.eks. forstå at fysisk anlagte machomenn blir skeptiske til rollespill hvis de eneste som man ser at spiller det er tjukke, kvisete, og puler lite, for å bruke en sterk stereotypi. Men then again, etter min erfaring, så er fysisk anlagte machomenn skeptiske til alt som ikke dreier seg om å pule, kjøre fort med bil, drikke sprit, sporte, snakke om fotball og kvinnfolk, og huff-puffe brydd og kjekkasaktig hver gang noen ber dem om å gjøre noe som ikke har med noe av dette å gjøre. Skal man da gidde å bry seg om hva de synes? Hvorfor skal en gruppe som ser ned på hobbyen vår være en målgruppe for rekruttering? Det er ikke egentlig logisk. Jeg vet ike en gang om det er ønskelig, for min egen del.

En klarifisering av "machomann"-eksempelet: Jeg går for tiden i muskelterapi i en gruppe på 3T treningssenter (i regi av en fysiologisk klinikk). Når vi står i en sirkel i gruppa og tøyer lårmusklene og tar høye kneløft, så ser jeg de tre mannfolka i gruppa bare krymper seg av skam. De er alle skikkelige "machomenn", og synes åpenbart det er frøkenaktig å trene i gruppe hvis de ikke kan løfte tungt, og de blir peonrøde bare av tanken på snakke om innstillingen de har til tjue føkkings år med ryggsmerter. De spøker det i stedet bort, som om vi andre er noen sveklinger fordi vi faktisk gidder å ta tak i problemet. Forutinntatthet overfor ting tjener i grunnen ingen hensikt annet enn at man skammer seg over å måtte gjøre noe man ikke helt forstår, fordi man aldri har satt seg inn i det. Jeg gidder ikke å bry meg om hva uopplyste folk mener om det jeg liker å gjøre. Jeg gjør det likevel, og til skogen med resten.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 16:41
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Hvilke kvaliteter er det rollespill har som naturlig tiltrekker mengder av nerder?
Jeg har prøvd å peke på de, men da jeg tydeligvis ikke har vært klar nok på det får jeg gjenta meg selv: tradisjonelle rollespill har veldig komplekse systemer man kan ha masse mental morro med - Hvilket apelerer til et sinn som har en tendens til å "overanalysere" ting. Der er en ting som man kan analysere på ganske lenge uten at det blir overanalysert.

Tradisjonelle rollespill har mange skrevne regler for sosial interaksjon, dette øker tryggheten å skulle delta på det for personer som er usikre på sine sosiale evner enn (omtrent) hvilken som helst annen sosial aktivitet.

Altså kan det argumenteres for at dette en bedre egnet hobby enn andre alternativer for nerder.

Jeg har aldri påstått at de fleste som spiller rollespill er nerder, om du leser posten min nermere antyder jeg heller det motsatte.

Du sier at du har følt at familien din har gitt deg pepper på grunn av rollespillets nerdestatus. Jeg antar her at det dreier seg om at de har fått greie på at du driver med rollespill, og dermed knytter nerde-arketypen til deg. Dette kan jeg absolutt se på som et problem, men som virker lett å løse: Forklar dem slik jeg har forklart tidligere hvorfor rollespill asosieres med nerder. Forklar dem slik jeg har forklart hva slags forhold nerder har til rollespill. Forklar dem så hva slags forhold til rollespill og sammenlign dette med et likegyldig alternativ som de vil akseptere. For eksempel fotball, film eller å ha en god samtale. DVS at om du spiller rollespill av samme grunn som at du spiller fotball si det. På samme måte som at kanskje en kirkegjenger kan peke på at han går i kirka av samme grunn som at han liker å traske rundt på gamle gårder: han liker gammel arktitektur.

Det er selvfølgelig godt mulig at du har prøvd det, men her har du en "ekte" nerds uttalelse å kunne eksemplifisere med, noe som jeg håper kan hjelpe.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 16:55
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg setter ikke:
rollespill -> nerd
Jeg setter heller ikke:
nerd -> rollespill.
Jeg prøver å finne ut av hvorfor
rollespillnerd -> høy nerdefaneføring
Og på ingen måte argumenterer jeg for:
nerd -> ut av rollespillmiljøet
Jeg forslår heller ikke at folk skal tone ned seg selv "for the greater good". Fortsett med å være dere selv, for Allahs skyld.

jeg har mye mer tro på arbeidet til OPG og MBG, samt PH-initativet til å skape en meme forandring i det norske folk enn å forby sort og t-skjorter på Outland. Jeg tror også fremveksten av MMORGs vil på sikt vil gi en synergi effekt på hobbien vår. Hvis vi bare lærer oss å ri på bølgen isteden for å padle i mot.

Jeg forstår at dette kan oppfattes som et angrep på noens identitet. Det er ikke det. Det er som sagt et forsøk på å forstå en måte å være på, en gruppe, jeg ikke har tilhørighet i. Og ja tidvis gremmes over å bli assosiert med.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 17:03
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Rollespill er en intelektuell hobby som før iallefall har vert sett på som veldig sær, det er vel derfor den blir sett på som nerdete. Men hvorfor blir noe som helst sett på som nerdete, det er ikke nerdete å lese en Danielle Steele roman, men å lese en fantasy bok er nerdete. Hvorfor er det så? Hvem vet.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 17:08
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Vi liker å si det er en intelektuell hobby. Tidvis er den ikke særlig intelektuell. Se gjenomsnitts fantasy cover de siste 20 årene. Chainmail bikinibabes med bryster som ville fått Barbie til å skjems. Ikke mye intelektuelt over det

Kanskje det skulle vært mer av det?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Sist endret av Kaare Berg; 26/02-2009 kl 17:08
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 17:27
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvorfor nerdestempelet?

Jeg tror du her faller litt i samme fellen som de som sier at å lese Margit Sandemo bøker ikke teller som å lese og så videre. Rollespill er intelektuelt fordi man bruker hodet hele tiden, til å regne ut stats, til å se for seg miljøet karakterene lever i, man bruker hodet for å lage karakter bakgrunner, til å lage historier og når man leser bøkene. Det spiller ikke noe rolle hva damene i fiksjonen bruker av klær. Intelektuelt er ikke bare Ibsen og Shakespeare, intelektuelt betyr at man bruker hodet, intelektet står i fokus under aktiviteten og det gjør det absolutt med rollespill.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 17:29
Medlem

Standard Sv: Re: Hvorfor nerdestempelet?

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Rollespill er en intelektuell hobby som før iallefall har vert sett på som veldig sær, det er vel derfor den blir sett på som nerdete. Men hvorfor blir noe som helst sett på som nerdete, det er ikke nerdete å lese en Danielle Steele roman, men å lese en fantasy bok er nerdete. Hvorfor er det så? Hvem vet.
Jeg kjenner ikke Danielle Steele, men jeg tipper av sammenhengen at vedkomede skriver om ting som "folk flest" kjenner seg mer igjen i, eller med andre ord at de føler det er mer "virkelighetsnært". I det tilfellet holder en tilsvarende argumentasjon som for at spill blir sett på som nerdete:

Bøker er velegnet for å formidle kompleks informasjon som vil kunne gi mye drivstoff til analyse (i forhold til det ikke like "nerdete" mediet film for eksempel). Folk som føler seg sosialt utilpass vil også tendere mot å være mer intressert i å lese om "alternative" virkeligheter enn å lese om en virkelighet de føler til daglig at de ikke helt hører hjemme i. Dermed er nerder en av de "arketypene" som er lettest å se at kan bli tiltrukket av fantasy-bøker. Derav blir det sett på som nerdete, selv om veldig mange som ikke ligner særlig på nerde-arketypen også leser fantasy-literatur. Men mange av disse ville kunne funnet like mye glede i å lese en annen type bok. Det ville ikke nerden.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg
Jeg prøver å finne ut av hvorfor
rollespillnerd -> høy nerdefaneføring
Jeg tilater meg å trekke denne påstanden i tvil. Selv regner jeg meg som "rollespillnerd", og er ikke redd for å kalle meg nerd om spurt. Men jeg bruker ikke å promotere det utenom svært begrensede situasjoner. Dette synes jeg blir rart å skulle kalle "høy nerdefaneføring". Tilsvarende her på tråden har det vært fler som har kjent seg igjen som "rollespillnerd", men som snarere tvert imot prøver å holde det skjult i sosiale situasjoner utenfor "miljøet". Diverse fotball-nerde programmer var i høyeste grad ekstrene initiativ, og rollespillere var ikke akurat overrepressentert i disse heller.

Så jeg undrer meg hvor du har fått det inntrykket fra?

Derimot så er det en gruppe med nerder jeg har opplevd hatt ganske høy faneføring: tegneserietegnernerder. At enkelte av disse også driver med rollespill er vel egentlig bare å forvente. Om en ønsker å forandre folkeoponionen rundt rollespill tror jeg heller det er der en bør begynne heller enn her.

Sist endret av Enrahim; 26/02-2009 kl 17:32
Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 17:32
Kaare Berg sin avatar
Medlem

den definisjonen vetyr at fotball er intelektuelt, ja faktsik det å være dørvakt er intelektuelt (iallefall om du vil vinne).

I fotball bruker du hodet hele tiden. Du prøver å beregne ballbaner, hvor du skal sparke ballen, å kommunisere løp og din intensjoner. Finte ut din motstander, lure keeper, eller å slippe unna med en grisetakling (min sterke side).

Jeg tror dette intelektualitets stempelet er kun et symptom på deler av problemstillingen med fanebæringen. Det er vår ting. Og det blir mindre om vi deler.

Spekulerer jeg.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia