Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/03-2009, 07:18
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Hvilke bøker elsker du?

Uår-trilogien av Faldbakken, kombinert med Dark Side of the Moon av Pink Floyd. Sterk kombo!

Pakhsenarrion - fabelprosa med kvinnelig hovedrolle, realistisk militærfiksjon

Ukjent soldat av Vainö Linna, sterk skildring av den finske vinterkrigen, med en humor så besk at jeg ikke har sett maken til denne dag

+ mange flere ...
Gammel 8/03-2009, 07:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Hvis du skulle anbefalt 1-3 bøker til en nybegynner?
Start med de første, så gjør du det enkelt. Tror du vil ha sansen for Rincewind, Ole Peder.
Gammel 8/03-2009, 09:08
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Mange av de samme som Ole Peder; The Electric Kool-Aid Acid Test, The Great War for Civilization (selv om jeg ikke har kommet gjennom hele), Watchmen, Pattern Recognition, Hell's Angels.

Norwegian Wood og The Wind-Up Bird Chronicle av Haruki Murakami. Jeg har lest og likt det meste av Murakami, men disse stakk seg særlig ut. Den første er realistisk, den andre full av symbolikk og surrealisme. Begge handler på et eller annet vis om å være til, skape mening av en verden som ikke alltid gir det av seg selv.

DMZ av Brian Wood. Krigstraumer og journalistikk. Tegneserie som tar motiver vi kjenner fra Irak-krigen og plasserer dem på Manhattan.

Sandman av Neil Gaiman. Min vei tilbake inn i tegneserienes verden, etter å ha falt av en gang i løpet av barndommen.

Iliaden av Homer. Guder! Helter! Suggererende vers! Halvnakne grekere som dreper hverandre for lenge siden!

The Bonfire of Vanities av Tom Wolfe. Wolfes beste roman, og et fascinerende portrett av New York. Har fått lyst til å lese den på nytt etter å ha vært der.

En beretning om blindhet av José Saramago. Ubehagelig og god lesing.

Mitt navn er karmosin av Orhan Pamuk. Mordmysterium i 1500-tallets Istanbul, fortalt fra en menge forskjellige synsvinkler, full av religiøs og eksistensiell filosofi.

Trynefaktoren av Torgrim Eggen. Sammen med Abo Rasul den beste satiren over norsk politikk og samfunnsliv jeg har vært borti.

Prosessen og Forvandlingen av Franz Kafka. Kafka, altså. For en fyr.

Don Quijote av Cervantes. Selv om jeg bare har lest første del.

The Dispossessed av Ursula LeGuin. Leste den med politiske briller på for lenge siden, litt sånn "for-og-mot-et-anarkistisk-samfunn", men den kan sikkert forstås på mange andre plan også.

Steppeulven av Hermann Hesse. Å lese denne boken gjorde meg redd på ordentlig.

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij. Eksistensiell mordberetning.

Den uendelie historie av Michael Ende. Fantasy som har vaska seg.

1984 av George Orwell. Klassisk og velskrevet fremtidsdystopi. Gjorde meg språkbevisst på en annen måte enn før.

Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim av Tore Renberg. Spent på tredje bok.

Homage to Catalonia av George Orwell. Uovertruffen krigsjournalistikk.

Ellers merker jeg meg (siden det er kvinnedag og greier) at alle som har postet i denne tråden så vidt jeg kan se bare har anbefalt mannlige fortattere (jeg har én kvinne og tyve menn, eller noe slikt). Jeg har stusset over denne skjevheten, har snakket med flere som har det på samme måte, men har ikke kommet til noe godt svar på hvorfor. Noen?

Eller, noen som kan anbefale noen gode kvinnelige forfattere, gitt mine preferanser?
Svar med sitat
Gammel 8/03-2009, 09:16
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Jeg forelsker meg mer i forfattere enn i enkelte bøker.

For tiden er jeg forelsket i han som har skrevet den populær-historiske roman-triologien om Julius Cesar. Jeg er stormforelsket i Terry Pratchet.

Tidligere har jeg vært stormforelsket i Sven Hassel, Allistar Mclean og Willbour Smith

Sist endret av Bjørn Are; 8/03-2009 kl 09:17
Svar med sitat
Gammel 8/03-2009, 12:11
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Wow! Dette begynner å bli en virkelig flott tråd. Som en slags mixtape laget av venner, en playlist du fortsatt kan gå og glede deg til. Mange av disse bøkenee er definitivt "kaste seg over om jeg ser og har tid"-materiale. Særlig synes jeg disse hørtes fristende ut:

Sitat:
The Demon-Haunted World av Carl Sagan: Undertittelen er Science as a Candle in the Dark. Glimrende bok om kritisk tenkning og pseudovitenskap fra en av de store formidlerne av vitenskaplig litteratur.
Tao med Ole Brumm - enkel, deilig, latter- og tankevekkende
Discworld - hele serien er på høyt nivå, og har for mange favoritter til at noen enkelt kan nevnes
Days of war, nights of love av Crimeth Inc. som berre er noko av det vakraste eg har i verda, og som eg plukkar fram innimellom når verda er kjip, og eg vert lukkeleg og motivert att. Mi store oppvåkning som menneske skjedde sommaren eg las denne første gong (og høyrte på John Frusciante sin "Shadows Collide With People").
Scar Tissue. Sjølvbiografien til Anthony Kiedis (Red Hot Chili Peppers)
Norwegian Wood (...) Den første er realistisk, den andre full av symbolikk og surrealisme. Begge handler på et eller annet vis om å være til, skape mening av en verden som ikke alltid gir det av seg selv.
The Bonfire of Vanities av Tom Wolfe. Wolfes beste roman, og et fascinerende portrett av New York. Har fått lyst til å lese den på nytt etter å ha vært der.
Homage to Catalonia av George Orwell. Uovertruffen krigsjournalistikk.
I tillegg ser jeg noen kjærligheter jeg har glemt, som:

Sitat:
Trynefaktoren av Torgrim Eggen. Sammen med Abo Rasul den beste satiren over norsk politikk og samfunnsliv jeg har vært borti.
Den uendelige historie av Michael Ende. Fantasy som har vaska seg.
Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
Ellers merker jeg meg (siden det er kvinnedag og greier) at alle som har postet i denne tråden så vidt jeg kan se bare har anbefalt mannlige fortattere (jeg har én kvinne og tyve menn, eller noe slikt). Jeg har stusset over denne skjevheten, har snakket med flere som har det på samme måte, men har ikke kommet til noe godt svar på hvorfor. Noen?

Eller, noen som kan anbefale noen gode kvinnelige forfattere, gitt mine preferanser?
Dette har jeg også notert meg som "ting i verden" for egen del. Kan ikke si jeg skammer meg, eller at det bekymrer meg nevneverdig, men jeg regner med at det er et og annet perspektiv man går glipp av. Hm. Må vri hodet litt her... Er det noen kvinnelige forfattere som har skrevet bøker jeg elsker? Jeg liker Jordsjø-trilogien til LeGuin veldig godt, men tror ikke jeg elsker den. Hm... jeg liker veldig godt mange av Inger Hagerups barnedikt. ... jeg liker også godt Katrine Haalands tidlige tegneseriebøker (pre-Piray).... hmm... Ikke vet jeg. Kanskje jeg er bok-homo. Eller kvinner er underrepresentert i de formene for genrelitteratur som vanligvis tiltrekker meg. Nuvel. Det annet kjønn av Beauvoir har jeg lyst til å lese. Men elskov blir det neppe.
Sitat:
Opprinnelig postet av Bjørn Are Vis post
Jeg forelsker meg mer i forfattere enn i enkelte bøker.

For tiden er jeg forelsket i han som har skrevet den populær-historiske roman-triologien om Julius Cesar. Jeg er stormforelsket i Terry Pratchet.

Tidligere har jeg vært stormforelsket i Sven Hassel, Allistar Mclean og Willbour Smith
Jeg har det også sånn. I perioder kicker jeg enormt på en bestemt forfatter, og leser rubb og stubb jeg kommer over. Noen blir hengende ved. Har hatt sånne faser i forskjellige perioder av livet med William Gibson, Hunter S. Thompson, Alan Moore, Grant Morrison, William Burroughs, Thomas Wolfe, Tolkien, Bringsværd, Bing & Bringsværd, osv, osv.

Men for denne trådens formål tror jeg det er mer spennende for andre lesere å få noen konkrete boktips med begrunnelse enn lister over kule forfatternavn.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 8/03-2009 kl 12:18
Svar med sitat
Gammel 8/03-2009, 20:31
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

bøker, tegneserier og annen litteratur...

jeg tror jeg vil finne det vanskelig å stoppe om jeg begynner å poste her og flere av mine favoriter er navnt allerede.

Får forsøke å bidra med noen "nye"

T. E Lawrence, boken "The Seven Pillars of Wisdom", om hans erfaringer, minner, opplevelser og bidrag til Arabernes vellykkete opprør mot det Ottomanske riket under første verdenskrig. Jeg opplevde han som en reflektert men meget underlig person. En "helt", med vorter og alt.

Colleen McCullogh, bokserien "Masters of Rome" som går mer i detalj og dypere i persongalleriet enn tv serien. Fra Marius til Octavian/Antony. Liker du historiske romaner, og vil vite mer om denne perioden sett fra romernes side, løp og les. (Wee, en kvinnelig forfatter)

Carla McNeil, tegneserien "Finder", beskrevet som Aboriginal SF. Et 7 bok serie som springer litt men kretser rundt en "Finder" og hva kontakten med han fører til.
test les her: http://www.lightspeedpress.com/index.php

Sun Tzu, boken "the Art of War". Kinesisk krigsfilosof fra 400 år Bce. En tid dagens kina ble til fra opp mot 1000 nasjoner. Selv i dag gjelder mye av det han sier. Og eksemplene på hans taktikk/strategi utøvd i praksis lagt til av studenter av han er faktisk litt morsom lesing.

Linda Medley, tegneserien "Castle Waiting". En aldeles herlig, ikkevoldelig og fasinerende funny animals Fantasy historie som starter med hva som skjer med borgen Tornerose forlater når hun våkner opp...

Wendy og Richard Pini, tegneserien "Elf quest". Kjent for de flest som Alvefolket i mange bind. Men den første quest'en var koselig, spennende og god lesing. Og for mine penger, en god beskrivelse av hva krig gjør med et menneske (ops, alve) sinn.

Art Spiegelman, tegneserien "Maus", kanskje den sterkeste fortellingen om jødene og dødsleirene jeg har lest, og far/sønn historien som ruller i bakgrunnen er gripende også.

Erich M Remarque, boken "Intet nytt fra Vestfronten", hvorfor gikk europerne med på å la seg myrde i skyttergravene og hvordan var det for dem? Les romanen. "vi skulle ikke ha tatt stilling på kirkegården..." fritt fra boken.

Jaroslav Hasek, boken "The Good Soldier Svejk", i tradisjonen til "posessen" men med mer humor. En tjekker innkalles til Ungarernes krig og veldig efektivt saboterer og latterliggjør hele greia. Dessverre fikk aldri forfatteren fullført boka. Men å så lesbar.

og...det får holde for nå

- Fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 8/03-2009, 20:46
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av sunszu Vis post
Jaroslav Hasek, boken "The Good Soldier Svejk", i tradisjonen til "posessen" men med mer humor. En tjekker innkalles til Ungarernes krig og veldig efektivt saboterer og latterliggjør hele greia. Dessverre fikk aldri forfatteren fullført boka. Men å så lesbar.
Oj. Så sært. Jeg så nettopp på denne på Amazon, før jeg leste denne tråden.
Svar med sitat
Gammel 8/03-2009, 22:44
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvilke bøker elsker du?

Wheel of Time serien, Robert Jordan: Serien har et nydelig magi system, en god historie og min forlovede leste dem for meg når vi først ble sammen, gode minner.

Morden Magick, Don Kreig: Beste okkulte bok jeg vet om, forklarer ritual magi på en overiktelig måte.

Wicca A Guide to the Solitary Practitioner, Scott Cunningham: Første Wicca boken jeg leste, bra, informativ og oversiktlig.

Sword of Truth Serien, Terry Goodkind: Veldig spennende, artige karakterer og et levende miljø.

Horizon War Triology, Robert Weinberg: Flott historie, satt i favoritt settingen min, artige karakterer.

To Live Forever, Jack Vance: Veldig spennende ide om hvordan fremtiden kan komme til å bli.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 8/03-2009, 23:42
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Hvilke bøker elsker du?

Skal prøve å ikke nevne bøker andre har nevt.

"Foucaults pendel", Umberto Eco - tempelriddere og konspirasjoner, og om hvordan sannhet skapes av insistent. Oppsummering av 1980-tallet og dens svar på internettalderens "8 edderkopper spist i søvne". Samtidig en spenningsroman.

"Dobbeltgjengeren", Fjodor Dostovjevskij - Russlands svar på Stevensons klassiske klassiker, men denne ganger er det Mr. H(i)de som... eller nei. Man får (i.e. jeg fikk) en intens sympati med hovedpersonen. Det er mulig det er noen dypere mening utover å kjempe mot seg selv og å tillempe seg systemet.

"Den Fremmede", Albert Camus - våknet opp 0430, andpusten og svett - og allikevel med ett "Sånn er det! Fortell bror!"... Sammenbruddromanens herre, mester og mor. Erlend Loes forsøk blir svært naiv sammenlignet med en rykende revolver.

"Barskinger på Brånåsen", Ebba Haslund - en ungeflokk blir alene om sommeren, og blir passet på av deres kloke hund, og så må de løse et ransmysterie og bekjempe kriminelle.

"Frykten er mitt våpen", Alistair McLean - om hevn, om å ofre alt og om å forsøke å gjøre det rette. Spennende.

"Metamorfosen" - Kafka - sønnen i huset er et insekt, udugelig - imbecill og verdiløs. Stygg og utiltrekkende er han også. Insektformen gjør også at han ikke får snudd seg, og er følgelig lenket til sengen. Satan!

"Ivanhoe" - Sir Walter Scott - filmene er faktisk mye bedre, men boken åpnet en ny sjanger og skapte tidenes nest beste kjærlighetshistorie(RRR)*. Som i "Illiaden" behandler man sine fiender med ære og respekt, - og peker på sine egnes feil og falske stolthet. En ridderroman hvor ridderen ligger til sengs. (kyskt.)

* selv jeg innrømmer at det kan være litt for bastant

"Muren", Sartre - Hater livet deg, så er det ingenting du kan gjøre med det og det er dumt å forsøke. Rettferdigheten seirer ikke i dårlige tider.

"I, Strahd" - P.N.Elrod Draculamyten i nytt, mennesketragedisk fokus, og om den korte veien til forlokkelsen fortapelse. Og om hvorfor det ikke alltid er 100% galt. Noen ganger hjelper det å 'fortelle sin historie', om enn valg av format.
Svar med sitat
Gammel 9/03-2009, 00:01
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Hvis du skulle anbefalt 1-3 bøker til en nybegynner?
Å begynne på starten er jo en god ide, som Tomas nevner, fordi selv om hver bok er "frittstående", så bygger myten og verdenen på seg. Hvis jeg skulle plukke ut tre bøker, måtte det enten bli City Watch-trilogien (Guards!Guards! - Men At Arms - Feet Of Clay), eller Death-trilogien (Mort - Reaper Man - Soul Music). Begge "trilogiene" har bøker som kommer etter hvor de samme personene følges, men disse "trilogiene" er utgangspunktet for historiene om Byvakten og Døden.

Monstrous Regiment kunne jo vært en aktuell bok i forbindelse med kvinnedagen. Thud er kanskje den beste boken hans. Trilogien om Tiffany Aching (The Wee Free Men - Hat Full Of Sky - Wintersmith) er utrolig bra....... Det er bare å starte et sted.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:08.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia