Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14/04-2009, 09:58
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Mine tanker om ting.

Hei Skjalg og dere andre!

Handikappa kjærlighet
Dersom handikappa mennesker virker lite tiltrekkende, får de nødvendigvis mindre unger, og så fikser dette seg på en naturlig måte. Og det tror jeg gjelder folk med depresjoner og andre "skavanker" også. De sunne har alle fordeler, egentlig. Evolusjonen har slett ikke stoppet opp.

Og når folk viser kjærlighet, og får unger som de elsker, ser jeg bare glede i å hjelpe dem med det. Veldig mange av oss er tross alt ganske handikappa når det gjelder å dyrke kjærligheten, så la oss ikke stå på noen pidestall av normalitet i så måte.

Alternativet med aktiv knullekontroll er ganske skrekkelig i alle sine implikasjoner, så bare kvitt deg med den tanken du. Den er motbydelig, og den trengs ikke.

Dommedagsprofetien
Vi har nok langt mer enn tredve år igjen å leve her, og nettopp derfor trenger vi å gjøre vårt for å skape ei bedre verd. Det er ingen vei utenom håp og kjærlighet om vi vil virke for bedre samfunn og sunnere livsførsel på jorda. Jeg vil anbefale deg å undersøke disse to begrepene; håp og kjærlighet. Se særlig på kjærlighetens tre klassiske aspekter; agape, filia og eros (de to første er ofte oversett som kraft i våre liv).

Og se gjerne disse to fenomenene i forhold til det du selv skriver om smilet. Det ligger både håp og kjærlighet i et smil, og smilet vandrer fra hjerte til hjerte med en styrke som er vanskelig å avvise. Selv ideer om dommedag kan få problemer når de møtes med et smil.

Smilets kraft
Sett i forhold til dommedagstroen din virker tankene om smilet som vandrer verda rundt ganske malplassert. Jeg lurer nesten på om du vet hva du sier, når du snakker om det sosiale nettverket som binder oss alle sammen. Det du snakker om er en ytring av den positive krafta som vil holde oss alle i live, som vil få oss til å ta de rette beslutningene på vegne av oss selv og jorda. Ingen liten ting, og litt i motsetning til det du ellers snakker om.

Teknotro
Teknologitroen din minner meg om futuristenes ideer før første verdenskrig; de trodde maskinene ville utrydde all sult og fattigdom, og skape universell fred ... men så kom redslene i den første store verdenskrigen. Etter den ble futuristene merkelig stille ...

Internett er en luksusartikkel som først og fremst berører hvordan vi kommuniserer. Det finnes intet bredbånd til universell lykke. Den gode maten og stoffene vi trenger lages på jordene til bøndene i verda, og det langt fra internettet eller nanoteknologiens virkelighet.

Alternative dyrkingsmetoder (veksthus og kulturgjødslet bomullsvekst) viser seg å være blinde forsøk på å skape voksesyke som gjør grønnsakene næringstomme og kyrne ute av stand til være kyr (stå på beina, føde unger, beite).

Til tross for dette er det klart at internett gjør ting med oss. Det skaper for eksempel grunnlag for andre måter å virke som fortellere på (jfr: nettrollespill o.l.), og gir grunnlag for et mer levende folkestyre for større deler av verda. I den utviklingen ligger det håp om at vi lettere kan skape ei bedre verd, om vi tar kloke politiske valg som faktisk blir fulgt opp med handling.

Nøkkelen til ei god fremtid
Internett og nanotek vil ikke utrydde noenting for oss. Det er ikke der nøkkelen til ei god fremtid ligger. Sult, fattigdom og annen urettferdighet er først og fremst et produkt av våre politiske systemer. Det er der verda trenger å skjerpe seg.

Den samfunns-modellen vi har i Norden er kommet lengst i kampen mot disse farene, først og fremst fordi vi har et parlamentarisk folkestyre der balansen mellom frihet, likhet og brorskap står sterkt. Det politiske spekteret vi finner i våre demokratier er vanskelig å finne andre steder på jorda, og det har ikke vokst frem tilfeldig.

Våre forgjengere har tatt kloke politiske veivalg for å skape den velstanden vi lever i. Disse valgene handler i stor grad om fornuft og balanse i den politiske forvaltningen av folk og land. Mangelen på forståelse for den viktige balansen mellom prinsippene om frihet, likhet og brorskap fører til veldig mye av den nøden vi ser rundt i verda i dag.

Kommunismen er død, og kapitalismen er grusom, men den politiske pragmatismen som har lagt grunnlaget for Nordens velstand fungerer fremdeles veldig, veldig godt. Syns det gir litt håp jeg, for verda.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 14/04-2009 kl 10:07
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 10:21
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Jeg tror ikke nødvendigvis sånn overdreven tenking på alt mulig er av det gode i lengden. Spis sunt, ta tran, få seg litt frisk luft og mosjon (spaserturer og litt tantra holder lenge)
Det er nok ikke nødvendigvis av det gode for den som gjør tenkingen, men på den andre siden så er det av det gode hvis folk (fornuftige, smarte og empatiske folk) faktisk gjør noe med ting etter å ha tenkt igjennom dem. Og absolutt av det onde hvis alle disse folkene ikke gjør annet enn å spise og mosjonere.

Jeg vet ikke om alt vil kollapse innen 30 år - det kan godt ta flere tiår enn det - i hvert fall for oss i velstående land. For mange andre har det jo allerede gått til helvete for lengst, eller er i ferd med å gjøre det.

En annen ting er at dersom det kun er én generasjon igjen, så har det vel ingenting å si hvem som formerer seg?

Men jeg er enig med det Tomas og andre skriver om utviklingshemmede. Det er en "slippery slope" å forby visse grupper å få barn.

Men jeg er mer kynisk når det gjelder smilets kraft. Jeg tror ikke ting så lett lar seg påvirke eller forandre. Det krever enorm styrke og mye ressurser å endre ting, i sitt eget liv og i verden. "Smilets kraft" er en fin drøm, en fantasi, som ikke eksisterer. Jeg har opplevd mange ganger at et tilfeldig møte med en hyggelig person har gjort meg på godt humør, og motsatt at en gretten person har gjort meg på dårlig humør. Begge deler varer toppen noen timer og har ingen varige praktiske resultater.

Tomas' utopiske Norden. Ja, vår samfunnsform er bedre enn det meste - først og fremst for oss som bor her (ikke nødvendigvis for folk i u-land), men er allikevel i bunn og grunn samme ulla som f.eks. i USA. Les f.eks. denne ganske nye artikkelen: Elitene og den dumme staten
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 10:52
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

punch, for å prøve å benytte et språk du kanskje kan forstå: BULLSHIT!!! Vær varsom-plakatens punkt 1.1 (fritt etter hukommelsen): "Ord og bilder er mektige våpen. MISBRUK DEM IKKE" (pliz)
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 11:07
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Handikappa kjærlighet
Dersom handikappa mennesker virker lite tiltrekkende, får de nødvendigvis mindre unger, og så fikser dette seg på en naturlig måte. Og det tror jeg gjelder folk med depresjoner og andre "skavanker" også. De sunne har alle fordeler, egentlig. Evolusjonen har slett ikke stoppet opp.
Så egenskapen "tiltrekkende" er styrende for om man forplanter seg? Vet ikke om jeg er med på den. Vet ikke om det gjelder for fravær av psykiske lidelser heller.
Jeg kan se argumentet om at hvis du er tiltrekkende og glad, så får du sikkert pult mer enn om du er stygg og deppa. Men i forhold til å videreføre gener, og på så stor skala og så langt perspektiv som vi nødvendigvis må se det på, så vet jeg ikke.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 11:42
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Det med smilet er bare et eksempel på det sosiale maskineriet i aksjon. En sur mine, at du plystrer på en sang eller går med grønn jakke har akkurat samme ringvirkninger som et smil.
Gammel 14/04-2009, 11:46
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
punch, for å prøve å benytte et språk du kanskje kan forstå: BULLSHIT!!! Vær varsom-plakatens punkt 1.1 (fritt etter hukommelsen): "Ord og bilder er mektige våpen. MISBRUK DEM IKKE" (pliz)
Ehm, jeg skrev litt forskjellige ting. Litt mer tydelighet i hva du kaller bullshit?

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Det med smilet er bare et eksempel på det sosiale maskineriet i aksjon. En sur mine, at du plystrer på en sang eller går med grønn jakke har akkurat samme ringvirkninger som et smil.
Yup, I don't believe it.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 14/04-2009 kl 11:47
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 11:54
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Ops, Jeg må også kommentere dette. Når jeg tenker på det er jeg slett ikke enig. Mennesker som de fleste finner mindre attraktive, får oftest allikevel avkom, nettopp fordi de finner sammen med andre slike mennesker. Da mennesket levde som andre dyr, etter instinktene og i kamp med naturen (elementene, andre dyr), så skjedde ikke dette. Så jo, evolusjonen har sånn sett stoppet opp.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 12:05
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Kommunismen er død, og kapitalismen er grusom, men den politiske pragmatismen som har lagt grunnlaget for Nordens velstand fungerer fremdeles veldig, veldig godt. Syns det gir litt håp jeg, for verda.
Det var vakkert sagt, og vi får håpe at Pandoras siste utslipp er det som skal til for å bryte med redslene.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 12:09
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Mine tanker om ting.

Stygginger søker ikke sammen med andre stygginger. De vil elske med vakre mennesker. Flertallet av menn er et godt eksempel på det.

Morten; jeg kan forsikre deg om at genene våre vil overleve og utvikle seg sunt på lang sikt, så lenge vi ikke begynner med noen form for knulle og fødselskontroll i stor skala. La naturen ta seg av det. Den har drevet med det i millioner av år. Når jeg litt grovt snakker om "tiltrekkende" mener jeg selvsagt de instinkter naturen har lagt inn i oss, som får oss til å se etter spesielle egenskaper hos eventuelle partnere. Det er gjort nok forskning på dette til å vise at i stor skala har det enormt mye å si.

Om du vil se eksempler på hva som skjer når folk utøver genetisk kontroll, så se til den grusomme prisen hundeeiere og hunder betaler for "utviklingen" av moderne hunderaser. Virkelig triste greier!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 14/04-2009 kl 12:12
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 12:31
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Mine tanker om ting.

Krake søker make.

Stort sett tiltrekkes folk av likheter, eller nærmere bestemt oppfattede likheter, som vi så overdriver til realiteten sakte, men sikkert begynner å synke inn. Høyt skolerte folk gifter seg (stort sett) med hverandre og en avisartikkel i VG eller noe sånt påpekte at kronprinsparet hadde like ansikttrekk og noen psykologer/samlivseksperter? uttalte seg at det var svært vanlig.

Det var forøvrig en slags grøsser jeg så en gang, om en fremtid hvor nesten alle damer var blitt infertile, og de da ble plukket ut av arbeidsleirer (økonomien hadde nok også kollapset, men jeg var ikke så veldig gammel når jeg så den, tror jeg ble tiltrukket av "grøsser", selv om det ikke var hva jeg den gang forbandt med en grøsser)) ... uansett så var det der begrensninger på hvem som kunne reprodusere seg, og de som var utvalgte til dette var da ledende politiske menn... gjerne 'halvfeite 40åringer'... eller dens tradisjonelle partner* i politisk argumentasjon. Det skal sies at reproduksjon under press heller ikke var noen enkel oppgave for disse fyrene, og i ettertid ser jeg jo at filmen ikke helt falt utenfor en "grøsser"-betegnelse...

* i.e. "feite 50åringer"

Evolusjon er visst heller ikke "survival of the fittest", visstnok en svært liten del av Darwins teori(er), og en artikkel jeg leste om det påpekte at det som var evolusjonen var mutasjonene, ikke hvorvidt de ble ført videre. (Mener det var i et historisk magasin, jeg hadde sikkert drukket noen øl også.)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:52.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia