Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14/04-2009, 12:40
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Stygginger søker ikke sammen med andre stygginger. De vil elske med vakre mennesker. Flertallet av menn er et godt eksempel på det.
Stygginger får ikke vakre mennesker. Nesten alle tar til takke med det de får heller enn å leve i ensomhet. Følgelig så finner stort sett alle sammen med noen på deres eget nivå. (Og selvfølgelig snakker vi ikke bare om stygge folk men alle former for "inattraktivhet".)
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 12:45
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
Stygginger får ikke vakre mennesker. Nesten alle tar til takke med det de får heller enn å leve i ensomhet. Følgelig så finner stort sett alle sammen med noen på deres eget nivå. (Og selvfølgelig snakker vi ikke bare om stygge folk men alle former for "inattraktivhet".)
Tror du virkelig på det?

Hvordan definerer man nivå, det hadde vært mye lettere for meg å vite hvilket nivå jeg skulle lete på. Akkurat som gamle dungeons ble merket med "fra 10-12 level, må inkludere en cleric", burde man ha inndelt bardisken i nivåer...
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 12:46
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Mine tanker om ting.

Ja, mutasjoner er svært viktige for evolusjonen, så lenge vi får skape alle mulige kombinasjoner, slik at vi får en del vellykkede mutasjoner inniblant alle de mislykkede. Vi må godta at folk (og dyr) er forskjellige, og at ikke alle er fantastisk pene eller vellykkede, eller tilfredsstiller våre overfladiske normer. Idealer tar sjelden hensyn til virkeligheten, noe som er grunnen til at den nordiske pragmatismen funker ganske bra.

Det som skjer med moderne skjødehunder er at det genetiske materialet smuldrer bort, og man avler videre på mislykkede mutasjoner (en rase som ikke kan føde egne barn er relativt mislykket, liksom. Det samme kan sier om en rase der flertallet av avkom har hjerneskade, eller en bikkjerase der idealet er ei nese som hindrer pusting, eller en bikkjerase der hofteleddene ikke funker lenger, osv.).

Vårt politiske system er langt fra det samme som USA har. Vi har et mye bredere politisk spekter, og et styresett som i langt større grad tar hensyn til likhet og brorskap. USA sitt ensidige fokus på frihet gir dem, og mange andre i verda, veldig mye ulykke.
Gammel 14/04-2009, 13:54
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
Ehm, jeg skrev litt forskjellige ting. Litt mer tydelighet i hva du kaller bullshit?

Yup, I don't believe it.
Prøver på nytt (pass på, her kommer det noen metaforer): det går an å velge om man vil være en gledesspreder eller en møkkaspreder. Ja, dette er noe jeg vil hevde at jeg har (delvis dyrekjøpt) empirisk belegg for å hevde. Som du selv er inne på. Folk har forskjellige perspektiver. Det er verdifullt. Da kan vi lære av hverandre, drive litt crowdsourcing og kanskje komme til noen innsikter i fellesskap. Jeg tror det er på tide at du repeterer The Invisibles. Kanskje legge fra seg The Outer Church-brillene denne gangen? Det er en METAFOR, som det jo står forklart uendelig mange ganger.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 14:01
Sigurd sin avatar
Sigurd Sigurd er offline
Medlem

Mye interessante tanker her. Jeg studerer selv nanoteknologi og biokjemi på UiO, og tenker på mye av dette selv.

Innenfor medisin kommer nanoteknologi til å mye å si framover, ikke minst i sammenheng med diagnostikk. Sensorer er noe av det som forskes masse på om dagen, og det er ikke veldig mange år til vi kan ha sensorer i blodårene som måler næringsnivåer og registrerer fremmedlegemer. Den vil kanskje også kunne sende en mail eller SMS til fastlegen dersom noe skulle være utenom det vanlige.

Behandling med nanoteknologi er vanskeligere, siden de fleste avanserte sykdommer er så uhyre avanserte. Nanoroboter som kun plaffer ned slemme" celler er fortsatt langt unna, men ikke umulig.

Det aller vanskeligste er kommunikasjon fra teknologien til nervesystemet. Andre veien er ikke så vanskelig, siden man kan lese kroppens nervesignaler og designe f.eks. proteser som beveger seg like naturlig som lemmet det erstatter. Vi forstår såpass lite av nervecellers kommunikasjon at informasjonsopplasting til hjernen per i dag er helt utenkelig.

Jeg synes genetikk er noe av det mest interessante. Vi klarer å koble defekte gener til arvelige sykdommer, ikke så mange enda, men det kartlegges mer og mer. Jeg vet at mange synes dette er spekulativt, men etter hvert vil vi kunne gjøre selektiv, kunstig befruktning som gir ungen en minimal risiko for kreft og andre arvelige sykdommer, et godt immunforsvar, høy intelligens, forbedrede sanser for å nevne det mest opplagte. En variant av dette tilbys allerede i dag til familier med svært alvorlige genetiske sykdommer, men kun der det aktuelle genet er kjent og manipulerbart med dagens teknologi. Jeg vet ikke om jeg synes dette er en god ide, siden det tross alt er genetisk mangfold som redder arter fra pandemier f.eks.

Kilder:
Neil Campbell, "Biology"
Truls Norby, "Materialer, Energi og Nanoteknologi"
Biologipublikasjonen "Cell"

- Consul for life -
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 14:01
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Tror du virkelig på det? Hvordan definerer man nivå?
Ja, absolutt. Bare se rundt deg, selv på et overfladisk nivå som utseende finner du at par stort sett er på samme nivå. Unntakene er stort sett der mannen har et annet stort ess som tiltrekker kvinner, som berømmelse eller penger. Mekanismene som styrer dette er stort sett underbevisste. Men sikkert også bevisst kan en person prøve seg på personer over sitt nivå, mislykkes, og til slutt skjønne hvilket nivå han/hun må innfinne seg med.

Sitat:
Vi må godta at folk (og dyr) er forskjellige, og at ikke alle er fantastisk pene eller vellykkede, eller tilfredsstiller våre overfladiske normer. Idealer tar sjelden hensyn til virkeligheten, noe som er grunnen til at den nordiske pragmatismen funker ganske bra.
Selvfølgelig. Som jeg sa tidligere, jeg er enig i at vi ikke kan begrense rettighetene folk har til å forplante seg. Jeg er bare realistisk nok til å innse at dette også betyr at i dagens moderne samfunn så kommer alle til å forplante seg, ikke bare de smarte og sterke.

Sitat:
Vårt politiske system er langt fra det samme som USA har. Vi har et mye bredere politisk spekter, og et styresett som i langt større grad tar hensyn til likhet og brorskap. USA sitt ensidige fokus på frihet gir dem, og mange andre i verda, veldig mye ulykke.
Ja, vi har et bredere politisk spekter, som stadig blir smalere. Vi har et styresett som tar hensyn til likhet og brorskap, som er i ferd med å forvitre. Vi blir mer og mer som USA. Og vi (dvs eliten i Norge) er del av de samme maktstrukturene som gir mange i verden veldig mye ulykke. Europa og USA har i utgangspunktet et bra, demokratisk styresett, som kom fra opplysningen. USA hadde f.eks. The New Deal. Mesteparten av The New Deal er nå fjernet, en prosess som startet i 70-tallet og har fortsatt fram til i dag. En lignende prosess har Norge hatt. USA har bare kommet mye "lenger".
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 14:08
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Sv: Mine tanker om ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Prøver på nytt (pass på, her kommer det noen metaforer): det går an å velge om man vil være en gledesspreder eller en møkkaspreder. Ja, dette er noe jeg vil hevde at jeg har (delvis dyrekjøpt) empirisk belegg for å hevde. Som du selv er inne på. Folk har forskjellige perspektiver. Det er verdifullt. Da kan vi lære av hverandre, drive litt crowdsourcing og kanskje komme til noen innsikter i fellesskap. Jeg tror det er på tide at du repeterer The Invisibles. Kanskje legge fra seg The Outer Church-brillene denne gangen? Det er en METAFOR, som det jo står forklart uendelig mange ganger.
Heh, jeg leser nok fiksjon litt mindre didaktisk enn deg. Symboler og metaforer kan åle seg fram på så mange nivåer.

Det jeg ikke tror på, er "kaosteori"-smilet, fra en fremmed til en fremmed. Om man er gledesspreder eller møkkaspreder til venner og kjære, er noe ganske annet. Allikevel er jeg skeptisk til det å lene seg tilbake på troen om at riktig holdning og godt humør redder verden. Det gjør de bare ikke. Og det er farlig å tro at det er alt som skal til.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 14:23
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Satan: Which side are you on?
Dane: I'm on the side that's got butter on it, I am.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 14:46
Kjellen sin avatar
Kjellen Kjellen er offline
Medlem

Sitat:
Men jeg er mer kynisk når det gjelder smilets kraft. Jeg tror ikke ting så lett lar seg påvirke eller forandre. Det krever enorm styrke og mye ressurser å endre ting, i sitt eget liv og i verden. "Smilets kraft" er en fin drøm, en fantasi, som ikke eksisterer. Jeg har opplevd mange ganger at et tilfeldig møte med en hyggelig person har gjort meg på godt humør, og motsatt at en gretten person har gjort meg på dårlig humør. Begge deler varer toppen noen timer og har ingen varige praktiske resultater.
Eg er fundamentalt ueinig! Ikkje i det at ting ikkje naudsynleg "tek rot", men i det at det faktisk kun er midlertidig og ikkje har faktiske resultat. Korvidt slike ting faktisk får noko å seie har mykje med kor mottakeleg ein er for slike "vibbar", og då gjerne kor mottakeleg ein vel å vere. Eg veit med meg sjølv at den aller viktigaste motoren for mi glede og generelle positive framtoning kjem frå at eg lét meg glede og fascinere av små mellommenneskelege ting, og at eg faktisk føler at eg gjer verda betre for andre med eit smil innimellom. Så mektig er eg! Og så mektig er du også!

"Jeg skulle ønske jeg var deg." - Erlend S. Bruer

Litt ymse musikk
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 14:52
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Mine tanker om ting.

Til Ole Peder:
Hm, for å være enda litt tydeligere. Jeg leser/ser faktisk fiksjon hvor jeg til syvende og sist ikke nødvendigvis er enig i (hele) verdenssynet som fremlegges. Og jeg liker det!
Og jeg synes ikke det betyr at jeg bør lese verket om igjen til jeg føyer meg.

Sist endret av punch; 14/04-2009 kl 14:53
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:48.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia