Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/05-2009, 17:37
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Religion og sånt

Her min gode mann er en tråd om psykiske lidelser og fordommer, jeg håper jeg har copy pastet de postene som har med dette å gjøre på en måte som er oversiktelig, jeg tenkte litt kontekst kunne være en god ide for tråden. Jeg håper jeg ikke har gjort noe feil.

http://www.n4f.no/forum/showthread.p...271#post118271
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 24/05-2009, 19:07
Kråka sin avatar
Kråka Kråka er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Religion og sånt

Jeg skjønner veldig godt problemstillingen du sikter til, Martin, og er enig i mye av det du sier. Problemet er at du generaliserer det. Det er jo tross alt forskjell på psykiske lidelser, og den som ble nevnt her var vrangforestillinger, som innehar en veldig spesiell innvirkning på den som lider av dem, nemmelig at det påvirker ens virkelighetssyn på en måte som gjor det vanskeligere for den lidene å forholde seg til virkeligheten og andre mennesker, og selvsagt i varierende grader, avhengig av hvilken grad lidelsen er i. Derfor er det å omtale et annet menneskes livssyn og tro som en vrangforestilling en ganske alvorlig påstand, og kan ansees som et ganske alvorlig overtramp dersom man faktisk ikke har klinisk psykologisk bevis for denne påstanden.

Det blir litt som å kalle noen for en sosiopat uten at man faktisk har beviser for det, fordi personen sa noe kjipt om en ved en anledning.

Ingrid S. Windsland,
Datter av Kjell!
Svar med sitat
Gammel 24/05-2009, 19:48
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: Religion og sånt

Anja har flyttet diskusjonen til en egen tråd, og jeg tror det jeg har skrevet der, er et svar på Ingrids kommentar også.
Gammel 25/05-2009, 16:14
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

En kjapp melding. Jeg har ikke sagt at religiøse har en sinnslidelse. Jeg har sagt de lider av en vrangforestilling. Dette er heller ikke en hersketeknikk, men en måte å prøve å forklare hva jeg mener på. Som jeg har sagt tidligere, så er også rasisme (oftest) en vrangforestilling. Betyr det at rasister har en sinnslidelse? Hvis dere ønsker å stemple dem som det, så værsågod. Hvis man skal definere "sinnslidelse" så vidt, så kan jeg også si at religiøse har en sinnslidelse, greit nok. Men mange har vrangforestillinger. Jeg har noen jeg også (selv om jeg alltid har prøvd mitt ytterste for å bli kvitt dem). Jeg vil påstå at nesten alle mennesker har livsløgner, dette er også vrangforestillinger. Hvis man egentlig sitter inne med nok kunnskap til å skjønne at noe ikke er tilfellet, men man allikevel tror på det, så har man en vrangforestilling. Som sagt, alle har noen, sikkert mange, vrangforestillinger. Religion er imidlertid en ganske betydningsfull en (for individet og hvordan det forholder seg til verden).
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 25/05-2009, 17:16
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Problemet er at å kalle noen sine meninger for vranforestillinger det er en hersketeknikk samme hva det er ment som. Det er å si dine meninger trengs ikke å tas på alvor, det er bare tull i steden for å si jeg tror du tar feil eller jeg er ikke enig med deg slik og slik ser jeg på det som ikke er fornærmende.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 25/05-2009, 20:11
Kråka sin avatar
Kråka Kråka er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Religion og sånt

Husk at det fantes en tid da konseptet med en rund klode ble ansett som ganske eksentrisk. Med mindre man selv sitter inne med fasiten på alle universets gåter burde man være litt mer ydmyk ovenfor ting det faktisk ikke er mulig å hverken bevise eller motbevise.

Jeg føler uansett det er bortkastet tid å diskutere med noen som er så dogmatisk på sine meninger at det ikke er rom for refleksjon og muligheten for at man kanskje kan ha tatt feil. Det er, som sagt, ikke en særlig vitenskapelig innstilling...

Ingrid S. Windsland,
Datter av Kjell!

Sist endret av Kråka; 25/05-2009 kl 20:11
Svar med sitat
Gammel 25/05-2009, 20:22
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Standard Sv: Religion og sånt

Rasisme er ikke vrangforestilling, men en ideologisk overbevisning som baserer seg på fordommer og feilinformasjon. Vrangforestillinger, som begrep, hører hjemme i en litt mer "diagnostisk" sammenheng gitt, sammen med tvangstanker, hallusinasjoner og nevroser.

Religion er heller ikke vrangforestillinger, men (i mine øyne) feilaktige konklusjoner basert på mangefull informasjon og behov for enkle forklaringer.
Gammel 25/05-2009, 22:47
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Religion og sånt

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Rasisme er ikke vrangforestilling, men en ideologisk overbevisning som baserer seg på fordommer og feilinformasjon. Vrangforestillinger, som begrep, hører hjemme i en litt mer "diagnostisk" sammenheng gitt, sammen med tvangstanker, hallusinasjoner og nevroser.

Religion er heller ikke vrangforestillinger, men (i mine øyne) feilaktige konklusjoner basert på mangefull informasjon og behov for enkle forklaringer.
Begge deler kan være basert på feilaktig og mangelfull informasjon, ja. Så ok, for folk som er uopplyste, så er det ikke en vrangforestilling. Men for folk som er litt mer oppegående, som har litt informasjon om verden, så er det helt klart en vrangforestilling (både rasisme og religiøs tro).

Alt som innebærer en form for selvsuggesjon, er en vrangforestilling. Dersom dere tillegger ordet "vrangforestilling" en "diagnostisk" betydning som henspeiler på psykiske lidelser, så håper jeg alle har skjønt at jeg ikke gjør det. Det burde gå ganske klart fram av den forrige posten min. Selvsuggesjon er noe som gjennomsyrer livet til de fleste. Jeg har faktisk kommet fram til at det for de aller fleste er essensielt for å overleve, eller være noenlunde lykkelig.

Når du sier "mangelfull informasjon" så er du for snill og jeg tror ikke egentlig du mener det. Bare det at du skriver "behov for enkle forklaringer" avslører at du tenker som meg - selvsuggesjon.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 25/05-2009, 22:50
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Jeg brukte meg selv som eksempel når du sa religiøse uten å presisere hvilken religion eller religioner du snakket om.
Nei, du brukte det lenge etter det. Jeg hadde spesifisert hva jeg pratet om flere ganger. Dette er det jeg mener når jeg sier at jeg ikke har inntrykk av at du setter deg inn i det jeg skriver.

Du snakker hele tiden om at jeg rakker ned på religiøs tro ved å si at det er vanlig blant religiøse å ikke tenke gjennom troen sin. Jeg vil gjerne minne deg på grunnen til at jeg i det hele tatt kom med denne meningsytringen:
Sitat:
Det er slik mange Ateister tenker ja, de setter seg ikke inn i religion i det heletatt men sitter heller og skriker disse folka tenker ikke som meg så det må være noe galt med måten de tenker på. Andre ting som mange Ateister gjør feil er at de dumper alle religioner inn under ett.
Du rakker her ned på ateister, du "drar dem over en kam", det vil si du snakker (gisp) generelt om din oppfatning av "mange ateister". "De setter seg ikke inn i religion i det hele tatt" - med andre ord, de tenker ikke. (Jeg synes forsåvidt, i motsetning til deg når det gjelder meg, at det er helt greit at du kommer med en sånn påstand, siden det er din oppfatning. Jeg bare mener oppfatningen er feil. Det at du gir oppfatningen din her er ikke feil, det er ærlig.) Mitt svar på dette, er at jeg oppfatter det motsatt: Det er flere ateister enn religiøse som tenker over tro. Dette inkluderer ikke deg! Det inkluderer ikke folk som har valgt helt sære religiøse troer. Men det inkluderer, statistisk sett, de fleste religiøse. Påstår du noe annet, så tror jeg ingen i denne troen vil være enig med deg, uansett hvor religiøse de selv er.

Sitat:
Det å derimot si at jeg tror det er så liten sjanse for at butikken er åpen at det er best at vi setter i gang med det vi skulle, det blir noe annet.
Nei, det blir ikke noe annet. Du sier faktisk: "Det er så liten sjanse for at du har rett, og så stor sjanse for at jeg har rett, at det er ikke hensiktsmessig å handle utfra at du har rett." Det er nøyaktig det jeg snakker om.

Sitat:
Å tro at man er Napoleon er faktisk ikke en sinnslidelse.
En slik uttalse faller på sin egen urimelighet.

Jeg kunne svart mer spesifikt på en del av de andre tingene du skriver, men jeg ville bare gjentatt meg selv, og diskusjonen går i sirkler.

Sitat:
Helt enig, og i tilegg så er det jo ganske ironisk da at en som klager på at Kristendommen prøver å indoktrinere folk og tror de sitter på hele sannheten slik at de preker, gjør akkurat det samme selv. Det er jo tross alt derfor en del Kristene preker, fordi de tror de har sannheten slik at alle andre meninger er vranforestillinger og feil og da er det jo selfølgelig at de prøver å rette opp i hva folk tror med å preke "sannheten" til dem, men det er jo akkurat det samme Punch gjør.
Påstår du at jeg prøver å indoktrinere deg/dere? Mener du seriøst at å komme med en meningsytring i en internet-diskusjon er på samme nivå som indoktrinering mot barn??

Jeg har forresten ikke sagt at det at kristendommen tror de sitter på hele sannheten, er et problem i seg selv. De tror de sitter på sannheten, ok, la dem preke. Jeg er for full ytringsfrihet, selv for folk som tror de sitter på hele sannheten. Du tillegger meg altså meninger jeg ikke har.
Svar med sitat
Gammel 25/05-2009, 23:05
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Religion og sånt

Sitat:
Opprinnelig postet av Kråka Vis post
Det jeg ville frem til er at det finnes mennesker som anser vitenskap som noe uten rom for forandring (og det, i seg selv, som du påpeker, er ikke særlig vitenskapelig og er ihvertfall en form for "doublethink"). De har tydeligvis ikke har fått med seg det at fordi vitenskapen (som naturen) er i konstant endring, er det både arrogant og veldig lite vitenskapelig å utelukke noe som man faktisk ikke kan motbevise, og i tillegg oppføre seg nedlatende ovenfor de som ikke utelukker dem og kalle dem for psykisk lidende.
Når har jeg noengang sagt at vitenskapen er låst og ikke i forandring? Jeg mener jeg faktisk har sagt, eller hintet om, det motsatte flere ganger.
Det jeg har sagt er at det ikke gir mening å gå utfra noe som vitenskapelig sett er ekstremt usannsynlig; det at noe ikke kan motbevises er i seg selv ikke en god grunn til å tro på det. Da kan man likegodt tro på det utslitte flyvende spaghettimonsteret, eller at (som i mitt andre eksempel) butikken er åpen på en søndag. Empiriske fakta (og hva vi deduserer utfra dette) tilsier at butikken er stengt. Det er ikke hensiktsmessig å verken basere videre tankearbeid eller handlinger utfra noe annet enn at den er stengt. Ikke før vi innehar flere observasjoner eller deduksjoner som tilsier at det kanskje ikke er slik. Dette er den vitenskapelige metoden. Alle lever etter den i dagliglivet, selv religiøse personer, for da er det så tydelig å se fornuften i den.

Hvis noen lever i den faktiske troen at butikken er åpen, uten noen som helst fornuftig grunn, da er det en vrangforestilling. Man kan være uenig med meg i om det finnes en fornuftig grunn til å ha en religiøs tro (og det ville vært en mye mer interessant debatt enn det dette her har blitt), men å fornekte logikken i det jeg har sagt over, har jeg ingen forståelse for.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:55.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia