Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/05-2009, 17:22
Kråka sin avatar
Kråka Kråka er offline
Medlem

Standard Sv: Religion og sånt

Dette fikk meg til å tenke på et av mine favorittsitater:

The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents. We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far. The sciences, each straining in its own direction, have hitherto harmed us little; but some day the piecing together of dissociated knowledge will open up such terrifying vistas of reality, and of our frightful position therein, that we shall either go mad from the revelation or flee from the deadly light into the peace and safety of a new dark age.

H.P. Lovecraft, "The Call of Cthulhu"

Ingrid S. Windsland,
Datter av Kjell!
Svar med sitat
Gammel 26/05-2009, 19:25
Lingam Lingam er offline
Medlem

Jeg har ikke lest Lovecraft, men det er mulig han har lest meg.
Gammel 30/05-2009, 13:33
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Religion og sånt

Sitat:
Opprinnelig postet av Kråka Vis post
The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents. We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far. The sciences, each straining in its own direction, have hitherto harmed us little; but some day the piecing together of dissociated knowledge will open up such terrifying vistas of reality, and of our frightful position therein, that we shall either go mad from the revelation or flee from the deadly light into the peace and safety of a new dark age.
Hvis jeg skal transplantere sitatet fra fiksjon og inn i virkeligheten (og ellers ville det vel ikke vært i denne tråden), så er jeg ikke uenig. Spesielt hvis man tolker "new dark age" til "new age". :)
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 30/05-2009 kl 13:34
Svar med sitat
Gammel 30/05-2009, 13:35
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Religion og sånt

Sitat:
Opprinnelig postet av Kjellen Vis post
Igjen, "de fleste". Dette er vel også strengt teke noko som er lett å gjere noko med. Berre å lage ein post om akkurat dette, og så svare med ein link til den posten når ein føler at slike ufruktbare situasjonar oppstår. Vips! Fiks ferdig løysing.
Sorry, dette skjønte jeg ingenting av...
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 30/05-2009, 14:49
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Religion og sånt

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Angående alle og mange og fordommer og sånn, er det jeg prøvde å si, mer presist, til både Anja og Punch (som jeg ikke har fått med meg om vil ha navnet sitt nevnt i poster eller ikke)
Navnet mitt vises jo i hver eneste post her, så jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne protestert mot å få navnet mitt nevnt av andre. M.a.o. nick eller virkelig navn funker like bra.

Sitat:
er at påstandene "alle X er Y," "mange X er Y, men for alle del, noen er det ikke," "jeg kjenner/har snakket med mange X som er Y," så godt som synonyme. Det er nettopp grunnen til at det er lett å forveksle dem, og lese "alle" når noen har sagt "mange", det er språklige uttrykk som i effekt betyr samme sak, det handler ikke om mengde eller frekvens, men om hva som er typisk for gruppe X.
Jeg er egentlig ganske så uenig med deg her, Martin. Generaliseringer KAN ofte komme av fordommer, men de behøver ikke gjøre det. Å si "mange..." kan ofte være en uærlig argumentasjonsteknikk, men det trenger ikke være det. Tvert imot vil jeg si at uten generaliseringer kan man ikke snakke om mennesker i det hele tatt, bare enkeltindivider. Man kunne antakelig heller ikke snakket om fenomener, bortsett fra enkeltfenomener.

La oss si at vi ville si noe om hvor skadelig kontra gagnlig religion har vært gjennom tidene. Du var inne på dette i post 20, og sier der at dette er absolutt ting som kan undersøkes vitenskapelig. Ok, hvordan? Hvis vi ikke skal ty til generaliseringer, så må vi ty til statistikk. Vi må altså regne sammen alle tilfeller hvor religion har vært en av delene, og for hvert av disse tilfellene så måtte vi summert opp enkeltindivider som hadde blitt påvirket negativt eller positivt, og for hvert av disse individene måtte vi sett på totalsummen av positive og negative opplevelser på ett eller annet vis. Selvfølgelig totalt umulig. Ok, et litt teit eksempel, men jeg gidder ikke skrive et nytt, og med bare litt velvilje så tror jeg du skjønner poenget mitt.

Uansett. Jeg snakker generelt om mennesker hele tiden. Generelt om gutter, om jenter, om ungdommer, om eldre, om kristne, og muslimer, om nordmenn, om svensker, om amerikanere, om nerder, om bohemer, om musikere... De jeg snakker med er smarte nok - det regner jeg i hvert fall med at de er - til å skjønne at jeg ikke snakker om alle innenfor en gruppe, fordi det rett og slett ville vært idiotisk å gjøre det, det ville vært umulig og poengløst å prøve. Ofte så er disse gruppene slik at det finnes mange som kun er delvis innenfor en gruppe, da snakker jeg kanskje mer om egenskaper ved mennesker enn om mennesker. (Og alltid (tror jeg) er disse gruppene slik at ingen mennesker er i kun én gruppe, men det sier seg selv.) Men det ER forskjeller, forskjeller som det gir mening å diskutere. Men selvsagt, alltid med det forbeholdet at det man sier ikke nødvendigvis behøver å gjelde for et gitt enkeltindivid. Jeg ser bare på dette faktum som så selvsagt at jeg aldri regner med at noen jeg snakker med vil tro at jeg mener noe annet. Og SPESIELT når jeg faktisk (som i denne debatten, fordi jeg så at det var nødvendig) spesifikt poengterer at dette IKKE gjelder for alle, og spesifisere nærmere.

Vi generaliserer hele tide, ellers kunne vi som sagt ikke snakket om noe som helst omtrent. Selv din påstand om at disse talemåtene oppfattes som fordommer, eller uttrykker fordommer, er generaliseringer.

Sitat:
Her svarer du på noe som er ganske forskjellig fra det jeg sa. (Det ser forøvrig også ut til at du mener at sannhetsverdien av en påstand kommer an på holdbarheten av tidligere argumenter for den; at fordi folk har tatt feil om en eventuell Gud tidligere, må alt man tror om enhver Gud være feil. Men det er mulig jeg feiltolker deg.
Det mener jeg ja, hvis du bytter ut "sannhetsverdien" med "den sannsynlige sannhetsverdien". Hvis den eneste grunnen til å mene X, viser seg å være feil, og man ikke vet om andre grunner, så er det grunn til at anta at X ikke er tilfellet.

Ja, jeg la nok for mye i ordene "skapende kraft" da jeg tolket hva du mente.

Sitat:
Men altså, jeg sier ikke at universets tilblivelse skulle forutsette en velvillig, skapende kraft, men at universets eksistens skulle det. For å gjøre det mer omfattende: At universets tilblivelse og fortsatte eksistens skulle være avhengig av å bli skapt og opprettholdt av en velvillig kraft, som enten tar aktivt del i historien i dag, eller har trukket seg mer eller mindre tilbake. En kraft som er såpass fundamental for virkelighetens natur, at de to ikke kan skilles fra hverandre. Forsåvidt falsifiserbar, man kan forestille seg et univers der en slik kraft ikke eksisterer, men det ville i så fall ha vært et tomt eller temmelig kaotisk univers.
Det er forsåvidt interessant, det du skriver her. En slik kraft er dog veldig vagt "definert". Du skriver "velvillig" og et par andre ord som tilsier en form for levende, tenkende vesen, men premisset ditt krever ikke noe slikt, tror jeg. Kraften kunne likegodt vært en fysisk kraft vi ikke har oppdaget enda, som tyngdekraften, den sterke kjernekraften osv. Jeg ser med andre ord ikke så mye av det religiøse ved denne kraften.

Sist endret av punch; 30/05-2009 kl 14:50
Svar med sitat
Gammel 30/05-2009, 18:33
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Religion og sånt

Sitat:
Vi generaliserer hele tide, ellers kunne vi som sagt ikke snakket om noe som helst omtrent. Selv din påstand om at disse talemåtene oppfattes som fordommer, eller uttrykker fordommer, er generaliseringer.
Dette er jeg for en gang skyld enig med deg i. Generaliseringer er en del av språket. Jeg ser bare generaliseringer som problemer når de blir alt inkluderende, alle Bergensere er kjempe patriotiske og arrogante for eksmpel er en over generalisering siden ikke alle Bergensere er det. Mange Bergensere er over patriotiske og arrogante det er en ganske passende generalisering. Imidlertid hvis man skal generalisere så får man gjøre det klart at man ikke snakker om alle.

Jeg har hatt denne generaliserings debatten en god del ganger på et Gorean forum jeg var med på en gang. Noe jeg klaget på var Goreanerene sin tendens til å si alle kvinner gjør slik vil slik og så videre, det er en generalisering som også inkluderer meg, min mor, min grandtante alle kvinner jeg kjenner. Kvinner vil ofte tenke, ønske og så videre slik og slik deriomot er en oppfatning, den er en generalisering men ikke en problematisk en for den inkluderer ikke alle.

Fordommer derimot er noe annet, fordommer har vi alle tror jeg, forutintatte meninger om en eller annen gruppe. Det er et veldig negativt ladet ord ja, men det er et passende ord om man har en oppfattelse av en person ut i fra en gruppe de tilhører før man har møtt personen. Jeg har fordommer mot enklete grupper bassert på dårlig erfaring med disse gruppene, imidlertid fordommer betyr ikke at jeg generaliserer at alle personene i denne gruppen er dårlige personer. For eksmpel så har jeg fordommer mot leger bassert på mange dårlige erfaringer, jeg regner ikke med å bli møtt med forståelse og kompetanse, det betyr ikke at jeg synes at alle leger er idioter, jeg har venner som er leger, men jeg har et oppfattelse av at veldig mange av dem tror de vet så veldig mye mer enn de egentlig vet og ikke vil høre på pasientene.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 30/05-2009, 21:37
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Dette med generaliseringer og fordommer er enda en av disse tingene som jeg har en del og si om, men som hører til en annen tråd... litt mye annet å gjøre for tiden, men hvis jeg får satt meg ned og skrevet noe om det, skal jeg ta meg av tråd-greia også.
Gammel 31/05-2009, 13:45
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Jepp, helt enig at en ny tråd er på sin plass dersom man skal fortsette på temaet om fordommer og generaliseringer.

Sist endret av punch; 31/05-2009 kl 13:45
Svar med sitat
Gammel 31/05-2009, 22:23
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Ok men tilbake til religion, siden det er et interesangt tema. For å skifte fokus vekk i fra hvem har rett i hva, hva med dette spørsmålet. Hva er det som for deg til å tro, eller ikke tro på en religion og hvorfor har du valgt det livssynet du følger?

For meg så har det vert en lang prosess, jeg begynte å få interesse for okkultisme som barn, men det ble ikke spesielt godt motatt av min mor og besteforeldre, men jeg begynte å praktisere i skjul da jeg var 10, men da bare med surr siden jeg ikke hadde noen bøker og ingen lærere og bare gjore ting slik jeg trodde det skulle gjøres, jeg ble Wiccaner da jeg var 14, fikk en lærer som introduserte meg til Kaos magi, Sjamanisme, Crowley og mange andre okkulte temaer når jeg var 16, jeg arbeidet med ham intil et par år siden. Som 20 åring så ble jeg med i A.M.O.R.R.C. De siste årene har jeg falt mer mot Kaos magi og regner meg selv som Kaotiker.

Religionsvis så vil jeg kalle meg multi religiøs, Peganist, Okkultist, jeg vet ikke hvilket ord som passer. Jeg tror det finnes noe Åndelig eller Gudommelig og at dette Gudommelige forandrer ansikt etter som hvilken tro man følger, så er man Muslim så stemmer Kopranen og Allah er den store. Er man Paganist så finnes de gamle Gudene og så videre. Forskellige religioner er for meg bare forskellige språk å snakke med det Gudommelige på.

Hvorfor jeg tror som jeg tror, jeg har hatt mange Åndelige opplevelser, jeg har sett mine ritualer fungere, jeg har fålt Åndelige nærvert, for mange opplevelser og mange av dem for personelige for å nevnes her. Så jeg tror fordi det Åndelige sin eksistens er bevist for meg. Men jeg tror også av eget valg fordi det å være religiøs gir meg noe i livet mitt, det gjør livet mitt bedere fordi at formeg så gjør troen på noe Åndelig at selv hverdagslige ting blir litt mer magisk.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia