Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 15/12-2009, 21:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Marsboere i Trondheim

Hvis det kommer marsboere til jorda, kanskje de vil ha samme forhold til oss som andre folkeslag har hatt til tidligere beboere av landene de har overtatt? Jeg leser om noen australske urinnvånere, og det er rent tragikomisk. Tenk deg noe slikt:

Det kommer en gjeng marsboere til Trondheim (tilfeldig valgt by) og finner ut at de ikke liker bikkjer. De drar rundt i byen og laser-skyter alle bikkjene. Underveis dreper de noen trøndere ved uhell (marsboerne kan bli litt tøysete av seg når de er fulle), og siden de trenger et sted å bo, raserer de halve Trondheim og gjør om til Marsboer-blokker.

Noen år senere har de utviklet et super-duper-våpen, en megabombe med uforståelig marsboerteknologi som de selv knapt skjønner! For å være på den sikre siden, tester de den på et avsidesliggende sted... altså Trondheim. Ikke alle får det med seg, og en del trøndere går fyken. Pluss at deler av Trøndelag blir ubeboelig en periode fremover.

Marsboerne syns trønderne er ganske dumme; de bor i dysfunksjonelle hus og er en skade for miljøet. Derfor strekker de ut en hjelpende hånd. De kidnapper de fleste trønder-ungene og lærer dem marsboerspråk, og tvinger dem til å bo hos marsboerfamilier. Samtidig flytter de trønderne ut av husene sine for å bo i sterile bur, til deres eget beste.

Marsboerne har med seg sine egne husdyr, som de lar løpe fritt omkring. Etter en stund forplanter dyrene seg noe helt enormt, og marsboerne blir kjempefrustrerte. Tilslutt må de bygge et svært gjerde tvers over Norge for å hindre dyrene i å overta hele landet.

Trønderne klager og klager, til alle autoriteter de kommer over, til ingen nytte. Men et par vennlige marsboere klarer tilslutt (etter 50-100 år) å overtale sine sjefer om at trønderne må få tilbake noen av husene sine. "Greit", sier marsboerne, "men Nidarosdomen får dere ikke, for den liker vi og kompisene våre å klatre på." Trønderne blir lovet at de skal få den tilbake om bare hundre år til.

And so it goes.
Gammel 16/12-2009, 08:58
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Marsboere i Trondheim

Hva med Amerika?

Der kom noen folk med underlegen teknologi og ble tatt vel i mot. Så kom det noen flere. Så fant gjestene ut at de trengte området, slik at flere gjester kunne komme. Så ble vertene flyttet vestover, til de områdene med dårlig jordsmonn. Helt til man fant ut at det var gull (edle forekomster) der... nå bor vertene i innhegninger, fordi det er mest praktisk for alle, men de blir i det minste omtalt som de opprinnelige vertene. Nevnte jeg overgrep mot kjød, sinn og kultur? Nevnte jeg at de aldri vil få igjen områdene sine, heller ikke om hundre år?

Fy faen så trist mennesket er.
Gammel 16/12-2009, 18:10
Veronica sin avatar
Veronica Veronica er offline
Medlem

Jeg vil protestere mot at Trondheim kalles "et avsidesliggende sted". Dette er søringarroganse på sitt verste.
Gammel 16/12-2009, 18:21
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Veronica Vis post
Jeg vil protestere mot at Trondheim kalles "et avsidesliggende sted". Dette er søringarroganse på sitt verste.
MARSBOER-arroganse, i så fall Dette er skrevet fra alien-synspunkt.
Gammel 16/12-2009, 20:34
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Men ifht marsboere kan hvor som helst være avsidesliggende. Hva vil være "sentralt" for en marsboer på jorda, lizzm? New York eller Washington, sånn som i alle de amerikanske filmene? Eller Tokyo, sånn som i alle de japanske filmene?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 16/12-2009, 20:39
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Men ifht marsboere kan hvor som helst være avsidesliggende. Hva vil være "sentralt" for en marsboer på jorda, lizzm? New York eller Washington, sånn som i alle de amerikanske filmene? Eller Tokyo, sånn som i alle de japanske filmene?
...eller Lena, som i alle de Totenske filmene....?

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 16/12-2009, 22:01
matthijs sin avatar
Medlem

Folkens...

Avsidesliggende... I FORHOLD TIL MARS. Okei? De står på Mars, har laget en enorm bombe, og tenker "hvor skal vi teste den? Mars? Nei, vi har en bedre idé!"

Fokkings forumtrøndere med deres trønderisitet!
Gammel 16/12-2009, 23:04
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Tilbake til hovedpoenget: I see what you did there.
Gammel 18/12-2009, 02:23
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Marsboere i Trondheim

Sitat:
It started a long time ago, when Europe decided brutally to expand. And it was the Conquistador time in South America; after, it was the French and the British and the Dutch, of course, who went to Indonesia and to Africa. And we took all the resources from these countries.

The first resource that we took was the land. And you take land away from people, it's clear that you create a slave, because if the person can’t grow his own food, it means that he has to sell his workforce to survive. And that’s the number one resource we take. After, we take all the other resources—water, timber, mineral, everything.

And after, of course, we created this system where—you know, today if the countries of the South say, “OK, we will stop to give you our resources and our workforce,” the economies of the North collapse immediately—the US, Europe, Japan, Korea, etc. We cannot function without the resources of the South, and unpaid almost. We pay maybe ten percent of the value of these resources. And because we are consuming more than what the planet can regenerate, it means that to maintain our lifestyle in the North, we will have to create more poverty in the South. And that’s what we do every single year.
Sitat:
Either we accept that millions of people will die so we can continue to grow or even stay stable, or we will have to de-grow. De-grow doesn’t mean necessarily drive more, eat less or etc. It means like—as he says, it means work less. What about if we work five hours a day and consume less, but consume better? You know, that’s all the movement which is starting in the world. And there is no other way.

Again, it’s a mathematical problem; it’s not even a political problem. It’s a mathematical problem. Because of the system we created, we cannot feed billions of people, clearly, when the resources of the planet are well sufficient to feed all these people. But because of our system, this inequality we created by way of the gun, these people will die, million by million.
PHILIPPE DIAZ, fra Democracy Now! 10. nov. 2009

Les hele intervjuet eller se videoen ved å følge linken over.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 18/12-2009, 08:48
matthijs sin avatar
Medlem

Problemet mitt med fremstillinger som Diaz' er arvesynden. "Vi" tok landet fra dem, sier han. Jeg kan ikke huske å ha tatt landet fra noen.

Når det er sagt, er jeg fullt klar over at jeg er med på å opprettholde et urettferdig system. Jeg gjør også litt for å gjøre opp for meg - gir penger til veldedige formål, stemmer på partier som ønsker å gjøre ting bedre for fattige land. Men for meg ser det ut som om det må store, strukturelle endringer på plass for at ting skal bli bedre. Land må gis tilbake; gode handelsavtaler må på plass.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia