Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17/02-2010, 09:13
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Fantasy-bøker.

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Paksenarrion, er det han/hun som er en Paladin uten å vite det eller noe sånt?
Paksenarrion-serien er god! Elisabeth Moon er en sterk forfatter som har faglig bakgrunn for sin skriving om krig og soldater (hun er ex-militær). Hun skriver bra og troverdig, både i sine fantasi-romaner og i sine sci-fi romaner. Absolutt å anbefale!
Gammel 5/05-2010, 00:15
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Bumper til meg selv.
Gammel 5/05-2010, 10:15
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Åh! Må bare slenge på "barne"-boka Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv av Walter Moers. Veldig fantasirik og passer for nær sagt alle aldre. Kan passe å lese sammen med sine evt. barn.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 5/05-2010 kl 10:16
Svar med sitat
Gammel 5/05-2010, 11:49
Imp Imp er offline
Medlem

Terry Pratchett er velkjent for mange, og har hatt en fenomenal suksess med den humoristiske og ofte intelligente Discworld-serien. Dog det er en liten fordel å lese disse i rekkefølge da universet blir mer og mer spikret ned for hver bok, så er hver bok enkeltstående og kan leses for seg selv. Kanskje hans beste verk er derimot ikke tilknyttet Discworld, men er en enkeltstående roman ved navn "Nation", og som foreslås på det sterkeste.

For mindre lattervekkende, men allikevel svært god fantasy er Greg Keyes vel verdt å titte på. Spesielt to av hans serier, The Kingdom of Thorn and Bone og The Age of Unreason er gode.
Svar med sitat
Gammel 5/05-2010, 13:07
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Paksenarrion-serien er god! Elisabeth Moon er en sterk forfatter som har faglig bakgrunn for sin skriving om krig og soldater (hun er ex-militær). Hun skriver bra og troverdig, både i sine fantasi-romaner og i sine sci-fi romaner. Absolutt å anbefale!
Krig? Er den kjip?

Jeg forstår at fantasy-sjangerens største styrke er den allegoriske egenskaper, men etter å ha lest Thomas Covenant så er jeg ikke klar for mer av "on the (miserable) human condition"...

En annen ting er at jeg pga økonomi er avhengig av å låne på biblioteket. De har Elisabeth Moons inne på mitt lokale bibliotek, er det bøker man blir veldig nedslått av?
Gammel 5/05-2010, 16:59
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Åh! Må bare slenge på "barne"-boka Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv av Walter Moers. Veldig fantasirik og passer for nær sagt alle aldre. Kan passe å lese sammen med sine evt. barn.
Jupp, denne kan jeg også gi to tomler opp for. Viltvoksende fantasi og stor ordglede. Har lest den høyt for datteren min, og vi likte den like godt begge to.
Gammel 5/05-2010, 20:28
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sagaen om Paksenarrion er slett ikke nedslående lesing. Den er til tider trist, for all del, men den er gjennomført bra skrevet og i sum utvilsomt noe som bør leses. Selv har jeg lest den originale trilogien flere ganger og har akkurat fått, og lest den nyeste boken i det universet; Oath of fealty. Den er minst like god som de foregående.

Ellers kan det nevnes at Raymond E. Feist skriver rimelig bra fantasy. Dette er mer high fantasy med mange magikere og rifter mellom verdener og slikt. Det er rene quest bøker og litt mer court intrigue, og en del mercenary etc, noe for en hver smak i hans forfatterskap og, imo, slett ikke verst skrevet.

Earthsea serien er vel mer eller mindre ferdig. Det var den også før forrige bok kom ut. Men gitt LeGuins høye alder har jeg mine tvil om at hun kommer til å skrive flere bøker i det universet, noe som er trist da det er et svært velskrevet og flott univers som bør leses. Det finnes en norsk oversettelse av de fire første bøkene, oversatt av Jon Bing. Dette er en fin måte å overbevise folk om at fantasy er bra litteratur, selv om de ikke nødvendigvis er komfortable med å lese på engelsk.

Som Mørkrid sier; de første hundre sidene eller så av Thomas Covenant er forferdelige, og jeg vet om mange som har strandet der, men om du klarer å komme deg videre, er serien vel verd innsatsen. Selv liker jeg også Donaldsons science fiction serie "The Gap"

Når det gjelder Discworld av Pratchett er jeg ikke så sikker på at jeg ville anbefale de første bøkene som første lesning. Det finnes en del gode forslag til leserekkefølge på internettet, og man kan velge om man vil lese bøker om heksene, døden, guder, rincewind eller city watch for å nevne noen. Selv liker jeg Rincewind bøkene dårligst og city watch og døden-bøkene best, men her er det noe for en hver smak.

Av Norsk fantasy har jeg lyst til å nevne Sagaen om den siste nattekrigeren av Olaf Havnes utgitt av Aschehoug på 1990-tallet, som er veldig bra, med minimalt magisk innhold. Og Horngudens tale serien til B Andreas Bull-Hansen bør vel også nevnes selv om den, imo, ikke er like bra skrevet. Det finnes også en annen trilogi som heter Tegnets forsvarere som jeg synes var interessant nok.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert

Sist endret av Pug; 5/05-2010 kl 20:43
Svar med sitat
Gammel 5/05-2010, 23:28
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Kristine Tofte har skrevet en skikkelig norrøn fantasy. Song for Eirabu. Den er inspirert av Voluspå (no less!) og skrevet på nynorsk, og det svingte skikkelig og ga mersmak. Jeg tror hun jobber med en oppfølger også.
Jeg har også lest denne siden sist, og vil slutte meg til anbefalningen. Men det skal som det også nevnes bli to bøker, og den andre har ikke kommet ennå, så hvis du ikke liker å vente, bør du kanskje vente. Eller... ehm... ja, du vet.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 5/05-2010 kl 23:39
Svar med sitat
Gammel 6/05-2010, 15:13
Medlem

Lånte første bok i Jordsjø-serien. Trollmannen fra Jordsjø. Deichmann hadde den visst ikke på engelsk. Første kapittel var barnekoselig.
Gammel 7/05-2010, 05:06
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Earhtsea er ferdig. Og fantastisk magisk. Jeg er enda forelsket i denne selv om jeg leste den for evigheter siden.

Har noen nevnt Terry Brooks Elfstones of Shanarararrara eller noe sånt?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia