Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/01-2013, 14:18
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard [Itras By] Nye sjansekort

Det er mulig vi gir ut et separat sett med kort på Drivethru i løpet av våren, og til det vil jeg gjerne ha med noen nye kort. Vil gjerne ha kritikk, test og innspill på disse. Hvilke appellerer, hvilke virker kjedelige, endringsforslag, kuttforsalg m.m.

[CC:] The Drama Within. One of the character’s Dramatic Qualities are turned against her in this situation. Describe how.

[CC:] More Drama. The current situation somehow grants the character a new Dramatic Quality.

[CC:] Imbecile. For the duration of the scene, the player picks one of the characters or secondary characters in the scene to play the role of The Fool.

[CC:] New Beginnings. An unforeseen opportunity presents itself.

[CC:] All the World’s a Stage. Suddenly the characters notice that they have an audience to what they’re doing. They boo and cheer, depending on the character’s actions.

[CC:] Mirrorball. Something manifests which either symbolically or concretely represents one of the characters. You decide what it is.

[CC:] New relations. A new relation is forged with one of the characters or secondary characters in the scene, or an old one is altered.

[CC:] The truth must out. Pick one of the characters or secondary characters. They are obliged to speak the truth for the remainder of the scene.

[CC:] The clouded mind. Pick something which occupies all other thought for your character for the remainder of the scene.

[CC:] The Superman. Your character’s main advantage proves highly beneficial to her in this situation.

[CC:] All alone. The character is suddenly isolated from the others. How?

[CC:] Justice is done. How, why and to whom?

[CC:] Death. Something ends, something new begins.

[CC:] Shadows fall. The situation worsens, becomes more perilous. How?

[CC:] A Glimpse of the Future. Take turns around the table describing a fragment each of what the future holds.

[CC:] Let it out. Your emotions overcome you. What are they and how do they manifest?

[CC:] Twist. Some aspect of one of the characters or secondary characters in the scene changes. You decide whom and what.

[CC:] The World’s End. Some aspect of Itras By changes. You decide what it is and how it is mutated.

[CC:] Structural Cancer. Structural Cancer has somehow affected the area where the scene takes place. How?

Sist endret av Ole Peder Giæver; 3/01-2013 kl 14:24
Svar med sitat
Gammel 3/01-2013, 15:20
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: [Itras By] Nye sjansekort

[CC:] The Drama Within. One of the character’s Dramatic Qualities are turned against her in this situation. Describe how.

- Høres spennende ut. Gjelder det rollen til den som trakk sjansekortet? Er det den spilleren som får beskrive?

[CC:] More Drama. The current situation somehow grants the character a new Dramatic Quality.

- Permanent, eller bare for denne situasjonen?

[CC:] Imbecile. For the duration of the scene, the player picks one of the characters or secondary characters in the scene to play the role of The Fool.

- Høres umiddelbart litt kleint ut - ser for meg dårlige Downs-syndrom-parodier eller lignende. Kanskje klargjøre hva som legges i "imbecile"/"fool"?

- Nice.

[CC:] All the World’s a Stage. Suddenly the characters notice that they have an audience to what they’re doing. They boo and cheer, depending on the character’s actions.

- Høres kult ut. Ser for meg at spillerne ofte vil la publikum få en mer aktiv rolle, eller bruke dem som springbrett, noe som er det kule med denne typen kort som mater fiksjonen.

[CC:] Mirrorball. Something manifests which either symbolically or concretely represents one of the characters. You decide what it is.

- Wahey! Likte denne veldig godt. Veldig Itrask på den måten jeg liker å Itrae.

[CC:] New relations. A new relation is forged with one of the characters or secondary characters in the scene, or an old one is altered.

- Også kul fiksjons-mating og verdens/relasjonsbygging.

[CC:] The truth must out. Pick one of the characters or secondary characters. They are obliged to speak the truth for the remainder of the scene.

- Dette vet bare spillerne, sant? Eller skjønner rollene det også? Eller, det finner man vel ut når man spiller.

[CC:] The clouded mind. Pick something which occupies all other thought for your character for the remainder of the scene.

- Hm. Hvordan skal dette spilles ut, rent konkret? Kan lett bli til at man bare sitter og stirrer ut i luften og sier "jeg tenker på ponnier", lizm.

[CC:] The Superman. Your character’s main advantage proves highly beneficial to her in this situation.

- Nice. (Kanskje en mer kjønnsnøytral tittel?)

- Det gjelder rollen til den som trekker kortet?

- Mmm, justice. Fint kort. Veldig åpent for tolkning, og jeg ser for meg mange muligheter.

- NEI DET BØR HETE "EVERYBODY DIES AND THE KAMPANJE ENDS HERE"

- Littegrann vag, men slike kort er også greie. Denne kommentaren er også litt vag.

[CC:] A Glimpse of the Future. Take turns around the table describing a fragment each of what the future holds.

- Finfint! Jeg liker sånne ting godt. Det som av og til er problemet, er at man glemmer tingene fordi de blir for vage. Det bør være ganske spesifikke ting ("Frøydis blir spist av en hval!"), for da husker man dem og har lyst å gjøre noe med dem - og vet hvordan. (Vage ting som "bilde av et slags insekt" blir for uformelige). Kanskje man kan notere ned fragmentene på lapper så man husker dem til senere? og legge dem på bordet på starten av hver session?

[CC:] Let it out. Your emotions overcome you. What are they and how do they manifest?

- Mmmmm! Kan være veldig bra både for emosjonelle roller - og for dølle eller inneslutta roller. Men ikke for fisk. De har ikke følelser, slik som oss.

[CC:] Twist. Some aspect of one of the characters or secondary characters in the scene changes. You decide whom and what.

- Kanskje litt veldig åpent og vagt? Jeg liker litt mer konkrete kort, kanskje, noen ganger?

[CC:] The World’s End. Some aspect of Itras By changes. You decide what it is and how it is mutated.

- Finfint! Men tittelen høres veldig ut som at noe skal ødelegges, ikke endres. Tilsiktet?

[CC:] Structural Cancer. Structural Cancer has somehow affected the area where the scene takes place. How?

- Ikke alle vil umiddelbart huske hva "structural cancer" er. Kanskje en sidehenvisning til regelbokji?

Annet spørsmål: Blir dette også via forlaget, eller på egenhånd?
Gammel 3/01-2013, 15:28
Medlem

Veldig nyttige og gode innspill, takk! Har også fått mye bra feedback av Erlend E. på FB.

Sitat:
Annet spørsmål: Blir dette også via forlaget, eller på egenhånd?
Via forlaget.
Svar med sitat
Gammel 3/01-2013, 20:39
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Kjappe revolversvar uten å lese Matthijs:

Denne likte jeg!

Umiddelbart skeptisk. Jeg er ikke fremmed for tanken om at man kan legge til/endre/fjerne dramatiske egenskaper i løpet av en kampanje, men det tror jeg funker bedre å å gjøre hvis handlingen tilsier det. Egenskaper man må lage på sparket innbiller jeg meg lett kan bli gimicky og uinteressante?

Hva med å modde til noe sånn som: "The fool. For the duration of the scene your character makes bad choices and stupid mistakes. Stay true to your character, this is not at personality change."

Grei. Kanskje litt vag? Men det er jo gjerne tidvis slikt man er på utsikt etter når man trekker et kort, så sånn sett er den ok.

Fin. Bør spillederen forsterkes med en spiller i publikumsrollen? Det er lettere å spille en mengde hvis man er to. Publikumsspillerens rolle kan forsvinne en periode uten at noen merker det.

Fin!

Fin!

Fin. Hva med å endre til "The are obliged to reveal the truth, by choice or accident, for the remainder of the scene." Gir kanskje mer å spille på?

Fin. Litt klønete formulert? "Dominates your character's attention"?

Fin.

Fin!

Fin.

Fin. Legg til "how" for å understreke at det er spillerstyrt, ikke spillederstyrt?

Fin.

Fin. Kanskje "short fragment" for å tøyle ordgyterske medspillere?

Kjempefin! Mulig siste setning kan droppes - den oppfordrer til å fortelle fremfor å spille.

Fin.

Fin.

[CC:] Structural Cancer. Structural Cancer has somehow affected the area where the scene takes place. How?[/QUOTE]

Usikker. Jeg liker ideen, men samtidig forutsetter den litt perifer settinginformasjon hos spillerne, og det vet jeg ikke om et sjansekort bør gjøre.

Svar med sitat
Gammel 4/01-2013, 08:54
Medlem

Takk!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:55.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia