Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/02-2013, 13:21
Elvish Presley Elvish Presley er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespræll! Light

For å si litt om konsekvenser av skade på kropp og sinn. Slik vi har spilt det, tar man utgangspunkt i hvor mye man har i Health og Sanity og trekker fra 1 pr. sekse rman mangler på å klare kastet (man kan max. mangle 3 seksere, hvis man prøver å forsvare seg mot noe som er Impossible og får null seksrere). Når man er på null, går man over til Damages. Der er det egentlig kun ett steg hvor man fremdeles fungerer: Hurt og Scared. På Unconcious og Catatonic er man hjelpeløs (de fungerer mer som en buffer mot døden).

En tanke er å ta bort Health og Sanity og gå direkte til Hurt og Scared når det er et kast man ikke klarer. Det vil gjøre kamp enda mer avskrekkende, hurtig og dødelig, noe som forhåpentligvis oppfordrer spillerne til å søke andre løsninger. MEN.....da blir liksom tonen litt alvorligere også.

Eksemplene med Indiana Jones osv. var gode, selv om spillingen i går ble en horrordetektivhistorie fra London i 1888, med store innslag av ennå uoppdaget galskap
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 16:26
Peter Collett Peter Collett er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Elvish Presley Vis post
For å si litt om konsekvenser av skade på kropp og sinn. Slik vi har spilt det, tar man utgangspunkt i hvor mye man har i Health og Sanity og trekker fra 1 pr. sekse rman mangler på å klare kastet (man kan max. mangle 3 seksere, hvis man prøver å forsvare seg mot noe som er Impossible og får null seksrere). Når man er på null, går man over til Damages. Der er det egentlig kun ett steg hvor man fremdeles fungerer: Hurt og Scared. På Unconcious og Catatonic er man hjelpeløs (de fungerer mer som en buffer mot døden).
Betyr dette at man blir mindre motstandsdyktig fysisk og mentalt etterhvert som man blir skadet? Livlinjefunksjoner i skadesporet er i mine øyne en god idé, spesielt hvis skade faktisk påvirker funksjonsevnen. Det er trist å miste roller til uheldige terningkast. Dette må for øvrig skrives veldig mye tydeligere i reglene.

Sitat:
En tanke er å ta bort Health og Sanity og gå direkte til Hurt og Scared når det er et kast man ikke klarer. Det vil gjøre kamp enda mer avskrekkende, hurtig og dødelig, noe som forhåpentligvis oppfordrer spillerne til å søke andre løsninger. MEN.....da blir liksom tonen litt alvorligere også.
Det tror jeg ikke spillet vil stå seg på. Spillstilen du synes å gå for er ikke tjent med å straffe risikosøkende atferd altfor hardt.

Sitat:
Eksemplene med Indiana Jones osv. var gode, selv om spillingen i går ble en horrordetektivhistorie fra London i 1888, med store innslag av ennå uoppdaget galskap
Det høres stilig ut! Hvordan ble stemningen? Mørk og dyster eller mer tant og fjas? Jeg kan forestille meg at de enkle reglene kan føre til mindre investering i rollen som spillfigur. Det er likevel ikke nødvendigvis slik at de dermed blir til dramatiske personligheter i stedet. Min erfaring med slike spill er at investeringsgraden i f.eks. rollelaging kan bli så liten at det blir mer hjertelig moro enn dype karakterdrama. Tanker om dette?

Sist endret av Peter Collett; 8/02-2013 kl 16:28
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 16:41
Medlem

Zeitgeisten her på forumet later til å være i retning av spillederløse fortellerspill med dramatiske ambisjoner om å emulere mer enn enkle action-eventyr. Rollespræll! Light er ikke ett av dem, og det er trolig med vilje. Jeg for min del er glad for å se at ikke alle har rotet seg bort i kreative kunstatelierer der alt skal være grensesprengende og avantgarde.
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 19:25
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Peter Collett Vis post
Zeitgeisten her på forumet later til å være i retning av spillederløse fortellerspill med dramatiske ambisjoner om å emulere mer enn enkle action-eventyr. Rollespræll! Light er ikke ett av dem, og det er trolig med vilje. Jeg for min del er glad for å se at ikke alle har rotet seg bort i kreative kunstatelierer der alt skal være grensesprengende og avantgarde.
Hør, hør!

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 19:45
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Siden dokumentet er så kort, ha en på både norsk og engelsk -et problem løst

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 22:33
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Det Peter skriver om "zeitgeisten" er så spissformulert og misforstått at det ikke beskriver noen sider av virkeligheten i det hele tatt. La oss overse det.

Det han skriver om spillet, derimot, syns jeg er fornuftig og verdt å lytte til.
Gammel 8/02-2013, 22:43
Medlem

Jeg hadde ikke tenkt å senke motstandsdyktigheten etterhvert som helsa elller sinnet blir skadet, siden man bruker sin egen helse eller sinn for å helbrede seg selv. Dermed blir det mer attraktivt for en fysisk person å gå inn i kamp, og for en mentalt sterk person å utfordre mørket.

Når det gjelder gårsdagens spilling, så ble den litt typisk etterforskende først, men dystrere etterhvert når spilleren måtte kaste mot Luck hver natt etter at han hadde lest noen mystiske symboler. Så måtte han kaste mot Sanity når han skrev ned symbolene. Og så merket han at ingen andre så symbolene han så. Akkurat det at ting utviklet seg i den retningen tror jeg er personavhengig, siden det er en vei jeg liker å gå. Men det som er positivt, var at reglene gir meg friheten til å sette personlig preg på settingen/handlingen.

At det tar 5 minutter å lage figuren gjorde ikke investeringsgraden mindre for spilleren. For han stod fritt til å lage akkurat hva han ville. Han ville ha en London på 1800-tallet setting, og begynte å legge ut om sin egen bakgrunn. Det ble en interessant figur som ga meg mye å bygge på. Og han likte følelsen av at spillet satte krav til improvisasjon.

Så den foreløpige konklusjonen er at det ser ut til at det skal funke å lage både tant og fjas og dype karakterdrama, avhengig av hva gruppa er ute etter (har prøvd de samme reglene med fire unger i alderen 3 til 12 år, og de hang godt med samtidig som historien var VELDIG annerledes).

Skal tydeliggjøre en del ting, men også sannsynligvis forenkle enda mer. Det ser ut som det er rom for det uten å miste stort (spilleren i går hadde mye 6 i Defense og 1 i Power, så han ville unngå kamp, tror de to lett kan slås sammen til en Kampkategori).
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 23:10
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Det Peter skriver om "zeitgeisten" er så spissformulert og misforstått at det ikke beskriver noen sider av virkeligheten i det hele tatt. La oss overse det.
Hehe, den kommentaren fikk eget innlegg av en grunn. Jeg henger sikkert ikke med i tidene uansett. Intensjonen var riktignok ikke å forskanse meg i noen skyttergrav. Tvert i mot er jeg tilhenger av å opprettholde en bred og allsidig verktøykasse for å skape bra rollespill, med både nytenkende og tradisjonsrike verktøy på plass.

Sitat:
Jeg hadde ikke tenkt å senke motstandsdyktigheten etterhvert som helsa elller sinnet blir skadet, siden man bruker sin egen helse eller sinn for å helbrede seg selv. Dermed blir det mer attraktivt for en fysisk person å gå inn i kamp, og for en mentalt sterk person å utfordre mørket.
Fornuftig og velbegrunnet. Når er det man får kaste Sanity eller Health for å helbrede kropp og sinn? Er det øyeblikkelig og reaktivt eller krever det tid og innsats? Og hva skjer egentlig om man mislykkes? Er det bare å prøve igjen, eller har det andre konsekvenser?

Sitat:
Når det gjelder gårsdagens spilling, så ble den litt typisk etterforskende først, men dystrere etterhvert når spilleren måtte kaste mot Luck hver natt etter at han hadde lest noen mystiske symboler. Så måtte han kaste mot Sanity når han skrev ned symbolene. Og så merket han at ingen andre så symbolene han så. Akkurat det at ting utviklet seg i den retningen tror jeg er personavhengig, siden det er en vei jeg liker å gå. Men det som er positivt, var at reglene gir meg friheten til å sette personlig preg på settingen/handlingen.
Personlig preg er bra, og en nødvendighet med så lite narrative føringer i reglene. Hvordan støttet reglene opp under selve etterforskningsbiten? Ble det mye kast eller mer beskrivelser frem og tilbake? Min erfaring er at kast for å oppdage spor osv. fort kan slå begge veier: artige konsekvenser kan oppstå, men det kan også låse ned handlingen om rollene bare er uheldige nok til ikke å komme seg videre. Systemets relative enkelhet bidrar muligens til at folk har lettere for å prøve ut kreative forslag enn å slå hodet i veggen over å måtte gå i sirkler. Var dette tilfellet?

Sitat:
Skal tydeliggjøre en del ting, men også sannsynligvis forenkle enda mer. Det ser ut som det er rom for det uten å miste stort (spilleren i går hadde mye 6 i Defense og 1 i Power, så han ville unngå kamp, tror de to lett kan slås sammen til en Kampkategori).
En slik endring vil skape et skarpere klasseskille mellom de som faktisk kan slåss og de som er sivilister. Hvorvidt dette er ønskelig kommer selvsagt an på hvordan du vil ha spillet. Jeg tror det kan være formålstjenlig innenfor rammene av den typen historier jeg tenker spillet egner seg til å utspille.

Sist endret av Peter Collett; 8/02-2013 kl 23:14
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 23:27
Medlem

Man kan kaste for å helbrede helse og sinn når man vil. Så lenge man ikke er på Damages, er det kun snakk om hvor mange seksere man får. For man er ikke egentlig skadet, bare litt mørbanket eller mentalt sliten. Når det gjelder Damages, så tenker jeg:

En for lite: Du klarer det, men kan ikke gjøre det igjen den dagen.
To for lite: Du klarer det ikke, og kan ikke prøve igjen den dagen. Andre kan fremdeles prøve.
Tre for lite: Du klarer det ikke, og kan aldri mer prøve. Det kan heller ingen andre.

Kommer du ned på Død/Gal, er det Umulig å komme seg. Du trenger tre seksere for å lykkes uten ubehageligheter. Får du ingen seksere, er figuren din ferdig for godt.

Det hele følger tanken om at konsekvensene blir verre jo flere seksere du mangler.

Når det gjelder etterforskningen, så var det ganske greit. Mye var Enkelt å finne ut, og det klarer man selv om man ikke får en eneste sekser....det er bare det at du får med noe på kjøpet du helst ville klart deg foruten. Et av de kreative forslagene var at han dro hjem for å sjekke om en doktor hadde lagt igjen et brev til ham der, fordi han ikke skjønte hvorfor doktoren hadde dratt i operaen kvelden før han døde.

"Han har sikkert lagt igjen et brev der som forklarer hva han gjorde der. Det ville jeg gjort."

Han fikk kaste på Luck, men fikk to seksere for lite, så han klarte det ikke. Jeg tenker at Luck kan forandres til Narrative Luck.

Sist endret av Elvish Presley; 8/02-2013 kl 23:28
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia