Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 29/12-2009, 22:41
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard WHFRP 3rd Ed. Første prøvespill

Prøvespilte WHFRP 3. utgave med 3 andre i kveld og det var generelt morro. Mekka roller og prøvespilte et lett encounter som snart ble litt mer komplisert. Kortene funka ok, men ikke perfekt.
Det som virker som er 3. utgavens "killer app" er spesialterningene. De ga klare resultat og som GM var det enkelt å tolke utfall og bringe historien videre bare basert på resultatet av terningene.
F.eks Kay skulle skyte villsvinet også komme seg tilbake i treet, men fikk suksess men med delay(forsinkelse) så jeg sa at buen hans hang fast i en gren og at han ville bruke noe av neste runde for å komme seg løs. Man har en gradering av resultat som gjør det veldig enkelt å finne ut hvor bra eller dårlig det går.

Foreløpig dom: WHFRP 3. utgaven har potensial og en del ufullendte muligheter men har noen deler som virkelig skinner.
Gammel 29/12-2009, 23:20
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: WHFRP 3rd Ed. Første prøvespill

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Prøvespilte WHFRP 3. utgave med 3 andre i kveld og det var generelt morro. Mekka roller og prøvespilte et lett encounter som snart ble litt mer komplisert. Kortene funka ok, men ikke perfekt.
Det som virker som er 3. utgavens "killer app" er spesialterningene. De ga klare resultat og som GM var det enkelt å tolke utfall og bringe historien videre bare basert på resultatet av terningene.
F.eks Kay skulle skyte villsvinet også komme seg tilbake i treet, men fikk suksess men med delay(forsinkelse) så jeg sa at buen hans hang fast i en gren og at han ville bruke noe av neste runde for å komme seg løs. Man har en gradering av resultat som gjør det veldig enkelt å finne ut hvor bra eller dårlig det går.

Foreløpig dom: WHFRP 3. utgaven har potensial og en del ufullendte muligheter men har noen deler som virkelig skinner.
Du ga en da mer recharge på Ballistic Skill Basic kortet da? Ellers hørtes det ut som et resultat av en Bane selv med suksess.

Holder på selv å konvertere The Enemy Within kampanjen til 3. utgave, snart ferdig med første bok der, så blir det spilling i begynnelsen av Januar, minuset er at jeg ikke har tilgang til Handouts og de som står trykt i bøkene er nesten uleselig (måtte ty til pdf'er), men går fremover.

Min vurdering etter gjennomlesning av regler en del ganger og kort selvsagt, er et rollespill som flyter lett og raskt, terninger tolkes på stedet, alt trenger bare et kast osv.
Eneste minus er at karakter genereringa kapitelet i Regelboken er kludrete skrevet.
I min mening beste utgave for Warhammer rollespill til nå, men ikke for simulerings fanatikere - siden mye gjøres abstrakt.

Hva er din tanke over at det har blitt kuttet ned på karrierer og utvalget som er? Det blir opplagt mange flere i nye sett, det som kommer nå som har ekstra kort og flere evner, og 10 karrierer til og er der først og fremst for å gi flere verktøy så det blir mindre deling blant spillerne. Her blir karrierer som Wardancers, Swordmasters f.eks Basic samme som Waywatchers i Core settet - og legendariske Ratcatcher med Small but Vicious Dog som nå har eget kort .

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 29/12-2009, 23:35
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Det som irriterer meg er det veldig labre utvalget av Advanced Careers. Det er for eksempel ingen sosial AC, bare kamp, magi og religiøse AC'er. Ellers funker det OK. Skulle gjerne ha sett mer bruk av de sosiale kortene også kanskje i en egen konfliktsammenheng. Det jeg mislikte med kortene mest var nettopp recharge faktoren, som gjorde at brukte kort blir liggende på bordet. Når det gjelder senve rollespillteksten så skulle jeg ønske at den ble skrevet mye klarere og hatt en kort oppsummering av reglene på et par sider. Det var mye uklart, og underveis greide jeg ikke der og da finne ut om spillerne og gruppa starta med Fortune eller ikke.
Gammel 29/12-2009, 23:38
omega1no sin avatar
Medlem

Ja, det er et lite problem med teksten, men jeg tror avanserte karrierer i slik grad ble utelatt med vilje, money faktoren for videre kjøp, er egentlig overrasket over at det var noen med.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 30/12-2009, 10:21
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Det som irriterer meg er det veldig labre utvalget av Advanced Careers. Det er for eksempel ingen sosial AC, bare kamp, magi og religiøse AC'er.
Frykt ikke! Jeg vedder en øl på at det kommer et svindyrt tilleggsprodukt med flere Advanced Careers i løpet av 2010.
Svar med sitat
Gammel 30/12-2009, 18:30
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Hva med å lage advanced-career-kort selv? Jeg tipper at dere begge har ymse andre rollespill-editions av Warhammer, og siden mitt primær-ankepunkt mot WH3ed er pengegriske-teite-komplott, og ikke spillet i seg selv, hadde jeg elsket å høre at dere satte dere ned med advanced-careers-kapittelet i 1ed. warhammer, og konverterte dem til dette kort-systemet (som jeg av prinsipp aldri kommer til å bruke et rødt øre på, om det er aldri så kult)
Gammel 30/12-2009, 19:44
omega1no sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Bjørn Are Vis post
Hva med å lage advanced-career-kort selv? Jeg tipper at dere begge har ymse andre rollespill-editions av Warhammer, og siden mitt primær-ankepunkt mot WH3ed er pengegriske-teite-komplott, og ikke spillet i seg selv, hadde jeg elsket å høre at dere satte dere ned med advanced-careers-kapittelet i 1ed. warhammer, og konverterte dem til dette kort-systemet (som jeg av prinsipp aldri kommer til å bruke et rødt øre på, om det er aldri så kult)
Nei det er ikke vanskelig egentlig (bortsett fra spesial evner man må designe da), men så er det noen som liker samle delen av produktene med kunst og alt -og jeg er rett og slett bare lat - har mer med egne prosjekter, denne kan de som lager det få betalt for isteden

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 30/12-2009, 22:05
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Enig i det; skjønner ikke at det er galt at et forlag tjener penger på rollespill - særlig ikke når de leverer bra produkter. Det er jammen ikke markedet med de største marginene uansett, og en meget kritisk og krevende kundegruppe.
Gammel 31/12-2009, 01:27
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Nei det er ikke vanskelig egentlig (bortsett fra spesial evner man må designe da), men så er det noen som liker samle delen av produktene med kunst og alt -og jeg er rett og slett bare lat - har mer med egne prosjekter, denne kan de som lager det få betalt for isteden
Jeg ser det poenget. Selv driver jeg med re-enactment, og jeg synes det er for mye jobb å lære meg å smi, så jeg foretrekker å kjøpe platerustning og sverd og sånt, det er rett og slett for mye jobb og for tidkrevende å lage tingene fine nok. Det finnes flere amatør-smeder i norge som lager dritbra stuff, men for meg tar det altså for lang tid... Når jeg ikke gidder å hive meg med på warhammer-sirkuset, er det fordi det blir for teit når de hele tiden endrer på ting bare for at jeg må kjøpe de samme tingene en gang til. Det er det jeg liker med kalmarperioden; den er kommer ikke i en ny revidert utgave, slik at jeg må kjøpe platerustningen for tidlig 1400-tall en gang til...

(Så ironisk nok; hadde de valgt å kalle det noe annet enn warhammer, kan det godt hende at jeg hadde kjøpt spillet, men så hadde de vel kommet med en 4 edition hvor de har forandret akkurat så mye på kortene at jeg må kjøpe alle kortene en gang til...)

-men sorry, det er ikke meningen å kuppe denne tråden til å bli en stor "warhammer 3 ed er teit" tråd til :/
Om jeg snubler over noen som har 3 ed og vil være GM, kunne det vært gøy å prøve ut systemet, for systemets-skyld, og så får jeg heller holde irritasjonen over at de i steden for å fortsette å lage dritbra eventyr til 1 ed. av rollespillet, fokuserer alt på å lage moduler som ikke er kompatible med det som for meg er warhammer (samma ulla med Whitewolf).

Sist endret av Bjørn Are; 31/12-2009 kl 01:33
Svar med sitat
Gammel 31/12-2009, 18:53
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
terninger tolkes på stedet
nei nå gir meg jeg over, hvorfor har jeg aldri tenkt på det før. Gjett om jeg kommer til å bruke dette i mine spill frem over.

Spøk til side.

Det er et viktig poeng at det er lett å trekke den tredje forteller stemmen (aka terningene) raskt og enkelt inn i fiksjonen. De er tross alt der for å støtte opp rundt skapelsen. Ikke for å gjøre den vanskligere.
Ser for meg at skreddersydde terninger kan gjøre dette ja.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
fantasy, spilltest, trad, warhammer, whfrp

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia