Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 02:22
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Drømmespillet" diskusjon

Diskuter spillet "Drømmespillet"av kandidat 276 her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 23/01-2006 kl 02:49
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 05:27
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Drømmespillet" diskusjon

Førsteinntrykk:
Kort

Konsept: Spillet er vel etter min mening utenfor grensene for hva man kan kalle et rollespill. Men det er et fortellerspill og drømmekonseptet er svært lovende. Det er bare en rolle i spillet: Dorm. Hvem er han? At drømmeren er helt vag og udefinert synes jeg ikke er så bra.

Leseopplevelse: Til å være så kort synes jeg teksten var vanskelig å forstå. Mange formuleringer var kronglete og måtte leses to ganger for å forstås.

Regler: Reglene er gode, men jeg mistenker at spillet ikke har blitt testet. Monologer på 1-5 minutt er ganske lenge for fortellerspill. Jeg savner også kanskje mer råd om hvordan man skal skape riktig stemning - slik "Reisen til Månen" hadde. Asosiasjonsord-konseptet er en liten genistrek, men jeg tror jeg ville brukt en avis eller bok og funnet tilfeldige ord i den i stedet for å bruke terning og tabell.

Spillopplevelse: Ikke prøvd - men dette har jeg lyst til å prøve!

Konklusjon: Spillet virker svært lovende, men å bare lese teksten gir ikke grunnlag for noen konklusjon. Dette må spilles først.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 18:20
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Ikke egentlig et spill? Mer en drømmelek, hvor man øver seg i hurtig fri-assosiasjon og det å se for seg ting andre forteller. En side er faktisk for mye regler for et så enkelt konsept

Litt vanskelig å bedømme. Opplevelsen vil ganske sikkert være unik i forhold til rollespill; samtidig tror jeg det er mulig å gjøre mye mer ut av det, og syns spillet blir for vagt og udefinert. For å bedømme det som rollespill, trengs det flere retningslinjer av en eller annen sort - ellers blir det veldig i det blå.
Gammel 26/01-2006, 15:59
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Det skal mye til å trumfe åpningen på dette spillet: Dette er et rollespill som går som en drøm. En gedigen åpning, og når jeg vet at spillet er på en eneste side blir jeg utrolig nysgjerrig!

Spillet som sådan er en lek med en rolle, og ikke noe mer, egentlig. Tror ikke engang jeg har lyst til å prøve det (men jeg også av den typen som syns det er gørrkjedelig å høre folk fortelle drømmene sine). Det ser greit nok ut, og det er befriende at det bare tar den plassen det trenger. Noen ville sikkert funnet på fem sider mer å skrive, bare fordi...

Det plasserer nok ikke på min pall.
Gammel 6/02-2006, 17:59
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Snodig, i fjord var det jo de korteste spillene som vant, lurer på hva som skjedde i år

Enda bra at det var dette bidraget det gikk dårligst med. Jeg håpte inderlig på at det ikke ville slå det andre bidraget mitt i alle fall

Men selv om dette nok er som mildt sagt middelmådig rollespill å regne så tror jeg at det kan være velegnet til å gi en ganske spesiell opplevelse. (Jeg siktet primært på "mest orginalt" med denne )

Til Håken:
Jeg er klar over at 1-5 minutter er mye, og det er gjort med overlegg. Noe av tanken er at deltagerne skal få tid til å roe seg ned, og at drømmemesteren på ingen måte skal føle noe behov for å stresse. Det er i det hele tatt et stemningsskapende ellement.

Avis eller bok er ikke like godt egnet som den tabellen. Som jeg skriver har jeg plukket ut ord basert på bestemte kriterier, som er virent å oppfylle ved å bruke mer ordrike kilder. I tillegg er terningene viktig for å sørge for at ordene blir valgt helt tilfeldig, på samme måte som at hendelser i drømme virker til å forandre seg helt tilfeldig. Det kan argumenteres med at det blir ganske tilfeldig om en tar det ifra en bok eller avis også, men det gir ikke helt den samme følelsen som et ordentling terningkast.

EDIT: I tillegg kan tabellen virke noe liten, men bredda skulle likevel bli ivaretatt av at det er ordet man assosierer som er basis for fortellingen. I tillegg er det som skrevet i teksten, fritt fram å modifisere tabellen.

Sist endret av Enrahim; 6/02-2006 kl 18:02
Svar med sitat
Gammel 6/02-2006, 18:46
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Jeg synes dette spillet var lite, enkelt og greit. Kortfattet, men inneholder samtidig alt det trenger. Samtidig må jeg si at til tross for dette var det ikke helt min stil. Originalt og morsomt, jo, men jeg føler likevel at det ikke helt nådde opp.

Det er riktig det du sier med tabellen, typiske drømmeting. Finurlig med alle tilfeldigehetene.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Diskusjon av Arcon-moduler Tomas HV Mørkrid Spillskaping 6 6/07-2004 00:27
Systemer - En "systematisk" diskusjon HOT Rollespill generelt 12 14/02-2004 15:47
Mørkets frambrudd - diskusjon av spillet Sciurusaurus Rex Spillskaping 11 3/02-2004 22:07

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia