Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 1/09-2010, 05:05
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Verdens vakreste biblioteker.

Her er bilder fra verdens vakreste biblioteker.

Dette var mye for biliofile!
Gammel 1/09-2010, 09:00
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Verdens vakreste biblioteker.

Jeg leste: "Verdens vakreste bibliotekAR"
Så jeg ble faktisk litt skuffa
Men de var fine, ja!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 1/09-2010, 13:44
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Jeg leste: "Verdens vakreste bibliotekAR"
Så jeg ble faktisk litt skuffa
Men de var fine, ja!
Det ville jo vært meg! Hah!

Men om vi skal snakke vakre biblioteker så er jeg mer på Det Kongelige Bibliotek i København, aka den sorte diamant: (Jeg får ikke til disse bb-code-greiene med bilder og sånn.)

http://home.online.no/~vm-hans/artim..._Bibliotek.jpg

Eller nasjonalbiblioteket i hviterussland (fæl stat, fint bibliotek):
http://www.mentalfloss.com/wp-conten...nalLibrary.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._Library-2.jpg

Eller også Universitetsbiblioteket for humaniora og samfunnsfag ved UiO. Nydelig. (Selv om det lekker og er håpløst belysningsmessig sett.):
http://www.nrk.no/contentfile/file/1...img650x367.jpg
Gammel 1/09-2010, 13:52
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Men, og dette er et spørsmål med et potensielt spennende svar:

Hva har dette med spillskaping å gjøre?
Jeg ser for meg tema for neste RISK: Det var en mørk og stormfull aften, i biblioteket.
Gammel 1/09-2010, 18:14
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Men, og dette er et spørsmål med et potensielt spennende svar:

Hva har dette med spillskaping å gjøre?
Jeg ser for meg tema for neste RISK: Det var en mørk og stormfull aften, i biblioteket.
Verdensbygging er jo en del av spillskapingen, så jeg ser på dette i samme stil som apehærtråden. Dvs. til inspirasjon.
Gammel 1/09-2010, 18:32
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Verdensbygging er jo en del av spillskapingen, så jeg ser på dette i samme stil som apehærtråden. Dvs. til inspirasjon.
Godt poeng. Når det er sagt så har jeg alltid savnet en tekst om hvordan man kan bruke biblioteker bedre i rollespill. Spill som Call of Cthulhu med flere legger jo vekt på å finne informasjon, men har ikke så mye om hvordan det funker i praksis. Jeg har ofte tenkt på å skrive noe slikt, men jeg får det ikke til. For nært stoffet kanskje.
Gammel 2/09-2010, 23:07
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Husker at "the ninth gate" hadde en del fine bibliotekscener. Kanskje man kan putte sammen et research-system i samme gate som kampsystemet? GURPS (så klart) har noen regler for dette (av typen; tilgang til et godt oppslagsverk gir deg +x på slike og sånne kast)?
Svar med sitat
Gammel 3/09-2010, 01:50
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Anders Nygaard Vis post
Husker at "the ninth gate" hadde en del fine bibliotekscener. Kanskje man kan putte sammen et research-system i samme gate som kampsystemet? GURPS (så klart) har noen regler for dette (av typen; tilgang til et godt oppslagsverk gir deg +x på slike og sånne kast)?
The ninth gate er en veldig fin film, med masse flotte lovecraft-vibber, men jeg husker at jeg som bibliotekar/historiker fikk hettefnatt av enkelte av scenene der. Depps karakter håndterer eldgamle, unike og sarte bøker uten hansker, og han røyker i nærheten av dem. Det ville verken han som antikvar eller eierne av bøkene tillatt.

Når det er sagt så tenker jeg at GURPS er et utmerket system for forskjellige biblioteksgreier, men jeg tror det ville vært så detaljert at det ikke nødvendigvis hadde gjort ting spennende. Med modifikasjoner på terningkast ettersom om biblioteket bruker et universelt eller fasettert klassifikasjonssystem, og hva slags katalogisering (ISBD på kartotekkort vs. MARC-basert digitalt) man snakker om etc. For ikke å si at dyktigheten til bibliotekarene ville påvirket det meste.

Call of Cthulhu-supplementet the Keeper's Compendium har en hel del fin informasjon forøvrig, men det er rettet spesifikt mot hvordan man bruker bøkene man finner, og litt om hvor lang tid det tar å finne dem.

Det jeg savner er fluff og flavor, mer enn system. Litt om terminologi, historien bak klassifikasjon og litt hvordan det fungerer, litt om hvordan man går frem for å ordne og finne frem i et bibliotek og litt sånne ting. Sånn at SL kan skape mer følelse av å være i et bibliotek med karakterene, ikke bare trille noen terninger og si "det tar fire timer, men du finer boken". Jeg føler kallet selv, så kanskje en gang i fremtiden...

Sist endret av krhip; 3/09-2010 kl 01:52
Svar med sitat
Gammel 4/09-2010, 08:43
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Anders Nygaard Vis post
Vi spilte noe inspirert av Umberto Ecos "Foucaults pendel" i KULT, og jeg mener å huske at vi surret litt innom noen bibliotek, selv om vi ikke satt fast i en ubåt. Jeg fikk virkelig Dan Brown-følelse av bildene...

... de ligner ikke noe på bibliotekene jeg har vært i under Call of...-spilling.

Bokmerker

Emner
apehær, bibliotek, bøker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia