Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/05-2004, 16:00
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Standard

La oss si at vi spiller et middelalder-aktig spill, og at en (eller fler) spillere blir tatt til fange av noen som ligner på Inkvisisjonen (den "ekte" ikke Monthy Python sin versjon...) og misstenkt for å være hekser/trollmenn eller noe tilsvarende.

Som spilleder, har man da egentlig lyst til å spille ut torturscenen? Eller gjør man noe annet?

Jeg har en fin måte å løse problemet på, og spillerne mine likte den. (Det er sikkert 10 år siden, men den er fortsatt aktuell tror jeg...)

"Du er spent fast til en stol i et rom som (utbroder om skrekkelige gjenstander og slikt). Inn kommer en mann ikledd et forkle og en hette. Han har med seg en bøtte vann og en taustump."

Så sier du: "Nå tar vi en liten pause. (Luft, røyk, mat ol)"

Når spillerne er klare igjen, lar du spilleren (eks fra d20) kast en Fortitude eller Willpower save.

I hodet sitt har da spilleren funnet de mest bestialske bildene av hva man kan gjøre med en bøtte vann og tau.

(Dette trikset lærte jeg i forsvaret Vi hadde om fangetjeneste og noen spurte om tortur ..)
Svar med sitat
Gammel 3/05-2004, 16:27
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Ser ut som en bra metode. Er jo viktig å ikke "spille ut" noe som går over grensene til spillerne. Har selv vært med på utspilling (detaljert) av torturscener, noe som i vårt tilfelle funket greit, da vi kjente hverandre veldig godt, og alle var voksne og ingen "sarte sjeler". GM visste at vi tålte det, og da var det ikke noe problem. Men jeg tror ikke spill-opplevelsen ville blitt så veldig mye dårligere av den metoden.

Det går vel litt på preferanser. Noen liker å gå i detalj, andre ønsker ikke, og er det noen involverte som ikke ønsker det, må jo hensynet til de telle sterkest.
Svar med sitat
Gammel 3/05-2004, 19:29
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

det kjipe med å rollespille tortur, er at spilleren ofte driter i om rollen blir torturert...det skjer lissom ikke noe direkte med spilleren, det er jo rollen som får vondt og han/hun finnes jo ikke så det er nå så greit. det som kan være lurt er å la rollen pådra seg varige skader som irriterer spilleren...slik som: du kan ikke gå noen plass, for du har vondt i foten. la så gjerne spilleren gå inn i et annet rom slik at han/hun ikke får vite hva de andre gjør, og dermed sitter og kjeder seg, attmed rollen sin
Gammel 3/05-2004, 19:37
rindjata rindjata er offline
Medlem

Standard

Om de ikke reagerer på at rollen lider er det noe i veien med spilleren ville jeg sagt... Personlig synes jeg ikke det er gøy når noen skader karakteren min -det er jo det man generelt prøver å unngå. Hvordan man beskriver tortur blir vel veldig opp til gruppa, og hva man er i humør til.. i blant synes jeg faktisk det er greit å rollespille det, men, som Rex sier, da br man vel kanskje helst kjenne hverandre, vite hva man er komfortabel med... Ellers hørtes Tittans "triks" bra ut for meg... *le* la dem gjøre det mot dem selv...
T. Pratchett
Svar med sitat
Gammel 3/05-2004, 21:36
Naroon Shimmerflow sin avatar
Naroon Shimmerflow Naroon Shimmerflow er offline
Medlem

Standard

Ikke ofte vi har spilt dette, men v pleier og spille det ut. Men nå er jo gruppa jeg spiller i voksne folk.

Da karakteren min ble torturet hadde jeg det vondt under sessionen, så det så for meg, likte det ikke, men det ble godt rollespill ut av det.

men for yngre og sarte sjeler er det helt kalrt bedre med mat, pause metoden

-Kjetil Nordeng

-Durion Hawk i Jaktspillet
-North Hammerfeld i Ærens hånd
-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 3/05-2004, 22:33
DeNeTHoR^ DeNeTHoR^ er offline
Medlem

Standard

Jeg har selv lurt litt på hvordan jeg skal klare å få tortur til å virke "realistisk" uten å støte noen, samtidig som jeg gjør det til en hemning også for spillere som kun fokuserer på hvor mange drap karakteren (eller, papirarket i dette tilfellet) har begått. Spillere som spiller rollespill bare for å få ut agressjon er ikke noe jeg har noe imot, siden det ofte kan bli morsomt det også, men siden jeg bor på en ganske liten plass så må jeg desverre kombinere hack'n'slash-spillerne med de som vil utvikle karakterene, og ikke bare musklene deres. Føler at denne posten begynner å skli ut litt nå.

Det jeg skulle fram til var uansett at tortur, om det er smertefull nok tortur, bør kanskje få konsekvenser for karakteren utover det at han får et arr på sjelen, siden dette er noe enkelte spillere desverre ikke tar hensyn til. Det var det jeg egentlig skulle prøve å si. Huff.
Forslag til konsekvenser (da tenker jeg hovedsaklig d&d/d20-spill)
WE DO NOT DRINK.
"But you did just say..."
INDEED, WE JUDGE YOU FULLY CAPABLE OF PERFORMING THAT ACTION.
Svar med sitat
Gammel 4/05-2004, 01:07
Veronica sin avatar
Veronica Veronica er offline
Medlem

Standard

JA til detaljer!
Hvis en GM mistenker noen fra gruppen for å være sarte sjeler, kan han spørre disse på forhånd om det går greit. Sier de ja, er det bare å kjøre på. Det blir, som det har blitt kommentert allerede, godt spill ut av sånt. Også alt dramaet, da gitt!
Gammel 4/05-2004, 10:35
Shadowlord Shadowlord er offline
Medlem

Standard

De gangene vi har torturert folk sa vi i detalj hva vi gjorde. Siden en del av oss hadde nettopp lest "The Deed of Paksenarrion", "Chung Kuo" og lest litt om andre torture metoder (f.eks. "Bravoe Two-Zero" i nyere tid) hadde vi en del ideer å prøve ut.
Altså, alle de 'morsomme' tingene man kan gjøre med brennende kull, insekter, brennevin, sol, vann, planter osv.

De gangene vi har blitt torturert har DMen ikke gått så veldig i detaljene (altså lukt, utseende osv) men bare generelt (hvordan de sakte men sikkert etset bort bena, slo ut tenner og helte brennevin på de åpne nervene, viviseksjon osv.)

Tortur er ment å være kvalmende ondt, og vi prøver å gjøre det slik.
Gammel 4/05-2004, 12:06
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard

Ettersom tortur er noe av det aller mest ekstreme et menneske kan foreta seg, mener jeg at, forutsatt at spillet vinkles som realistisk i forhold til PCenes psykologi, tortur burde spilles med omhu og innlevelse. Jeg har aldri spilledet lange, ekstreme torturformer som noen beskrev (kreative torturmetoder, mer som en øvelse i morbiditet/beksort humor), men "nærere" former:

En PC i Hunter ble kidnappet av en galning som truet med tortur og som hele tiden ga uttrykk for total respektløshet for PCens liv og lemmer. Han la aldri faktisk hånd på PCen, men poenget var at mennesker som er villige til å torturere folk bør fryktes og hates, dessuten var den forventende frykten nok.

En PC i Kult "drømte" at hun var fanget på et sykehus hvor en monsterlege fortalte henne rolig hva som var galt. (Noe med øynene hennes.) Vi brukte en liten stund på å bygge opp spenning med hvordan det blendende lyset forhindret henne fra å se "legen", lukten av blod og legesprit, og sykesøsterens beroligelser, slik at da instrumentet som skulle plukke ut PCens øyne endelig kom til syne hadde jeg allerede oppnådd det jeg ville (en følelse av maktesløs skrekk), og behøvde ikke annet enn å skissere det kalde stålet mot øyehulen før hun "våknet".

Det kan være veldig vanskelig å spille ut en langdryg torturscene, spilleren mister gjerne interessen. Min metode, dersom man ønsker å faktisk få spilleren til å ane et visst ubehag, er å bruke korte scener med mer psykologisk enn fysisk tortur.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Dungeons and Dragons: Til D&D-spillerne : Hvordan spiller dere D&D? Sciurusaurus Rex Utenlandske rollespill 12 9/06-2007 01:00
Kart - hvordan lage dem? deeweef Spillskaping 40 15/04-2005 11:19
[Artikkel] Hvordan håndtere munchkins? Ispinne Rollespill generelt 9 1/08-2004 21:12
Fabula: Feltslag Tomas HV Mørkrid Norske rollespill 10 17/05-2004 18:15
hvordan fungerer dette forumet? Kobolt Andre diskusjoner 3 5/01-2004 02:34

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia