Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12/02-2008, 03:39
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Mårramøte

Jeg synes spillet virker veldig kult. Men jeg har en bitte liten innvending: "har journalister så mange mørke hemmeligheter?"

Ole Peder, svar på meg på dette!

Uansett, det virker veldig godt gjennomarbeidet og enkelt å spille. Fine greier.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 02:04
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Mårramøte: Spilltestraport

Greide å få gruppen jeg spiller med med på å teste mårramøte. Vi spilte lokalavisen til den byen den vanlige D&D kampanjen vi holder på med foregår i. Vi kom frem til at det måtte være en ekstremt lavopplagsavis (siden gruppen ikke hadde vært borti den før), og med en profil at de halvfabrikerte historier fra løse rykter.

Jeg fungerte som redaktør da jeg er spilleder for gruppen normalt, og dermed kunne rette opp om avisen begynte å dra inn ting som rett og slett ikke var tilfelle i den byen.

Det hele startet med at en av spillerne stilte spørsmålet "hva er vitsen?". Spillet fremsto for ham som uten mål og mening. Der ble jeg egentlig svar skyldig, og prøvde å lirke frem ting som prøve å holde på hemmeligheter, selge historiene sine etc. Når jeg ser på reglene i etterkant så ser jeg formuleringen "knive om de mest prestisjetunge jobbene" under beskrivelsen av journalistene. Det er mulig dette kunne vært formulert som et slags mål i denne sammenhengen.

Uansett bestemte vi oss heldigvis for å spille likevel. Opplevde at spillerne slet med å finne på tips. Tror vi brukte bort imot 10 minutter før alle hadde sine tre på plass. Og det var 2 eller 3 av fire som bare ble ferdig i siste liten da jeg satte deadline for starten av møtet, så det var heller ikke snakk om bare en som treget ned.

Første dag gikk ganske tregt. Spillerne var nølende til å prate, og måtte stort sett presses individuelt for å ta ordet. Åpne spørsmål som "noen forslag til hvordan vi kan få kontakt med de usynlige halvingene?" ble møtt med stillhet. Så resultatet ble at de 4 første tipsene som ble nevnt ble akseptert på "face value".

Da det nermet seg slutten av møtet oppdaget jeg en grov tabbe jeg hadde gjort som Redaktør: Jeg hadde ikke gjort notater på tipsene. Og da det ble tid for å skulle fordele oppgavene fikk jeg et mildt hjerneteppe. Berget meg gjennom det på et vis, men etter det begynte jeg å ta flittige notater. Tror det kan være lurt å nevne i spillteksten at Redaktøren bør føre et lett referat over møtet.

Hemmelighetene gikk ganske problemfritt. Eneste var at en av spillerne måtte ta meg på siden en stund. Han hadde nemlig fått samme hemmelighet som han hadde gitt bort! ("Du er den bleke forføreren"). Løste det med å nevne at det antageligvis da er mer enn en blek forfører, og det gikk greit.

Å finne oppfølgingstips gikk heldigvis vesentlig raskere. Mye fordi det skulle være oppfølging, og at de fleste spillerne hadde bare fått pressentert et tips på møtet før, og kunne dermed resirkulere sine gamle.

Helt i starten av morgenmøtet dag to følte vi et lite vakum. Mange av skrivejobbene vi hadde satt ut dagen før involverte videre granskning, eller interviever med vanskelig tilgjengelig personligheter. Hvordan avgjøre hvordan det var gått? Jeg prøvde å kjøre litt slik at jeg som redaktør prøvde å gi en beskrivelse av hva de andre hadde funnet ut, men fant fort at det bare ble rart. Resultatet vi ble kjørende med videre, inkludert dag 3 ble at jorunalistene hadde en tendens til å refferere til sine funn på temaet dagen før, før de la frem tipsene sine. Dette fungerte egentlig ganske greit. Men kunne kanskje vært fint om det ble nevnt noe om denne problematikken i spillteksten.

Temperaturen denne dagen var vesentlig høyere enn Dag 2, og det var tendenser til at journalister "stjal" ordet fra andre. Men ikke så ille at jeg måtte gripe inn. Opplevde også at jeg begynte å gjøre koblinger som redaktør mellom tipsene som de forskjellige hadde, til fint resultat. Tipset: "det er en anti-halfling-kult" + "Det går rykter om vesner med usynlge merker" koblet jeg som redaktør sammen til at antageligvis var de samme folka. Dette er kanskje litt på kanten av det mandatet spillteksten gir Redaktøren, men fungerte til god effekt, og så ut til å hjelpe de spillerne til å engasjere seg i andres tips.

Tredje dag tok helt av. Folk virket til å være intressert i å få pressentert de tipsene de hadde funnet på mens de ennå kunne. Plottet begynte også å tykne seg med rottespisende halvinger, forførende vampyrer og mystisk anti-halving kult. Øversteprestens skandaløse forhold med en halvork valgte jeg å bare sjalte helt ut. (Til en journalists store frustrasjon )

Fredagspilsen kom også litt "brått på" for enkelte. De var ikke helt forberedt på skålen, og dermed gikk litt tid med til å prøve å recape hva slags saker personen til venstre hadde holdt på med. Det ble litt haltende, men fungerte ellers som en grei og koselig avrunding på et intressant spill.

Konklusjonen til de fleste virket til å være at de hadde hatt en trivelig spilling. Det var endel ting som hadde føltes ikke helt rett med systemet, de fleste er nevnt over. Men særlig en ting var vi enige om: Hemmelighenene kom veldig i bakgrunnen. Veldig lite av det som foregikk på mårramøtet, om noe kom inn på hemmelighetene man hadde gjort. Og det er veldig lite, om noen føringer i spillteksten om hvordan man kan/bør spille på dem. Så det virket som et intressant konsept på papiret, som blir anbefalt å prøve å få gjort litt mer ut av.

Alt i alt, en ikke helt knirkefri opplevelse. Men likevel helt klart verdt det!
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 02:23
Medlem

Fant ut at jeg kanskje skulle prøve å rangere opplevelsen å spille dette spillet opp mot å spille andre spill. Det er kun Kruttrøyk, Dreiebok og Muchausen jeg kan huske å ha hatt det mer "kompakt" underholdning med. Det vil si at den slår titler som intill vi synker og moral på den skalaen. Og den konkurerer sterkt med de bedre opplevelene i D&D, selv om den sammenligningen er vanskelig å gjøre. Morroa i D&D oppleves gjerne over lenger tid.

Bunnlinja er at jeg føler dette spillet virkelig fortjener en plass blant de store, og at jeg virkelig har lyst til å spille det igjen.

Sist endret av Enrahim; 13/02-2008 kl 02:24
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 16:18
RISK08 kandidat 14 RISK08 kandidat 14 er offline
Medlem

Tusen takk for at dere ville teste spillet. Det er veldig fint med sånne tilbakemeldinger.

Fint at det funket så bra i første gjennomspilling. Redaktøren blir jo omtrent som en spillederer, og som i d&d flyter nok spillet langt lettere hvis den som spiller redaktør har prøvd spillet før, så jeg tror noen av problemene du forteller om kan gå seg til ved gjentatt spilling.

Jeg likte veldig godt at dere valgte å spille ei avis knytta til den vanlige kampanjen deres. Jeg har planer om å bruke spillet på samme måte sjøl og vurderte å skrive noe om det med i selve spillteksten. Artig at dere kom på ideen uavhengig av det.

Det at dere sleit litt med å lage tips er interessant, og noe vi ikke opplevde i vår spilltest. Jeg har noen tanker om hvordan det skal gli lettere. Bruk første innfall, prøv å vær kjedelig (har du ingen gode forslag er ikke din feil. Det er selvsagt fordi det er nyhetstørke). Bra at det løsna etter hvert.

Synes dere at det var et problem at hemmelighetene ikke kom så veldig fram? Det er ikke tenkt at det skal være noe mål at hemmelighetene nødvendigvis skal avsløres. De er ment å være undertoner som gir litt ekstra nerve og dybde til spillet mellom rollene. I vår spilltest synes jeg dette funket svært bra. Men det er noe jeg kommer til å være ekstra oppmerksom på neste gang jeg spiller.

"Du er den bleke forføreren" skal også inn i hemmelighets-eksemplene
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 16:24
Kaia Kaia er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av RISK08 kandidat 14 Vis post

"Du er den bleke forføreren" skal også inn i hemmelighets-eksemplene
Kven, eg?
Svar med sitat
Gammel 18/02-2008, 17:35
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Jeg har ikke testet spillet eller lest de andre kommentarene.

Dette spillet gir noen enkle rammer for samhandling, som åpner opp for mye moro og kreativitet. Jeg har som sagt ikke spilltestet, men vil tro at hovedsaken i spillet er å improvisere frem morsomme tips og avishistorier. Det at man spiller roller, og har hemmeligheter, tilfører imidlertid en ekstra dimensjon. (Nettopp en sånn slags ekstra dimensjon som kunne vært det lille ekstra i tre identiteter og valgkampen.)

Spillet har noen rituelle rammer, for eksempel redaktørens faste humør og replikker, som jeg vil tro har gode effekter på spillingen. Har spillskaperen noen formening om hvilke effekter? (Men blir det kjedelig for redaktøren å ha såpass mange faste replikker, vet noen av dere som har spilltestet noe om det?)

Er disse faste rammene noe spillerne skal kjenne til på forhånd, eller bør man lese spillinstruksjonene dag for dag? (Det står ikke noe om dette i teksten, er det noe spillskaperen har noen formening om?)

Valg av avis og sjanger overlates helt til spillerne. Jeg er usikker på om det trenger å være fullt så åpent, om spillskaperen heller kunne satt noen rammer, og åpnet for personalisering.

Teksten er stort sett god. Bare et par innvendinger: ”Skrivemaskinene knitrer, kaffetrakteren putrer, og papirene blafrer” er… ikke noen veldig kreativ beskrivelse. Her kunne jeg godt blitt mer overrasket. Og ”det er du som er lommemannen” som eksempel på hemmeligheter er noe av det samme, litt platt. (I tillegg til at det daterer spillet, lommemannen mister nok fort sin aktualitet.) Kunne dette vært gjort mer generelt, som at ”du er den skandaleomsuste personen alle leter etter identiteten til”, men gjerne formulert bedre? For i seg selv er jo det en spennende hemmelighet!

Presentasjonen, layouten, på dette spillet er meget tiltalende, og har noe å tilføre utover spillteksten: Spillet blir både mer tilgjengelig og mer inspirerende. Punktlistene i sidebaren gir gode eksempler og råd (altså med unntak av lommemannen), og stikkordene i margen på hovedteksten, hvor vi går gjennom spillet punkt for punkt, er en fantastisk ressurs. Eneste jeg måtte ha av innvendinger er at ingressen krever litt av meg å lese, når den er delt opp i tre spalter… og at det blir veldig liten skriftstørrelse, veldig kompakt. Kunne spillet vært gjort om til en dobbeltside, med et fett fotografi i midten?

Jeg kunne gjerne prøvd dette spillet, og gjerne flere ganger.
Gammel 19/02-2008, 17:19
Ola J Ola J er offline
Medlem

Stor pluss for layouten, lettleselig og veldig tilpasset spillets subjekt.

Jeg blir umiddelbart nyskjerrig på dette spillet, det vekker appetitten allerede ved første blikk. Men etterhvert som jeg leser nedover i spillteksten merker jeg at interessen gradvis forsvinner. Spillet snakker stadig om å lage avis (redaktøren sier til og med "Nå lager vi avis") men det er overhodet ikke det spillet handler om, snarere er fokuset på å spille "journalister" i et "morramøte"-setting hvor de skal ha "hemmeligheter". Det er ingen spillmekanikk her, og ingen retningslinjer for hvordan redaktøren eller de andre skal bedømme journalistenes innsats. Hemmelighetene integreres heller ikke med nyhetssakene før på dag tre. Hvordan sakene skal "følges opp" eller hva det egentlig betyr at "sakene fordeles" (punkt 6) er heller ikke forklart, og gir liten mening.

Fredagspils-delen er sikkert hyggelig (alltid hyggelig å drikke pils) men har liten annen funksjon enn å være en gjennsidig klapp på ryggen til spillerne - noe som forsåvidt er hyggelig, men som ikke virker særlig kongruent med resten av spillet.

Dette er knapt nok et "spill" men snarere en serie løst sammenhengende vignetter med et ikke spesielt godt realisert nyhetsavis-tema. En gruppe kreative og litt erfarne spillere kan sikkert ha 45 temmelig underholdende minutter med dette, men jeg kan ikke forestille meg at en nybegynner vil være i stand til å få noe særlig ut av dette, ei heller være interessert i å forsøke. Jeg merker selv at lysten til å spille dette ikke er tilstede.
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 00:33
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Tusen takk til alle som har lest, spilt og eller gitt tilbakemelding på spillet. Synes det er veldig mye nyttig her.

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Det at man spiller roller, og har hemmeligheter, tilfører imidlertid en ekstra dimensjon. (Nettopp en sånn slags ekstra dimensjon som kunne vært det lille ekstra i tre identiteter og valgkampen.)
Jepp. Det er intensjonen. Handlinga i spillet foregår på tre plan. Det første planet er selve mårramøtet. Dialogen og hendelsene og rollespillet rundt møtebordet og på fredagspilsen. Det andre planet som er minst like viktig er handlinga i nyhetsbildet som blir bygget fram gjennom rollenes frie fortelling og kan inneholde masse skandaler, mord og ulykker eller trivialiteter og agurknytt.

I tillegg er det hemmelighetene som skal gi ekstra nerve i spillet mellom rollene og funke som et bindeledd mellom de to øvrige planene. Hemmelighetene er ment å spille tredjefiolin.

Sitat:
Spillet har noen rituelle rammer, for eksempel redaktørens faste humør og replikker, som jeg vil tro har gode effekter på spillingen. Har spillskaperen noen formening om hvilke effekter?
Ritualene fungerer som inngang og utgang på scenene sånn at man blir dytta rundt og skal slippe å lure på timingen og hva som skal skje når. I tillegg setter det scenen og skaper en stemning og beskriver redaktørens rolleperson.

Sitat:
(Men blir det kjedelig for redaktøren å ha såpass mange faste replikker, vet noen av dere som har spilltestet noe om det?)
Jeg var ikke redaktør, men følte vel at redaktøren er den rollen som uansett har størst mulighet til å komme med andre replikker og bestemme ting. Ikke minst når han oppsummerer gårsdagens avis.

Sitat:
Er disse faste rammene noe spillerne skal kjenne til på forhånd, eller bør man lese spillinstruksjonene dag for dag? (Det står ikke noe om dette i teksten, er det noe spillskaperen har noen formening om?)
Jeg tror at i allefall redaktøren bør ha lest og fordøyd teksten før man starter å spille. Til spilltesten skrev jeg ut flere eks. av teksten og delte ut sånn at alle kunne se i reglene når de ønsket.

Sitat:
Valg av avis og sjanger overlates helt til spillerne. Jeg er usikker på om det trenger å være fullt så åpent, om spillskaperen heller kunne satt noen rammer, og åpnet for personalisering.
Det er bevisst. Jeg har ønske om at spillet kan brukes som en plug-in der man spiller en avis i samme by\verden som en annen rollespillkampanje. Det kan funke som et avbrekk og digresjon, men samtidig tilføre morsomme sideplott og kanskje også gjøre settingen mer levende.

Jeg hadde vel en tanke om å kompansere for åpenheten ved å gjøre alle eksemplene til noe som kunne passe i en liten lokalavis fra bygda. Det tror jeg er et fint ugangspunkt når man spiller spillet første gang.

Sitat:
”Skrivemaskinene knitrer, kaffetrakteren putrer, og papirene blafrer” er… ikke noen veldig kreativ beskrivelse. Her kunne jeg godt blitt mer overrasket.
Veldig enig. Jeg bestemte meg i siste liten for å putte en liten stemningstekst som inngang på hele spillet. Det tror jeg var en god ide, men den bærer vel preg av at jeg ikke var veldig inspirert da jeg skrev det.

Sitat:
Og ”det er du som er lommemannen” som eksempel på hemmeligheter er noe av det samme, litt platt.
Jeg har allerede bestemt meg for å bytte det ut med "Det er du som er 'Den bleke forføreren'"

Sitat:
Kunne spillet vært gjort om til en dobbeltside, med et fett fotografi i midten?
Kanskje jeg kan lage en de-luxe versjon i farger og i A3-format. Jeg er ganske fornøyd med å få inn spillet på ett ark så det kommer jeg ikke til å endre.

Sitat:
Jeg kunne gjerne prøvd dette spillet, og gjerne flere ganger.
Det er gøy å lese. Jeg spiller det gjerne med deg.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 00:57
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ola J Vis post
Spillet snakker stadig om å lage avis (redaktøren sier til og med "Nå lager vi avis") men det er overhodet ikke det spillet handler om, snarere er fokuset på å spille "journalister" i et "morramøte"-setting hvor de skal ha "hemmeligheter".
Det er helt riktig påpekt.

Sitat:
Det er ingen spillmekanikk her
Hva mener du med "spillmekanikk"? Jeg synes teksten er ganske regeltett.

Sitat:
og ingen retningslinjer for hvordan redaktøren eller de andre skal bedømme journalistenes innsats.
Er ikke det ganske realistisk da?

Sitat:
Hemmelighetene integreres heller ikke med nyhetssakene før på dag tre.
Hvis man vil kan man gjerne gjøre det tidligere. I vår spilltest kom et par av hemmelighetene inn på dag to.

Sitat:
Hvordan sakene skal "følges opp" eller hva det egentlig betyr at "sakene fordeles" (punkt 6) er heller ikke forklart, og gir liten mening.
Bra at du påpeker disse tingene. Jeg skjønner at det kan virke forvirrende og det bør gjøres tydelig i teksten. At sakene fordeles betyr at redaktøren bestemmer hvilke saker hver enkelt journalist skal jobbe med. De skal ha en sak hver.

Sitat:
Fredagspils-delen er sikkert hyggelig (alltid hyggelig å drikke pils) men har liten annen funksjon enn å være en gjennsidig klapp på ryggen til spillerne - noe som forsåvidt er hyggelig, men som ikke virker særlig kongruent med resten av spillet.
Den åpenbare funksjonen til denne scenen er at det er spillets avslutning.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 02:25
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ola J Vis post
En gruppe kreative og litt erfarne spillere kan sikkert ha 45 temmelig underholdende minutter med dette, men jeg kan ikke forestille meg at en nybegynner vil være i stand til å få noe særlig ut av dette, ei heller være interessert i å forsøke.
Gruppen jeg testet med var en gjeng hardbarka D&D-ere med så vidt jeg har forstått forholdsvis liten erfaring med mer frie spill av denne typen. Og selv om de slet litt i starten kom de ganske godt i gang med det. Hadde lyst til å prøve dette med et par som ikke har spillt pen og papir rollespill i det hele tatt før, men kom ikke helt så langt. Håper på å få anlending til å prøve det senere, da vil en forhåpentligvis få endelig svar på det spørsmålet.

Men at den vant introduksjonsprisen tyder på at jeg ikke er alene til å tro at den ikke burde stille urimelige krav til kreativiteten til nybegynnere.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia