Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 02:48
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Mårramøte

Diskuter Mårramøte av kandidat 14

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 04:13
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Mårramøte

Her er det virkelig mye innhold skviset inn på en side! Og det føles ikke en gang skviset. Jeg håper virkelig at jeg får anlending til å prøve dette spillet en eller annen gang. Men gleder meg også til avstemningen er over og jeg kan få svar på endel ting som forvirrer meg med disse reglene: Hvorfor er det bare 3 dager i arbeidsuka? Blir det ikke rart å få hemligheter inn etterhvert, hva er tanken bak det? Hva ligger i formuleringen "en hemmelighet som dreier seg om en av de andre rollene."? (referrer det bare til at det er en annen rolle som skal ha hemmeligheten, eller er det en tillegsmodifikator på hemmelighetens innhold i forhold til det som står på siden)? Har egentlig hvem som får de forskjellige avis-oppgavene av redaktøren noe å si?

Men dette er bare spørsmål, som kan være intressant å få svar på. Ingenting av det burde påvirke om det blir en hyggelig spillopplevelse.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 09:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg vil falle for føttene til den som har lagd det grafiske designet på dette spillet, overdynge ham eller henne med vakre blomster og salve føttene deres med olje. Dette er regelformidling på ekstremt høyt nivå.

(Jeg har jo en viss anelse om hvem det er.)

Sist endret av matthijs; 11/02-2008 kl 09:24
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 12:19
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Veldig bra og oversiktlig skrever. Grafisk støtter det oppom temaet sitt glimrende.
Gammel 11/02-2008, 12:31
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Mårramøte

Meget solid arbeid, tror det kan være tre kvarter med glimrende spilling.

Jeg satt nettopp på kaffektrakteren fordi jeg fikk lyst på litt kaffelukt i leiligheten...
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 13:44
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Jeg gleder meg til å få prøvespilt Mårramøte.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 14:05
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Dette ser jo rett og slett fortreffelig ut! Er for øvrig enig i spørsmålene til Enrahim.
Gammel 11/02-2008, 14:47
TorAK sin avatar
TorAK TorAK er offline
Medlem

Førsteinntrykk: Virker som en brukbar idé. Enkelt nok til at jeg med et raskt overblikk kan forstå hva det dreier seg om. Dessverre er jeg ikke så veldig interessert foreløpig. Er kanskje ikke noe får meg, men jeg har ennå ikke satt meg inn i spillet, så det er store muligheter for at jeg tar feil.

Veldig oversiktlig skrevet. Punktene i margen gir... vel, pluss i margen. Det er veldig lett å forstå hvordan spillet skal spilles.
Kan forestille meg at det kan dukke opp mange morsomme saker. Eller kanskje kjedelige saker, noe som gjør det hele enda litt morsommere (som jo påpekes i teksten).
Liker veldig godt hemmelighetene. En morsom vri som straks gjør det hele enda et par hakk morsommere (og mer interessant for min del). Det at hemmeligheten brukes i et tips på siste runde kan skape artige situasjoner.
Fredagspilsen er en god avslutning på det hele.

Inntrykk: Det er veldig tydelig hvordan spillet skal spilles og det hele oppsummeres ganske bra på bare én side.
Punktene helt til høyre er til god hjelp. Layout er veldig fint og avisaktig, og ikke minst veldig oversiktlig.
Ganske riktig så fant jeg ut at førsteinntrykket var ganske feil. Jeg kunne godt tenke meg å spille Mårramøte. Dessverre kan jeg ikke komme på noen jeg kjenner som kunne være interessert i å spille det, men igjen så kan det hende jeg tar helt feil.
Alt i alt så ble jeg noe imponert over presentasjonen, men det er i grunn bare den som var videre imponerende. Det gjenstår å se hvordan det hele fungerer i praksis.
Gammel 11/02-2008, 14:57
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Jeg synes dette spillet er kjempeflott. Enkel, pedagogisk presentasjon, enkel, pen layout, tydelig konsept, morsom gameplay og idetheletatt. Siden jeg har vært så heldig å få ta del i spilltest kan jeg prøve å svare på noen av Runes spørsmål:
Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Hvorfor er det bare 3 dager i arbeidsuka?
Det fungerte veldig bra ved spilltesten (som varte cirka 40-45 minutter). Man får en komprimert/symbolsk uke med ganske fortettet handling, og det blir aldri kjedelig. Om man har lyst til å utvide arbeidsuka med flere dager for lenger spill tror jeg det er helt uproblematisk, men jeg tviler på om det vil gjøre spillet bedre (og antar/frykter at det kan gjøre det litt uttværet).

Sitat:
Blir det ikke rart å få hemligheter inn etterhvert, hva er tanken bak det?
Dette stusset jeg også ved før i spill. Ved spilltest viste det seg at hemmelighetene ga en fin ekstra nudge til spillet. For det første skapte det dynamikk mellom spilleren som hadde en hemmelighet og spilleren som ga hemmeligheten. For det andre ble det ofte slik at hemmelighetene hang sammen med nyhetstipsene. Dette gjorde at journalistene kunne reagere mer enn naturlig/uprofesjonelt/annerledes når visse saker ble diskutert. Og styrket igjen denne følelsen av doble agendaer/levende miljø.

Sitat:
Hva ligger i formuleringen "en hemmelighet som dreier seg om en av de andre rollene."? (referrer det bare til at det er en annen rolle som skal ha hemmeligheten, eller er det en tillegsmodifikator på hemmelighetens innhold i forhold til det som står på siden)?
Det tror jeg er en litt utydelig formulering. Hemmeligheten skal, så vidt jeg har forstått, handle om rollen hvis spiller mottar denne.

Sitat:
Har egentlig hvem som får de forskjellige avis-oppgavene av redaktøren noe å si?
Jeg er litt usikker, men jeg mener at det i spillets første inkarnasjon stod noe om at journalistene godt kunne velge seg et spesialområde (krim, uriks, kultur, sport, etc.) Dette savner jeg i den inneværende varianten. Ved spilltest resulterte det at visse roller hadde et hovedfokus (vi spilte i en lokalavis, og en av spillerne skrev ofte om traktorer, for eksempel).

Som redaktør brukte jeg delegeringen av saker til å straffe/belønne. Jeg tok ideer fra en rolle og ga til en annen hvis jeg mente vedkommende var inhabil, jeg kjeftet opp folk for dekningen av saker jeg hadde pålagt dem, etc. Så det bidro til en slags dynamikk, hvis det var det du mente.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 11/02-2008 kl 14:59
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 00:04
Kaia Kaia er offline
Medlem

Hæren skrelle, ferdig arbeid. Enkelt og genialt, lett å sette seg inn i. Språksikkert, tried and tested. Det er nokon her som ikkje leikar spelskapar. (Vart litt forelska i avislayouten. Ekstra kudos.)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:20.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia