Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Magasinet Pegasus

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 7/11-2006, 13:58
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Standard Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Bare tittelen er typisk. Når det gjelder Lovecraft enten ignorerer man han eller hyller han til skyene. Hva betyr tittelen egentlig. Gudfar? Skrekken som litterær tradisjon var fullt levende på 1700-tallet, og egentlig også før i form av legender, myter, eventyr og sagn.
Etter hva jeg har hørt er det en levende diskusjon om Lovecraft egentlig ønsket et mythos, eller en link mellom forskjellige guder. Dessuten ble dette mythoset etter hvert dekkende helt andre guder enn Lovecraft innførte, og innførte andre forfattere fra tidligere til mythoset, f.eks. Robert W. Chambers. Det var Derleth som insisterte på et mythos.
X-files inspirert av Lovecraft fordi det omhandler mennesker ofre for krefter forbi deres forståelse? Hardly. Dette er f.eks. en vanlig basis for mange religioner leeeeeeeenge før Lovecraft, og typisk for utallige forfattere før han. Et vanlige intrigeelement i drama f.eks. Og Buffy hvor demoner hersket over verden før mennesket ble til? Typisk også for religioner at det fantes skapninger som kunne ha ganske dårlige egenskaper som var til først. Enten man kaller dem titaner, guder, behemoth og demogorgon, eller whatever. Noen av dem er ikek akkurat demoner eller linker ikke like bra, mens elve grunnideen er kjent om man har lest en del myter.
Lovecrafts univers var nok inspirert av eldre religioner. F.eks. dette med orden/kaos som fremdeles er levende i Afrika hvor folk fremdeles bygger hus ut fra spesielle dimensjoner som holder kaos unna.
Svar med sitat
Gammel 7/11-2006, 14:35
Kristian A Bjørkelo sin avatar
Kristian A Bjørkelo Kristian A Bjørkelo er offline
Medlem

Standard Re: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

No gjev eg meg ende over. Kva krosstog er du eigentleg på? Dette er den tredje tråden du har starta som består av ikkje meir enn laust begrunna kritikk av ein rekkje artiklar om skrekk i Pegasus.

Artikkelen om Lovecraft var basert på at han har vore ei kjelde for inspirasjon for mange av vår tids skrekkforfattarar og er rekna som eit forbilde for mange av dei. Av deira eiga innrøming.

Han er ein Gudfar fordi dei sjølv knytter seg til ein Lovecraftiansk lære. Ja, mythoset slik vi kjenner er skapt i stor grad av Derleth og er langt ifrå slik Lovecraft såg det for seg. Det er allikevel mykje som tyder på, som biografane påpeikar, at han særleg mot slutten av karrieren ønskte å knyte nett desse elementa saman til ein mythos.

Og den store forskjellen, om du absolutt vil høyre det, på Lovecraft sin mythos og den i eldre mytologi og religion, er den at Lovecraft sin mythos var ateistisk.
Svar med sitat
Gammel 7/11-2006, 14:45
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Jan Erik, det ser ut som om du har en del kunnskap og meninger, men ingen av delene kommer helt til sin rett i disse innleggene. Jeg tror du vil bli lest av mange flere dersom du skriver en velstrukturert artikkel eller to for Pegasus.

Sist endret av matthijs; 7/11-2006 kl 14:45
Svar med sitat
Gammel 7/11-2006, 15:42
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jan Erik, det ser ut som om du har en del kunnskap og meninger, men ingen av delene kommer helt til sin rett i disse innleggene. Jeg tror du vil bli lest av mange flere dersom du skriver en velstrukturert artikkel eller to for Pegasus.
Velstrukturerte og velskrevne artikler er det alltid åpent for i Pegasus.

Ta kontakt på redstyret@n4f.no hvis det høres interessant ut.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 09:56
pcj pcj er offline
Medlem

Arrow Sv: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Sitat:
Opprinnelig postet av jerikstorebo Vis post
Bare tittelen er typisk. Når det gjelder Lovecraft enten ignorerer man han eller hyller han til skyene.
Selv om jeg i tenårene var ihuga Lovecraft-fan, så må jeg nok si at det iblant knirker litt av prosaen hans når man leser som mer erfaren leser. Men viktig, det har han utvilsomt vært.

Det er jo en del historisk viktig fantastisk litteratur som kan være tungt fordøyelig idag. Tenk på Doc Smith, eller Barsoom-serien til E.R. Burroughs (John Carter-serien er forøvrig blant mine "guilty pleasures"; slikt jeg synes er morsomt å lese, selv om jeg vet at det egentlig ikke er bra. Slik har det vært siden jeg snublet over Marvel-tegneserien i norsk utgave på 70-tallet).

En interessant tanke om Lovecrafts univers, siden det både kan sees som et skrekk- og et science fiction-univers, er i hvor stor grad vesnene egentlig er onde målt med egne mål. Det er bare effekten deres på oss som er så enorm.

Ellers vill jeg anbefale Call of Cthulhu-filmatiseringen. Den er laget "som om" noen hadde filmet Call of Cthulhu på tyvetallet. Fungerer faktisk forbausende bra.

Charlie Stross har også gjort endel riktig fornøyelig med Lovecrafts univers.

Per

Sist endret av pcj; 8/11-2006 kl 09:57 Begrunnelse: mindre presiseringer
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 11:57
Medlem

Standard Re: Sv: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Sitat:
Opprinnelig postet av pcj Vis post
Ellers vill jeg anbefale Call of Cthulhu-filmatiseringen. Den er laget "som om" noen hadde filmet Call of Cthulhu på tyvetallet. Fungerer faktisk forbausende bra.
Absolutt eit stykke fornøyeleg film. Har filmplakaten ramma inn =)
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 13:47
Medlem

KAB: pulpens gudfar, ja da. Men SKREKKENS gudfar, hardly. Ateistisk religion? Hva betyr det? Uansett var han ganske inspirert av Dunsany som var inspiret av Poe når det gjelder måten han tar for seg gudene så vidt jeg vet.

Det som gjør Lovacraft interessant er syntese, presentasjon og skrivestil mer enn ideer, noe jeg tror han mer eller mindre sa selv. Måten han presenterte gamle ideer på ny måte o.s.v.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 18:19
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Ateistisk religion? Hva betyr det?
Antakelig at Lovecrafts mytologi er materialistisk, ikke spirituell. Sentral idé i Michel Houellebecqs underholdende (og svært franske) essay "H.P. Lovecraft: Contre Le Monde, Contre La Vie":

"What is Great Cthulhu? An arrangement of electrons, like us. Lovecraft's terror is rigorously material."

(Fra artikkel av Houellebecq i The Guardian)

Se også "Cosmicism."

Sist endret av Ole Peder Giæver; 8/11-2006 kl 18:27
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 18:50
Medlem

Standard Re: Sv: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Sitat:
Ateistisk religion? Hva betyr det?
Det må du spørre deg sjølv om, for eg har ikkje nemnt ateistisk religion. Når det gjeld kva eg snakker om, så kan eg henvise til Ole Peder og Houllebecq.

Utover det kranglar eg ikkje på kven som inspirerte Lovecraft. Artikkelen handla om kva han inspirerte sjølv. To forskjellige ting.

Folk har lest Lovecraft... dei færraste har lest Dunsany (på tross av mine stadige anbefalingar )
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 14:03
Medlem

Du sa Lovecrafts mythos var ateistisk. Hvordan mythos kan være ateistisk aner jeg ikke. Guder handler om tro (eller realitet ut fra Lovecrafts fortellinger), ikke ateisme.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia