G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Brett-, Kort- og Miniatyrspill

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 12/10-2010, 15:49
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard utstyr for spilling

Hullo, tenkte dette kunne vre en interesant trd for mange.

Feks, hvordan pimpe ditt agricola

Klipping av hjrner p brikker til brettspill

osv

Det jeg ville sprre dere alle om for min del er dette:

Jeg planlegger skaffe meg et kartskap (tegneskap, arkitektskap).
Dimensjonene jeg nsker meg er ca 70 cm hy, 94 bredd og 64 dyp.
Hyllene, skal helst vre ca 5 cm hy, 88 cm bred og ca 62 cm dyp.

Gerdmans har et for ca 3000 kr + 1000 (+ ,moms og frakt) for ramme st p og jeg fant et annet i Oslo for 7500+moms+frakt av omtrent samme kvalitet.

Men jeg vil helst ikke bruke s mye penger p dette.

Har noen der ute et forslag til hvor f tak i et brukt eller kanskje kan skaffe meg et? Jeg kan ordne henting i Oslo omrdet.

- Fred

PS: Johannes skaffet Ares i sin tid 3 kartskap fra Teknisk museum. Og mange har slike p sine arkiv, tegnerom ol.
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is. A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 13/10-2010, 13:14
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard Sv: utstyr for spilling

ingen tips p kartskap?

Ja ja, fr bidra litt selv.

Klipping av hjrner p brikker til brettspill.
Ja, jeg gjr det. Mitt foretrukne vpen er en liten negleklipper. De kan koste litt men titter du etter slikt nr du er i en butikk som har vil du finne ok pris p de til sist. Ikke kjp en av de store. De eter for lett opp brikken.
Er det mye jobb hjrneklippe et strre brettspill?
Ja, men det er verd det.
  1. Brikkene blir lettere stable.
  2. Ser penere ut.
  3. Og spesielt en del eldre spill er det ndvendig fordi de ofte fr ganske store "rer" selv nr en skjrer de ut.
  4. I min erfaring tar det omtrent like lang tid skjre de ut som hjrne klippe de etterp. Feks mens man ser p tv.

Papirkart til brettspill. Dvs ikke p kartong.
Legge kontakt papir p de? Jeg mener ja. Det har noen ulemper som er viktige vite fr du gjr dette. De m ligge flatt eller rulles opp etterp. De kan brettes men tar noks stor skade av det etterhvert. Som jo motarbeider grunnen til gjre det i frste omgang.
Hvorfor gjre det?
  1. De varer lengre.
  2. Tler sl av brus ol men m vaskes bort uten alt for mye vann s snart som mulig.
  3. Man kan skrive p plasten med blt blyant eller vaskbare penner (men ikke for lenge!). Til og med sprit tusj kan brukes men trengs mer jobb f bort etterp.
  4. Lettere skjte sammen om du skal henge de p veggen for dekorasjon, diskusjonskart, magnetbrikker osv.
Anbefaler bruke matt plast fordi da skinner ikke lys s lett i det.
Du fr kjpt en 25 m lang 1 m bredd rull via Andvord eller Tanum. Men det koster litt ja. Jeg betalte ca 32 kr m2 sist. Men har ftt de s billig som 14 kr pr m2. men det er noen r siden ja

Hva bruker jeg som teip p kontaktpapir for f de til henge sammen? Bred, blank scotch teip er best. Etterlater minimalt med limrester selv etter lang tids bruk.

Alt for n.

Fred
"din venlige tipser om store brettspill og lettere ocd om det"
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is. A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 18/10-2010, 00:25
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Nyttige betraktninger - takk. Den nye rdboksutigvelsen, samt fabuleringer fra Matthijs, ga meg lyst til lage et spill, helst rollespill, som pakkes i en fin eske; brett, regelhefte, brikker, laminering, materialer - mye teknisk finne ut av der.
Svar med sitat
Gammel 19/10-2010, 08:47
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Anders Nygaard Vis post
Nyttige betraktninger - takk. Den nye rdboksutigvelsen, samt fabuleringer fra Matthijs, ga meg lyst til lage et spill, helst rollespill, som pakkes i en fin eske; brett, regelhefte, brikker, laminering, materialer - mye teknisk finne ut av der.
Takk Anders, det er hyggelig det settes pris p f tips fra OG's.

For lage brikker anbefaler jeg sjekke ut denne siden:
http://privatewars.kyth.org/making_y...n_counters.htm

Riktignok henviser han til amerikanske produkter og det er ikke bare bare f tak i norske tilsvarende alltids men tipsene hans om valg av kutter osv er meget bra.

Han bruker "foamies" som kartong, selv foretrekker jeg den tynneste bokpapp (1,4 mm). Jeg pleier f min p Andvord. Koster ca 60 kr men da har jeg nok papp til ...noen tusen brikker.

Om du vil ha ferdiglagde brikker for lime p burde du kunne f tak i slike via Outland eller p www fra chessex (og andre levrandrer).

- Fred

Sist endret av sunszu; 19/10-2010 kl 09:01 Begrunnelse: presisering
Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 14:26
grognard sin avatar
grognard grognard er offline
Medlem

Da jeg jobbet p reklamebyr i gamle dager ga vi bort ca 12 stk av hva som ser ut til vre Gerdmans kartskap. Tok to til meg selv + en til en kompis, angrer n p at jeg ikke skaffet flere. Du trenger forvrig ikke sokkel, men du m ha topplate som koster ca det samme.

For kutting av hjrner sverger jeg til X-Acto kniv #5, og i kombinasjon med en C4 Corner Cutter gr det lekende lett kutte en hel stabel samtidig.
Svar med sitat
Gammel 5/10-2019, 07:37
vivolias vivolias er offline
Medlem

прив237.9BettCHAPJalaАрнарижсНикоVerlFredXIIIPlatДанддаосTesc*охлдетсTescXVIISkar
открБасопрепXVIIКитаИтал14ZB(187СвонXVIIобъеАлекPacoХудаСодеЖурбEverLadyAngePatr
RexoLadyДиксMicrPaleSonyHansAlanWorlPatrPeriExpeWindFELIRolfSambсвйзВВКосертШнее
ЛисоСобоSelaNeriElegPaliSupeПолуRobeГолуBartПестМиксMichстраЛимаZoneГорюAlaiPURE
энерязыкИринСодеR133*оссспраZoneменяоконZoneчистWinkZoneСемаGiniSormIrviГуроPier
продфотоRobeнеблLisaавтоЗыкочастЦветВасюмгногубеLeonМитюпредТрифШерсGorgHarmукра
ndasMielCandАвсяMicrтеатPinaИталПольQueeВС-3плас8903AriaWind(ШримассCCCPАртикара
TessукраизмеШихиBawiREWAWindлистJohaSiemViteCaroупакМысиШмелЛит*Лит*Лит*GoldЗвон
никоДовыДружЗингШишкГродязыкКондВППоLiveXVIINikoдесятеатStriСодеШульBest(ВедМиро
ведеШмелМарт54-9LestпесеЯворEFQMmixuГузиЩеглШуреВолкWildтехнUndeСобоТаксRickКоли
Дмит*убиRenoКривДмитHarmHarmHarmМороОвчиинтеБаравозрBeatавтоИовлJohnGabrФормЩерб
СухиДавы
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 19:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia