Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15/12-2009, 08:29
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Standard Sv: Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

Nå som jeg har fått barn selv, så ser jeg at det finnes plenty voldelige barneserier. Og de er fort enda mer voldelige enn He-Man, Transformers og så videre som jeg vokste opp på.

Men spørsmålet er forsåvidt ikke hvorvidt de tar skade av det, men hvordan foreldrene kan/bør styre det. Hjemme så kan man styre tilgang til tv, men i en rollespillgruppe med en annen voksen som leder?
Svar med sitat
Gammel 15/12-2009, 08:39
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Det viktigste er å gjøre ting med barna (for eksempel å spille rollespill). Mine små har spilt rollespill i mange år, men kun en gang (som jeg vet om) med noen andre enn foreldrene sine som gm. Om noen av foreldrene til kompisene deres hadde vært GM, hadde jeg ikke hatt noen problemer med det. Å organisere rollespill for barn, slik vi organiserer alle andre aktiviteter for dem; nesten som en undskyldning for å kunne kjøre dem rundt med bil på ettermiddagene eller for å få dem ut av huset ser jeg ikke noe behov for, og dermed forsvinner bekymringen om "hva er det nå denne mystiske GM'en har kokt ihop for dem denne gangen?"

Når barna blir litt eldre, begynner de vel å gm'e for hverandre, slik vi gjorde, og min erfaring er at da er det fint lite foreldrene kan gjøre for å styre det (mine foreldre forsøkte å få meg ut på byen og fristet med vin, men jeg ville heller spille rollespill, og takket nei).
Gammel 15/12-2009, 14:03
trellian trellian er offline
Medlem

Jeg GM-et for mine søskenbarn da de var mindre (husker ikke hvor gamle de kunne ha vært, 8-10 kanskje)? Veldig friform, høyt slag på terningen var suksess. De drepte troll og andre skumlisser.

Man må ikke glemme at barneeventyr som Rødhette og Espen Askeladd også inneholder vold. Jegeren i Rødhette kutter opp magen på ulven og drar ut bestemor. Espen Askeladd lurer trollet til å kutte seg selv i magen. Når jeg tenker på det er det ganske grusomme eventyr...
Gammel 15/12-2009, 15:22
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Jeg tror det er viktig at rollespill for barn også er spennde, og spenning inkluderer at karakterer kan bli skadd, men man kan jo moderere beskrivningen av den volden etter hvor gamle barna er. I steden for å beskrive hvordan Ole blir maltraktert, halshugget og sløyet så involder flyr, så kan man beskrive hva piratene gjør med Ole på en litt mindre grafisk måte.
Min holdning er stort sett: Jo mer gørr, jo bedre...
Jeg tror ikke barn kan være for små til å sette pris på en inngående beskrivelse av hvordan blodet spruter i veggen.
Eller rettere sagt - hvis de er for små til å like en slik beskrivelse, så er det fordi de er for små til å spille rollespill.
Når barna blir litt eldre, og vokser av seg femåringens fascinasjon for blod, gørr, bæsj, og promp, så kan man etter hvert tone ned gørret.

Sitat:
Det samme med sex. Man kan godt ha kyssing og hvis barna er i rett alder til at slikt er utrolig spennende stirring på formene til den flutte barbar damen, men man trenger jo ikke å beskrive ting indgående. Og når to akrakterer skal ha sex så kan man gjøre det som i gamle TV serier, man beskriver at de går inn på soverommet sammen og så at de vokner opp sammen neste dag. Man trenger ikke detaljene hvis man spiller med barn.
Svensk film gjorde scener som viste bølgene på havet til den store metaforen for livlig sengehygge. Hvorfor ikke gjøre noe tilsvarende?
Kanskje fortelle ungene om hvordan veggedyrene i sengen flykter for ikke å bli valset flate av de to som ruller rundt i sengen, eller rottene sitter fascinert og ser på?

Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Man må ikke glemme at barneeventyr som Rødhette og Espen Askeladd også inneholder vold. Jegeren i Rødhette kutter opp magen på ulven og drar ut bestemor. Espen Askeladd lurer trollet til å kutte seg selv i magen. Når jeg tenker på det er det ganske grusomme eventyr...
Du fikk tydeligvis den snille utgaven av Brødrene Grimm...
Svar med sitat
Gammel 17/12-2009, 06:53
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

Det er noe jeg litt urelatert alltid har lurt på. Hvorfor er de fleste så mye mer akksepterene for grov vold i filmer og bøker og slikt rettet mot barn enn sex. De kan rive hverandre i småbiter på skjermen, men ser man en pupp så er en iallefall 16 års grense med en gang. Er sex virkelig så mye værre enn vold?
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 17/12-2009, 11:41
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Ja, man kan jo ta skade av sex
Gammel 17/12-2009, 12:06
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Vettarakkern jeg. Pedo-alarmen går jo veldig fort i hodene våre for tiden, og det er vel greit at det er slik i en generasjons tid - tidligere generasjoner har jo slitt mer med å innbille seg at problemet ikke finnes.

Man kan jo ikke unngå å formidle holdninger til sex. Den vanligste holdningen voksne formidler ovenfor barn, er at sex ikke finnes. Eller at det eneste som foregår mellom kjønn er at man er kjærester (hva gjør kjærester?) og får barn (hvordan skjer det?)

Jeg tror en nøkkel er å ha som grunnholdning at barn også er mennesker, og bør behandles deretter. Med andre ord, man skal ikke prakke på dem sine personlige meninger og holdninger i rollespillsammenheng - det skal man jo ikke gjøre uansett alder på spillerne.

Fra da jeg selv var liten, husker jeg at jeg ikke hadde noe særlig lyst å snakke med voksne om seksualitet og kjærlighet. Jeg snakket med jevnaldrende, og fant ut ting litt her og litt der; det var ikke noe aktivt hemmelighold, men det føltes bare ikke naturlig å sette i gang noen samtaler om det med voksne Vi visste jo at voksne hadde sexliv, noen sannsynligvis mer aktive enn andre, men var ikke interessert i å vite personlige intime detaljer, eller deres tanker og følelser omkring dette. Slik er det vel med mange.

Så hvis voksne og barn skulle komme innom temaet, bør de voksne være litt tilbakeholdne og forstå at barn først og fremst skal ha frihet til egen utforskning på feltet. Ikke slenge dem inn i situasjoner de ikke har referanser og erfaring til å takle - og, ikke minst, interesse i å ta opp med voksne der og da.

Hvis noen skulle spillede for ungene mine uten at jeg var tilstede, ville jeg regnet med de ikke gikk inn på seksuelle temaer utenom veldig enkle ting, som at "x og y er kjærester/gift", "dere ser noen som kliner bak låven", "dama er gravid". Ikke eksplisitte detaljer, og definitivt ikke erotiske/seksuelle initiativ mot rollene.
Gammel 17/12-2009, 12:37
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Hvis noen skulle spillede for ungene mine uten at jeg var tilstede, ville jeg regnet med de ikke gikk inn på seksuelle temaer utenom veldig enkle ting, som at "x og y er kjærester/gift", "dere ser noen som kliner bak låven", "dama er gravid". Ikke eksplisitte detaljer, og definitivt ikke erotiske/seksuelle initiativ mot rollene.
Takk, TAKK, Tusen milioner TAKK!!!
Jeg har latt være å poste noe i denne tråden, jeg hadde på en måte allerede flagga hva jeg mente, og følte at det ikke var lett å bidra noe ytterliger uten å polarisere diskusjonen unødig.
Men dette satte ord på stort sett hva jeg føler om dette. Og noe som var merkelig fraværende fra debatten.

Forøvrig er jeg veldig enig i at barn setter noen grenser selv, og at man ikke skal overskride de. Men det vil ikke si at voksene ikke bør sette grenser i tillegg.
Og hvis man finner seg i en posisjon hvor man skal formidle noe om seksualitet til barn, så bør man først avklare at man har et legitimt mandat til det.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 17/12-2009, 13:29
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Og hvis man finner seg i en posisjon hvor man skal formidle noe om seksualitet til barn, så bør man først avklare at man har et legitimt mandat til det.
Jeg tror jeg er helt enig med deg, men det høres veldig formelt ut. Det høres liksom ut slik:

Lille-Jens-Lise: "Jeg går opp til tyven og trekker ned buksene hans!"
Spilleder Alvor Voksesen: "Et øyeblikk der! La meg telefonere dine foresatte!"

Eller slik:

Spilleder Fors Iktig: "Kjære foreldre, i løpet av aftenen kan det hende det vil dukke opp litt ladde situasjoner. Det er mulig noen av rollene vil komme i fysisk kontakt med biroller. Noen ganger vil jeg kanskje nevne ordet 'bryst'. Går det greit for dere?"

Så hvordan skulle dette gjøres i praksis?

Hvis jeg skulle spilledet for ungene til folk jeg kjenner, tror jeg vi foreldre ville tatt en liten prat sammen i forkant, av typen "Pelle-Børrelise er litt redd for vold for tiden, ikke noen svære orcekriger med masse blod i dag", men også "Kanskje det hadde vært kult å bruke system Y med mod Z". Jeg tror knapt spørsmålet om seksualitet osv ville kommet opp i det hele tatt, fordi jeg tror vi er på omtrent samme vibb.

Hvis en fremmed person skulle spilledet for ungene mine, hadde jeg bare gått ut fra at de visste hva de drev med, og ville syntes det var litt merkelig hvis de kom med mange spørsmål om seksualmoral og sånt. Med mindre det var knyttet til spesifikke, konkrete situasjoner i scenariet. "Det er en scene her hvor de får vite at to røvere har voldtatt en kvinne - jeg kan stryke den, hvis du syns det ikke passer?", for eksempel. Konkrete ting er greie å svare på.
Gammel 17/12-2009, 13:51
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Ja, jeg har det med å formulere meg bittelittegranne formelt skirftlig.
I praksis tror jeg denne avklaringen ofte er ganske implesitt, ellers så er man FA#%& så forsiktig, og feiler på siden av forsiktighet.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
barn, diskusjon, seksualitet

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:17.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia