Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Trådverktøy Visningsmoduser
Prev Forrige innlegg   Neste innlegg Next
Melding fra Hyperion:
Gammel 6/07-2007, 19:33
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Tradisjonelle rollespill er IKKE bare "et første steg på veien".

I Tradisjonelle rollespill: Gleden ved å spille et spill skrev Martichoras:

Sitat:
(...) tradisjonelle spel i denne tråden har det med å verta skildra som eit slags fyrste steg, som så let ta steget vidare, og som ein eventuelt kan venda tilbake til, meir eller mindre mot betre vitande, gjerne motivert av nostalgi.
Jeg tror ikke det finnes noen fast "progresjon" eller "læringskurve" - det er ikke slik at "når man blir flink nok, fortsetter man til de Gode Spillene", liksom. Men folk kommer til rollespill med forskjellige målsetninger - det fanger inn ganske mange folk som liker mange forskjellige aspekter ved det, og det er naturlig at mange av dem vil fortsette til mer spesialiserte systemer/genre/spillformer etterhvert. Noen, som har vært så heldige å treffe akkurat det de ønsket seg i de første spillene de spiller, blir der, fordi det er der de trives.

Jeg tror nok også en del blir igjen i sitt første spillsystem av andre grunner enn at det er det beste alternativet for dem. Kanskje de er tungt investert i spillet, og ikke gidder/vil/kan bruke tid, penger og krefter på et nytt spill når de har brukt tusenvis av kroner og et par år på å lære seg det de allerede har. Kanskje er de redde for at andre spill vil skuffe, og tenker "man vet hva man har, men ikke hva man får". Kanskje har de ikke hørt om andre spill. Osv osv osv.

Her er et par vanlige "spill-livsløp" fra meg selv og folk jeg har snakket med. Selvsagt beskåret for å illustrere noen grunntendenser - ingen passer helt inn i noen av disse båsene.

1. Jeg fant det riktige med en gang!

Folk som prøver Vampire, eller D&D, eller for den saks skyld Over the Edge, som sitt første rollespill, og deretter spiller det utelukkende i mange år, mens de perfeksjonerer og utvikler gruppens ferdigheter og potensiale. Episke kampanjer, langvarige sagaer, kraftig gruppesamhold.

2. Det var bra, men jeg vil ha mer realisme.

Folk som gjerne starter med D&D og ikke syns kampreglene er realistiske nok. De prøver gjerne flere andre spill etter tur, og sammenligner systemene (alt fra Runequest til Rolemaster/HARP til Phoenix Command), og havner på noe de syns er greit. Veldig ofte lager de regelvarianter for å få spillet helt riktig.

3. Det var bra, men jeg vil ha mindre regelmekanikk.

Folk som gjerne starter med spill med kampfokuserte regler, og etter en stund begynner å "drifte" spillene. "Jeg husker ikke helt reglene, men vi triller noen terninger og ser hva som skjer". "Vi har nesten helt sluttet å trille terning - forrige spilling tror jeg vi trillet én gang". De ender gjerne opp i friform-spilling, eller systemer som Amber, Over the Edge o. l.

4. Det var bra, og nå vil jeg se hva annet som fins.

Folk som starter med hva som fucking helst, og blir sultne på mer. De skummer gjennom kataloger og nettsteder på jakt etter nye idéer - det er ikke så viktig hva det er, bare det er annerledes. De ender aldri opp med noe "fast system", og kan slite med å finne spillgrupper, men vil lett utvikle seriøse indie-fetisjer.

Personlig har jeg vært innom alle disse. Jeg jaktet på Den Perfekte Realisme gjennom åttitallet (det nærmeste jeg kom var MEGA), brukte nittitallet på å droppe masse regler (Over The Edge var som manna fra himmelen for meg), og kultiverte min nysgjerrighet inntil jeg i det nye millennium vil spille hva som helst som vekker min interesse. Til og med underbukse-laiv.

Bokmerker

Emner
gamisme, gutterrrrr!, maleficum er sær, trad-spill

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia