Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/12-2005, 11:13
Bolla Pinnsvin Bolla Pinnsvin er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Laiv.org har en slags teoriordbok, med den ulempen at hver definisjon er en egen post i en tråd, og tilsynelatende ikke i alfabetisk rekkefølge: http://forum.laiv.org/forumdisplay.php?f=98&order=desc

Er det noe slik du er ute etter?
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 16:31
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Tomas, jeg synes kritikken din bommer.

A: 99 av 100 rollespillbøker er skrevet på engelsk. Det samme gjelder det store flertallet av rollespillteoretiske artikler og debatter. Men for oss som spiller, skriver og snakker på norsk er det nødvendig å oversette disse begrepene hvis vi vil unngå et slags pidginspråk. Ordlista er nyttig for langt flere enn de som spiller D&D. Den inneholder både generelle ord, D&D-termer og begreper som kun finnes i Earthdawn, Warhammer, Ars Magica og Big Model.

B: Ordlista skal ikke inneholde definisjoner, men forslag til oversettelser. Ordlista skal inneholde mange ord uten nødvendigvis gå i dybden eller lage entydige autoritative definisjoner.

C: Det er ikke noen motstridende interesser i å ha flere ordlister med forskjellig målsetting. Denne ordlista skal hjelpe oss å bruke vårt eget språk når vi spiller, skriver og diskuterer rollespill.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 17:36
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

vil det i fremtiden være en liten mulighet for at vi kan få tak i flere spille bøker på norsk, og/eller en rollespillordbok...
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 18:04
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Var det et spørsmål?
I såfall er svaret _ja_

dvs. jeg tror muligheten er forholdsvis stor, ikke minst hvis du godtar elektronisk publisering og/eller amatørutgivelser, og ikke kun utgivelser fra de store forlagene.

Men hvis det skjer noe med innkjøpsordningen til bibliotekene, sånn som finnes for norsk lyrikk og tegneserier, vil selvsagt norske rollespillutgivelser også ha en lysere framtid.
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 21:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken
Tomas, jeg synes kritikken din bommer.

A: 99 av 100 rollespillbøker er skrevet på engelsk. Det samme gjelder det store flertallet av rollespillteoretiske artikler og debatter. Men for oss som spiller, skriver og snakker på norsk er det nødvendig
- å finne norske begreper. Det er helt greit. Det er også helt åpenbart at dette gjelder for flere spill enn D&D, men jeg tenker likevel at det hører bedre hjemme der enn her. Det er ingenting i veien for å sette det inn i WoD forumet også.

Pidgin blir det uansett om du har slike lister eller ikke, fordi det ikke er samsvar mellom materialet du bruker og språket du spiller på. Løsningen for mange er å spille på engelsk. For andre er løsningen å ta alle systemrelaterte meldinger på engelsk. Ingen av dem er ideelle løsninger. Den ideelle løsningen er et norsk spill for norske spillere

Sitat:
B: Ordlista skal ikke inneholde definisjoner, men forslag til oversettelser.
Ja, og jeg etterlyser en liste med ord og begreper som forklares, heller en en oversetterliste.

Sitat:
C: Det er ikke noen motstridende interesser i å ha flere ordlister med forskjellig målsetting.
Neida, men legg dem gjerne der de hører hjemme, når vi først har flere fora her. En liste over norske ord og begreper knyttet til rollespill, med enkle forklaringer, er et fortreffelig redskap for den som vil bruke sitt eget språk når han/hun spiller, skriver og diskuterer rollespill.

Bommer jeg? Nei, jeg mener virkelig at dette er viktig. Selv om den engelske ordlista er et fint tiltak for de som bruker engelske spill, er den malplassert her. Det virker sært at den står fiksert på toppen av det viktigste norske rollespillforumet. Den hører egentlig hjemme i foraene for engelske spill.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 26/12-2005 kl 21:24
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 21:48
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Bommer jeg? Nei, jeg mener virkelig at dette er viktig. Selv om den engelske ordlista er et fint tiltak for de som bruker engelske spill, er den malplassert her. Det virker sært at den står fiksert på toppen av det viktigste norske rollespillforumet. Den hører egentlig hjemme i foraene for engelske spill.
Hallo, virkeligheten kaller! Selv de mest norskfrelste rollespillentusiaster har spilt eller spiller minst ett engelskpublisert rollespill parallelt med norske spill. Det er tøvete å si at denne tråden ikke hører til på rollespill generellt.

--
Håken
Svar med sitat
Gammel 27/12-2005, 01:15
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Er det "tøvete"? Jeg gir deg argumenter for hva jeg mener, og du mener det er greit å svare med å kalle det tøv. Diskuter gjerne slik med deg selv.
Gammel 27/12-2005, 11:50
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Standard Re: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Kjempefint tiltak med norsk ordliste.

Men jeg synes ikke det gjør en engelsk-norsk ordliste overflødig eller feilplassert. Den bør være her da tross alt de fleste rollespill er på engelsk, og jeg synes det blir feil å plassere den under spesialforumene for de engelske spillene vi har valgt å dekke. Noen som ikke spiller D&D eller WoD kan jo også ha lyst til å fornorske språket sitt i sine spill..
Svar med sitat
Gammel 5/01-2006, 22:01
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Selv de mest norskfrelste rollespillentusiaster har spilt eller spiller minst ett engelskpublisert rollespill parallelt med norske spill. Det er tøvete å si at denne tråden ikke hører til på rollespill generellt.
Håken
Helt enig.

Ellers lurer jeg veldig på om noen har et godt norsk ord for "Mana"...
Gammel 5/01-2006, 22:27
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
Helt enig.

Ellers lurer jeg veldig på om noen har et godt norsk ord for "Mana"...
"Respekt", "Ære"
Mangler kanskje litt av det metafysiske aspektet mana har i polynesisk kultur.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Norsk språk på forumet Espen Nytt fra Hyperion 35 2/09-2019 20:10
Risus er nuh oversatt til norsk. Les og lek. Odd Mm Loddm Rollespill generelt 5 25/06-2004 13:41
Dungeons and Dragons: D&D på norsk... Gandalv Utenlandske rollespill 29 18/05-2004 17:36
Språket i utvikling, norsk språkråds siste krumspring Njordi Andre diskusjoner 31 16/04-2004 17:43
Norsk Spillteknisk Ordbok! HOT Spillskaping 16 11/02-2004 09:35

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:00.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia