Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/01-2009, 17:11
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Er det noen som har en god, klingende oversettelse på "Sorcerer-Kings".
Seidkongene?
Svar med sitat
Gammel 11/01-2009, 17:16
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Sitat:
Er det værre å være en nekro-romantiker, enn en nekrofil??!? Er vel finere om du dekker et bord med blomster, setter på litt taffelmusikk og leser dikt enn å beise på <.....>
Det kommer vel litt andpå om liket er blitt animert og beveger seg først. Jeg hadde en vampyr jeger i et WoD 1 spill en gang som likte å voldta stakede vampyrer, ikke at de beveger seg så mye, men uansett det er marginalt mindere perferst enn å bare hoppe på vanelige lik.

Sitat:
Er det noen som har en god, klingende oversettelse på "Sorcerer-Kings".
Magiker Konge? Mager Konge (Dog det høres ut som om det er lite velstand i riket) Trollman Konge, Prestekonge, Mystiker Konge, det er noen forskag iallefall.

Problemet med Seidkonge er at Seid er en helt bestemnt type norrøn magi, ikke magi i seg selv, det er en form for spåing bassert på transer og Norrøn religion. Men det høres jo ganske bra ut.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 11/01-2009 kl 17:17
Svar med sitat
Gammel 11/01-2009, 19:11
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Det kommer vel litt andpå om liket er blitt animert og beveger seg først. Jeg hadde en vampyr jeger i et WoD 1 spill en gang som likte å voldta stakede vampyrer, ikke at de beveger seg så mye, men uansett det er marginalt mindere perferst enn å bare hoppe på vanelige lik.
Jaha?

Sitat:
Magiker Konge? Mager Konge (Dog det høres ut som om det er lite velstand i riket) Trollman Konge, Prestekonge, Mystiker Konge, det er noen forskag iallefall.
Takk for forslag. Magerkonge hørtes tøft ut helt til du påpeket tvetydigheten. Seidkonge er vel rimelig nære det jeg vil frem til, men dets norrønne opphav passer ikke.

Problemet med Seidkonge er at Seid er en helt bestemnt type norrøn magi, ikke magi i seg selv, det er en form for spåing bassert på transer og Norrøn religion. Men det høres jo ganske bra ut.[/QUOTE]
Gammel 11/01-2009, 19:12
Medlem

Sitat:
Jaha?

Sitat:
Takk for forslag. Magerkonge hørtes tøft ut helt til du påpeket tvetydigheten. Seidkonge er vel rimelig nære det jeg vil frem til, men dets norrønne opphav passer ikke. Mystikerkonge har potensiale, men mangler en del. Tenk "pre-syndeflod".

Problemet med Seidkonge er at Seid er en helt bestemnt type norrøn magi, ikke magi i seg selv, det er en form for spåing bassert på transer og Norrøn religion. Men det høres jo ganske bra ut.[/QUOTE]
Gammel 11/01-2009, 19:15
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Engelske rollespillforfattere har brukt spesifikke termer generelt uten å bekymre seg om hva det egentlig betyr, så jeg synes ikke vi skal ta for hardt på det her hjemme.
Gammel 11/01-2009, 19:33
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Seidkonge er vel rimelig nære det jeg vil frem til, men dets norrønne opphav passer ikke. Mystikerkonge har potensiale, men mangler en del. Tenk "pre-syndeflod".

Problemet med Seidkonge er at Seid er en helt bestemnt type norrøn magi, ikke magi i seg selv, det er en form for spåing bassert på transer og Norrøn religion. Men det høres jo ganske bra ut.
Då vil eg peika på at "sorcery" "eigentleg" er å spå gjennom å kasta lodd, "magi" er persisk kvit magi, og magus er ein type persisk prest... Eg oversett stort sett sorcery med "galdring" (sjølv om galdring vel er å messa, medan sorcery altså er å kasta lodd), eg kallar galdrarherrane mine for "sorcerer lords", men sorcerer-kings ville eg ha kalla "seid-drottar", fordi eg nyttar seid om meir kraftig magi (fordi det passar meg å gjera det) og fordi eg tykkjer "seid-drott", har ein fin, litt bokstavrimande klang
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)

Sist endret av Martichoras; 11/01-2009 kl 19:34
Svar med sitat
Gammel 11/01-2009, 19:49
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Re: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Takk Haakon og Martichoras. Det var en fine poster, og fikk meg til å innse at det ikke spiller noen rolle hva jeg kaller dem, bare det høres bra ut og impliserer hva de drev med.

Stormkongene.
Gammel 12/01-2009, 01:05
Hagazussa sin avatar
Medlem

Sitat:

Jaha?
Du mener ikke at det er mindere perverst å ha sex med en levende død enn en helt død?

Sitat:
"magi" er persisk kvit magi, og magus er ein type persisk prest...
Ikke praktisører av hvit magi, hvit og svart magi er ikke brukt noe særlig i historien når det kommer til baki bruk. Magi var i hovedsak Persiske astrologer, ordet ble senere adoptert til Gresk til å generelt bety magiker og har utviklet seg videre derifra inn i Romersk språk.

Sitat:
Eg oversett stort sett sorcery med "galdring" (sjølv om galdring vel er å messa
Galder passer egentlig perfekt å oversette sorcery med. Den mest kjente typen Galder er messig, men faktisk så ble den mer brukt i Seid, men Galder er i bunn og grunn Norrøn folke magi. Der Seid er å lese fremtiden og slike ting så er Galder bruk av symboler, små ritualer og chanting for å frembringe resultater i verden rundt seg. En Galder er kan også referere til et spesielt og intrekat symbol som ble brukt i denne typen magi. Runer har man faktisk veldig få bevis på at faktisk ble brukt til magi i Vikingtiden, men Galdrer derimot ble brukt, så man vet at folk brukte symbol magi.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 12/01-2009, 01:49
Medlem

Sitat:
Du mener ikke at det er mindere perverst å ha sex med en levende død enn en helt død?
Jo. Sex med et lik skader ingen (annen enn deres gode smak), mens sex med en levende død ligner svært på en voldtekt. Å stake/binde fast er jo rimelig spesielt også.

Uansett er vi vel enig i at vampyrjegeren ikke nødvendigvis vil leve lenge om han møter en vampyr som ikke er fastbundet.
Gammel 12/01-2009, 03:57
Hagazussa sin avatar
Medlem

Det var voldtekt, vampyren var jo tross alt et levende, i en eller annen forstand av ordet, tenkende vesen. Men det var iallefall ikke nekrofili.

Sitat:
Uansett er vi vel enig i at vampyrjegeren ikke nødvendigvis vil leve lenge om han møter en vampyr som ikke er fastbundet.
Det var vel vampyrjegeren sitt resonoment også.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Norsk språk på forumet Espen Nytt fra Hyperion 35 2/09-2019 20:10
Risus er nuh oversatt til norsk. Les og lek. Odd Mm Loddm Rollespill generelt 5 25/06-2004 13:41
Dungeons and Dragons: D&D på norsk... Gandalv Utenlandske rollespill 29 18/05-2004 17:36
Språket i utvikling, norsk språkråds siste krumspring Njordi Andre diskusjoner 31 16/04-2004 17:43
Norsk Spillteknisk Ordbok! HOT Spillskaping 16 11/02-2004 09:35

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia