Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/12-2005, 18:48
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Jeg liker best å ha ting på norsk og det finnes mange gode ord som kan trekkes frem fra glemselen. Til fantasylitterattur så er det bare å grave i gamle ord og uttrykk. Selve norskpråket er ikke å skylde for at oversetterne av Star Wars og WoT er uoppfinnsomme...

(Til Ars Magica finnes det massevis av gode norske oversettelser f.eks).
Gammel 25/12-2005, 20:06
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Skjønner egentlig ikke hva denne tråden gjør her, i hvert fall ikke som "sticky". Kanskje den kunne flyttes til D&D-forumet? Har inntrykk av at de fleste der spiller med engelske bøker... men trenger de egentlig slike oversettelser? Er det noen som har bruk for dette i det hele tatt?

Mener det vil være mer på sin plass med en liste over norske ord og uttrykk, med forklaringer, knyttet til rollespill.
Gammel 25/12-2005, 22:50
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Re: Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Skjønner egentlig ikke hva denne tråden gjør her, i hvert fall ikke som "sticky". Kanskje den kunne flyttes til D&D-forumet?
Vel Tomas, kanskje det er fordi det inneholder mere enn bare D&D referanser???

Sitat:
Har inntrykk av at de fleste der spiller med engelske bøker... men trenger de egentlig slike oversettelser? Er det noen som har bruk for dette i det hele tatt?
Har vi bruk for noen av disse trådene på dette forumet? Er det feil å bruke norsk til tross for at spillmaterialet er på engelsk???

Sitat:
Mener det vil være mer på sin plass med en liste over norske ord og uttrykk, med forklaringer, knyttet til rollespill.
??? Hva er dette? Brødskiver??? Men for all del, kom gjerne med en artikkelserie her om etymologi og relevant norsk språkbruk...
Gammel 25/12-2005, 23:12
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Sv: Engelsk-Norsk Rollespillordliste

Det er egentlig enkelt nok, Haakon, selv om jeg rotet litt i forrige innlegg. Det vi trenger er i langt større grad en oversikt over norske ord og uttrykk som brukes i rollespill, og i diskusjoner om rollespill. Det vil være en fin hjelp for de som leter etter de rette formuleringene å bruke på forumet, og for de som vil skrive et rollespill og leter etter de rette ordene. Det kunne tilogmed tenkes at en slik liste kunne deles inn etter emne.

Dersom noen trenger å oversette noe er en slik liste også like greit som hjelpemiddel.
Gammel 26/12-2005, 00:36
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Sitat:
Det vi trenger er i langt større grad en oversikt over norske ord og uttrykk som brukes i rollespill, og i diskusjoner om rollespill.
Tror det er slik listen er ment. I tillegg til system/teorispesifikke oversettelser fra D&D, Big Modell, Warhammer m.fl. inneholder den for eksempel følgende:

Character Design Rollesnekring
Conflict Resolution Konfliktavklaring, Stridsavklaring
Freeform Friform
Hack and Slash Harving, Hakk og Slask
LARP Levende rollespill, Laiv
Mini-Maxing Talltukling
Out of Character (OOC) Ute av rolle (UAR)
Plot (n) Fabel, Handlingselement
Railroading Skinnekjøring
Ranged Combat Skuddveksling, Avstandskamp
Scenario Eventyr
Setting Spillverden

+ en rekke andre ord og uttrykk som sikkert kan være av nytte for spillskapere som vil skrive på norsk.
Gammel 26/12-2005, 01:09
Medlem

Jada, men hvorfor presentere dette som del av en oversetterliste!? Hvorfor ikke bare lage en alminnelig ordbok for rollespill!? Det er mer nyttig, og gir premisser som er sunnere for både formen man gir punktene, og språkrøkta.
Gammel 26/12-2005, 03:11
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Jada, men hvorfor presentere dette som del av en oversetterliste!? Hvorfor ikke bare lage en alminnelig ordbok for rollespill!? Det er mer nyttig, og gir premisser som er sunnere for både formen man gir punktene, og språkrøkta.
Mange av de engelske ordene har allerede en mening definert gjennom lang bruk og erfaring, mer enn gjennom presise definisjoner. Selv med presise engelske definisjoner av disse utrykkene ville det være et på det nærmeste uoverkommelig oppgave å gjennomføre det arbeidet å skulle koble ordet sammen med en norsk versjon av denne definisjonen på hobbybasis. Dersom en i tillegg skulle prøve å formulere definisjoner av de mer vage begrepene i rollespill ville denne oppgaven bli nært umulig. Å kunne etablere et norsk rollespilltemeologi ved å koblesamme allerede eksisterende engelske begreper med norske ord er ikke noen rent liten oppgave det heller. Og jeg ville i alle fall ikke greid å komme på et så godt ord som f.eks talltukling ut av det blå.

Så jeg vil virkelig berømme Håken for det fantastiske arbedet han har lagt ned i dette! Og det er ikke overflødig, jeg har opplevd å både henvise til denne tråden på spørsmål, og undersøke den selv for gode norske ord. For å trekke paraleller til andre aktuelle tråder; jeg er ganske sikker på at å kunne kjøre spillingen på et rent norsk språk er en fordel for å kunne holde flyten, da språksammenblanding fort er med på å stykke opp spillingen (en må kjøre på en slags dobbelt språk modus)
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 09:57
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim
... Dersom en i tillegg skulle prøve å formulere definisjoner av de mer vage begrepene i rollespill ville denne oppgaven bli nært umulig.
Dette stemmer da virkelig ikke. Det gis forklaringer av de begrepene vi bruker her på forumet hver dag, og norske rollespill gir også forklaringer på de begrepene som brukes i spillene. At forklaringene kan diskuteres betyr ikke at en ordliste ville være umulig eller unyttig. Tvert imot.

Gjennom å samle norske ord og uttrykk, og gi dem de forklaringene som finnes, uten å ta det altfor høytidelig, ville man kunne hjelpe folk langt bedre enn ved å lage et oppslag etter engelske ord.

Det er selvsagt idealistisk gjort av de som gjør dette arbeidet, men det gir altså noen premisser for forståelsen av rollespill på norsk som er fullstendig på jordet. Det er og blir sært at en engelsk ordliste ligger som eneste term-samling på det viktigste norske forumet for rollespill, og til alt overmål på det generelle forumet. Så vidt jeg kan se har det ikke vært postet et eneste innlegg på engelsk her de siste tyve årene. Bruk heller kreftene på noe mer fornuftig, og legg denne ordlisten på D&D-forumet. De aller fleste rollespillere i landet driver med D&D, og de gjør det stort sett med engelske bøker, så det er slett ikke usaklig å legge en slik liste der. Der både spilles og postes det på engelsk.

Her syns jeg virkelig at vi her heller burde ha en skikkelig liste over norsk teknisk og teoretisk terminologi.
Gammel 26/12-2005, 10:53
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Sitat:
Her syns jeg virkelig at vi her heller burde ha en skikkelig liste over norsk teknisk og teoretisk terminologi.
Listen, slik skrevet, er på god vei mot dette. Men du vil gjerne ha den kun på norsk, og ikke på engelsk i det hele tatt?
Gammel 26/12-2005, 11:03
Medlem

Ja.

Listen er slett ikke på vei mot det jeg beskriver. Det finnes ikke et eneste norsk oppslagsord der. Det finnes derimot en del latinske låneord, som er oversatt til norsk, til tross for at vi har de samme latinske låneordene.

Jeg lar debatten ligge her nå, og åpner heller en egen tråd for det, der det kan diskuteres uten å fylle opp denne tråden og sperre for det gode innholdet den faktisk har.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 26/12-2005 kl 11:15
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Norsk språk på forumet Espen Nytt fra Hyperion 35 2/09-2019 20:10
Risus er nuh oversatt til norsk. Les og lek. Odd Mm Loddm Rollespill generelt 5 25/06-2004 13:41
Dungeons and Dragons: D&D på norsk... Gandalv Utenlandske rollespill 29 18/05-2004 17:36
Språket i utvikling, norsk språkråds siste krumspring Njordi Andre diskusjoner 31 16/04-2004 17:43
Norsk Spillteknisk Ordbok! HOT Spillskaping 16 11/02-2004 09:35

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:17.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia