Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5/05-2008, 09:37
trellian trellian er offline
Medlem

Standard Sv: Tradisjonelle rollespill er IKKE bare "et første steg på veien".

Helt klart 1. Begynte med norsk D&D, og har spilt de fleste D&D-utgaver etter den tid. Det stopper derimot på 3,5. Har eksperimentert i min ungdom med andre spill, noen med mer hell enn andre (Conspiracy X var vel det spillet som varte flest økter), men har alltid vendt tilbake til ground zero. Flere, både i gruppen jeg ledet da jeg var ung, og den jeg leder nå, har uttrykt at de kommer til å ha vansker med å spille noe annet (til og med noe annet enn i Forgotten Realms), og det kommer til å bli spennende å se om vi i sommer klarer å spille noe annet (det er det som er planen, i alle fall).
Gammel 5/05-2008, 12:08
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Kan man være en blanding av alt? For meg handler det om hvilken type spill til hvilken type system. 1, 3 og 4 passer meg aller best, men jeg har også vært innom følelsen av nr 2.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 14:40
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Du mangler en viktig kategori her:

5. Det funket bra, men jeg modifiserte det og nå er det perfekt.
Folk som fant ett spill de likte, men over tid, ettersom deres spillestil forandret seg, driftet de spillet til noe ugjenkjennelig, som alikevel funker som f... for dem.

Å kun skille imellom realismeønsket og ønske om mindre regler blir litt for snevert.

Denne måten å drifte spillet på er mer utbredt (og sunnere) en man tror. For eksempel ble selv de store spillselskapene på nittitallet (TSR med Ravenloft til AD&D 2.ed er et spesielt eksemple på et miljø som slet med konvensjonene i orginal spillet) aksepteret og drev med dette.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 14:42
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

selv om denne tråden er veldig gammel, mener jeg forsatt det samme, jeg er åpen for det meste av spill.
det er mye jeg enda ikke har prøvd, og selv om jeg liker Star Wars best spiller jeg det meste.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 19:00
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Sv: Tradisjonelle rollespill er IKKE bare "et første steg på veien".

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
selv om denne tråden er veldig gammel, mener jeg forsatt det samme, jeg er åpen for det meste av spill.
det er mye jeg enda ikke har prøvd, og selv om jeg liker Star Wars best spiller jeg det meste.
Det er en bra innstilling,en kan jo prøve nye spill...hva kan skje..en liker det?
Selv om eg også liker Star Wars,så liker vi to forskjellige Star Wars,du spiller det nye d20 mens eg tviholder på mitt gamle d6
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 20:07
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Sitat:
Opprinnelig postet av Crowax78 Vis post
Selv om eg også liker Star Wars,så liker vi to forskjellige Star Wars,du spiller det nye d20 mens eg tviholder på mitt gamle d6
kanskje en dag.. hehe
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 5/05-2008 kl 22:56
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 20:38
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jepz... Kan vi holde tråden litt til tema?
Gammel 6/05-2008, 10:02
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Jeg tror den fem-stegs proggresjonen som er beskrevet er en ganske vanlig utvikling for rollespillere som driver med hobbyen en stund. Men jeg tror ikke det slutter med steg 5. Jeg tror heller at man ved å utvide repertoaret sitt lærer seg å sette pris på enkeltsystemers styrker. Man blir også flinkere til å plukke ut det man liker ved enkeltsystemer og fokusere på dette?

Ulempen er kanskje at man blir kresen? Man vet hva man synes funker og hva man opplever som dårlig mekanikk, og derfor heller mot de samme løsninger.
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 10:13
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Det er ikke ment som en progresjon - det jeg sier, er at alle disse 4 (5?) er mønstre mange havner i. Noen skifter fra det ene til det andre, andre holder seg i ett mønster.

Men dette er vel hovedpoenget mitt:

Sitat:
Jeg tror ikke det finnes noen fast "progresjon" eller "læringskurve" - det er ikke slik at "når man blir flink nok, fortsetter man til de Gode Spillene", liksom.
Gammel 6/05-2008, 11:41
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Men jeg blir litt sånn: Og så....?

Jeg er helt enig med deg, men hvor vil du hen med dette? Eller hva er det vi diskuterer/snakker om?

Sånn at jeg ikke sporer av her.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
gamisme, gutterrrrr!, maleficum er sær, trad-spill

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:24.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia