Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 5/10-2004, 12:41
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Standard Pollegami

Om dere leste i dagbladet for en liten tid tilbake stod det en artikkel der de påstod at pollegami var en naturlig del av våre instinkter som menneske. Tideligere seilte mannen rundt, vandret fra stamme til stamme... Forflyttet seg såpas at et pollegamt forhåld ville vært helt naturlig. Nå til dags Undertrykker vi det instinktet til fordel for moraler(Det var vel gud den hellige ånd som inførte de moralene først, så vidt jeg vet)
Jeg har ikke mulighet til å sette opp en link. Jeg kommer ikke inn på Dagbladet.no forde denne maskinen(Mac) fortjener Personelig renovering an Asmodeus!!! Med andre ord den låser seg.

Så til din mening: Er det riktig at vi undertrykker disse instinktene? Hvis det er instinkter, hvor går da grensen for utroskap? Tror dere på dette i det heletat!, og kan noen finne den linken så alle kan lese hele artikkele.

Håper vi kan lage en liten diskusjon ut av dette, få litt liv så jeg slipper å kjede meg så mye på skolen..

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 5/10-2004, 13:54
Irsnick Irsnick er offline
Medlem

Standard Sv: Pollegami

Jeg tror ikke det instinkter.
Etter det jeg tror og har funnet ut, så stammer også dette fra vår skaper eller denne verdens div eksistenser.
Ikke lett å forklare men skal prøve å si noe om det.

Du skrev noe om at det var Gud var inne i bildet.
Vi mennesker er veldig avanserte, og det er ikke lett å forstå seg på vår natur. Tror man på det som står i Bibelen så er vi skapt med fri vilje.
I starten av GT står det at vi ved fri vilje valgte mennesket fremfor Gud.
Her kan vi knytte en tråd sammen med det du skrev, men det er ikke lett å se for svært mange.

Jeg kan ikke på langt nær skrive mine begrunnelser her, fordi det ville tatt dager og uker for å få alt ned. Det er noe man må finne ut selv.

Prøv noen tankeeksperimenter, hvis du gidder å gå i dybden.
Ta forskjellige forutsetninger og spør deg selv hvor instinktet kommer fra. Bare et eksempel.

Venleg helsing Luringen
Svar med sitat
Gammel 5/10-2004, 14:08
Pinillya sin avatar
Medlem

Personelig ville jeg ikke trukket gud alt for langt inn i diskusjonen. Om jeg hadde trodd på gud ville alikevell utviklingen fortsatt etter adam og eva.
Under greker tiden var pollegami en naturlig del av hverdagen vår, det var det jeg ville fram til.
Det var Kristendom/Jødedom/Islam/Katolisme hva en du vil kalle det, som innførte moralene først om at man ikke skulle ha sex med hvem som helst. "Du skal ikke mesunne din nabos hustru"

Men til og med i bibelen står det at cain mødte ande mennesker som ikke var hans brødre. Altså var adam og eva mest sannsynelig "bare" de første kristene.

La oss ikke diskutere relgion alt for kraftig i dette forumet.

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 5/10-2004, 14:20
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Jeg tror Pinillya brukte "Gud" i en ironisk sammenheng, sammenlign denne tråden. Uansett hva av polygami(flerkoneri), polyandri(flermanneri) eller monogami er mer "naturlig" så tror jeg at monogamiet er så grunnleggende for vår vestlige kultur at det er vanskelig gjøre noe med.
Gammel 5/10-2004, 14:42
Pinillya sin avatar
Medlem

Jeg kan kanskje begynne med å skrive min mening om det.
Jeg mener det er helt naturlig og noe som burde vært i alle forhold.. Kanskje ikke så drastisk men.
Det er jo sånn at veldig mang fohold blir ødelangt fordi den ene parten blir sjalu på den andre, eventuelt fordi den er utro.

Jeg er sammen med en jeg først og fremst er venner med. Vi er venner med har intim fysisk kontakt for å si det pent. Jeg har låv til å ha fysisk kontakt med hvem jeg vil, så lenge det ikke er sykisk. Det får han også låv til. Jeg stoler på han såppas at jeg vet han ikke ville inledet noe forhold med de jentene han kysser eller stryker seg opp til.
Personelig synes jeg det er bedre å ha det sånn, enn at han skal begynne å hungre etter dem bak min rygg(Det motsatte(samme) kjønn er naturlig tiltrekkende).
Til nå har vi ikke hatt noen krangler om det og jeg har ikke vært sjalu en eneste gang, om han hadde blitt det vet jeg ikke.

Ikke tro det er et useriøst fjortisforhold(eller at jeg er usansynelig billig ), det er kun mitt syn på verden, og det gjør forholdet vårt tvert imot ustabilt.

Jeg mener og tror at pollegami er naturlig anlagt hos alle, og at det kommer til å føre til mange flere skilsmisser om vi fortsetter å undertrykke det. (Skilsmisse tallet går opp jo strengere moralen blir)

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 5/10-2004, 16:14
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Selvsagt er ikke mennesket skapt for monogami. Men det er det kjærlighet somregel dreier seg om, å begrense seg for å bare tilfredsstille en partner. Den ultimate egoisme er i mine øyne å være i et forhold, uten at jeg er motstander av å bare ha en partner av den grunn. Å være i et forhold betyr at du kun skal holde deg til den du er sammen med, noe annet er grenseløst dårlig gjort, siden den andre parten vil sannsynligvis bli såret over ditt utroskap.

Uansett ser vi en utvikling her som gjør ting mer og mer åpent, og i fremtiden skal man nok ikke se bort i fra at det er godtatt å være i et forhold med en man elsker og samtidig kunne ha sidesprang med andre. Det er tross alt følelser som er i sentrum.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia