Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 15/09-2004, 22:31
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Jesus: En langhåra anarkist?

Her er republikanernes syn på fyren!
Haakon
Gammel 15/09-2004, 23:58
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: Jesus: En langhåra anarkist?

Jeg hadde stemt på Jesus hvertfall.
Svar med sitat
Gammel 16/09-2004, 13:52
Joshy Joshy er offline
Medlem

Ideelt sett vil du ha en "God" president. Siden det er en umulighet, må mann se på alternativene.

Jesus: Jesus er nøytral. Pasifistisk. Kjip.

Bush: En royal dose ondskap blandet med en nesten like ekstrem dose idioti.

Jeg stemmer på Jesus.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 16/09-2004, 14:34
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Er ikke helt sikker på om jeg ville kalle Jesus pasifistisk. Riktignok snakket han om å vende det andre kinnet til, men han kunne da også være rimelig kompromissløs når det kom til stykket. Han gikk gjerne syndere i møte og spiste gjerne med dem, men forlangte at de skulle slutte med alt som smakte av synd tvert. Ikke noen avvenningskur der i gården nei. Ha gav seg ikke selv om det kunne redde ham fra å bli drept, han gikk aktivt inn i opphissede situasjoner og oppførte seg så truende at fariseerne ikke så annen løsning enn å drepe ham, han rensket egenhendig ut tempelplassen for torgboder og handel midt på den travleste dagen i uken! Summen av disse tingene gjør ham, i mine øyne, til en moderat pasifist, som ikke er redd for å gjøre det han må gjøre for å få frem budskapet sitt.

Selv om jeg har full respekt for fyren, og tror på ham, vet jeg ikke om jeg ville hatt ham som president. Mannen påsto jo at han var Gud og kunne tilgi synder (noe han for øvrig backet opp med div tegn, under og andre gjerninger) men personlig synes jeg det er betryggende å ha et menneske som president fremfor en gud.

bare noen tanker

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 23/09-2004, 22:26
Nakagame Nakagame er offline
Medlem

Det er synd at man gjemmer seg bak religion når man har gjort noe galt.
We are all pebbles in the hand of life, all the same. But the vibration of brutal experience can cause the pebble to fall down smashing into the ground making ripples on the surface. It is those pebbles that differs from the equality. Its the brutal experience that makes you unique.
Svar med sitat
Gammel 24/09-2004, 10:33
Joshy Joshy er offline
Medlem

Om dere ønsker høykalibrert diskusjon om relligion, kan jeg anbefale denne tråden på det sterkeste. Meget givende diskusjon.

Men anående pasifisme, så er det så enkelt som å ikke ty til vold, selv når det er den eneste veien. Jesus brukte aldri vold, selv ikke når det kunne reddet livet hans, og hens er han en pasifist.
Svar med sitat
Gammel 24/09-2004, 11:14
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

ikke enig

skal man være virkelig passifist, må man ikke bare la være å ty til vold, man må også aktivt unngå å oppsøke potensiellt voldelige situasjoner, gjøre det man kan for å aktivt forhindre andre å ty til vold, samt at man foretrekker generelle fredelige løsninger fremfor provoserende og potensiellt voldelige løsninger.

Jesus gjorde en del ting som står i kontrast til dette, ryddingen av tempelplassen, diverse taler i synagogen, samt en lang rekke utsagn (Jeg kan tilgi synd, jeg vil komme tilbake for å dømme levende og døde, jeg regner Herren som min far etc) var skrekkelig provoserende for "the establishment" og han fremførte disse utsagn på en (tildels unødvendig, imho) provoserende måte. Noe som gjør at jeg ikke uten videre godtar at Jesus var en pasifist.

Når dette er sagt; mannen snakket om å vende det andre kinnet til, og å elske sin neste. Og ikke bare det, han levde det ut også. I hans tilfelle var han provoserende i egenskap av å være den han var (guds sønn) Men ser man bort fra det at han gjennom sitt blotte nærvær fremprovoserte vold, ja da kan jeg nok gå med på at pasifisme er en passende betegnelse på Jesu liv.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 24/09-2004, 11:28
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Joshy
Om dere ønsker høykalibrert diskusjon om relligion, kan jeg anbefale denne tråden på det sterkeste. Meget givende diskusjon.
Heller ikke her er jeg enig

Diskusjonen virker useriøs og historieløs. Bare utsagn om at buddhismen aldri har vært offensiv part i voldelige konflikter får meg til å smile. Da buddhismen brøt med hinduismen, ble svært mange på begge sider drept, og det var slett ikke bare hinduene som var offensive i den konflikten. For ikke å nevne motstanden i en del av de landene budhistene flyttet til etter at de ble drevet ut av det som senere ble india. Den ble i en del tilfeller rått nedkjempet og bortdrevet.

En annen ting jeg la merke til var at svært få (om noen) aktivt troende eller religiøse deltok i debatten. De som sa noe var nesten alle ateister eller agnostikere og uttalte seg kraftig om religionens og religiøsitetens natur, selv om de altså ikke selv hadde fryktelig mye erfaringer å bygge sine påstander på.

For ikke å nevne alle de bråkjekke utsagnene om at religion er noe møl, bare dritt, kun for svake mennesker etc. De aller fleste religioner oppfordrer menneskene til å ta et oppgjør med de dårlige sidene i en selv. I alle fall før en skal begynne å ta et oppgjør med de dårlige sidene i andre. Men dette så det ikke ut til at de overhodet hadde tenkt på i den tråden.

En annen ting er at man nevner religion som den største enkeltårsak til konflikter, og når noen prøver å moderere dette, ender han opp med å bli kalt tåpelig og andre ting (uheldigvis svarer han på samme måte igjen) Religioner kan være et svært nyttig verktøy for å forbedre et samfunn eller et mennekse, desverre kan den også brukes for å fremme mer ekstreme ting også. Men om man ser på antallet religiøse menesker i verden, og på antallet ekstremeister som bruker religion som unnskyldning for sine ekstreme handlinger så ser man at bare en minimal brøkdel av religiøse mennesker bruker religionen negativt, til å undertrykke andre gjennom ekstreme handlinger.

Av disse, og en rekke andre grunner som jeg ikke har tid til å ta opp her, finner jeg ikke den aktuelle tråden spesiellt givende, men for all del, om du likte den, så kos deg med den videre.

-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 27/09-2004, 13:02
Joshy Joshy er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Pug
Heller ikke her er jeg enig
Err... Du leste ikke sarkasmen i utalelsen min, gjorde du? Det er hva som skjer når du har en skokk idioter som tar alt bokstaveligt...
Svar med sitat
Gammel 27/09-2004, 13:36
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

siden jeg selv altid markerer useriøsitet ved hjelp av smileys antar jeg at andre også gjør dette, men selvfølgelig tar jeg jo feil så ofte at jeg burde sikkert ha lært det nå

-Frank Herbert
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
The Passion of Christ Shadowlord Andre diskusjoner 23 9/05-2004 04:55

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:28.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia